Wat met de Belgische staatsstructuur?

Welke richting moet België uitgaan?

  • Één Nationale regering, gewesten/gemeenschappen worden (bijna) volledig afgeschaft

    Stemmen: 28 32,2%
  • Meer nationalisering, terugdraaien van regionalisering

    Stemmen: 5 5,7%
  • Laat het maar hetzelfde (ruwweg), hoogstens herverdeling van bevoegdheden van zelfde grootteorde

    Stemmen: 1 1,1%
  • Versterking van regionalisering, in gewesten en gemeenschappen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Versterking van regionalisering, met 4 gemeenschappen (Brussel, Vlaanderen, Wallonië en Duitst.)

    Stemmen: 4 4,6%
  • Splitsing v. België of toch bijna volledig (nat. niveau hoogstens symbolisch). Brussel onafhankelijk

    Stemmen: 24 27,6%
  • Splitsing v. België of toch bijna volledig. Brussel wordt bestuurd door 2 landsdelen

    Stemmen: 6 6,9%
  • Sterke nationalisering of sterke regionalisering, zolang er maar duidelijk gekozen wordt.

    Stemmen: 17 19,5%
  • Andere (melden in de topic)

    Stemmen: 1 1,1%

  • Totaal aantal stemmers
    87
want ja Antwerpen = geen Vlaamse stad.
Mensenlief toch. Graaf anders nog dieper in het duistere verleden om uw punt te maken.
Antwerpen is een Vlaamse stad, het is de onofficiële hoofdstad van Vlaanderen en tevens de economische motor van Vlaanderen. Allemaal anno 2021, en dat is wat echt telt.

Het grote probleem is de versnippering. Zou het beter zijn als alles op de gewesten komt? De beslissing misschien niet, maar het zou het nemen van beslissing alvast heel veel makkelijker maken. En dat is toch bij uitstek hetgeen je wilt.
 
Ik ben sterk voor vereenvoudigen dus geneigd naar "Één Nationale regering, gewesten/gemeenschappen worden (bijna) volledig afgeschaft"
Alles is hopeloos te complex gemaakt. Veel te veel handen in hetzelfde potje en als er verantwoordelijkheden moeten genomen worden trekken ze allen hun handen terug om naar elkaar te wijzen.
 
Haha, alles terug naar het federale niveau?

Dat is gewoon het spelletje meespelen van de Franstalige die nooit volledige bevoegdheden hebben willen regionaliseren wegens een totaal andere visie op België.

Idealiter beginnen met het unitariseren van onderwijs en infrastructuur zodat de Vlamingen kunnen meebetalen voor de tekorten en brakke wegen in Franstalige België.

Wie durft hiervoor pleiten?
Je vergeet volgens mij 1 belangrijk feit. Er zijn namelijk meer Vlamingen die kunnen stemmen dan Walen.
Het zal niet meer elk gewest apart zijn die zijn groep stemmen heeft, maar alles tezamen.
 
Ik krijg het ook op de heupen van mensen die dat "wat we zelf doen, doen we beter" te pas en te onpas gebruiken of misbruiken.

Het originele citaat van Gaston Geens is: Wij zullen moeten bewijzen dat wij wat we zelf doen, beter doen.

Dat was tenminste visionair en iets wat moet nagestreefd worden.

We zijn er dan na 50 jaar nog altijd niet in geslaagd om dat te bewijzen, dan moet je daar misschien ook wel je conclusies uit trekken ...
 
Je vergeet volgens mij 1 belangrijk feit. Er zijn namelijk meer Vlamingen die kunnen stemmen dan Walen.
Het zal niet meer elk gewest apart zijn die zijn groep stemmen heeft, maar alles tezamen.
Laat dat dan ook meteen de reden zijn waarom 1 federale kieskring er nooit zal komen. Veel beschermingen voor de minderheden zouden dan komen te vervallen en bepaalde 'rare' effecten van de kiesdrempen icm verschillende kieskringen komen te vervallen of worden geëgaliseerd.
bv. PS heeft nu 20 zetels op basis van ±641k stemmen. CD&V heeft een beetje minder stemmen, 602k maar veel minder zetels.
Denk dat @JPV al eens de mogelijke zetelverdeling heeft gepost met 1 federale kieskring (of zal dat misschien nu doen).

En zelfs als je alles nationaal brengt wordt niet iedereen zomaar 'Belg'. Men gaat nog steeds stemmen als Vlaming, Waal of Brusselaar, dat was voor alle staatshervormingen ook al het geval. Daarvoor zijn de culturele verschillen te groot voor...
Laat ik het anders stellen: Moest Vlaanderen en Wallonië eenzelfde visie hebben dan zou de huidige staatsstructuur geen beperking zijn in het vormen van deftige akkoorden. Helaas tonen de moeilijke formaties gewoon aan dat akkoorden heel moeilijk te bekomen zijn en als ze al bekomen worden het veelal grijze akkoorden zijn zonder veel visie.
 
Mensenlief toch. Graaf anders nog dieper in het duistere verleden om uw punt te maken.
Antwerpen is een Vlaamse stad, het is de onofficiële hoofdstad van Vlaanderen en tevens de economische motor van Vlaanderen. Allemaal anno 2021, en dat is wat echt telt.

Het emotioneel seperatisme leunt nochtans continue op een soort mystiek historisch verleden. België wordt continue aangevallen als zou het een construct zijn. Je kan niet de ene keer stukjes geschiedenis gebruiken voor je betoog, en de geschiedenis die niet past in je kraam afdoen als 'graven in het duistere verleden'.

En als je jouw gedachtegang doortrekt ... dan is het enige dat echt telt dat Antwerpen anno 2021 al 200 jaar een Belgische stad is.
 
Eén land, één regering, simpel.
We zijn al gesplitst, dankzij de vele regeringen in dit kleine landje.
Ik heb niks tegen Wallonië. Integendeel, ik ga zelfs héél graag op vakantie naar de Ardennen.
Nu is er teveel onnodig gebakkelei, neem nog maar gewoon de Covid-19 crisis.
 
Laat dat dan ook meteen de reden zijn waarom 1 federale kieskring er nooit zal komen. Veel beschermingen voor de minderheden zouden dan komen te vervallen en bepaalde 'rare' effecten van de kiesdrempen icm verschillende kieskringen komen te vervallen of worden geëgaliseerd.
bv. PS heeft nu 20 zetels op basis van ±641k stemmen. CD&V heeft een beetje minder stemmen, 602k maar veel minder zetels.
Denk dat @JPV al eens de mogelijke zetelverdeling heeft gepost met 1 federale kieskring (of zal dat misschien nu doen).
Code:
Partij      2019 (1)  (2)
N-VA         25   25   27
VB           18   19   20
PS           20   15   16
CD&V         12   14   15
PVDA/PTB     12   13   14
Open Vld     12   13   14
MR           14   12   13
sp.a          9   10   11
Ecolo        13    9   10
Groen         8    9   10
cdH           5    6   
DéFI          2    3   
PP            0    1   
Listes Dest.  0    1   

eerste kolom: verkiezingen in 2019
tweede kolom: mét federale kieskring
derde kolom: mét federale kieskring én 5% drempel.

op zich weinig betekend echter, want als er een federale kieskring is, zullen Walen véél meer opgeropen worden om te gaan stemmen én zullen wss partijen zich anders organiseren.
 
In theorie splitsen al weet ik niet hoe je Brussel oplost.

In praktijk zou een volledige eenmaking zonder hefbomen of rare systemen ook werken imo. 1 nationale verkiezing, 1 kieskring.
 
Eén land, één regering, simpel.
We zijn al gesplitst, dankzij de vele regeringen in dit kleine landje.
Ik heb niks tegen Wallonië. Integendeel, ik ga zelfs héél graag op vakantie naar de Ardennen.
Nu is er teveel onnodig gebakkelei, neem nog maar gewoon de Covid-19 crisis.
Ik ga ook graag op vakantie naar de Ardeche maar da's toch geen reden om ons bij Frankrijk aan te sluiten? En wat tot onnodig gebakkelei leidt zijn vage bevoegdheidsverdelingen, maar dat kan je ook vermijden door betere afspraken te maken. Onnodig gebakkelei ga je net zowel hebben als je alles weer samen smijt, de reden dat we al zo ver gesplitst zijn is net omdat we niet overeenkwamen in wat de weg vooruit was waardoor we elkaar begonnen af te remmen en tegen te werken.

Als je in het dagelijks leven of op je werk niet overeenkomt ga je toch ook niet tot een betere beslissing komen door een hoger niveau een one size fits all beslissing te laten nemen?
 
@JPV

Is dat de oefening van Herman Matthijs? Ik zou maar oppassen met assumpties als "partijen gaan zich anders organiseren".

Er waren ook partijen en politicologen die dachten dat de kiesdrempel en samenvallende verkiezingen het vormen van een/de regering zou vergemakkelijken. Het is zoveel jaar later nog nooit zo moeilijk geweest.

Er zijn bovendien al partijen die unitair zijn en bovendien kan je kieslijsten indienen waar je wilt (VB in enkele Waalse provincies bijvoorbeeld).

Waarom gaan bepaalde andere partijen nu niet samen?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ook graag op vakantie naar de Ardeche maar da's toch geen reden om ons bij Frankrijk aan te sluiten? En wat tot onnodig gebakkelei leidt zijn vage bevoegdheidsverdelingen, maar dat kan je ook vermijden door betere afspraken te maken. Onnodig gebakkelei ga je net zowel hebben als je alles weer samen smijt, de reden dat we al zo ver gesplitst zijn is net omdat we niet overeenkwamen in wat de weg vooruit was waardoor we elkaar begonnen af te remmen en tegen te werken.

Als je in het dagelijks leven of op je werk niet overeenkomt ga je toch ook niet tot een betere beslissing komen door een hoger niveau een one size fits all beslissing te laten nemen?
Betere afspraken klinkt heel mooi, maar hoe lang gaat het allemaal duren om tot betere afspraken te komen?
Hoeveel staatshervormingen moeten er nog komen?
 
Betere afspraken klinkt heel mooi, maar hoe lang gaat het allemaal duren om tot betere afspraken te komen?
Hoeveel staatshervormingen moeten er nog komen?
Een hele hoop waarschijnlijk, een land besturen is niet simpel maar het idee dat het makkelijk was toen we maar één regering hadden is gewoon verkeerd.

Uiteraard voegen extra niveaus een bepaalde efficiëntie en complexiteit toe maar dat heeft er ons ook nooit van weerhouden om bijvoorbeeld gemeentes te laten bestaan, want daar zou je net zo goed hetzelfde kunnen redeneren. Je zou alle gemeenteraden kunnen afschaffen en op Belgisch niveau een beleid laten uitstippelen dat voor alle gemeenten geldt. Qua politieke postjes en bestuur gaat dat zeker een efficiëntiewinst opleveren maar ik denk dat niemand serieus denkt dat dat een goede oplossing zou zijn.
 
Ik vind het wel grappig dat het "alles federaliseren" kamp als argument gebruikt: "het moet vereenvoudigen, minder regeringen" en "kijk naar hoe het onderwijsdebacle afloopt!"
Maar als je België splitst, heb je in Vlaanderen 1 regering en zal het iedereen worst wezen wat ze in Wallonië doen he. Mij interesseert het niks hoe het onderwijs in Nederland werkt...
 
Laat dat dan ook meteen de reden zijn waarom 1 federale kieskring er nooit zal komen. Veel beschermingen voor de minderheden zouden dan komen te vervallen en bepaalde 'rare' effecten van de kiesdrempen icm verschillende kieskringen komen te vervallen of worden geëgaliseerd.
bv. PS heeft nu 20 zetels op basis van ±641k stemmen. CD&V heeft een beetje minder stemmen, 602k maar veel minder zetels.
Denk dat JPV al eens de mogelijke zetelverdeling heeft gepost met 1 federale kieskring (of zal dat misschien nu doen).
Dat vermoed ik ook. Te veel postjespakkerij in onze huidige politiek.
En zelfs als je alles nationaal brengt wordt niet iedereen zomaar 'Belg'. Men gaat nog steeds stemmen als Vlaming, Waal of Brusselaar, dat was voor alle staatshervormingen ook al het geval. Daarvoor zijn de culturele verschillen te groot voor...
Laat ik het anders stellen: Moest Vlaanderen en Wallonië eenzelfde visie hebben dan zou de huidige staatsstructuur geen beperking zijn in het vormen van deftige akkoorden. Helaas tonen de moeilijke formaties gewoon aan dat akkoorden heel moeilijk te bekomen zijn en als ze al bekomen worden het veelal grijze akkoorden zijn zonder veel visie.
Maar je kan er niet zomaar van uitgaan dat de politieke partijen gaan blijven zoals ze zijn.
Ecolo en Groen gaan misschien 1 partij worden, waardoor je als vlaamsgezinde Groen stemmer dus wellicht voor een 'nationale' partij zal stemmen ipv een 'vlaamse' partij.
 
Maar je kan er niet zomaar van uitgaan dat de politieke partijen gaan blijven zoals ze zijn.
Ecolo en Groen gaan misschien 1 partij worden, waardoor je als vlaamsgezinde Groen stemmer dus wellicht voor een 'nationale' partij zal stemmen ipv een 'vlaamse' partij.
We zijn het zo gewoon dat we het niet beseffen maar het is vrij uniek dat geen enkele partij die er toe doet in heel het land opkomt. Er zijn best wel wat landen met deelstaatregeringen en die hebben typisch wel één of enkele partijen die specifiek opkomen in slechts één deelstaat (denk bvb Scottish National Party) maar bij ons is dat dus iedere partij, da's helemaal geen automatisme omdat je een federaal land hebt. Dat op zich toont al aan hoe ver we van elkaar staan op politiek vlak, dat ga je niet zomaar wegvegen door terug te keren naar een unitaire staat.
 
Laatst bewerkt:
En omdat ik door de ranzigheid waarmee een aanzienlijk deel van de Vlaams-nationalistische beweging zich al 100 jaar mee inlaat een ongelofelijke afkeer en schrik heb van het Vlaams nationalisme. Dat moet ik ook gewoon toegeven.
Dit staat voor mij op dezelfde hoogte als bomma's die hun handtas wat steviger vast houden als er een zwarte op de bus stapt eerlijk gezegd. Schrijf hetzelfde over moslims en je begeeft je op zéér glad ijs.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je dat gevoel niet mag hebben. Ik snap dat sommige mensen er zo over denken, maar het is intellectueel oneerlijk en ik hoop toch dat we die angsten kunnen overstijgen op dit forum om er als volwassen mensen over te praten zonder dat een nationalist zich moet gaan verdedigen voor racistische uitspraak X van het VB of de collaboratie etc...

Dit vind ik ook zo raar. Limburgers zijn geen Vlamingen. Antwerpenaren ook niet. Als het voor u écht om de cultuur gaat, ga je daar dan ook splitsen?

Ah, de obligatoire verwijzing naar de historische grenzen van het graafschap Vlaanderen. Uiteraard gebeiteld in steen voor de eeuwigheid. Als jij in mijn plaats gaat invullen wat een Vlaming is en wat niet, is het gemakkelijk natuurlijk.

Mijn punt was dat een verschil in taal na verloop van tijd ook een verschil in cultuur met zich meebrengt. Het is hier bijvoorbeeld een uitgesproken Vlaams forum, niet? We zitten hier te discussiëren over alles wat ons aanbelangt, een hele hoop West-Vlamingen, Oost-Vlamingen, Antwerpenaren, Limburgers, Vlaams-Brabanders en misschien wat Brusselaars onder elkaar. Sommigen zijn inmiddels verhuisd maar de culturele roots blijven natuurlijk. Hoeveel geboren en getogen Walen zitten er hier? Hoeveel Nederlanders, hooguit tien? Dat is in essentie wat een gedeelde cultuur is. We kijken naar hetzelfde nieuws, we hebben BVs die we allemaal samen haten of verafgoden, we praten over dezelfde thema's en we 'kennen' elkaar gewoon beter dan dat we anderen kennen.

Het groeit historisch maar het is net daarom ook nooit absoluut. Dat betekent dus ook dat mits voldoende tijd, eensgezindheid en de juiste maatregelen er gerust een overkoepelende Belgische cultuur kán groeien die de Vlaamse en Waalse cultuur overvleugelt, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren. De tendens is wat ze is hé, en ze gaat misschien niet terug tot het graafschap Vlaanderen maar toch al lang genoeg om in rekening te nemen.

Dat is gewoon een stroman net zoals het provincie vs provincie argument. Wordt gewoon opgeworpen bij gebrek aan deftige inhoudelijke argumenten...

Niet elk gebrekkig argument is een stroman. Een stroman is een specifieke vorm van slechte argumentatie, die ik hier niet terugzie. Oppervlakte doet voor mij gewoon niet ter zake (en doet dat ook per definitie nooit als je een volksnationalist bent).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat de huidige poll wel duidelijk aangeeft dat er maar weinig tevreden zijn met de huidige situatie :)
Da's toch al een positief signaal voor mij
Da's ook ergens wel eigen aan zo'n vragen denk, ik vermoed dat als je in bijna gelijk welk land een poll zouden houden of de mensen ok zijn met de politieke status quo of dat er verandering nodig is je niet veel volk zal hebben dat zal zeggen tevreden te zijn maar het valt inderdaad wel op dat er hier maar 1 iemand is die voorstander is van de huidige situatie.
 
Terug
Bovenaan