Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
In dat opzicht is een verdere regionalisering waarbij het Belgische bestuursniveau verdwijnt en meer bevoegdheden richting Vlaanderen enerzijds en Europa anderzijds verschuiven toch een logische en gewenste evolutie? Ik zie niet in welke rol België nog te spelen heeft in een sterker Europa.Nu, ik ben verder vooral een zeer groot voorstander van een federaal Europa, met logische bestuursregio's en waarbij de natiestaten van weleer vooral symbolische naties worden.
In dat opzicht is een verdere regionalisering waarbij het Belgische bestuursniveau verdwijnt en meer bevoegdheden richting Vlaanderen enerzijds en Europa anderzijds verschuiven toch een logische en gewenste evolutie? Ik zie niet in welke rol België nog te spelen heeft in een sterker Europa.
Het zal mij een worst wezen hoe ze het in West-Vlaanderen organiseren.. Wat dan met de staatsstructuur? Opsplitsen per provincie en elks een soevereine staat van maken?Ik vind het wel grappig dat het "alles federaliseren" kamp als argument gebruikt: "het moet vereenvoudigen, minder regeringen" en "kijk naar hoe het onderwijsdebacle afloopt!"
Maar als je België splitst, heb je in Vlaanderen 1 regering en zal het iedereen worst wezen wat ze in Wallonië doen he. Mij interesseert het niks hoe het onderwijs in Nederland werkt...
Voor mij is het wel vrij relevant aangezien ik verdere regionalisering enkel zie zitten in de context van een sterker Europa. Een onafhankelijk Vlaanderen als een soort van pariah state (de natte VB droom) daar zit ik niet op te wachten =DBinnen de Europese context heeft België een statuut dat Vlaanderen en Wallonië niet hebben, dat is o.a. historisch gegroeid door de omstandigheden van de onafhankelijkheid en de oorlogen (vooral WO I met brave little Belgium dat neutraal wou zijn maar niet mocht). Ik denk dat het geen toeval is dat twee van de drie Europese "presidenten" Belgen zijn. Het beste maken van een slecht huwelijk is zowat onze politieke specialiteit.
Al is dat statuut de laatste decennia wel sterk verschoven naar "Brussel" ipv België, en is het door het geklungel van de EU ook steeds meer een negatieve bijklank aan het krijgen. Ik ben zelf ook absoluut pro-Europa, maar niet op de huidige manier. Bon, dat is een totaal andere discussie he.
Partijen zijn nu net zowel "verplicht" om zielen te winnen over heel het land om federaal, nog steeds het belangrijkste niveau, zetels te winnen. Dat ze dat niet in heel het land opkomen is omdat ze beseffen dat het vrij nutteloos is om het te proberen en/of omdat ze in een onmogelijke spreidstand terecht zouden komen. Een nationale kieskring verandert daar fundamenteel niks aan.Een federale kieskring lijkt mij het enige dat ons uit de impasse zou krijgen. Partijen worden verplicht om zielen te winnen over heel het land, en zodoende vallen ze minder in de wij/zij discussie die beide kanten vletig voeren.
Heel die onderwijs discussie gaat erover dat het in Wallonië anders is dan in Vlaanderen. Dan zit daar toch wel het probleem in het feit dat het mensen wel iets kan schelen?Het zal mij een worst wezen hoe ze het in West-Vlaanderen organiseren.. Wat dan met de staatsstructuur? Opsplitsen per provincie en elks een soevereine staat van maken?
We hebben gezien hoe half Vlaanderen op zijn achterste poten stond met de tol die Brussel ging/gaat heffen. Hoe meer beslissingsrecht dat bij een klein orgaan wordt gelegd hoe meer die situaties zullen volgen.
Een federale kieskring lijkt mij het enige dat ons uit de impasse zou krijgen. Partijen worden verplicht om zielen te winnen over heel het land, en zodoende vallen ze minder in de wij/zij discussie die beide kanten vletig voeren.
je kan niet enkel door een stembrief opgeropen worden, hé. Je kan ook door vrienden, gemeentebesturen etc opgeropen worden op een andere manier "om tegenwicht te geven aan de vlaemsche meerderheid" .eh? Er is toch al opkomstplicht ?
anders organiseren, daarmee bedoel ik dat bvb groen 1 federale partij zou durven vormen, wél met aparte accenten achteraf. MR/VLD of CD&V/CDH zal dat minder doen, maar er zal bij CDH en co een véél grotere drang zijn naar zich profileren tégen Vlaanderen (en minder tegen elkaar) om zo de opkomst te doen opdrijven.@JPV
Is dat de oefening van Herman Matthijs? Ik zou maar oppassen met assumpties als "partijen gaan zich anders organiseren".
omdat er geen voordeel is.dunno zei:Waarom gaan bepaalde andere partijen nu niet samen?
Confederale Benelux-staat. 1830 was een vergissing.
Ik snap nog altijd niet wat je wil zeggen, het is niet alsof er ineens meer walen gaan stemmen in een federale kieskring want ze moeten nu allemaal al stemmen. En ze stemmen nu al allemaal op franstalige partijen ( per definitie)je kan niet enkel door een stembrief opgeropen worden, hé. Je kan ook door vrienden, gemeentebesturen etc opgeropen worden op een andere manier "om tegenwicht te geven aan de vlaemsche meerderheid" .
Dat denk ik eigenlijk niet. We leven in een tijd waar vooral protestsstemmen de overmacht krijgen.De ironie aan heel het verhaal is waarschijnlijk dat 5 jaar na herfederalisering of regisonalisering, de publieke opinie naar de tegengestelde kant zal verschuiven.
Het kan zijn dat ik fout zie. Maar ik kan moeilijk aannemen dat partijen als NV-A, VB en de PS over heel het land, aan beide kanten dus, zieltjes winnen met hun programma?Partijen zijn nu net zowel "verplicht" om zielen te winnen over heel het land om federaal, nog steeds het belangrijkste niveau, zetels te winnen. Dat ze dat niet in heel het land opkomen is omdat ze beseffen dat het vrij nutteloos is om het te proberen en/of omdat ze in een onmogelijke spreidstand terecht zouden komen. Een nationale kieskring verandert daar fundamenteel niks aan.
Maar het is net die federale staat die op dit moment door velen wordt vergeten. Vlaanderen probeert op zijn beurt zijn eigen wetten en plichten al duidelijk te maken en neigt meer en meer naar zelfstandigheid. Een ander gewest doet nu net hetzelfde, en vanuit die zelfde Vlaamse hoek komt kritiek dat ze dat niet alleen moeten beslissen. Stel u eens voor dat er vanuit Waalse hoek commentaar zou komen op het Vlaamse canon. Hoe gepikeerd zouden de Theo’s en Tommen van deze wereld reageren?Heel die onderwijs discussie gaat erover dat het in Wallonië anders is dan in Vlaanderen. Dan zit daar toch wel het probleem in het feit dat het mensen wel iets kan schelen?
Het probleem is niet het "klein orgaan", maar het feit dat het een klein orgaan binnen een federale staat is. Moest Brussel volledig zelf voor zijn inkomsten moeten zorgen, dan was het een heel ander verhaal. Again: als Nederland een tol wilt heffen, mogen ze dat doen van mij. Net zoals Frankrijk dat bvb doet.
Wat denk je dat SPA is?Het kan zijn dat ik fout zie. Maar ik kan moeilijk aannemen dat partijen als NV-A, VB en de PS over heel het land, aan beide kanten dus, zieltjes winnen met hun programma?
Maar het is net die federale staat die op dit moment door velen wordt vergeten. Vlaanderen probeert op zijn beurt zijn eigen wetten en plichten al duidelijk te maken en neigt meer en meer naar zelfstandigheid. Een ander gewest doet nu net hetzelfde, en vanuit die zelfde Vlaamse hoek komt kritiek dat ze dat niet alleen moeten beslissen. Stel u eens voor dat er vanuit Waalse hoek commentaar zou komen op het Vlaamse canon. Hoe gepikeerd zouden de Theo’s en Tommen van deze wereld reageren?
Ik heb het vermoeden dat die niet altijd op één lijn zitten. Maar goed, laat de PS dan nog even uit mijn quote.Wat denk je dat SPA is?
Nee idd, ze doen het niet maar ze kunnen het wel. De PS kan in de Vlaamse provincies ook kieslijsten indienen, als de NVA een lijst in Henegouwen indient kunnen ze daar ook proberen stemmen te pakken.Het kan zijn dat ik fout zie. Maar ik kan moeilijk aannemen dat partijen als NV-A, VB en de PS over heel het land, aan beide kanten dus, zieltjes winnen met hun programma?
Het feit dat het theoretisch kan wil niet zeggen dat het ook in de praktijk kan. Het zou verre van logisch zijn om in Henegouwen op te komen met een lijst die opgesteld is vanuit het ‘wij/zij’ principe.Nee idd, ze doen het niet maar ze kunnen het wel. De PS kan in de Vlaamse provincies ook kieslijsten indienen, als de NVA een lijst in Henegouwen indient kunnen ze daar ook proberen stemmen te pakken.
Als je denkt dat een nationale kieskring dat oplost denk je eigenlijk dat er een heleboel mensen graag zouden stemmen op een partij van over de taalgrens, maar dat die partijen die gratis stemmen nu gewoon vrijwillig links laat liggen. De incentive verandert niet. Een nationaal opkomende partij zou nu ook al miljoenen extra potentiële stemmers hebben, meer dan gelijk welke partij nu, een nationale kieskring verandert dat niet.