Wat met de Belgische staatsstructuur?

Welke richting moet België uitgaan?

  • Één Nationale regering, gewesten/gemeenschappen worden (bijna) volledig afgeschaft

    Stemmen: 28 32,2%
  • Meer nationalisering, terugdraaien van regionalisering

    Stemmen: 5 5,7%
  • Laat het maar hetzelfde (ruwweg), hoogstens herverdeling van bevoegdheden van zelfde grootteorde

    Stemmen: 1 1,1%
  • Versterking van regionalisering, in gewesten en gemeenschappen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Versterking van regionalisering, met 4 gemeenschappen (Brussel, Vlaanderen, Wallonië en Duitst.)

    Stemmen: 4 4,6%
  • Splitsing v. België of toch bijna volledig (nat. niveau hoogstens symbolisch). Brussel onafhankelijk

    Stemmen: 24 27,6%
  • Splitsing v. België of toch bijna volledig. Brussel wordt bestuurd door 2 landsdelen

    Stemmen: 6 6,9%
  • Sterke nationalisering of sterke regionalisering, zolang er maar duidelijk gekozen wordt.

    Stemmen: 17 19,5%
  • Andere (melden in de topic)

    Stemmen: 1 1,1%

  • Totaal aantal stemmers
    87
Brussel is een economische zeepbel eh. Het genereert gewoon veel welvaart omdat de 'zetel' van een zeer groot deel van de Belgische en Europese ambtenarij zich daar bevindt. Als je tegen die ambtenaren morgen zegt van je moet nu in Antwerpen en Gent op kantoor, dan is Brussel nog armer dan Wallonië. Wallonië heeft tenminste nog iets van industrie en nijverheid, Brussel niks buiten kantoren. Kantoren zijn makkelijk verplaatsbaar, industrie niet.
Brussel heeft de uitstraling en de feit dat het de hoofdstad van Vlaanderen en België is. Onderschat dat statuur zeker niet.

Brussel blijft een lastige om te verdelen. Niet omdat het zo een mooie stad is, wel omdat het op wereldniveau een uitstraling heeft en economisch toch geen kleine speler is.

Maar Wallonië heeft Brussel wel nodig om te kunnen slagen. Anders zal het daar snel gedaan zijn qua inkomsten.
 
Als we het principe dat nu gebruikt wordt tussen landen doortrekken naar de situatie met 3 aparte landen, wordt Brussel het rijkste gewest.

Alle personenbelasting betaald door de inwoners van Vlaanderen die in Brussel werken gaat daardoor naar Brussel en niet meer naar Vlaanderen.
Ok, dat wist ik niet eerlijk gezegd, dan is dat idd geen goede regeling 😀

Maar goed, zoals gezegd is er ook een significant deel Brusselaars die in Vlaanderen werken, dus er is wel wat leverage tot akkoord.

Hoe zit het bv tussen 2 grote steden zoals Malmö en Kopenhagen, die vlakbij elkaar liggen? Ik kan me inbeelden dat daar toch ook veel uitwisseling is van werk, die zullen toch ook een aparte regeling hebben?
 
Ok, dat wist ik niet eerlijk gezegd, dan is dat idd geen goede regeling 😀

Maar goed, zoals gezegd is er ook een significant deel Brusselaars die in Vlaanderen werken, dus er is wel wat leverage tot akkoord.

Hoe zit het bv tussen 2 grote steden zoals Malmö en Kopenhagen, die vlakbij elkaar liggen? Ik kan me inbeelden dat daar toch ook veel uitwisseling is van werk, die zullen toch ook een aparte regeling hebben?
Zoals ik het lees, o.a. hier (https://www.quora.com/Is-it-possible-to-work-in-Copenhagen-Denmark-and-live-in-Malmo-Sweden-How) is het gewoon de standaardsituatie.

Iemand die in Malmö woont, betaalt dus belastingen in Denemarken als hij daar werkt.

Er zijn uitzonderingen zoals bvb de Franse grensarbeiders die in de praktijk quasi geen belastingen betalen, maar dat zijn tijdelijke (en uitdrogende) maatregelen.
 
Het gaat uiteraard over een groot aantal mensen (+- 220k), maar er zijn ook een dikke 50k Brusselaars die in Vlaanderen werken, dus daar is wel wat leverage om een goed akkoord uit te werken.
ik vrees dat de werknemers die naar Brussel rijden vaak een stuk hoger verloond worden dan in omgekeerde richting. Dus het verschil in de praktijk is een stuk groter.
 
Brussel heeft de uitstraling en de feit dat het de hoofdstad van Vlaanderen en België is. Onderschat dat statuur zeker niet.

Brussel blijft een lastige om te verdelen. Niet omdat het zo een mooie stad is, wel omdat het op wereldniveau een uitstraling heeft en economisch toch geen kleine speler is.

Maar Wallonië heeft Brussel wel nodig om te kunnen slagen. Anders zal het daar snel gedaan zijn qua inkomsten.

Als België moest splitsen dan kan dat allemaal snel verkeren, hoor. Dan valt de Belgische ambtenarij weg en zullen de grote bedrijven/zakenbanken, etc. wel snel hun zetel ergens in Vlaanderen zetten. En dan zit je daar met een stad waarvan de gemiddelde inwoner redelijk arm en relatief laaggeschoold is. Brussel is New York niet eh. Het is welvarend geworden net omdat het de informele hoofdstad is van Europa, als het dat statuut zou verliezen dan wordt dat een Charleroi 2.0. Dan is een stad zoals Antwerpen economisch toch veel robuuster/geen kaartenhuisje.
 
Als België moest splitsen dan kan dat allemaal snel verkeren, hoor. Dan valt de Belgische ambtenarij weg en zullen de grote bedrijven/zakenbanken, etc. wel snel hun zetel ergens in Vlaanderen zetten. En dan zit je daar met een stad waarvan de gemiddelde inwoner redelijk arm en relatief laaggeschoold is. Brussel is New York niet eh. Het is welvarend geworden net omdat het de informele hoofdstad is van Europa, als het dat statuut zou verliezen dan wordt dat een Charleroi 2.0. Dan is een stad zoals Antwerpen economisch toch veel robuuster/geen kaartenhuisje.
Brussel heeft en de grootste luchthaven van het land, is de hoofdstad van Europa en ligt centraal in het land.
Dus die massale verplaatsing van bedrijven naar Vlaanderen zie ik toch niet zo onmiddellijk gebeuren.
Ben je al eens van Brussels Airport naar Antwerpen gereden? Dat is nu niet iets waar je fier op moet zijn. Ja men kan meer op Deurne vliegen. Met de nodige extra lasten voor Deurne als gevolg.
 
ik vrees dat de werknemers die naar Brussel rijden vaak een stuk hoger verloond worden dan in omgekeerde richting. Dus het verschil in de praktijk is een stuk groter.
Aan de andere kant moet er ook gecorrigeerd worden voor thuiswerk. Een Vlaming die voor een Brussels bedrijf werkt, maar dat werk thuis, in Vlaanderen, uitvoert, zou voor die dagen belastbaar zijn Vlaanderen. Met dat er in Brussel veel kantoorjobs zijn, de jobs zijn die je meestal het makkelijkst thuis kan doen en met de recente sterke evolutie richting thuiswerk (al valt het nog af te wachten hoe dat evolueert na corona) kan het wel zijn dat een groot deel van die 220K toch geen belastingen in Brussel zouden betalen, of toch niet op hun volledige loon.
 
Brussel heeft en de grootste luchthaven van het land, is de hoofdstad van Europa en ligt centraal in het land.
Dus die massale verplaatsing van bedrijven naar Vlaanderen zie ik toch niet zo onmiddellijk gebeuren.
Ben je al eens van Brussels Airport naar Antwerpen gereden? Dat is nu niet iets waar je fier op moet zijn. Ja men kan meer op Deurne vliegen. Met de nodige extra lasten voor Deurne als gevolg.
TIL zaventem is brussel

Die verplaatsing is trouwens al een tijdje bezig. Je kan dat perfect zien als je eens de ring rond Brussel rijd, naar zowel Wallonië als Vlaanderen trouwens.
 
Als we het principe dat nu gebruikt wordt tussen landen doortrekken naar de situatie met 3 aparte landen, wordt Brussel het rijkste gewest.

Alle personenbelasting betaald door de inwoners van Vlaanderen die in Brussel werken gaat daardoor naar Brussel en niet meer naar Vlaanderen.
In de EU bestaan beide: belasten waar je werkt of belasten war je woont. Hoe dat in belgie zou gebeuren bij een splitsing zou afhangen van onderhandelingen.

Als ik het vroeger bezag (in dergelijk scenario dat je vermeld)dan zou Vlaanderen er iets bij winnen, Brussel veel en Wallonië is gewoon gedoemd.

Dat hangs natuurlijk af dat Brussel alles kan krijgen wat het wil, die kans is klein. Realistisch zou zijn dat er toegevingen gebeuren om Brussel leefbaar te houden en Vlaanderen en Brussel er bij goed op vooruit gaan en Wallonië gedoemd blijft.
 
Dat kan. Ik zou persoonlijk nog even afwachten hoe het echt verloopt eens corona definitief voorbij is.
Inderdaad, de toekomst zal het uitwijzen. Maar eens de bal aan het rollen gaat, is hij nog moeilijk te stoppen. Bedrijven van ons kaliber kijken allemaal naar dezelfde Gartnerstudies, dus van zodra er een kritische massa is, zullen er velen volgen.
Maar je moet er alleszins rekening mee houden en niet zomaar vanuit emotionele overwegingen zeggen dat ze het mogen hebben, dat is gewoon dom. :tongue:
Nee uiteraard moet je het niet vanuit emotie doen. Langs de andere kant, wil je je als Vlaanderen in een 2de communitair verhaal storten? Want naar mijn ervaring is Brussel toch overwegend francophone en dan krijg je opnieuw een wij/zij verhaal met alle gevolgen vandien.
 
Als België moest splitsen dan kan dat allemaal snel verkeren, hoor. Dan valt de Belgische ambtenarij weg en zullen de grote bedrijven/zakenbanken, etc. wel snel hun zetel ergens in Vlaanderen zetten. En dan zit je daar met een stad waarvan de gemiddelde inwoner redelijk arm en relatief laaggeschoold is. Brussel is New York niet eh. Het is welvarend geworden net omdat het de informele hoofdstad is van Europa, als het dat statuut zou verliezen dan wordt dat een Charleroi 2.0. Dan is een stad zoals Antwerpen economisch toch veel robuuster/geen kaartenhuisje.

Stel je voor: Brussel zonder de Belgische Federale Overheidsdiensten, Vlaamse Overheidsagentschappen, Justitie en andere overheidsfuncties, laat staan de EU-functies (die zouden op korte tijd naar Straatsburg kunnen verkassen) of beperkter de NAVO (misschien naar Polen, die waren wel bereid daarvoor vaccins op te offeren) ... dat zijn al heel wat jobs die verdwijnen. Een bypass van het treinnetwerk, want de flessenhals in Brussel is verantwoordelijk voor een groot deel van de vertragingen op de treinen in dit land (dat en stakende Waalse vakbonden).
De luchthaven ligt al in Vlaanderen (Zaventem) en zelfs daar laat Brussel zich van zijn arrogante kant zien: wél de lusten, niet de lasten (cfr. geluidsnormen).

Brussel is een sh*tstad, en ik werk daar normaal gezien, dus ik heb er genoeg van naderbij van gezien. Uiteraard zijn er mooie kanten aan en met het Zoniënwoud vlakbij is het zelfs een relatief "groene" hoofdstad, maar de slotsom is wat mij betreft negatief, ik zou er NOOIT gaan wonen. Een paar straten verwijderd van mijn werk (op wandelafstand van Brussel-Zuid) waan je jezelf praktisch in het niet-Europese buitenland als je naar de winkelopschriften kijkt of luistert naar welke taal men in de straat of op de metro spreekt. In de ogen van (extreem-)links is dat wellicht xenofoob, ik vind dat echter vervreemding van je eigen land, dat soort diversiteit of multiculturaliteit is wat mij betreft echt geen meerwaarde.

Soit, ik ben geen flamingant, meer Vlaanderen moet wat mij betreft echt niet, meer België echter ook niet. Een duidelijke verdeling van de bevoegdheden en een efficiënte overheid wél: geen overlappende bevoegdheden meer. Voor dat laatste mag je vooral naar Brussel en Wallonië kijken met een uitsplitsing van Gewest en Gemeenschap, in Vlaanderen zijn die twee samengevoegd. Herfederaliseren mag echter ook geen taboe zijn, zaken als woonzorgcentra regionaal en ziekenhuizen federaal aansturen... je ziet hoe dat gelopen is (met dank aan Wouter Beke).
 
De eu heeft hier geen regels voor :


Dit hangt af van verdragen tussen de staten zelf
en heb je weet van dubbelbelastingsverdragen met België waar een ander principe van tel is?

In een splitsing van belgie moet je hier dus akkoorden over afsluiten wie wat waar betaald.
ok, maar hoe zal Vlaanderen zonder akkoord vermijden dat Brussel belastingen heft? In de praktijk staat Brussel dus sterk.
 
De eu heeft hier geen regels voor :


Dit hangt af van verdragen tussen de staten zelf


In een splitsing van belgie moet je hier dus akkoorden over afsluiten wie wat waar betaald.
In de praktijk gebruikt zowat iedereen ofwel het OESO modelverdrag of het VN modelverdrag als basis voor de onderhandelingen. Beide belasten arbeid in de eerste plaats in het land waar het werk geleverd wordt. De grensarbeidersregelingen zijn een uitzondering daarop maar daar wordt zoveel mogelijk vanaf gestapt en die uitzonderingen werden vaak ook cash betaald door het land dat hierdoor bevoordeeld werd.
 
en heb je weet van dubbelbelastingsverdragen met België waar een ander principe van tel is?
Geen idee, geen zin om het op te zoeken omdat zoals gezegd er geen regels zijn en dit afhangt van onderhandelen.


ok, maar hoe zal Vlaanderen
zonder akkoord vermijden dat Brussel belastingen heft? In de praktijk staat Brussel dus sterk.
Neen want Vlaanderen kan net zo goed belastingen heffen, beide staan even sterk. Vandaar wat ik zei: realistisch zal dit gewoon geven en nemen zijn waarbij de inkomsten "verdeeld" zullen worden en beide gewesten wel deftig af zijn. Beide hebben alle belang dat ze op vriendelijke voet met de andere staan.
 
In de praktijk gebruikt zowat iedereen ofwel het OESO modelverdrag of het VN modelverdrag als basis voor de onderhandelingen. Beide belasten arbeid in de eerste plaats in het land waar het werk geleverd wordt. De grensarbeidersregelingen zijn een uitzondering daarop maar daar wordt zoveel mogelijk vanaf gestapt en die uitzonderingen werden vaak ook cash betaald door het land dat hierdoor bevoordeeld werd.
Tja, Vlaanderen Brussel is een redelijk uniek geval in dit, dat zal dus helemaal niet standaard verlopen.
 
Als er 1 ding is, dat corona heeft bewezen is dat heel dat drogreden rond "wat we zelf doen, doen we beter" een leugen is gebleken.
Altijd maar kappen op de Walen dat ze slecht besturen, geld verkwisten, dat wij het veel beter doen==>1 groot dikke leugen.
Corona heeft bewezen dat Vlamingen echt niet beter besturen dan Wallonië. Zeker die 2 vlaamse ministers(Ben en Wouter) mogen meteen ophoepelen.
Dunno heeft dit al gekaderd maar ik zou het eerder invullen als "wat we zelf doen, kunnen we anders doen." Dat is min of meer hetzelfde als 'kunnen we beter doen', maar klinkt misschien iets minder arrogant voor de tegenstanders van zo'n denken. Dat is toch ook gewoon de insteek daarvan.

En als die coronacrisis iets aangetoond heeft, vind ik toch dat dat nét wel het geval is. Die toonde toch wat een culturele verschillen er zijn? Wat had ik graag gehad dat de Vlaamse ministers hun eigen beleid konden voeren rond bijvoorbeeld avondklok of onderwijs of ... in plaats van samen te vergaderen met die Waalse die enkel naar Frankrijk kijken of een avondklok over het hele land doorduwen omdat ze in Brussel niets anders durven. Dat Weyts of Beke dan fouten maken is eigen aan politiek, dat is zo met beleid, zowel over de taal- als landsgrens en al helemaal als daar incompetente kwasten tussenzitten die zichzelf dat baantje van minister van welzijn hebben geschonken toen ze nog onderhandelden als partijvoorzitter. Maar wel nog altijd anders beleid en gericht of aangepast aan een homogenere groep, ik neem aan dat dat de basis is van al die verschillende regels over heel Europa in die coronacrisis bovenop het feit dat niemand snapt welke regels werken en welke niet.

Het enige wat ons scheidt is de taal, wat ik geen afdoende eigenschap vind om een natie te maken of te kraken.
Dit is nu toch wel heel simpel gesteld voor zo een slimme mens als u he. Er is een pak meer dan dat.

Wat als Vooruit straks 40% van de stemmen haalt ( :unsure: ), en MR hetzelfde in Wallonië, gaan de rechtse pleitbezorgers voor Vlaamse autonomie dan nog zo happig zijn?
Voor mij dan ook hoor. De verschillen tussen die twee delen blijven in praktijk hetzelfde, daar gaat het toch om, ook al stemmen ze nu (even) anders? Allez ja, de kans is vele malen groter dat Vooruit anders is geworden om veertig procent te behalen dan dat de kiezers dat zijn geworden natuurlijk.

Ik vind dat wachten of rekenen op de EU dat zijn zaakjes op orde krijgt voordat een land zelf naar meer autonomie kunnen of mogen gaan ook niet correct. Dan zouden we in theorie op 26 andere landen wachten om een grotere bevoegdheidstoedeling overeen te komen voor de EU alvorens we zelf iets kunnen doen aan de onze? En in praktijk zou het er al helemaal niet van komen.

Maar je kan u afvragen of het Vlaams nationalisme wel zonder dat inherent 'kwaad zijn' (om het r-woord niet te noemen) kan. Het hangt sinds het ontstaan ervan al in die zekere hoek. Rook kan niet zonder vuur.
Tuurlijk wel, alleen gaat dat nooit richting 30 procent dan. Ik denk dat dat voor de meeste stromingen wel opgaat als ge de buikgevoelstemmers eruithaalt zeker? Groen zonder de socialistische inval of geitenwollensokkenomerta op kernenergie/GGO, zoiets?

Het zal mij een worst wezen hoe ze het in West-Vlaanderen organiseren.. Wat dan met de staatsstructuur? Opsplitsen per provincie en elks een soevereine staat van maken?
We hebben gezien hoe half Vlaanderen op zijn achterste poten stond met de tol die Brussel ging/gaat heffen. Hoe meer beslissingsrecht dat bij een klein orgaan wordt gelegd hoe meer die situaties zullen volgen.

Een federale kieskring lijkt mij het enige dat ons uit de impasse zou krijgen. Partijen worden verplicht om zielen te winnen over heel het land, en zodoende vallen ze minder in de wij/zij discussie die beide kanten vletig voeren.
Ik had deze in de multiquote gezet bij het lezen van de thread en nu weet ik niet meer waarop ik wou reageren. Sorry. Misschien iets over die foute denkwijze van provinciesplitsen, maar uiteindelijk vind ik dat zo flauw dat het wel voor zich spreekt. Er kan eens een andere kleur tussen uw legoblokjes zitten maar dat is toch van een andere orde dan een Playmobilblokje.

Als iedereen én de media praten over onafhankelijkheid, dan zou het mij niet verbazen dat er in Limburg een Limburgse variant van "Bart De Wever" of een Limburgse NVA opkomt voor Limburgse rechten. Er is daar wel degelijk een voedingsbodem voor.

Stel nu dat er een referendum zou zijn om te kiezen tussen "Vlaanderen" Of "Nederland". Dan, mocht ik een Limburger zijn mij eerder aansluiten aan Nederland dan aan Vlaanderen. Vanuit Limburgs standpunt is het ook logischer om te kiezen voor Nederlands Limburg. 1 groot Limburg.

Nu is dit allemaal ondenkbaar, een utopie....maar Vlaanderens onafhankelijkheid is ook een utopie. Maar als het om de een andere manier toch geen utopie wordt, dan zal de Limburgse referendum ook geen utopie meer zijn.
Al chance dat gij dan geen Limburger zijt, what the ... voedingsbodem om Limburg af te splitsen?



Ik heb op splitsen + Brussel door twee landsdelen gestemd. Gewoon om Brussel niet zomaar weg te smijten, en op splitsing omdat dat toch een beetje shoot for the moon is. Dat is de theorie he, in praktijk is dat gekkenwerk en als dat dan eindigt in verdere regionalisering is me dat ook al goed!
 
Aangezien Wallonië en Vlaanderen vaak lijnrecht tegenover elkaar staan qua wensen, is "1 regering for all" gewoon geen oplossing.

Qua Brussel: slotgracht, muur, pinnekesdraad en een stolp erover.
 
Aangezien Wallonië en Vlaanderen vaak lijnrecht tegenover elkaar staan qua wensen, is "1 regering for all" gewoon geen oplossing.

Qua Brussel: slotgracht, muur, pinnekesdraad en een stolp erover.
Dan mag ik voor u onder een stolp gaan wonen, awel merci! :unsure:
 
Terug
Bovenaan