Zijn jullie kinderen gedoopt?

Zijn jullie kinderen (katholiek) gedoopt?

  • Ja (allemaal), bewust

    Stemmen: 16 9,7%
  • Ja (allemaal), omwille van traditie

    Stemmen: 23 13,9%
  • Deels (1 of meerdere kinderen wel/niet)

    Stemmen: 4 2,4%
  • Nee (allemaal), andere religie

    Stemmen: 2 1,2%
  • Nee (allemaal), andere reden (bewust/onbewust)

    Stemmen: 94 57,0%
  • Ik heb geen kinderen of andere situatie

    Stemmen: 26 15,8%

  • Totaal aantal stemmers
    165

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Simpele vraag, maar toch wel enkele opties.

Persoonlijk:

Wij zijn zelf beide gedoopt, maar zagen totaal het nut niet om onze kinderen te laten dopen (wegens niet religieus).

Aantal dopen in 2021: 36.834
Aantal dopen in 2019: 42.051 (2020 niet beschikbaar wegens corona)
Aantal dopen in 2007: 60.825
Aantal dopen in 1998: 82.567

Andere cijfers, over Vlaanderen:

Verdeling, in 2007, over de bisdommen in België:


BisdomAantal dopen 2007Aantal geboortes 2007Pct 2007Pct 2006
Antwerpen9.99916.62960,1%64,0%
Brussel-Mechelen9.71831.22131,1%36,9%
Brugge8.75811.36277,1%79.4%
Gent11.92415.75575,7%73.2%
Tournai6.57612.10254,3%56.9%
Liège6.51611.80255,2%55.2%
Hasselt5.6958.27768.8%69.9%
Namur1.6384.34237.7%44.4%
 
Laatst bewerkt:
Zelfde als hierboven, vrouw en ikzelf gedoopt. Onze 2 kinderen niet, beide niet gelovig en zag het nut er niet van in plus zin om het te doen voor de grootouders.
 
Vrouw en ik gedoopt, beide kinderen ook gedoopt.
Niet praktiserend gelovig, maar christelijke waarden vinden we beide wel belangrijk.

Gaan ook naar een katholieke school waar +-90% gedoopt is en eerste/plechtige communie doet.
 
vriendin en ikzelf gedoopt - dochter niet. principieel tegen. Beide helemaal niet gelovig. Klein drama in de familie (vriendin haar oma stond daar echt op) maar too bad, ik ging het daarom echt niet doen.
 
Zelf zijn we gedoopt en ook onze kinderen zijn gedoopt, dit omdat onze kinderen naar een katholieke school gaan waar de meerderheid nog gedoopt is en ze dan zelf de keuze kunnen maken als ze hun eerste en plechtige communie willen doen. Dus eigenlijk om ze niet het gevoel te laten hebben dat ze er niet bij zouden kunnen horen. Imo leven we nog altijd in een maatschappij met in hoofdzaak de christelijke waarden dus ik zie niet in waarom we ons daar eigenlijk zo fel zouden moeten tegen verzetten, ook al is de katholieke kerk al zo hypocriet als iets en erg veel fouten gemaakt in het verleden.
 
Hier ook beide gedoopt, maar niet gelovig en de dochter bewust niet laten dopen. Ze gaat ook niet naar een katholieke school en heeft zelf voor zedenleer gekozen.
 
Ikzelf niet gedoopt (broer en zus ook niet), vrouw wel. Kinderen niet gedoopt. Ik ben uitgesproken niet gelovig, voor mij waren zaken zoals trouwen voor de kerk of dopen echt volledig uitgesloten. Mijn vrouw is niet gelovig, maar ook niet niet gelovig :unsure:. Voor haar waren trouwen voor de kerk en dopen wel degelijk opties.

Er kwam meer verzet bij mijn vrouw bij de schoolkeuze, ook daar wou ik absoluut geen katholieke school. Mijn vrouw wel, vanuit het idee dat er daar meer discipline is en dat het "beter" onderwijs zou zijn. Gelukkig haar toch kunnen overtuigen van naar een GO school te gaan. Voor het secundair ga ik het moeilijker hebben om haar te overtuigen, want bij ons nieuw huis ligt er een goede katholieke school letterlijk achter ons huis. Helaas is dat ook nog écht een katholieke uniformschool. Ik krijg er nu al de kriebels van. Hopelijk zien ze daar tegen dat mijn kinderen de overstap moeten maken het licht :unsure:
 
Zelf zijn we gedoopt en ook onze kinderen zijn gedoopt, dit omdat onze kinderen naar een katholieke school gaan waar de meerderheid nog gedoopt is en ze dan zelf de keuze kunnen maken als ze hun eerste en plechtige communie willen doen. Dus eigenlijk om ze niet het gevoel te laten hebben dat ze er niet bij zouden kunnen horen. Imo leven we nog altijd in een maatschappij met in hoofdzaak de christelijke waarden dus ik zie niet in waarom we ons daar eigenlijk zo fel zouden moeten tegen verzetten, ook al is de katholieke kerk al zo hypocriet als iets en erg veel fouten gemaakt in het verleden.
Je verzet je niet tegen de christelijkee waarden, hé. Wel tegen het gedoopt zijn en het behoren tot de gemeenschap van de katholieke kerk.
 
Wij zijn zelf allebei gedoopt maar enkel voor de wet getrouwd en onze kinderen zijn niet gedoopt. Simpelweg omdat ik daar geen enkele goeie reden toe zag. Ik ben niet gelovig en het doopsel is toch een keuze die ze achteraf ook zelf nog kunnen maken als ze daar echt achter staan.
 
Ikzelf niet gedoopt (broer en zus ook niet), vrouw wel. Kinderen niet gedoopt. Ik ben uitgesproken niet gelovig, voor mij waren zaken zoals trouwen voor de kerk of dopen echt volledig uitgesloten. Mijn vrouw is niet gelovig, maar ook niet niet gelovig :unsure:. Voor haar waren trouwen voor de kerk en dopen wel degelijk opties.
Ter info:
Aantal katholieke huwelijken:
2016: 7.859 (tov 44.725 burgerlijke huwelijken) = 17,6%
2018: 6.765 (tov 45.059 burgerlijke huwelijken) = 15,0%
2019: 5.971 (tov 44.270 burgerlijke huwelijken) = 13,5%
2021: 4.032 (tov 40.836 burgerlijke huwelijken) = 9,9% (cijfers wat vertekend door de corona-crisis)

Ook dat ritueel sterft dus uit (nog een stuk sneller zelfs)
 
Vrouw en ik gedoopt, beide kinderen ook gedoopt.
Niet praktiserend gelovig, maar christelijke waarden vinden we beide wel belangrijk.

Gaan ook naar een katholieke school waar +-90% gedoopt is en eerste/plechtige communie doet.
Hier ook. Vrouw is wel een beetje gelovig en vond dat wel belangrijk en ik had weinig zin om er echt tegenin te gaan. Ze weet dat ik van het hele Kerk-gedoe niet zo veel moet hebben maar bon ja. Die paar ceremonies in mijn leven pakken we erbij.
Als de kinderen het later niet meer willen mogen ze doen wat ze willen of als ze vragen gaan stellen aan mij zullen ze eerlijke antwoorden krijgen.

Mijn (schoon)ouders hechten er wel nog waarde aan (niet dat ik het daarvoor gedaan heb) maar dat gaat er ook wat uit met volgende generaties.
 
Beide gedoopt, twee kinderen ook gedoopt.

Gelovig? Niet echt, dus puur uit traditie eigenlijk.
 
Ik gedoopt mijn vrouw als hindi niet. Maar we zijn beiden totaal niet gelovig en geen fan van zo'n religieuze tradities. Dus beide kinderen niet gedoopt.
 
Nee, ik zou niet weten waarom wanneer we als ouders niets met dat geloof te maken hebben. Mijn vrouw wou dat nog wel, meer uit traditie en voor haar ouders/grootouders (haar moeder geeft ook catechese enzoverder), maar dat was voor mij een absolute no-go. Ik ben zelf opgegroeid in een vrijzinnig gezin en dus ook niet gedoopt. In mijn lagere school periode was ik dan ook een echte enkeling die geen communie deed en ook zedenleer volgde. Dan plots in het middelbaar zat het vol leerlingenen zedenleer en nog amper die godsdienst kregen, want dan mocht het plots wel van thuis. Het katholieke onderwijs is in mijn ogen dan ook compleet achterhaald in deze tijden.

For the record, ik ben nooit uitgesloten geweest op de lagere school voor zoiets - of ooit in mijn leven :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Ik en mijn vrouw zijn beide gedoopt én we zijn getrouwd voor de kerk, onze beide kinderen zijn ook gedoopt en de oudste zijn eerste communie gedaan.

We zijn beide eigenlijk niet gelovig, integendeel, ik vind de kerk vaak heel erg hypocriet en hun rijkdom, terwijl ze met hun vinger naar de rest van de wereld wijzen, tenenkrullend ergerlijk en zelfs ronduit crimineel.

We zijn beide ook niet katholiek opgevoed of opgegroeid, maar ik ging vroeger toen ik echt klein was met mijn grootmoeder die echt wel gelovig was af en toe naar de kerk, voor mij heeft dat dus eerder een nostalgisch gevoel. Het dopen, de communie,... is dus bij ons louter iets traditioneel.

Je kan dan zeggen dat wij zelf hypocriet zijn natuurlijk, maar goed, ik vind dat daar toch vaak iets te veel "spel" rond wordt gemaakt, dopen, communie, trouwen voor de kerk, het zijn nu eenmaal zaken die de voorbije honderden jaren in onze gemeenschap ingebakken zaten. En ik asocieer de lokale kerk en pastoor nu ook niet meteen met de hypocriete rijkdom in het Vaticaan, ik koppel dat toch op één of andere manier los van elkaar.

Ikzelf niet gedoopt (broer en zus ook niet), vrouw wel. Kinderen niet gedoopt. Ik ben uitgesproken niet gelovig, voor mij waren zaken zoals trouwen voor de kerk of dopen echt volledig uitgesloten. Mijn vrouw is niet gelovig, maar ook niet niet gelovig :unsure:. Voor haar waren trouwen voor de kerk en dopen wel degelijk opties.

Er kwam meer verzet bij mijn vrouw bij de schoolkeuze, ook daar wou ik absoluut geen katholieke school. Mijn vrouw wel, vanuit het idee dat er daar meer discipline is en dat het "beter" onderwijs zou zijn. Gelukkig haar toch kunnen overtuigen van naar een GO school te gaan. Voor het secundair ga ik het moeilijker hebben om haar te overtuigen, want bij ons nieuw huis ligt er een goede katholieke school letterlijk achter ons huis. Helaas is dat ook nog écht een katholieke uniformschool. Ik krijg er nu al de kriebels van. Hopelijk zien ze daar tegen dat mijn kinderen de overstap moeten maken het licht :unsure:

Je lijkt in dat opzicht wat op de vriendin van mijn schoonbroer, alleen begrijp ik niet dat daar soms een keuze zou worden gemaakt die eigenlijk nadelig is voor het kind. Hier op het dorp heb je 2 basisscholen, de ene katholiek met een heel goede reputatie, de andere gemeentelijk met een mindere reputatie waar soms kindjes naartoe gaan die het moeilijk hebben en niet mee kunnen op de andere, betere school. Zij zou dus haar kind puur uit principe naar de gemeentelijke school sturen, ook al zou het meekunnen op de andere school. Dat snap ik niet goed. Je geeft je kind dus de facto een mindere opleiding enkel omwille van dat katholieke aspect, wat eigenlijk eerder protocolair en echt bijkomstig is. Want ja, een ietwat oudere kleuterjuf heeft mijn dochtertje ook eens een versje geleerd over Jezus en ja, dan draaien mijn ogen ook wel even weg. Maar eerlijk, ik denk echt niet dat mijn kinderen enkel en alleen door die enkele katholieke aspecten op die school plots extreem gelovig zullen worden, elke week naar de kerk gaan willen gaan of laat staan non of priester gaan willen worden. In het dagelijkse leven heb ik die, behalve tijdens kerstmis, nog nooit over religie, God of de kerk horen praten.

Ik denk dus dat er vaak teveel impact wordt toegekend aan dat katholieke aspect in het onderwijs, maar vaak is dat katholieke onderwijs nu wel eenmaal van goede of betere kwaliteit, niet omwille van het katholieke maar omdat die scholen vaak een langere geschiedenis hebben in onze samenleving en daardoor een stevigere basis hebben.
 
Hier is de kleine ook niet gedoopt. Ik wou het sowieso niet, maar vlak voor de geboorte van ons zoontje heeft het Vaticaan nogal homofobe uitspraken gedaan en uitspraken genre: eenmaal christen, altijd christen etc. Toen was het voor mijn vriendin ook rap beslist.
 
Terug
Bovenaan