Zijn jullie kinderen gedoopt?

Zijn jullie kinderen (katholiek) gedoopt?

  • Ja (allemaal), bewust

    Stemmen: 16 9,7%
  • Ja (allemaal), omwille van traditie

    Stemmen: 23 13,9%
  • Deels (1 of meerdere kinderen wel/niet)

    Stemmen: 4 2,4%
  • Nee (allemaal), andere religie

    Stemmen: 2 1,2%
  • Nee (allemaal), andere reden (bewust/onbewust)

    Stemmen: 94 57,0%
  • Ik heb geen kinderen of andere situatie

    Stemmen: 26 15,8%

  • Totaal aantal stemmers
    165
Sommige zaken zijn ook tricky geworden. Klaag maar eens aan dat je het niet ok vindt dat een kerstmarkt omgedoopt wordt tot wintermarkt, je zal al snel als xenofoob of racistisch aanzien worden.
Ik heb nog nooit een (niet-HLN)discussie gezien waar enkel daarom iemand als xenofoob/racistisch beschouwd wordt. Het is nogal gemakkelijk om dit te claimen.
 
Lijkt mij ook, is al ff uit de mode.

Sommige zaken zijn ook tricky geworden. Klaag maar eens aan dat je het niet ok vindt dat een kerstmarkt omgedoopt wordt tot wintermarkt, je zal al snel als xenofoob of racistisch aanzien worden.
Het is gewoon idioot om te gaan klagen over de aanpassing van een naam alsof het dé illustratie is van de teloorgang van onze tradities wanneer het gaat over een pas 30 jaar geleden uit Duitsland geïmporteerd gebruik.
 
Heb ik altijd zo de omgekeerde wereld gevonden.

Doop ze niet en ze kunnen op hun 18 bewust kiezen om toch deel uit te maken van die gemeenschap, zou dat niet logischer zijn.

eumh nee :)

Dat is het simplistische antwoord maar voor mij komt het er op neer dat ik als ouder iedere dag opnieuw grote en kleine keuzes maak die een impact hebben op mijn kind. Als ik met alles moet wachten tot hij/zij 18 jaar is en hij/zij het dan maar zelf moet uitzoeken dan wordt dat een mooi boeltje. Als ouder stuur je toch in een bepaalde richting? Niet kiezen is trouwens ook kiezen.

Geloven is ook niet iets dat op 18jarige leeftijd uit de lucht komt vallen he. Het is een deel opvoeding en overbrengen van manieren waarop je kijkt naar universele normen en waarden.

Nu, dat zijn van die discussies waar alle partijen met hun eigen blik naar blijven kijken. Echte winnaars ga je hier niet in hebben. Iedereen en niemand heeft dus gelijk.
 
eumh nee :)

Dat is het simplistische antwoord maar voor mij komt het er op neer dat ik als ouder iedere dag opnieuw grote en kleine keuzes maak die een impact hebben op mijn kind. Als ik met alles moet wachten tot hij/zij 18 jaar is en hij/zij het dan maar zelf moet uitzoeken dan wordt dat een mooi boeltje. Als ouder stuur je toch in een bepaalde richting? Niet kiezen is trouwens ook kiezen.

Geloven is ook niet iets dat op 18jarige leeftijd uit de lucht komt vallen he. Het is een deel opvoeding en overbrengen van manieren waarop je kijkt naar universele normen en waarden.

Nu, dat zijn van die discussies waar alle partijen met hun eigen blik naar blijven kijken. Echte winnaars ga je hier niet in hebben. Iedereen en niemand heeft dus gelijk.
serieuze vraag: buiten het dopen en de communie, wat doen jullie in het dagelijkse leven dat je echt kerkelijk kan noemen (waar het feit dat je gedoopt bent dus een rol in speelt)?
 
eumh nee :)

Dat is het simplistische antwoord maar voor mij komt het er op neer dat ik als ouder iedere dag opnieuw grote en kleine keuzes maak die een impact hebben op mijn kind. Als ik met alles moet wachten tot hij/zij 18 jaar is en hij/zij het dan maar zelf moet uitzoeken dan wordt dat een mooi boeltje. Als ouder stuur je toch in een bepaalde richting? Niet kiezen is trouwens ook kiezen.
Volg ik u 100% in.
Geloven is ook niet iets dat op 18jarige leeftijd uit de lucht komt vallen he. Het is een deel opvoeding en overbrengen van manieren waarop je kijkt naar universele normen en waarden.
Ze kunnen gaande weg 'geloof' leren kennen en zich dan laten dopen wanneer ze hierin verder willen gaan.
Nu 'horen' ze al bij het geloof en moeten ze zich laten ontdopen.

Dompel je ze dan ook onder in meerdere religies?
Zoals je ze voetbal, basket, tennis,... laat uitproberen? Tot ze iets vinden dat bij hen past.
Of zeg je daar ook, het is voetbal en de rest mag je past na uw 18 proberen.

Normen, waarden en opvoeding staan voor mij los van geloof en religie.
Die heb ik daarvoor niet nodig.
Nu, dat zijn van die discussies waar alle partijen met hun eigen blik naar blijven kijken. Echte winnaars ga je hier niet in hebben. Iedereen en niemand heeft dus gelijk.
klopt ook weer, iedereen is vrij in zijn keuze.
Zolang je religie en uw geloof positief gebruikt.
 
Nu, dat zijn van die discussies waar alle partijen met hun eigen blik naar blijven kijken. Echte winnaars ga je hier niet in hebben. Iedereen en niemand heeft dus gelijk.
Ik denk nu eerlijk dat dit ook geen onderwerp is waar je 'gelijk' in kan hebben. Meer een kijk hoe mensen daar een verschillend inzicht op hebben. Zelf heb ik dan ook respect voor ieder zijn keuze.
 
Ik heb nog nooit een (niet-HLN)discussie gezien waar enkel daarom iemand als xenofoob/racistisch beschouwd wordt. Het is nogal gemakkelijk om dit te claimen.
Je geeft in een vroegere post zelf aan dat links er mee voor gezorgd heeft dat de benaming veranderde.
De naam willen behouden is dan door exclusie een eerder rechtse aangelegenheid en politiek rechts wordt geassocieerd met racistisch.
En zoals je zegt zijn het dan mensen met een Vlaamse cultuur, maar die mss wat té diversiteits-gezind zijn, die gewoon via democratische besluitvorming (ik heb géén rellen daarover gezien) bekomen hebben dat er sprake is van wintermarkt ipv kerstmarkt (benamingen die me persoonlijk worst kunnen wezen).

Op den duur hou je dan idd weinig verwijzigingen naar katholicisme over.
Hier alleszins nog een kerststal op de markt, dat zal één van de volgende struikelblokken zijn vermoed ik.

Het is gewoon idioot om te gaan klagen over de aanpassing van een naam alsof het dé illustratie is van de teloorgang van onze tradities wanneer het gaat over een pas 30 jaar geleden uit Duitsland geïmporteerd gebruik.
Iets dat 30 jaar bestaat kan ondertussen geen traditie zijn?
Ik versta mensen als ze moeite hebben met een naamsverandering enkel om politiek correct te moeten zijn.

En is dat nu echt nodig om in elke discussie anderen of anderen hun mening 'idioot' of iets soortgelijks te noemen?
Je hebt op den duur echt geen zin meer om ergens op te reageren...
 
Je geeft in een vroegere post zelf aan dat links er mee voor gezorgd heeft dat de benaming veranderde.
De naam willen behouden is dan door exclusie een eerder rechtse aangelegenheid en politiek rechts wordt geassocieerd met racistisch.
de link politiek rechts = racistisch, waar haal je die? Dat hoor je zelfs nauwelijks bij mijn meest extreme collega's.
TNTim zei:
Iets dat 30 jaar bestaat kan ondertussen geen traditie zijn? Ik versta mensen als ze daar moeite mee hebben.
Hij zegt niet dat het geen traditie kan zijn, maar wel dat het geen zo'n extreem bepalende traditie is dat daaraan iets veranderen plots de teloorgang van het geheel van tradities bewijst.
 
Laatst bewerkt:
Oudste is gedoopt door een gekke buurman-diaken, de andere 2 (voorlopig) niet. Ik ben zelf vrijzinnig geworden en ben van mening dat iedereen zelf mag bepalen of ze officieel tot een religie willen behoren.

Mijn vriendin daarentegen is opgegroeid in een sterk katholieke omgeving en van daaruit daar komt wel latente druk om onze kinderen te dopen. Ik heb vorige zomer mijn schoontante (die geloften heeft afgelegd en in een religieuze gemeenschap leeft) moeten tegengehouden of ze had kind #2 in ons opzetzwembad gedoopt. :censored:
 
de link politiek rechts = racistisch, waar haal je die? Dat hoor je zelfs nauwelijks bij mijn meest extreme collega's.
Je leeft toch ook in België...
Dat etiket kleeft al jarenlang aan NVA/Vlaams Belang en dat weet je maar al te goed. :tongue:

En ik heb ook niet gezegd dat links bepaald heeft dat de naam nu veranderd moet worden.
De 'té diversiteits-gezind'e politici zijn dus in rechtse hoek te vinden.
Tiens. :wink:
 
Je leeft toch ook in België...
Dat etiket kleeft al jarenlang aan NVA/Vlaams Belang en dat weet je maar al te goed. :tongue:
Je mag hier gerust verder op ingaan in politiek & actua, maar:
1) rechts is niet enkel N-VA/Vlaams Belang
2) néé, het is niet zo dat N-VA volledig racistisch is.
TNTim zei:
De 'té diversiteits-gezind'e politici zijn dus in rechtse hoek te vinden.
Tiens. :wink:
ook dat heb ik niet gezegd.
 
Iets dat 30 jaar bestaat kan ondertussen geen traditie zijn?
Ik versta mensen als ze moeite hebben met een naamsverandering enkel om politiek correct te moeten zijn.

En is dat nu echt nodig om in elke discussie anderen of anderen hun mening 'idioot' of iets soortgelijks te noemen?
Je hebt op den duur echt geen zin meer om ergens op te reageren...
Het is nodig om de dingen te benoemen zoals ze zijn ja, of moet ik hier ook beginnen klagen dat dat niet meer mag? Moord en brand schreeuwen over de teloorgang van onze cultuur, omdat een commercieel, geïmporteerd evenement dat hier nog maar de laatste dertig jaar voet aan de grond krijgt van naam verandert, dat kan je niet anders benoemen dan pure, complete idiotie. Maar goed, dat is een andere discussie.
 
Komt peter en meter ook niet voort uit de christelijke traditie? Ik vind het dan gek om niet te dopen maar wel een peter en meter te kiezen.

Van mij mag heel de familie en al mijn vrienden een hechte band opbouwen met mijn kind, daarvoor heeft die niet specifiek een peter of meter nodig.
 
Is inderdaad een heel oude christelijke traditie, werd vaak ook gezien als de belofte om voor het kind te zorgen moest de ouders iets overkomen.
Imo is dat eigenlijk iets waar we hedendaags ook wel nog mogen over na denken, niet alleen voor als er de ouders iets moest overkomen maar ook zorgen dat kinderen bij hun peter of meter terecht kunnen voor zaken waarvoor het moeilijker ligt om bij de ouders hulp te vragen.
 
Beiden gedoopt, voor de kerk getrouwd en onze dochter ook gedoopt. Niet enkel omwille van de traditie (wat voor de meeste mensen neerkomt op 'de bomma heeft dat graag') maar ook om ze katholieke beschaving mee te geven. Bewust zijn van je wortels vind ik een belangrijke waarde en de christelijke Europese beschaving hoort daar bij. Evenals de heidense Europese beschaving, maar die is de facto opgegaan in de christelijke beschaving.

Laat ze maar kennis maken met die prachtige Bijbelverhalen, maar ik wil ze ook laten kennismaken met de Edda of de Grieks-Romeinse mythologie. Het maakt gewoon deel uit van wie we zijn.
 
Ikzelf ben gedoopt, ik had geen keuze als kind. Ik had daar geen enkele zeggenschap in.

Ik heb zelf geen kinderen. Maar moest ik er toch hebben door een ongelukje, dan moeten ze niet gedoopt worden van mij.
 
Beiden gedoopt, dochter niet. Ze heeft ook geen meter en peter. Want ook daar snappen we de zin niet van. Een nieuwjaarsbrief zal ze dan wel voorlezen voor de oma's en opa's. En de cadeautjes die daarbij horen krijgt ze dan ook wel. Ze mag absoluut weten wat religie is, en dat er mensen zijn die dat wel geloven, maar wij zullen haar toch bijbrengen dat dat 'sprookjes' en verhaaltjes zijn van vroeger.
 
Ik snap het niet goed, velen geven aan dat ze zelf wel gedoopt zijn maar willen hun kinderen behoeden tegen het brainwashen van de katholieke kerk. Is dat brainwashen dan bij jullie wel zo goed gelukt?
 
Ik snap het niet goed, velen geven aan dat ze zelf wel gedoopt zijn maar willen hun kinderen behoeden tegen het brainwashen van de katholieke kerk. Is dat brainwashen dan bij jullie wel zo goed gelukt?
Anders bekijken, hebben wij er voordeel aan gehad gedoopt te zijn? Nee. Waarom dan onze kinderen dopen?
 
Neen dat is niet gelukt. Mijn ouders zijn ook niet zo katholiek. Maar onze generatie is daar meer beginnen over nadenken of dat dus wel nodig is/nut heeft als je eigenlijk niet gelovig bent. En neemt dus nu de beslissing dat het niet meer hoeft in tegenstelling tot onze ouders.
 
Terug
Bovenaan