Zijn jullie kinderen gedoopt?

Zijn jullie kinderen (katholiek) gedoopt?

  • Ja (allemaal), bewust

    Stemmen: 16 9,7%
  • Ja (allemaal), omwille van traditie

    Stemmen: 23 13,9%
  • Deels (1 of meerdere kinderen wel/niet)

    Stemmen: 4 2,4%
  • Nee (allemaal), andere religie

    Stemmen: 2 1,2%
  • Nee (allemaal), andere reden (bewust/onbewust)

    Stemmen: 94 57,0%
  • Ik heb geen kinderen of andere situatie

    Stemmen: 26 15,8%

  • Totaal aantal stemmers
    165
Ik en mijn vrouw zijn gedoopt. Kinderen zijn het niet. De hoofdzaak was dat we 10 jaar geleden verhuisd zijn en de kerk van ons dorp nooit langs binnen gezien hebben, laat staan de priester kennen. (Dat het nog een oude conservatieve was zal ook niet geholpen hebben) Ik zou het maar schijnheilig vinden om mijn kind dan ook te laten dopen. Vervolgens zijn er meer en meer schandalen aan het licht gekomen waardoor ikzelf meer en meer een afkeer van religie gekregen heb. Ik heb nog weinig met elke vorm van religie. Op de begrafenis van mijn grootmoeder was ik bv het enige kind dat iets wou voorlezen, maar mijn tekst moest neutraal zijn en niets met God/Jezus ofzo. Mijn vrouw volgt mij daar in beperkte mate in. Daarom ook bewust de keuze gemaakt om de kinderen naar de gemeenteschool te sturen en niet naar de katholieke school dichter bij ons huis. Als ik zag dat er daar al elke middag een brainwash moment was voor de kleuters, dat was voor mij genoeg. En geen probleem met mensen die wel geloven, ik respecteer eenieder zijn idee daarover. Dan vind ik het gewoon normaal dat mijn kind die plek niet moet gaan bezetten en stuur ik het met plezier naar de gemeenteschool.
 
Nu, wat ik wel een beetje vreemd vind, is dat dopen, communie, trouwen voor de kerk,... als traditie als "niet begrepen" aanzien wordt door velen.

Want, "waarom zou je dat doen als je niet gelovig bent"?

Maar ondertussen viert zowat het ganse land, ook niet-gelovigen, wel kerstmis en zetten ze een kerstboom op. Ook gewoon uit traditie, toch?
 
Iemand ervaring hiermee met al wat oudere kinderen? :)
Onze oudste doet dit jaar zijn eerste communie en hij gaat naar een klein katholiek wijkschooltje.

Op het eerste gezamenlijk oudercontact vroeg een moeder of haar kind, ik vermoed het enige dat niet zijn communie zal doen dit jaar, ook de voorbereiding mee moet volgen. Hier was geen uitzondering op, communie wordt klassikaal voorbereid.
Ook vroeg ze of het kind op die dag kon aanwezig zijn en of er voor haar kind ook iets georganiseerd werd. Kind mocht aanwezig zijn, maar er werd niets speciaal voorzien.
 
Laatst bewerkt:
Getrouwd voor de kerk, kinderen gedoopt. Praktiserend zijn we niet maar ik heb geen degout van een kerk en stap er regelmatig ook een binnen om mij even "neer te zetten en tot rust te komen". Het geloven is voor mij een persoonlijk verhaal en koppel ik los van "het katholiek instituut met al zijn pedopaters", uiteraard veracht ik dat , laat me daar wel duidelijk in zijn.

Kinderen doen hun eerste communie en vervolgens hun plechtige communie. Keuzevrijheid voor de kinderen is er in deze niet. Als ouder nemen continue beslissingen die een impact hebben op mijn kind en het "geloof" verhaal is daar een van. Kinderen gaan niet naar het katholiek onderwijs maar volgen wel godsdienst. De keuze van een middelbare school laat ik afhangen van hun mogelijkheden al stikt het hier in de buurt wel van college's en katholieke scholen dus vermoed ik dat het dan wel die richting zal uitgaan.

Als ze 18 jaar zijn laat ik ze los en mogen ze zich gerust laten ontdopen. Ik zal er geen traan voor laten.
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Ik moet er eigenlijk wel bij zeggen dat moesten we in belgie gewoond hebben ze waarschijnlijk wel gedoopt waren
 
Zowel mijn vrouw als ikzelf zijn niet gedoopt. Geen kinderen maar als die er komen zullen ze zeker ook niet gedoopt worden. Onze beider families zijn overtuigd vrijzinnig dus er is ook nooit sprake van dopen, kerkelijke huwelijken of begrafenissen in de kerk.

Qua schoolkeuze ga ik wel voor hetzelfde probleem staan als Sir.Killalot. Op honderd meter van ons huis is er een kleuten- en lagere school. Maar het is een vrije school. De makkelijkheidsoplossing voor ons zou dus zijn om een kind daar naar school te sturen. Dan heeft hij/zij waarschijnlijk ook kameraadjes op wandelafstand wonen. De dichtstbijzijnde school van het gemeenschapsonderwijs ligt op 2.5 kilometer.
Sowieso zijn verplicht gedoopt zijn, communie doen of catechese volgen rode lijnen voor mij.

Edit: ik heb zelf mijn lager onderwijs op 3 kilometer van huis gedaan terwijl er ook een vrije school was op een minuut stappen. Dus ik weet al welke keuze mijn ouders dertig jaar geleden gemaakt hebben.
 
Laatst bewerkt:
Nu, wat ik wel een beetje vreemd vind, is dat dopen, communie, trouwen voor de kerk,... als traditie als "niet begrepen" aanzien wordt door velen.

Want, "waarom zou je dat doen als je niet gelovig bent"?

Maar ondertussen viert zowat het ganse land, ook niet-gelovigen, wel kerstmis en zetten ze een kerstboom op. Ook gewoon uit traditie, toch?
De kerstboom is bij uitstek géén katholieke traditie, er hangt dus geen religie aan vast.

Een traditie is ook maar een traditie door de betekenis die eraan gegeven wordt. Bij een doopsel is dat nog altijd expliciet dat je een deel uitmaakt van een gemeenschap die sommige mensen niet willen.

Als ik morgen een kerstboom plaats, word ik geen deel van een specifieke gemeenschap met een ganse set principes :).
 
Hier ook principieel tegen dopen, maar momenteel nog in de twijfelfase aangezien ik de kinderen, zoals hierboven al aangegeven, de kans wil geven om hun communie te doen in de (goede, vlakbij huis zijnde) katholieke school. Zou het jammer vinden mochten ze het gevoel hebben om uitgesloten te worden, zoals in mijn tijd er enkelingen waren. Alleen heb ik er echt geen zicht op in welke mate de dag van vandaag er in de katholieke scholen nog gedoopte kinderen zitten, en of ze wel tot de enkelingen zouden behoren... Iemand ervaring hiermee met al wat oudere kinderen? :)
(Ruim) minder dan de helft van de kinderen worden nu nog gedoopt. Zelfs als je nog denkt dat die allemaal in het katholieke onderwijs zouden zitten, dan nog zal er maximaal (gemiddeld) 3/4e van de klas gedoopt zijn. Er zal dus altijd wel een aantal kinderen zijn die niet gedoopt zijn.

Als die vrees er is, kan je wel nog altijd je eigen zingeving aan dit feest geven. Wij hadden met de klas een groeifeest in het eerste en het zesde leerjaar. Daar vierden we hun proces van hun kindertijd. Het eerste leerjaar = dat ze al het kleuter achter de rug hadden en nu leren lezen ("wat kunnen ze nu al niet") en dat ze ook leren omgaan met gevoelens (verdriet, ruzietjes, ...). Zesde leerjaar = afscheid van hun echte kindertijd.
We hebben echt een groeimeter (houten plank, maar dan écht van een boom, dus met de randen) waarop je hun proces van baby tot kind kan illustreren etc.

Je zou kunnen afspreken dat je dit organiseert met de kindeeren die géén communie doen en dat alle kinderen van de klas uitgenodigd zijn. En in plaats van in een kerk doe je dat ofwel op school (als school dat toelaat) of gewoon lekker in een natuurgebied op een mooie dag, zoals bij ons :).
 
De kerstboom is bij uitstek géén katholieke traditie, er hangt dus geen religie aan vast.

Een traditie is ook maar een traditie door de betekenis die eraan gegeven wordt. Bij een doopsel is dat nog altijd expliciet dat je een deel uitmaakt van een gemeenschap die sommige mensen niet willen.

Als ik morgen een kerstboom plaats, word ik geen deel van een specifieke gemeenschap met een ganse set principes :).
Ok, de geschiedenis van de boom is niet katholiek, maar hij wordt vandaag toch enkel bovengehaald bij het katholieke feest bij uitstek. Hij is dus in de recente geschiedenis er wel een onderdeel van gaan uitmaken.

Daarnaast vind ik toch dat dat "deel zijn van die gemeenschap" fel overroepen wordt. Dat is nl voor de meesten helemaal niet de reden om de kinderen te laten dopen. De traditie is doorgaans zowat de enige reden. Ik voel mijzelf echt geen deel van een (katholieke) gemeenschap. En voel me daarin dan ook helemaal niet anders dan ongedoopten.
 
Ok, de geschiedenis van de boom is niet katholiek, maar hij wordt vandaag toch enkel bovengehaald bij het katholieke feest bij uitstek. Hij is dus in de recente geschiedenis er wel een onderdeel van gaan uitmaken.
eerlijk gezien heb ik bij vorige kerst NIKS van katholiek gemerkt bij kerstmis, ik heb zelfs geen kerststalletje gezien. Hoezo katholiek feest? Net zoals de katholieke kerk de kerstboom heeft 'omarmd', stoot de gemeenschap nu terug de katholieke kerk uit de eindejaarsgewoonten, lijkt me.
 
Wijzelf gedoopt, beide kinderen bewust niet. We zijn niet getrouwd.

De oudste hebben we van kleuterklas 2 naar 3 verhuisd van een katholiek schooltje achter de hoek naar de gemeenteschool. We wilden absoluut heel dat communie-circus ontlopen en hadden onze buik al vol van dat kaarsjes branden voor moeke Maria en baby Jeusus. Het lentefeest was een geslaagde barbecue met activiteiten. Deze is nu in het middelbaar wel naar een katholieke school, maar de godsdienst daar is al meer een zedenleer met theologie.
 
Net zoals de katholieke kerk de kerstboom heeft 'omarmd', stoot de gemeenschap nu terug de katholieke kerk uit de eindejaarsgewoonten, lijkt me.
Lijkt mij ook, is al ff uit de mode.

Sommige zaken zijn ook tricky geworden. Klaag maar eens aan dat je het niet ok vindt dat een kerstmarkt omgedoopt wordt tot wintermarkt, je zal al snel als xenofoob of racistisch aanzien worden.
 
Zelf op men 6jaar gedoopt en zoon bewust niet. Ik geloof helemaal niet en geen zin om vrijwillig een kerk naar binnen te moeten gaan.
 
Terug
Bovenaan