Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
In een land met automatische indexering (en zeer hoge index de laatste jaren) brengt dit enkel meer frustratie en/of hogere loonkosten voor de werkgever, aangezien je verschillen slechts kan wegwerken met lage verdieners opslag te geven; in tegenstelling tot andere landen waar je effectief een hoge verdiener geen opslag kan geven wat dus naar Belgische standaarden een loonsverlaging is.
Wie zegt dat alle verschillen moeten weggewerkt worden? Wie zegt ze dat er zomaar opslag verdiend wordt omdat een ander meer verdient?

Als je als bedrijf een eerlijke en faire loonstrategie uitwerkt, lijkt me dat allemaal perfect uit te leggen. High performer? High earner. Probleemgeval? Werk maar aan je probleempunten.

Achja, call me naïve. Het is in ieder geval niet in het voordeel van de werknemer om niet over je loon te praten. Jullie zeggen het zelf al.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Prof. Bachelor - Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Integratie Analist (Consultant)
Anciënniteit: 2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2300 2700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1900 2200
Nettovergoedingen: 145 270
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: Zit bij nettovergoedingen
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): "Dubbel" vakantiegeld, koopkrachtpermie cfr PC200

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: <10km
Afstand woon/werk in tijd: 10-15min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen TCO925, VAA +- €140/m (A250e)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Volledige vrijheid
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Volledige vrijheid zolang er 8u gepresteerd wordt en basis bereikbaarheid
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Op aanvraag en overleg
Telewerk (buiten corona-periode): 50-75%
Verantwoordelijkheid over personeel: geen

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Prof. Bachelor - Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Integratie Analist (Consultant)
Anciënniteit: 2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2300 2700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1900 2200
Nettovergoedingen: 145 270
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: Zit bij nettovergoedingen
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): "Dubbel" vakantiegeld, koopkrachtpermie cfr PC200

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: <10km
Afstand woon/werk in tijd: 10-15min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen TCO925, VAA +- €140/m (A250e)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Volledige vrijheid
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Volledige vrijheid zolang er 8u gepresteerd wordt en basis bereikbaarheid
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Op aanvraag en overleg
Telewerk (buiten corona-periode): 50-75%
Verantwoordelijkheid over personeel: geen
Dat lijkt me een correcte verloning. 2.2 net + auto is zeker in orde, en 50-75% telewerk.

Bij mijn vrouw wordt er ook gewoon transparant gedeeld waar ze zit in haar loonband. Ze zit op 92% (ze is nog redelijk junior voor haar positie) en max is 130%
Bij ons ook. Het is op zich wel fijn als jongere om te weten dat je zonder van job te veranderen je loon quasi zou kunnen verdubbelen.

Echter geeft dit sommigen van de vakbonden een stok om mee te slaan. Mensen die quasi het maximum verdienen in hun categorie, maken 1/3 uit van het personeel. Elk jaar opnieuw zeggen de vakbonden dat het niet kan dat die mensen geen perspectief hebben (als in: nog meer geld kunnen verdienen terwijl ze exact hetzelfde blijven doen). Dat dit vooral mensen zijn met veel ervaring die niet meer willen veranderen en nu de eenvoudigste jobs doen, wordt compleet genegeerd. Het zou wat zijn mocht iemand met een lange loopbaan in lage functies jaar na jaar procentueel even veel opslag krijgen als in de eerste jaren om zo bij wijze van spreken te kunnen eindigen aan 6k/maand door een leven lang brieven en mails te sorteren. :crazy: (Niet dat ik dat zelf zou willen doen.)

Bij ons ook. Het is op zich wel fijn als jongere om te weten dat je zonder van job te veranderen je loon quasi zou kunnen verdubbelen.

Echter geeft dit sommigen van de vakbonden een stok om mee te slaan. Mensen die quasi het maximum verdienen in hun categorie, maken 1/3 uit van het personeel. Elk jaar opnieuw zeggen de vakbonden dat het niet kan dat die mensen geen perspectief hebben (als in: nog meer geld kunnen verdienen terwijl ze exact hetzelfde blijven doen). Dat dit vooral mensen zijn met veel ervaring die niet meer willen veranderen en nu de eenvoudigste jobs doen, wordt compleet genegeerd. Het zou wat zijn mocht iemand met een lange loopbaan in lage functies jaar na jaar procentueel even veel opslag krijgen als in de eerste jaren om zo bij wijze van spreken te kunnen eindigen aan 6k/maand door een leven lang brieven en mails te sorteren. :crazy: (Niet dat ik dat zelf zou willen doen.)

Je zou tegen de vakbonden kunnen stellen, dat je om hieraan tegemoet te komen ervoor zorgt dat de salarisband van vb 80 - 120% is. En dat in functie van anciënniteit er elk jaar 0,x% bijkomt of x% elke Y jaar (resterende 10%).

Dan blijf je in diezelfde salarisband (van max 130%) zitten. Dan blijft er iets waar ze naar kunnen uitkijken (vb elke 3 jaar 1% loon erbij, na 30 jaar anciënniteit heb je dan het maximum).
Dan moeten ze zelf maar zien of hun vakbondsleden in hun vel willen snijden dat ze niet meer defacto al van begin af aan de volle 130% kunnen halen.

Bij mij communiceren ze daar ook transparant over. Ik zit aan 107% (na onderhandeling bij nieuwe job). Ik weet dat collega die er al langer werkt, ook andere functie, maar zelfde "loonbarema" volgens HR aan 92% zit. Wat wel vervelend is aangezien die zijn job evengoed doet als mezelf. Maar met de 11% index hebben ze gewoon gezegd dat er geen opslag in zat voor hem. Nu hij kan dat plaatsen en is tevreden in het algemeen over de werkgever. Maar bij anderen zorgt dit voor frustratie aangezien ze dan "blijven steken" onder het gemiddelde.

waar ik werk ook, iedereen krijgt jaarlijks evaluatie en tijdens dat gesprek ook een overzicht van je nieuwe loon na opslag + de positie op je loonband. Die positie gebruiken ze ook voor het % opslag na evaluatie te bepalen, als je lager in de klasse zit ga je dus meer opslag krijgen tegenover iemand die al kort aan het maximum zit(120%).
Ik zat begin dit jaar op 99%, maar werd ook gepromoveerd naar nieuwe functie die 2 klasses hoger zou komen te liggen.
Ik vind dat systeem wel leuk en geeft je een duidelijk beeld over waar je je bevind in de klasse + vooruitzichten naar wat nog mogelijk is qua opslag

Ik zou begot niet weten wat de min/max is bij ons. Voor geen enkele functie.
Men zal hoogstwaarschijnlijk wel iets in gedachten hebben, but heck if I know.

'k Zal wss ooit wel eens tegen die muur botsen zeker.
De laatste jaren is het weliswaar voor vrijwel iedereen, oud & nieuw, nogal povertjes geweest.

Eerst covid, dan hoge inflatie/index, dus weinig/geen échte opslagen.
Men heeft die IP ruling weliswaar min of meer verkocht als 'opslag' eind vorig jaar, maar jah ... we weten allemaal wel hoe dat uitgedraaid is.

Je zou tegen de vakbonden kunnen stellen, dat je om hieraan tegemoet te komen ervoor zorgt dat de salarisband van vb 80 - 120% is. En dat in functie van anciënniteit er elk jaar 0,x% bijkomt of x% elke Y jaar (resterende 10%).

Dan blijf je in diezelfde salarisband (van max 130%) zitten. Dan blijft er iets waar ze naar kunnen uitkijken (vb elke 3 jaar 1% loon erbij, na 30 jaar anciënniteit heb je dan het maximum).
Dan moeten ze zelf maar zien of hun vakbondsleden in hun vel willen snijden dat ze niet meer defacto al van begin af aan de volle 130% kunnen halen.
Dan ga je uiteindelijk hetzelfde probleem hebben.

Wat nuances:
- bij ons is 100% de mediaan en kan je in een categorie tot 110% van het mediaanloon verdienen. 1/3 zit aan dat maximum, en dat zijn grotendeels bedienden zonder intellectueel al te veeleisende jobs. (Da's geen waardeoordeel over wie het werk doet, ik ben zelf zo gestart in de sector om praktische kennis op te doen.)
- Het minimum is 75% tot 65% (lager voor hogere categorieën)

Mijn mening:
- wie aan het maximum in zijn categorie zit, verdient in mijn ogen zeker niet te weinig als je kijkt naar wat daar qua jobinhoud en verwachtingen van de werkgever tegenover staat. Als je niet meer wilt doorgroeien, kan je vanaf een bepaald loon voor je functie ook niet verwachten dat je alsnog meer geld kan krijgen. Als je als bediende met een eenvoudige 9-to-5 (36u/week) momenteel 4.5k bruto verdient (*13.92 = 62k/jaar) met mc, groepsverzekering, ..., ben je imo gewoon niet in je recht als je gaat klagen dat je loon niet nog kan stijgen.
- Voor de 1/3 die reeds aan dat maximum zitten, zullen wijzigingen weinig uithalen. Ze kunnen bijna niet plots beslissen om al die mensen plots toch (uitzicht op) meer loon te geven. Dat moet ergens vandaan komen, en dan wordt de jongere generatie daar de dupe van.
- Daarnaast hebben de mensen die voor een bepaald jaar in dienst zijn getreden een groepsverzekering met absurde voorwaarden. (Vaste prestatie obv huidig loon ipv jaarlijks een vaste bijdrage. Bij een loonsstijging is die eerste dus van toepassing op alle reeds gelopen jaren, bij de laatste niet, en dat dan nog eens rekening houdend met hogere oprenting.) Deze levert quasi dubbel zoveel op als die met de huidige voorwaarden. Een groot deel van die 1/3 is reeds van toen in dienst. Je kan argumenteren dat ze ooit hun contract hebben getekend aan die voorwaarden en dat je daar dus niet mee mag vergelijken. Ik vind dat echter onzin en die mensen mogen hun twee handen kussen met zo'n groepsverzekering.

Dan ga je uiteindelijk hetzelfde probleem hebben.

Niet zo zeer veel personen die tegenwoordig nog een carrière van 30j bij 1 en dezelfde firma hebben. Waardoor dat risico beperkt wordt.

Daarnaast lijkt mij dit vooral iets bij mensen te zijn die hun max al relatief snel bereiken. Dus op 8 - 15j. Dan hebben ze eigenlijk de volgende 20j of zo geen enkele verhoging meer om naar uit te kijken, behalve indexatie.

Het moet niet altijd veel zijn om mensen het gevoel van appreciatie te geven. Meestal is het belangrijkste dat ze iets fatsoenlijks er zien bijkomen. Maar het is voor zeer veel mensen wel echt belangrijk. En op deze manier kun je toch nog iets doen. Zonder dat je daarom ineens uw limieten moet omhoog gooien.

Ivm die loonbanden, ik neem aan dat iemand die bvb. op 130% zit niet meer kan terugzakken tot 120%?

Zijn er mensen waarbij het bedrijf een "oplossing" heeft voor iemand die dan aan 130% zou zitten en plots niet meer rendeert zoals "vroeger" maar dus zijn/haar 130% behoudt?

Ivm die loonbanden, ik neem aan dat iemand die bvb. op 130% zit niet meer kan terugzakken tot 120%?

Zijn er mensen waarbij het bedrijf een "oplossing" heeft voor iemand die dan aan 130% zou zitten en plots niet meer rendeert zoals "vroeger" maar dus zijn/haar 130% behoudt?

Hoe zou je dat terugzakken zien? Dat zou enkel kunnen gebeuren als ze de loonbanden met meer verhogen dan de index.

Er zijn wel bedrijven waar iemand uit een hogere loonband kan terecht komen in een andere functie met lagere loonband, en zijn oorspronkelijke voorwaarden & loonbanden behouden als uitzondering, ze noemen dat ook wel eens "grandfathering".

Theoretisch zou dat kunnen. Dat je uw prestaties koppelt aan een loopband. En dat uw verloning van het volgende jaar bepaald wordt door uw prestatiescore van uw evaluatie.

Dan is die rechtstreekse koppeling er wel, al is het met vertraging.

Maar dan koppel je de verloning volledig los van anciënniteit en volledig aan prestatie, of op zijn minst inschatting van de prestatie. Die dan ook foutief kan zijn. Ik weet niet hoeveel steun daarvoor in de realiteit zou zijn.

Afhankelijk van hoe dut wordt gebruikt zou je met zo een systeem ´amelijk iemand kunnen buiten pesten door zijn evaluaties continue aan de lage kant van de loopband te plaatsen.

In de praktijk zie ik het echter niet gebeuren.

Ja, ontslag

Werk momenteel als manager in de bankensector met een erg mooi loonpakket. Goed loon, bedrijfswagen, veel vakantie.

Ik begin evenwel wat de uitdaging te missen. Ik wou altijd bij een Mckinsey, Bain of iets dergelijks aan de slag maar had niet echt de CV daarvoor. Ik heb geen super zware studies gedaan en blonk ook niet erg uit als student. Intussen wel een mooie CV opgebouwd wat maakt dat ik misschien wel kans maak als associate.

Echter: heeft iemand zicht op het loonpakket voor een associate bij bv. Mckinsey? Op glassdoor zie ik bedragen rond 90k. Iemand enig idee met welke bedrijfswagens de associates daar rijden? Vakantiedagen?

Jobinhoudelijk zou ik de stap graag zetten, maar ik ben bang te veel te zullen moeten inboeten qua loonspakket. Ook niet erg handig om de hele sollicitatieprocedure te doorlopen met het risico dat het loonspakket uiteindelijk te licht blijkt te zijn. Te meer omdat ik ook echt waarde hecht aan bv. die bedrijfswagen.

Werk momenteel als manager in de bankensector met een erg mooi loonpakket. Goed loon, bedrijfswagen, veel vakantie.

Ik begin evenwel wat de uitdaging te missen. Ik wou altijd bij een Mckinsey, Bain of iets dergelijks aan de slag maar had niet echt de CV daarvoor. Ik heb geen super zware studies gedaan en blonk ook niet erg uit als student. Intussen wel een mooie CV opgebouwd wat maakt dat ik misschien wel kans maak als associate.

Echter: heeft iemand zicht op het loonpakket voor een associate bij bv. Mckinsey? Op glassdoor zie ik bedragen rond 90k. Iemand enig idee met welke bedrijfswagens de associates daar rijden? Vakantiedagen?

Jobinhoudelijk zou ik de stap graag zetten, maar ik ben bang te veel te zullen moeten inboeten qua loonspakket. Ook niet erg handig om de hele sollicitatieprocedure te doorlopen met het risico dat het loonspakket uiteindelijk te licht blijkt te zijn. Te meer omdat ik ook echt waarde hecht aan bv. die bedrijfswagen.
Hoeveel jaar ervaring heb je ondertussen?

Ben al een hele tijd weg uit consulting, maar zat bij BCG. Ik vermoed dat Consultant salarissen (equivalent van Associate bij McKinsey) nu rond 6k of zelf wat hoger per maand zullen liggen. Wagen was indertijd BMW 3 equivalent op dat niveau. Geen idee wat het nu is.

Ten opzichte van bij een bank zal je wel inboeten aan vakantiedagen.

Als je start in dat soort rol heb je, gezien de up or out, weinig tijd hebt het beroep onder de knie te krijgen voor je moet promoveren naar project leader / engagement manager. Er is vaak ook een tussenniveau om te starten met een lager salaris (~4k ofzo) maar met dezelfde wagen. Dat geeft je een extra 1 a 1.5 jaar voor de promotie, wat voor veel mensen toch helpt. Allemaal afhankelijk van je ervaring tot nu toe natuurlijk.

Hoeveel jaar ervaring heb je ondertussen?

Ben al een hele tijd weg uit consulting, maar zat bij BCG. Ik vermoed dat Consultant salarissen (equivalent van Associate bij McKinsey) nu rond 6k of zelf wat hoger per maand zullen liggen. Wagen was indertijd BMW 3 equivalent op dat niveau. Geen idee wat het nu is.

Ten opzichte van bij een bank zal je wel inboeten aan vakantiedagen.

Als je start in dat soort rol heb je, gezien de up or out, weinig tijd hebt het beroep onder de knie te krijgen voor je moet promoveren naar project leader / engagement manager. Er is vaak ook een tussenniveau om te starten met een lager salaris (~4k ofzo) maar met dezelfde wagen. Dat geeft je een extra 1 a 1.5 jaar voor de promotie, wat voor veel mensen toch helpt. Allemaal afhankelijk van je ervaring tot nu toe natuurlijk.
Dank voor je antwoord! Ik heb intussen 5 jaar bij big4 gewerkt als consultant en iets meer dan een jaar in m’n huidige rol. Telkens goede reviews en nooit echt op m’n limieten gebotst. Mijn huidig brutoloon ligt rond de 6k.

De moeilijkheid is dus effectief dat ik hoe dan ook in een uitdagender omgeving terecht zou komen met zelfs risico op een terugslag, terwijl het loon waarschijnlijk eerder gelijk zal liggen. Het nadeel aan m’n huidige rol is dan weer dat ik niet per se binnen 2 jaar promotie kan maken, wat binnen consultancy dan weer veel duidelijker is.

Dank voor je antwoord! Ik heb intussen 5 jaar bij big4 gewerkt als consultant en iets meer dan een jaar in m’n huidige rol. Telkens goede reviews en nooit echt op m’n limieten gebotst. Mijn huidig brutoloon ligt rond de 6k.

De moeilijkheid is dus effectief dat ik hoe dan ook in een uitdagender omgeving terecht zou komen met zelfs risico op een terugslag, terwijl het loon waarschijnlijk eerder gelijk zal liggen. Het nadeel aan m’n huidige rol is dan weer dat ik niet per se binnen 2 jaar promotie kan maken, wat binnen consultancy dan weer veel duidelijker is.

Behalve loon is er ook bonus, geen idee hoe dat in je huidige job is, maar in consulting bij MBB groeien die bonuspercentages snel met de niveau's. Net als brutoloon trouwens, op die eerste niveau's geldt het up-or-out principe nog heel sterk, maar "up" betekent een serieuze verhoging qua totale verloning. Het klinkt als een cliché, maar ook bij MBB moet je niet zijn voor de starterslonen maar het snel doorgroeien en natuurlijk de referentie die je hebt mocht je daarna terug uit consulting willen stappen.

Ben je in die 5 jaar binnen een Big 4 tot manager gepromoveerd? Dat lijkt me wel een minimum aan track record om te kunnen voorleggen.

Behalve loon is er ook bonus, geen idee hoe dat in je huidige job is, maar in consulting bij MBB groeien die bonuspercentages snel met de niveau's. Net als brutoloon trouwens, op die eerste niveau's geldt het up-or-out principe nog heel sterk, maar "up" betekent een serieuze verhoging qua totale verloning. Het klinkt als een cliché, maar ook bij MBB moet je niet zijn voor de starterslonen maar het snel doorgroeien en natuurlijk de referentie die je hebt mocht je daarna terug uit consulting willen stappen.

Ben je in die 5 jaar binnen een Big 4 tot manager gepromoveerd? Dat lijkt me wel een minimum aan track record om te kunnen voorleggen.
Ik ben in het jaar dat ik bij big4 manager zou worden naar een bank gegaan om daar manager te worden. Jobinhoudelijk en qua loon op zich best wel een verbetering tov manager bij big4. Had een erg scherpe learning curve de eerste maanden en echt wel skills kunnen ontwikkelen die ik bij big4 minder/niet ontwikkelde. Alleen zit je qua learning curve wel sneller tegen het plafond. Dat begin ik nu te merken.

Terug
Bovenaan