Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Je kan inderdaad geen lonen zoals in de petrochemie verwachten in de meeste andere sectoren, maar ik merk toch meer "opbod" zelfs tussen niet-multinationals omdat het moeilijker is om technische profielen zoals techniekers te vinden. Al heb je natuurlijk nog een hoop sectoren en veel van de "typische KMO's" die niet mee doen aan het opbieden, maar liever vasthouden aan hun lage lonen en dan klagen dat ze niemand vinden die wil blijven :rolleyes:
Ik denk dat het juist eenvoudiger is om als niet multinational mee te gaan in het opbod omdat je minder vasthangt aan bepaalde structuren.

Verder heb ik het gevoel dat bedrijven door de hoge index van afgelopen jaar, minder geneigd zijn om aan het opbod mee te doen, om de kosten binnen hun bedrijf onder controle te houden.

Is het dat jij ieder jaar opslag wil of verwacht ? Of hoe gaat dat juist.. ? Als je jou niet goed voelt met je loon dan ben je toch beter af iets nieuws te zoeken waar je meteen goed betaald bent in plaats van ieder keer meer te willen.
Ieder jaar opslag verwachten is een redelijke verwachting (mits deze persoon de verwachtingen inlost of overstijgt), zeker aangezien het merendeel van de bedrijven liefst iemand aanneemt die onder het middelpunt van de loonband valt.

Ik denk dat het juist eenvoudiger is om als niet multinational mee te gaan in het opbod omdat je minder vasthangt aan bepaalde structuren.

Verder heb ik het gevoel dat bedrijven door de hoge index van afgelopen jaar, minder geneigd zijn om aan het opbod mee te doen, om de kosten binnen hun bedrijf onder controle te houden.

Ik heb ook die indruk.

Ieder jaar opslag verwachten is een redelijke verwachting (mits deze persoon de verwachtingen inlost of overstijgt), zeker aangezien het merendeel van de bedrijven liefst iemand aanneemt die onder het middelpunt van de loonband valt.
Dat is zeker logisch, alleen vind ik het in dat opzich gek dat mensen meestal (?) niet weten waar ze zitten op de loonband. Is in mijn huidige en vorige bedrijf althans niet het geval.

Ik weet niet of ze hier meelezen maar ik heb nu toch opslag gekregen, zonder er opnieuw naar te vragen. Het heeft gewoon wat langer geduurd om de puzzel te leggen, zo luidt de verklaring. Dat er de afgelopen 2 maanden 3 mensen binnen ons team vertrokken zijn, zal wellicht ook geholpen hebben.

Een dikke 3,5% opslag, met het afgelopen jaar ook een auto in een hogere prijsklasse en een extra extra-legaal voordeel (dat laatste was voor iedereen in het bedrijf), dus ben nu best wel tevreden over het nieuwe totaalpakket t.o.v. toen ik mijn opslag vroeg.
Ik was natuurlijk ook tevreden met de nieuwe auto en het extra-legaal voordeel, maar die opslag doet toch 10 keer meer deugd omdat dit individueel wordt toegekend en specifiek naar aanleiding is van mijn goede prestaties. Ben tevreden.

Even een kleine vraag tussendoor.

Stel je tekent midden mei bij een nieuw bedrijf en je opzegtermijn loopt tot begin augustus. (12 weken)
Door het PC waarin mijn nieuwe werkgever zich bevindt , indexeren zij de lonen al in juli.
Uiteraard is het contract getekend maar ben ik nog niet werkzaam bij de nieuwe werkgever.

Zal die indexering retroactief worden toegepast bij de eerste loonuitbetaling eind augustus of hoe werkt dat precies?

Even een kleine vraag tussendoor.

Stel je tekent midden mei bij een nieuw bedrijf en je opzegtermijn loopt tot begin augustus. (12 weken)
Door het PC waarin mijn nieuwe werkgever zich bevindt , indexeren zij de lonen al in juli.
Uiteraard is het contract getekend maar ben ik nog niet werkzaam bij de nieuwe werkgever.

Zal die indexering retroactief worden toegepast bij de eerste loonuitbetaling eind augustus of hoe werkt dat precies?
Dat hangt van je officiele startdatum af. Ben je voor de indexatie al aan het werk bij je nieuwe werkgever, dan zal je mee genieten van de indexatie. Anders niet.

Ik vind een opslag vragen als je meer hebt gedaan dan in de doelstellingen stond correct. Maar ik heb ook collega's die gewoon doen waarvoor ze zijn aangenomen, in een job waar je na een jaar of 5 wel het plafond van expertise hebt bereikt, maar dan wel verwachten dat ze toch opslag krijgen. Daar reken ik mac niet toe, maar ik vind dus niet dat als je gewoon doet wat in je jobomschrijving staat, je daar na iedere evaluatie meer moet voor worden verloond bovenop de index.

Ik vind een opslag vragen als je meer hebt gedaan dan in de doelstellingen stond correct. Maar ik heb ook collega's die gewoon doen waarvoor ze zijn aangenomen, in een job waar je na een jaar of 5 wel het plafond van expertise hebt bereikt, maar dan wel verwachten dat ze toch opslag krijgen. Daar reken ik mac niet toe, maar ik vind dus niet dat als je gewoon doet wat in je jobomschrijving staat, je daar na iedere evaluatie meer moet voor worden verloond bovenop de index.
Hangt ook af van waar je werkt.

Overperformance wordt in de meeste multinationals beloond met een hogere bonus en/of een hogere "merit increase" maar als je reeds op pakweg 120% van de loonband zit zal je vermoedelijk toch niet de hoogste % loonsverhoging krijgen vs je peers.

Ik heb ook die indruk.

Dat is zeker logisch, alleen vind ik het in dat opzich gek dat mensen meestal (?) niet weten waar ze zitten op de loonband. Is in mijn huidige en vorige bedrijf althans niet het geval.

HR wil normaal gezien niet dat mensen weten waar ze in de loonband zitten, tenzij ze aan het plafond zitten want dan is het de reden om hen geen opslag te (kunnen) geven.
Maar wanneer mensen weten waar ze zitten (zeker als dat onder de 100% is), denk ik dat dat vooral leidt tot meer vragen om opslag...

HR wil normaal gezien niet dat mensen weten waar ze in de loonband zitten, tenzij ze aan het plafond zitten want dan is het de reden om hen geen opslag te (kunnen) geven.
Maar wanneer mensen weten waar ze zitten (zeker als dat onder de 100% is), denk ik dat dat vooral leidt tot meer vragen om opslag...
Mensen zouden veel meer open en bloot over hun verloning moeten praten.
Sure, er zullen er jaloers zijn.
Maar er zullen er ook zijn die gewoonweg te weinig betaald worden.
En ook die te veel betaald worden.
Evenals degenen die veel betaald worden en de consensus is dat ze het verdienen.

Dat hangt van je officiele startdatum af. Ben je voor de indexatie al aan het werk bij je nieuwe werkgever, dan zal je mee genieten van de indexatie. Anders niet.
Mijn huidige werkgever indexeert pas op het einde van het jaar.
Dat zou willen betekenen dat ik beide mis? Daar moet toch een specifieke regeling voor bestaan?

Mijn huidige werkgever indexeert pas op het einde van het jaar.
Dat zou willen betekenen dat ik beide mis? Daar moet toch een specifieke regeling voor bestaan?

Nee. Je contract is ondertekend in de veronderstelling dat je de evolutie van de prijzen mee in rekening neemt. Je kan niet verwachten dat de werkgever nog onderhandeld met het idee van de loonkost zoals ze waren 10 maand geleden.

De index van je vorige werkgever bedroeg trouwens tot op heden (cijfers april) -0.75%. Wees dus blij dat je die niet krijgt :).

Ergens snap ik dat wel, maar anderzijds wel blij dat m'n huidige HR lead wel transparant was dat ik op 120% zou starten en dus niet al te veel verhoging zou moeten verwachten de eerste jaren :D

Ik ben ook eerder van die mening, anderzijds na een aantal recente gesprekken en met mijn groeiende team toch ook geleerd dat discretie soms veiliger is.

Hier in de multinational waar ik werk zijn de salaris banden (en bijhorende bonus %) open en bloot te zien voor iedereen op deze locatie wat ik erg apprecieer van de werkgever :).

Ergens snap ik dat wel, maar anderzijds wel blij dat m'n huidige HR lead wel transparant was dat ik op 120% zou starten en dus niet al te veel verhoging zou moeten verwachten de eerste jaren :D

Ik ben ook eerder van die mening, anderzijds na een aantal recente gesprekken en met mijn groeiende team toch ook geleerd dat discretie soms veiliger is.
Nu ben ik wel benieuwd natuurlijk :).
Ik heb toch ook liever dat ze 't niet weten hoor. Geen discussies langs weerskanten.
Dat kan voordeel, kan nadeel zijn, afhankelijk van in welk van de 2 uitersten je u bevindt (te veel/weinig) of dat je net in de middenmoot valt.

Ik heb het hier nog wel al eens vermeld, maar m'n familie of sommige kennissen spreek ik redelijk open over wat ik verdien als het er over gaat.
Maar met de collega's? No tnx.

En zelfs al moest je te weten komen dat uw collega meer verdiend ... 't is nooit een goe gedacht om opslag te gaan vragen voor de specifieke reden dat een ander meer heeft dan u. Dus wil je het überhaupt weten in vele gevallen?

Evenals degenen die veel betaald worden en de consensus is dat ze het verdienen.

Dat is een feit. En ik zou hopen dat in de meeste bedrijven managers de lonen van hun teamleden kunnen zien, de vergelijking met de salarisbanden, etc.
In een paar bedrijven al meegemaakt dat wanneer de top inzage kreeg in de loonkost van sommige mensen 1-2 niveau's onder hen, ze snel besloten wie er zijn geld niet waard was, en wie er eigenlijk meer zou moeten verdienen.

Salarisbanden zijn trouwens ook geen exacte wetenschap, zeker als je over departementen heen gaat vergelijken. Een senior positie die een "land grab" doet waardoor er meer teams onrechtstreeks aan hem rapporteren, kan daardoor in een hogere band terecht komen terwijl er praktisch weinig of niets verandert.
En er zijn genoeg bedrijven die precies dezelfde functie voor nieuwkomers lager inschalen dan voor de oude garde, terwijl de jobinhoud of de relevantie van de job niet lichter geworden is - puur om op loonkosten te besparen. Dan mag je je natuurlijk ook niet blindstaren op de salarisband die daarmee samenhangt.

Ja, dat is alleen maar terecht en eerlijk dat ze aangeven dat je wanneer je start (en zelfs op eender welk punt in je carrière) tegen het plafond aan zit, kwestie van je verwachtingen van in het begin realistisch bij te stellen.

In een land met automatische indexering (en zeer hoge index de laatste jaren) brengt dit enkel meer frustratie en/of hogere loonkosten voor de werkgever, aangezien je verschillen slechts kan wegwerken met lage verdieners opslag te geven; in tegenstelling tot andere landen waar je effectief een hoge verdiener geen opslag kan geven wat dus naar Belgische standaarden een loonsverlaging is.

Bij mijn vrouw wordt er ook gewoon transparant gedeeld waar ze zit in haar loonband. Ze zit op 92% (ze is nog redelijk junior voor haar positie) en max is 130%

Terug
Bovenaan