SomeDude
Banned
Of elke maand zelfsik heb het hier al herhaaldelijk aangetoond dat er in de privé ook Indexaties zijn om de 2% in heel wat sectoren én was het systeem van de meeste sectoren voordeliger dan de overheid op lange termijn.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Of elke maand zelfsik heb het hier al herhaaldelijk aangetoond dat er in de privé ook Indexaties zijn om de 2% in heel wat sectoren én was het systeem van de meeste sectoren voordeliger dan de overheid op lange termijn.
Ik denk dat het juist eenvoudiger is om als niet multinational mee te gaan in het opbod omdat je minder vasthangt aan bepaalde structuren.Je kan inderdaad geen lonen zoals in de petrochemie verwachten in de meeste andere sectoren, maar ik merk toch meer "opbod" zelfs tussen niet-multinationals omdat het moeilijker is om technische profielen zoals techniekers te vinden. Al heb je natuurlijk nog een hoop sectoren en veel van de "typische KMO's" die niet mee doen aan het opbieden, maar liever vasthouden aan hun lage lonen en dan klagen dat ze niemand vinden die wil blijven![]()
Ieder jaar opslag verwachten is een redelijke verwachting (mits deze persoon de verwachtingen inlost of overstijgt), zeker aangezien het merendeel van de bedrijven liefst iemand aanneemt die onder het middelpunt van de loonband valt.Is het dat jij ieder jaar opslag wil of verwacht ? Of hoe gaat dat juist.. ? Als je jou niet goed voelt met je loon dan ben je toch beter af iets nieuws te zoeken waar je meteen goed betaald bent in plaats van ieder keer meer te willen.
Ik denk dat het juist eenvoudiger is om als niet multinational mee te gaan in het opbod omdat je minder vasthangt aan bepaalde structuren.
Verder heb ik het gevoel dat bedrijven door de hoge index van afgelopen jaar, minder geneigd zijn om aan het opbod mee te doen, om de kosten binnen hun bedrijf onder controle te houden.
Dat is zeker logisch, alleen vind ik het in dat opzich gek dat mensen meestal (?) niet weten waar ze zitten op de loonband. Is in mijn huidige en vorige bedrijf althans niet het geval.Ieder jaar opslag verwachten is een redelijke verwachting (mits deze persoon de verwachtingen inlost of overstijgt), zeker aangezien het merendeel van de bedrijven liefst iemand aanneemt die onder het middelpunt van de loonband valt.
Dat hangt van je officiele startdatum af. Ben je voor de indexatie al aan het werk bij je nieuwe werkgever, dan zal je mee genieten van de indexatie. Anders niet.Even een kleine vraag tussendoor.
Stel je tekent midden mei bij een nieuw bedrijf en je opzegtermijn loopt tot begin augustus. (12 weken)
Door het PC waarin mijn nieuwe werkgever zich bevindt , indexeren zij de lonen al in juli.
Uiteraard is het contract getekend maar ben ik nog niet werkzaam bij de nieuwe werkgever.
Zal die indexering retroactief worden toegepast bij de eerste loonuitbetaling eind augustus of hoe werkt dat precies?
Ik vind een opslag vragen als je meer hebt gedaan dan in de doelstellingen stond correct. Maar ik heb ook collega's die gewoon doen waarvoor ze zijn aangenomen, in een job waar je na een jaar of 5 wel het plafond van expertise hebt bereikt, maar dan wel verwachten dat ze toch opslag krijgen. Daar reken ik mac niet toe, maar ik vind dus niet dat als je gewoon doet wat in je jobomschrijving staat, je daar na iedere evaluatie meer moet voor worden verloond bovenop de index.Ieder jaar opslag verwachten is een redelijke verwachting (mits deze persoon de verwachtingen inlost of overstijgt), zeker aangezien het merendeel van de bedrijven liefst iemand aanneemt die onder het middelpunt van de loonband valt.
Hangt ook af van waar je werkt.Ik vind een opslag vragen als je meer hebt gedaan dan in de doelstellingen stond correct. Maar ik heb ook collega's die gewoon doen waarvoor ze zijn aangenomen, in een job waar je na een jaar of 5 wel het plafond van expertise hebt bereikt, maar dan wel verwachten dat ze toch opslag krijgen. Daar reken ik mac niet toe, maar ik vind dus niet dat als je gewoon doet wat in je jobomschrijving staat, je daar na iedere evaluatie meer moet voor worden verloond bovenop de index.
Ik heb ook die indruk.
Dat is zeker logisch, alleen vind ik het in dat opzich gek dat mensen meestal (?) niet weten waar ze zitten op de loonband. Is in mijn huidige en vorige bedrijf althans niet het geval.
Mensen zouden veel meer open en bloot over hun verloning moeten praten.HR wil normaal gezien niet dat mensen weten waar ze in de loonband zitten, tenzij ze aan het plafond zitten want dan is het de reden om hen geen opslag te (kunnen) geven.
Maar wanneer mensen weten waar ze zitten (zeker als dat onder de 100% is), denk ik dat dat vooral leidt tot meer vragen om opslag...
Mijn huidige werkgever indexeert pas op het einde van het jaar.Dat hangt van je officiele startdatum af. Ben je voor de indexatie al aan het werk bij je nieuwe werkgever, dan zal je mee genieten van de indexatie. Anders niet.
Mijn huidige werkgever indexeert pas op het einde van het jaar.
Dat zou willen betekenen dat ik beide mis? Daar moet toch een specifieke regeling voor bestaan?
.HR wil normaal gezien niet dat mensen weten waar ze in de loonband zitten, tenzij ze aan het plafond zitten want dan is het de reden om hen geen opslag te (kunnen) geven.
Maar wanneer mensen weten waar ze zitten (zeker als dat onder de 100% is), denk ik dat dat vooral leidt tot meer vragen om opslag...

Ik ben ook eerder van die mening, anderzijds na een aantal recente gesprekken en met mijn groeiende team toch ook geleerd dat discretie soms veiliger is.Mensen zouden veel meer open en bloot over hun verloning moeten praten.
Nu ben ik wel benieuwd natuurlijkIk ben ook eerder van die mening, anderzijds na een aantal recente gesprekken en met mijn groeiende team toch ook geleerd dat discretie soms veiliger is.
.
.Ergens snap ik dat wel, maar anderzijds wel blij dat m'n huidige HR lead wel transparant was dat ik op 120% zou starten en dus niet al te veel verhoging zou moeten verwachten de eerste jaren
Ik ben ook eerder van die mening, anderzijds na een aantal recente gesprekken en met mijn groeiende team toch ook geleerd dat discretie soms veiliger is.
Ik heb toch ook liever dat ze 't niet weten hoor. Geen discussies langs weerskanten.Nu ben ik wel benieuwd natuurlijk.
Mensen zouden veel meer open en bloot over hun verloning moeten praten.
Sure, er zullen er jaloers zijn.
Maar er zullen er ook zijn die gewoonweg te weinig betaald worden.
En ook die te veel betaald worden.
Evenals degenen die veel betaald worden en de consensus is dat ze het verdienen.
Ergens snap ik dat wel, maar anderzijds wel blij dat m'n huidige HR lead wel transparant was dat ik op 120% zou starten en dus niet al te veel verhoging zou moeten verwachten de eerste jaren
Ik ben ook eerder van die mening, anderzijds na een aantal recente gesprekken en met mijn groeiende team toch ook geleerd dat discretie soms veiliger is.
In een land met automatische indexering (en zeer hoge index de laatste jaren) brengt dit enkel meer frustratie en/of hogere loonkosten voor de werkgever, aangezien je verschillen slechts kan wegwerken met lage verdieners opslag te geven; in tegenstelling tot andere landen waar je effectief een hoge verdiener geen opslag kan geven wat dus naar Belgische standaarden een loonsverlaging is.Mensen zouden veel meer open en bloot over hun verloning moeten praten.
Sure, er zullen er jaloers zijn.
Maar er zullen er ook zijn die gewoonweg te weinig betaald worden.
En ook die te veel betaald worden.
Evenals degenen die veel betaald worden en de consensus is dat ze het verdienen.