Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik wil hier even mijn loon delen.
Ik ambieer een hoger loon gezien mijn ervaring, productkennis, targets,… ik doe zelf ook aan project engineering, project management,… taken waar een “pure” account manager zich normaal niet mee bezig houdt.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Master Bouwkunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 9 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Account Manager
Anciënniteit: 6 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45-… uur. Afhankelijk van deadlines, lopende projecten,… vaak nog in de avond bezig omwille van tijdsverschillen.

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): huidig: 4050 Euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2450 Euro
Nettovergoedingen: 70 Euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM en laptop.
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: nee
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus afhankelijk van resultaten/targets, +- een bruto maandloon.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 30
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nvt
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): nvt
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja. Targets moeten en zullen behaald worden, materialen die foutief worden geproduceerd en uitgeleverd, montages die fout gaan,…
Hoe vaak overuren te presteren: Wekelijks. Afhankelijk van projecten, deadlines,…
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, via online platform. Te volgen buiten de werkuren.
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 1 dag per week
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Ik ambieer een hoger loon gezien mijn ervaring, productkennis, targets,… ik doe zelf ook aan project engineering, project management,… taken waar een “pure” account manager zich normaal niet mee bezig houdt.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45-… uur. Afhankelijk van deadlines, lopende projecten,… vaak nog in de avond bezig omwille van tijdsverschillen.

3. LOONVOORWAARDEN
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus afhankelijk van resultaten/targets, +- een bruto maandloon.

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja. Targets moeten en zullen behaald worden, materialen die foutief worden geproduceerd en uitgeleverd, montages die fout gaan,…
Hoe vaak overuren te presteren: Wekelijks. Afhankelijk van projecten, deadlines,…
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, via online platform. Te volgen buiten de werkuren.
Welke sector? Lijkt me idd aan de lage kant in verhouding met ervaring, werkdruk etc. Mss ligt het ook aan de regio?

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

3. LOONVOORWAARDEN

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Je gevoel zit juist. Je verdient aan de lage kant. Sector en provincie spelen een rol. Hoelang ben je al account manager? Heb je al opslag gehad tijdens de 6j bij je werkgever?

Je gevoel zit juist. Je verdient aan de lage kant. Sector en provincie spelen een rol. Hoelang ben je al account manager? Heb je al opslag gehad tijdens de 6j bij je werkgever?
Vanaf het begin al account manager bij huidig bedrijf. In de loop der jaren een keer 100 euro bruto opslag gekregen, netto vergoeding van 70 euro. In 2021 op de deur geklopt en 700 euro bruto opslag gekregen. In al die jaren slechts 1 maal targets niet gehaald.

Vanaf het begin al account manager bij huidig bedrijf. In de loop der jaren een keer 100 euro bruto opslag gekregen, netto vergoeding van 70 euro. In 2021 op de deur geklopt en 700 euro bruto opslag gekregen. In al die jaren slechts 1 maal targets niet gehaald.
Ik zou toch eens ergens anders gaan solliciteren, eventueel andere industrie of andere producten. Ik vind je bonus/commissie plan ook wel bijzonder laag, maar misschien is dat normaal in de bouwsector.

Ik zelf ben account manager in de life sciences sector. Hier is het gewoonlijk dat je bij 100% target 25% van je jaarsalaris bonus krijgt. Overprestatie wordt dan nog meer beloond.

Dus dan zat je voor de opslag in 2021 <3000 bruto? met 4j ervaring als AM? Dat is veel te laag.
Als salaris een belangrijke factor is voor je, dan zou ik uitkijken naar een andere werkgever.

Bouwsector is sowieso al geen top-betaler, daarnaast ook West-Vlaanderen, waar de lonen tot 1000 euro lager liggen t.o.v. de best betaalde regio's.

West-Vlaanderen mag geen excuus zijn voor werkgevers om zoveel minder te betalen, als je binnen dezelfde sector vergelijkt (als je natuurlijk over sectoren heen kijkt, krijg je bv. in Antwerpen een vertekend beeld door alle petrochemie/chemie industrie).

Ja, in sommige uithoeken heb je weinig aanbod en kunnen de lonen daardoor laag liggen, maar ook genoeg regio's in West-Vlaanderen waar er goed betalende werkgevers zitten. Om maar te zeggen dat mensen die deze topic lezen het niet zomaar moeten aanvaarden dat je in de hele provincie in alle industrieën / bedrijven zoveel minder zal verdienen :)

West-Vlaanderen mag geen excuus zijn voor werkgevers om zoveel minder te betalen, als je binnen dezelfde sector vergelijkt (als je natuurlijk over sectoren heen kijkt, krijg je bv. in Antwerpen een vertekend beeld door alle petrochemie/chemie industrie).

Ja, in sommige uithoeken heb je weinig aanbod en kunnen de lonen daardoor laag liggen, maar ook genoeg regio's in West-Vlaanderen waar er goed betalende werkgevers zitten. Om maar te zeggen dat mensen die deze topic lezen het niet zomaar moeten aanvaarden dat je in de hele provincie in alle industrieën / bedrijven zoveel minder zal verdienen :)
Het heeft imho niet zoveel te maken met kansen op tewerkstelling op zich, maar wel over slechter betalende sectoren én slechter betalende grootte van bedrijven.

Als je in West-Vlaanderen een technieker wil, moet je niet concurreren met een petrochemisch bedrijf en kan je dus lager gaan in lonen. Bovendien zijn er hier relatief weinig multinationals, dus opnieuw vaak lagere lonen (multinationals betalen vaak beter).

Bovendien heb je nog de concurrentie met de Fransen, die door de betere fiscaliteit een lager loon kunnen aanvaarden.

Pas op, het verschil is minder dan vroeger (mensen zijn mobieler én durven overuren beter te weigeren/uitbetaald te krijgen), maar het is en blijft er nog en heeft niet enkel te maken met het directe effect van afwezigheid vna een bepaalde sector, maar dus eerder indirect.

Maar ben ik nu de enige die zichzelf "te fier" voelt om telkens opnieuw die show te moeten gaan opvoeren? Fuck man. Weer op tafel gooien, escaleren, eisen, op tafel kloppen, ... en dan? Uiteindelijk ga je dan misschien 3% krijgen "want nog altijd moeilijke tijden" en "index" en bla. En dan moet je waarschijnlijk een gat in de lucht springen en super dankbaar zijn en moet ik mij gemotiveerd voelen?
Ik bedoel; we zijn bijna weer een jaar verder. Als ik vorig jaar 5% zou gevraagd hebben, zou ik er nu al 10% moeten vragen om alvast de onderhandelingen te starten voor het komende jaar. Zo blijf je bezig.
Is het dat jij ieder jaar opslag wil of verwacht ? Of hoe gaat dat juist.. ? Als je jou niet goed voelt met je loon dan ben je toch beter af iets nieuws te zoeken waar je meteen goed betaald bent in plaats van ieder keer meer te willen.

Het heeft imho niet zoveel te maken met kansen op tewerkstelling op zich, maar wel over slechter betalende sectoren én slechter betalende grootte van bedrijven.

Als je in West-Vlaanderen een technieker wil, moet je niet concurreren met een petrochemisch bedrijf en kan je dus lager gaan in lonen. Bovendien zijn er hier relatief weinig multinationals, dus opnieuw vaak lagere lonen (multinationals betalen vaak beter).

Bovendien heb je nog de concurrentie met de Fransen, die door de betere fiscaliteit een lager loon kunnen aanvaarden.

Pas op, het verschil is minder dan vroeger (mensen zijn mobieler én durven overuren beter te weigeren/uitbetaald te krijgen), maar het is en blijft er nog en heeft niet enkel te maken met het directe effect van afwezigheid vna een bepaalde sector, maar dus eerder indirect.

Heel logische punten die ik ook herken.

Je kan inderdaad geen lonen zoals in de petrochemie verwachten in de meeste andere sectoren, maar ik merk toch meer "opbod" zelfs tussen niet-multinationals omdat het moeilijker is om technische profielen zoals techniekers te vinden. Al heb je natuurlijk nog een hoop sectoren en veel van de "typische KMO's" die niet mee doen aan het opbieden, maar liever vasthouden aan hun lage lonen en dan klagen dat ze niemand vinden die wil blijven :rolleyes:

De Franse grensarbeiders zijn ook wel een fenomeen dat ik ken, toch relatief dicht tegen de Franse grens (ik kan me niet meer herinneren tot waar dat statuut reikt). En in sommige bedrijven zie ik die eerder in weekendshifts in W-Vl werken, naast hun week-job in Frankrijk.

Is het dat jij ieder jaar opslag wil of verwacht ? Of hoe gaat dat juist.. ?

Niet per se elk jaar. Maar als je al ergens 2 jaar werkt, je doet je werk goed met veel toewijding (of ownership zoals dat tegenwoordig ongeveer noemt), men beweert tevreden van jou te zijn en je stelt ook objectief vast dat je de grotere en complexere projecten krijgt, dan mag er toch eens opslag gegeven worden?

Voor mij geldt de Overheid nog steeds als een soort benchmark. Omdat ik daar gemerkt heb, geheel vanuit mijn eigen ervaring en waarbij ik niet wil veralgemenen, dat je daar een stuk minder hard moet werken dan in de privé. De arbeidsvoorwaarden bij de overheid fungeren voor mij dus als een soort bodemlaag onder de arbeidsmarkt: als je in de privé minder verdient, dan kun je zowel naar de overheid overstappen.

En wat zien we daar?
- Heel regelmatige indexeringen (1)
- Automatische verhoging van de loonschalen. Initieel elk jaar. Daarna om de 3 jaar. (2)
- En dit volledig los van uw prestaties. (3)

Als je dan in de privé werkt met véél tragere indexaties (1), met al 2 jaar zonder loonsopslag (2) en dit allemaal met goede, tot zeer goede prestaties (3)... Ja, dan begin ik zenuwachtig te worden. In relatieve termen boer ik dan achteruit, en dit met een pak meer opoffering.

Als je jou niet goed voelt met je loon dan ben je toch beter af iets nieuws te zoeken waar je meteen goed betaald bent in plaats van ieder keer meer te willen.

Ik voelde mij goed met het startloon die ik toen was afgesproken. Niets buitensporig, maar correct. Intussen heb ik mij bewezen en vind ik het ook correct om iets erbij te krijgen. Lijkt me toch logisch?

Niet per se elk jaar. Maar als je al ergens 2 jaar werkt, je doet je werk goed met veel toewijding (of ownership zoals dat tegenwoordig ongeveer noemt), men beweert tevreden van jou te zijn en je stelt ook objectief vast dat je de grotere en complexere projecten krijgt, dan mag er toch eens opslag gegeven worden?

Voor mij geldt de Overheid nog steeds als een soort benchmark. Omdat ik daar gemerkt heb, geheel vanuit mijn eigen ervaring en waarbij ik niet wil veralgemenen, dat je daar een stuk minder hard moet werken dan in de privé. De arbeidsvoorwaarden bij de overheid fungeren voor mij dus als een soort bodemlaag onder de arbeidsmarkt: als je in de privé minder verdient, dan kun je zowel naar de overheid overstappen.

En wat zien we daar?
- Automatische verhoging van de loonschalen. Initieel elk jaar. Daarna om de 3 jaar. (2)

Als je dan in de privé werkt met véél tragere indexaties (1), met al 2 jaar zonder loonsopslag (2) en dit allemaal met goede, tot zeer goede prestaties (3)... Ja, dan begin ik zenuwachtig te worden. In relatieve termen boer ik dan achteruit, en dit met een pak meer opoffering.

Ik voelde mij goed met het startloon die ik toen was afgesproken. Niets buitensporig, maar correct. Intussen heb ik mij bewezen en vind ik het ook correct om iets erbij te krijgen. Lijkt me toch logisch?
Die automatische verhoging is jaarlijks btw.
Eerste 3j sterke stijging, dan 4j beperkte stijging, het 5de jaar grote stijging, en dat loopt zo verder tot je aan je maximum zit.

Bij de overheid zorgt anciënniteit voor een groot stuk ervoor dat je na verloop van tijd een mooi loon hebt. Vroeg binnengeraken is dan ook de boodschap. Daar kan wel een knelpunt zitten. Onlangs een selectie zien passeren van 100 kandidaten per vacature.
Ik dacht dat je ingenieur was van opleiding en daarvoor zijn de kansen wel groter.

Nadeel is wel dat als je wil doorgroeien, het eigenlijk maar weinig meer opbrengt. Je kan best gewoon A1/A2 blijven in een expertrol.

Nadeel is wel dat als je wil doorgroeien, het eigenlijk maar weinig meer opbrengt. Je kan best gewoon A1/A2 blijven in een expertrol.
Waarom?
Volgens dezelfde redenering als die je in je post aanhaalt moet het toch ook lonen om vroeg in A3 of A4 te geraken zodat je daar ook de verhogingen jaarlijks/ 3j/5j hebt?
of mis ik iets?

Waarom?
Volgens dezelfde redenering als die je in je post aanhaalt moet het toch ook lonen om vroeg in A3 of A4 te geraken zodat je daar ook de verhogingen jaarlijks/ 3j/5j hebt?
of mis ik iets?

Omdat je vaak veel meer stress (+ uren) op je bord krijgt voor een relatief beperkte loonsverhoging. A2 leek mij altijd de sweet spot tussen stress en loon. Over het algemeen ben je geen leidinggevende als A2 dus al heel wat stress minder.

Omdat je vaak veel meer stress (+ uren) op je bord krijgt voor een relatief beperkte loonsverhoging. A2 leek mij altijd de sweet spot tussen stress en loon. Over het algemeen ben je geen leidinggevende als A2 dus al heel wat stress minder.
Dit.
A3 is vaak ook in Brussel te doen en vaak leidinggevende. Met de bedenking dat het een ramp is om leiding te geven aan sommige ambtenaren die je niet buitenkrijgt.

OK, zal inderdaad meer stress geven en Brussel is idd een nadeel als je de A2 dichterbij kan doen. Maar als ik de simulator van bosa mag geloven wordt je toch wel redelijk wat meer vergoed:

A2 met 5j ervaring: 4476 euro bruto
A3 met 5j ervaring: 5568 euro bruto

En leiding geven aan ambtenaren zal niet makkelijk zijn, maar je bent zelf ook ambtenaar dus jouw eigen leidinggevende kan jou wrs ook niet veel maken 😃.

Soit, ik ken de sector niet goed maar voor een stijging 25% wil ik wel eens wat ambtenaren gaan "aansturen" 🙂

En wat zien we daar?

De definitie van tragere indexaties klopt niet hé. Het is gewoon een ander systeem van indexeren. Het ene is bij een sprong van X%, het andere is gebaseerd op jaarlijks of nog anders. Soms is het ene voordeliger, soms het andere. En het blijft hetgeen overeengekomen wordt en de maatschappelijke taak dat men vindt dat men vervult.
De overheid is socialer en zal dan ook in zijn indexatiemechanisme 1 voorzien waarbij snelle prijsschokken sneller gevolgd worden. De bedrijven zullen dit liever afwentelen op anderen, en dus voor een trager mechanisme kiezen.

Daarnaast is er voor, ik dacht 25 jaar - dus anciënniteit, elk jaar een kleine verhoging. En dan spreken over iets van een 30-40€ per maand Bruto. En dan spreken we over de hier vermelde A1 of A2 categorie hé.
Dat komt niet in de buurt van de 100 - 250€ bruto verhoging waar ik mensen, zeker in het begin tot midden van hun carrière, heb zien passeren. Zonder noodzakelijk een grote switch te doen van werkgever. Ik klaag daar niet over, dat wist ik... zo zijn de regels en afspraken nu eenmaal.

Waarbij er geweten is dat in de goede jaren, je in de private sector snel kan stijgen. En in de slechte jaren het gerust kan zijn dat het enigste dat je kan krijgen de index is. Terwijl de werkgever daar al over foetert. Je neemt er door uw keuze dan ook bij dat je in goede jaren een pak sneller vooruit gaat of kan vooruit gaan... maar dat je in slechte jaren kan achteruit boeren. Dat is het risico/reward systeem dat er van toepassing is. Als je pech hebt om in de slechte jaren te starten of uw werk te verliezen... dan bouw je een potentiële achterstand op tov degene die op het boomend moment in de private sector gestart is of degene die bij de overheid gestart is maar "traag en gestaag" voorruit gaat.. Al is er voorlopig zelfs nu nog het enorme voordeel van de vraag naar personeel waardoor je toch nog mooie verhogingen in de private sector kan gedaan krijgen. Wat een pak moeilijker is bij de overheid.

Ik haat op tafel slaan omdat ik vind dat ik een loonsverhoging zou verdienen. En heb oa. om die reden dan ook gekozen voor de overheid. Kies je het andere, dan weet je dat dit erbij hoort. En dat je er soms langs kan grijpen (en moet springen).

Nu om verder te gaan op die automatische verhogingen, dan spreken we over de volgende ritmiek : eerste keer na 3j en daarna na 5 j. Om dan grofweg bij A1 nog 3 keer een bump te kunnen hebben elke 5j en bij de andere Ax'en nog 2keer een bump te kunnen hebben elke 5j.
Die laatste bump bij A1 compenseert op termijn dan ook het startloonsverschil tussen A1 en A2. Waarbij de stijgingsgraad tgv anciënniteit bij een A1 hoger ligt dan die bij A2. En dus bij die laatste ook wat vlakker is. Om zo op hetzelfde eindbedrag uit te komen voor beide categorieën Die bump gaat grofweg over 250 - 350€ bruto/mnd (ik dacht 150 aan de huidige index) en is semi onafhankelijk van de vorige.

Over 3 kan je echter gewoon zeggen dat de verloning van de publieke sector ook wel een beetje een drijvende kracht is voor de verloning van de private sector. Het blijft namelijk een balans. Maar ook in de private sector zijn er jobs waar als je gewoon uw werk doet, zonder die extra moeite. Dat je uw boterham verdient en een traject hebt zoals een ambtenaar tgv anciënniteitsverhogingen.
Als je echter meestapt in die ratrace omdat je boven het maaiveld wil uitsteken. Dan weet je dat je soms wat pech kan hebben dat ook al presteer je goed, dat de extra verloning niet komt tgv redenen.

Keuzes -> gevolg.

Logisch. Ja. Maar die garanties in de private sector zijn er niet. Dat wist je nu eenmaal toen je ergens startte. Net zoals dat je geen garantie hebt dat als je nu springt naar ergens anders dat je volgend jaar, of het jaar erop of dat erop gegarandeerd zeker een verhoging van loon boven de index gaat krijgen.
Of je moet dat bij de onderhandeling hebben afgesproken gehad, omdat je dat belangrijk vond.
Doe je dat niet... zoals gezegd, dan is dat een gevolg van uw keuze.

Laatst bewerkt:
ik heb het hier al herhaaldelijk aangetoond dat er in de privé ook Indexaties zijn om de 2% in heel wat sectoren én was het systeem van de meeste sectoren voordeliger dan de overheid op lange termijn.

Terug
Bovenaan