Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Eventueel ook doordat werkgevers de lat lager leggen omdat ze geen volk vinden?
Hoor hier van Arcelor (beter gekend als de Sidmar) dat ze nu mensen aanwerven die ze anders nooit zouden aanwerven, maar ja, beter iets dan niets blijkbaar.
Maar dat is dan toch ook iets dat zichzelf zal herstellen indien die mensen hun geld niet waard zijn, vermoed/hoop ik?
Het is niet omdat vereisten worden bijgesteld dat de personen die aangeworven worden per definitie geen meerwaarde kunnen bieden toch?

En ik ben niet ZO idealistisch dat ik geloof dat iedereen die werkt, zijn loon waard is hoor. 😉 Maar ik ga er wel van uit dat een bedrijf beseft dat als het geld dat wordt uitgegeven aan die persoon, niet "rendeert", die persoon ook terug mag gaan...

Ja, zo'n fossiel die daar al 35 jaar werkt heeft wrs 2.000 netto (+ hoogstens fietsvergoeding). Maar iemand met een random bachelor die een paar jaar in een basic finance functie werkt die hier zogezegd al 2500+/3000 net heeft en een nest netto vergoedingen/extralegale voordelen, is ook niet echt de norm. Voor een paar zeer specifieke functies zal dat sowieso zijn (ik denk dan aan risk modelling of actuaris ofzo waar je een sterk analytische achtergrond voor moet hebben), maar niet voor iets random à la customer experience, functioneel analyst of account manager ofzo waar je met een bachelor marketing of master wijsbegeerte ook naar kunt hengelen. Veel meer mentale denksport dan madam kassa 4 is daar niet bij eens je de routine kent.

Dan moeten al die kassiers die gaan buiten vliegen gelukkig zijn e. Zelfde inspanning, de helft meer geld. Allen solliciteren zou ik zeggen.

In januari loonsopslag gekregen. Best mooi, alleen met de index toch wel iets anders. ik had expliciet gevraagd voor een loonsopslag in november wegens extra veel stress en verantwoordelijkheden die ik heb gekregen sinds mijn overschakeling van automation naar project engineer. Bij deze ook een mooie opslag gekregen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor elektromechanica automation
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Project ingenieur
Anciënniteit: 4
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42
verantwoordelijkheden: Project tot een goed einde brengen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2900 3450
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2000 2320
Nettovergoedingen: 160
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm budget + laptop
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (% moet ik opzoeken)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Puurs
Afstand woon/werk in km's: 25
Afstand woon/werk in tijd: 40 min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): VW golf 8 (VAA = €165) + tankkaart België

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: afhankelijk van project
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja, bij deadlines
Hoe vaak overuren te presteren: meer en meer naar einde project
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 2 vd 5 dagen indien project toelaat
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Evolutie door de jaren:
Jaar - Bruto - Netto
2019 - €2000 - €1770
2019 - €2200 - €1670 (lonen opgetrokken voor alle starters. Stom genoeg valt het verlies in nettoloon nu pas op)
2020 - €2440 - €1750
2021 - €2640 - €1830
2022 - €2910 - €2000
2023 - €3450 - €2320

Eventueel ook doordat werkgevers de lat lager leggen omdat ze geen volk vinden?
Hoor hier van Arcelor (beter gekend als de Sidmar) dat ze nu mensen aanwerven die ze anders nooit zouden aanwerven, maar ja, beter iets dan niets blijkbaar.
Zie ik hier ook.
Ik heb sinds kort een nieuwe collega waar het gewoon zichtbaar is dat die niet geschikt is voor de job.
Doordat ze volk tekort hebben doen ze er alles aan om hem te houden.
Makkelijker werk, elke week een opvolgmoment,...

Altijd welkom om te solliciteren als je de juiste skills hebt.
Ik heb de juiste skills niet, maar wil wel solliciteren hiervoor. :biglaugh:
Vrijdag heb ik aangehaald bij mijn baas dat ik stilaan op zoek ga naar een nieuwe job/uitdaging.

Situatie even schetsen:
Exact 12 jaar geleden liep ik stage bij mijn huidige werkgever. Toen een mini bedrijfje (3 werknemers) met omzet van <500.000/jaar.
Direct hierna begon ik als bediende tegen, achteraf gezien, een lachwekkend loonpakket. Door mijn West-Vlaamse mentaliteit zag ik er geen graten in dat ik het op het einde van de maand moest doen met 2000 bruto, 4euro MC en verder niets. Dit terwijl ik wel dagelijks een uurtje langer doorwerkte, en elke avonds zelfs nog enkele uren thuis wat zelfstudie deed.

Na een jaar was ik volledig ingewerkt en kreeg ik zonder vragen/evaluatie een opslag tot 2500 bruto. Mijn werk was toen mijn hobby/leven.
Meer en meer schoof ik aan de kant en ging ik op in mijn werk. Na 3 jaar begon ik aan projecten die mijn werkgever zelf zijn petje te boven ging. Naast onze corebusiness gebruikte ik ons machinepark en kennis voor andere projecten die eenieder van jullie ooit wel al eens op TV of in real life zullen gezien hebben. Voor de privacy kan ik niet verder inpikken op ons product/diensten.
Op een gegeven moment door het rocknroll gehalte deed ik voor 2 specifieke projecten dagen van 7u-23u, incl. zaterdagen/zondagen. >120 overuren op een maand, waar we geen goeie afspraken voor hadden. M.a.w. ik was totaal niet bezig om deze te laten uitbetalen, en was tevreden met af en toe 100 of 200 euro zakgeld. Na deze periode ging mijn loon wel terug ongevraagd omhoog naar 3000 bruto en 8euro MC, en daarmee was de kous af.

Achteraf gezien was hier van mijn kant veel meer uit te halen. Maar geld was mijn drijfveer niet (misschien naïef van mij), en ik zag dit eerder als een investering voor later. Ondertussen zaten we toen op 1 miljoen jaar omzet en heb ik dubbel zoveel collega's. Ook op de bureau kreeg ik in die periode een collega erbij om me te helpen. Toen was mijn werk nog steeds een hobby. Er was een misschien wel een iets té familiale sfeer terwijl we al redelijk professioneel te werk gingen.

Ondertussen zijn we op vandaag dusdanig gegroeid en geëvolueerd naar een situatie waar ik stilaan minder en minder gelukkig van wordt.
Momenteel zijn we met 20 werknemers en >3,5 miljoen omzet, en beschikken we over zeer degelijke infrastructuur. We komen eigenlijk nergens iets te kort. Iedereen beschikt over het beste gereedschap / computers in een volledige nieuwbouw met zelfs vloerverwarming in de atelier en magazijn.
Dit brengt allemaal met zich mee dat we onszelf financieel targets opleggen, want alles moet natuurlijk betaald geraken. Enkele rustige maanden waren vroeger geen probleem en waren zelfs eens fijn. Nu heerst er stress bij mijn baas want de rekeningen blijven binnen komen, werknemers thuis laten is niet fijn enz. Logica en hoort er zeker bij.

Maar mijn grootste probleem is dat de organisatie niet mee gegroeid is. Er heerst geen hiërarchie, geen toegewezen verantwoordelijkheden/ taken en er is geen gezag bij mijn baas die eigenlijk de competenties niet heeft.
Ik heb dit meerdere malen aangehaald het afgelopen jaar, en concreet hebben we afgesproken om dit stelselmatig allemaal aan te pakken. We gingen onder 3 van de bedienden alle taken en verantwoordelijkheden verdelen. Sales, inkoop, productie, planning, ...

Realiteit is dat er bij iedereen geld geroken wordt en iedereen "manager" weetikveel wil zijn, en er imo bij niemand zichtbare competenties zijn om dergelijke verantwoordelijkheden te krijgen. Door mijn betrokkenheid en ervaring in de firma ben ik overal van alles wel op de hoogte. Maar door mijn overvolle agenda moet ik nu al constant overuren doen om door mijn normale werk te geraken. Momenteel verzet ik meer werk dan mijn 3 collega tekenaars samen, wat ook overduidelijk zichtbaar is bij de orders en offertes in ons ERP systeem. En dan nog durven de collega's mijn richting uit kijken wanneer een nieuwe potentiële klant belt of mailt ipv dit gewoon zelf te doen.
Vorige maand werd er ook een nieuw type machine geleverd waar de nodige opleiding voor nodig is, wat me eigenlijk wel interesseert. Mijn collega met de minste ervaring/anciënniteit heeft nu de taak gekregen om dit in goeie banen te leiden omdat hij natuurlijk het gemakkelijkst tijd kan vrij maken. Zo gezegd, zo gedaan. Letterlijk zijn toetsenbord wegschuiven en met zijn handen in zijn zakken enkele dagen naar die machine staan kijken terwijl ik enkel nog loop ipv wandel richting de atelier om geen tijd te verliezen.

Jammer dat het zo moet lopen en ik mijn "kindje" zo moet afgeven. Want mijn baas weet heel goed en heeft het ook aangehaald: het bedrijf is zo gegroeid door jou, en ik ben jou eeuwig dankbaar. Maar ik ben het gewoon allemaal strontmoe, en het is misschien gewoon tijd voor iets nieuws :-)

Momenteel zit ik deels door mijn overuren op 3800 euro netto en rij rond met een C klasse hybride wagen.
Overuren kies ik zelf en voer ik gewoon thuis uit. Jaarlijk krijg ik max. CAO90 bonus, en tal van andere voordelen.
Het zal pieken dat ik dit allemaal moet opgeven om misschien terug op 2500 netto zonder wagen te vallen, aangezien mijn diploma/sector een slechte betaler is.

Gisteren op tv. Een kassier in Delhaize heeft 2000 netto voor een 35h week. Just saying. Ik ga niet voor 200 of 500 euro meer mijn kloten afdraaien en mentale denksport uitvoeren elke dag als een ander breinloos piep piep piep kan doen met verpakkingen over een scanner...

Er is bij ons een junior gestart aan 4500 bruto paar weken geleden. Die heeft redelijk stressloos bestaan. Altijd welkom om te solliciteren als je de juiste skills hebt.
Onzin.
Ga jij eens 35h per week aan de kassa in de Delhaize zitten. En doe dit een paar maand. Je zult dan wel weten wat hard werken is vs mentale denksport.
Daar ga je aan kapot in zo een Delhaize werken....saai en vermoeiend.

Onzin.
Ga jij eens 35h per week aan de kassa in de Delhaize zitten. En doe dit een paar maand. Je zult dan wel weten wat hard werken is vs mentale denksport.
Daar ga je aan kapot in zo een Delhaize werken....saai en vermoeiend.

Bij die mensen is hun dagtaak wel effectief gedaan als de uren erop zitten.

Bij mentale denksport hebben de beoefenaars wel eens voor dat er na de uren nog denkwerk wordt verricht, of dat dat sluimert op de achtergrond: “fuck, ik moet morgen dat als eerste nog doen”.
Of daar zitten nu al mails in de mailbox.
Daar heeft de kassier geen last van.
Enfin, bij de kassier is 35u ook 35u.
Het kan ook anders, bij veel denksportbeoefenaars.

En dat inderdaad voor soms amper 500 eur netto meer per maand.

Nu, 2000 netto is anno 2023 ook geen vetpot om te leven, maar dankzij de zo goed als weggevallen lasten op de lagere lonen is het verschil gewoon te klein,

Laatst bewerkt:
At what cost?
Dat doet er niet toe. Jij bekijkt mensen louter vanuit een economisch standpunt. Dat is niet humaan.
Het punt is niet of iemand werkt ipv thuis te blijven. Het punt is of het een euro efficiënte maatregel is, quod non.
Nee, iemand die werkt doet een bijdrage aan de maatschappij omdat hij meer 'mens' is dan iemand die niet werkt. Los van de productiviteit (denk maar aan sociale werkplaatsen, etc...).
Ja, als je iemand 1000 euro per maand geeft om 2x per week tegen een boom te pissen, dan gaan er veel kandidaten zijn. Money well spent, I think not.

De kost van de werkbonus moet de maatschappij wel iets opbrengen, wat is het punt anders? Dat doet het dus niet. Het vult voornamelijk de zak van wie al werkt en die zal in veel gevallen minder werken voor even veel geld, niet willen doorgroeien (en dus meer taxen betalen), etc.
Het zorgt voor een 'gelijkere' samenleving. Zodat x mensen zich niet minderwaardig gaan voelen tov anderen. Mensen zijn meer dan cijfers.

Dus hogere lonen (en dat mag maatschappelijk wat kosten) voor de lagere inkomens zodat er een grotere prikkel is om te gaan werken (groter verschil met uitkering anders veel uitkeringsprofitariaat zoals nu): Een tekortkoming is echter dat de omvang ervan te beperkt is om substantiële effecten te genereren. Daarom kan het raadzaam zijn om hiervoor meer budget vrij te maken om aldus een sterker positief effect op zowel tewerkstelling als armoedereductie te bekomen.

Laatst bewerkt:
Dat doet er niet toe. Jij bekijkt mensen louter vanuit een economisch standpunt. Dat is niet humaan.

Nee, iemand die werkt doet een bijdrage aan de maatschappij omdat hij meer 'mens' is dan iemand die niet werkt. Los van de productiviteit (denk maar aan sociale werkplaatsen, etc...).

Het zorgt voor een 'gelijkere' samenleving. Zodat x mensen zich niet minderwaardig gaan voelen tov anderen. Mensen zijn meer dan cijfers.

Dus hogere lonen (en dat mag maatschappelijk wat kosten) voor de lagere inkomens zodat er een grotere prikkel is om te gaan werken (groter verschil met uitkering anders veel uitkeringsprofitariaat zoals nu): Een tekortkoming is echter dat de omvang ervan te beperkt is om substantiële effecten te genereren. Daarom kan het raadzaam zijn om hiervoor meer budget vrij te maken om aldus een sterker positief effect op zowel tewerkstelling als armoedereductie te bekomen.

De theorie is dat die werkbonus voor een gelijkere samenleving zorgt, en in sommige beroepen zie je inderdaad dat de nettolonen van de minst betaalde jobs behoorlijk gestegen zijn.

Er zijn aan de andere kant ook veel beroepen waarbij de werkgevers gewoon gebruik gemaakt hebben van die werkbonus om vandaag een brutoloon te betalen dat op 10 jaar tijd bijna niet gestegen is, omdat ze weten dat de werknemer die werkbonus krijgt en dat opslag netto nauwelijks verschil maakt. Met als extreem voorbeeld al die audit, consulting en IT firma's waar een laag brutoloon voor tienduizenden werknemers leidt tot werkbonus maar er ondertussen wel via netto vergoedingen, bedrijfswagens,... vanalles bij gegeven wordt.
Genoeg bedrijven gezien waar het brutoloon voor starters na de invoering van de werkbonus jarenlang niet verhoogd werd.

Dus ik durf niet te zeggen of die maatregel echt voor een gelijkere samenleving gezorgd heeft, of m.a.w. in welke mate het netto effect voor de werknemers niet opgegeten is door werkgevers.

Ik zit een beetje met een luxeprobleem.

Situatie, ik werk nu sinds 6 jaar bij een bedrijf in advertising, zie details hieronder.
Alles OK maar soms wat saai, ik zie geen toekomst in mijn positie, geen doorgroeimogelijkheden.
Soms balanceer ik op de rand van een bore-out (of een burn-out). Andere dagen gaat het goed.

Nu heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf in een sector waar ik al m'n hele leven wil in werken. En dat is gelukt. Ze hebben me gekozen en een contract aangeboden. Alleen voorzien ze geen wagen, kom ik in een klein team terecht waar ik de laagste in rang zal zijn (samen met iemand die net is afgestudeerd, de anderen zijn allen kader) en voel ik toch wat onzekerheid over de jobinhoud en het team. Veel druk en vele taken simultaan afwerken wat voor stress zou kunnen zorgen (vertelden ze zelf).

Hun voorstel: €4.900 bruto --> €2.900 netto. 40 vakantiedagen. Een tegenbod langs mijn kant hebben ze niet aanvaard (€5.400 bruto)
Maar dus zonder wagen. En die wagen is (als alleenstaande) echt wel mijn vrijheid. Zelf een wagen kopen wordt financieel erg moeilijk. Ik neig momenteel eerder naar het niet te doen. Maar de "what if" vraag gaat wel nog lang knagen vrees ik.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Bachelor Communiatiemanagement + Master Bedrijfskunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Advertising - PC200
Huidige functie: Marketeer - kader
Anciënniteit: 6
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
Verantwoordelijkheden: CRM, advertentiecampagnes, website, social campagnes, ...

Maand salaris (bruto): 4.420
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.800
Nettovergoedingen: 100 (€5/ dag thuiswerk)
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Eigen auto nodig voor het werk: Niet echt
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, type VW ID.4 of Skoda Enyaq

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, erg flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms.
Hoe vaak overuren te presteren: Het werk moet gewoon af zijn, wanneer je dit doet maakt niet uit. Valt mee.
Telewerk (buiten corona-periode): ja, zo veel als je wil

Laatst bewerkt:
Nu heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf in een sector waar ik al m'n hele leven wil in werken. En dat is gelukt. Ze hebben me gekozen en een contract aangeboden. Alleen voorzien ze geen wagen, kom ik in een klein team terecht waar ik de laagste in rang zal zijn (samen met iemand die net is afgestudeerd, de anderen zijn allen kader) en voel ik toch wat onzekerheid over de jobinhoud en het team. Veel druk en vele taken simultaan afwerken wat voor stress zou kunnen zorgen (vertelden ze zelf).

Hun voorstel: €4.900 bruto --> €2.900 netto. 40 vakantiedagen. Een tegenbod langs mijn kant hebben ze niet aanvaard (€5.400 bruto)
Maar dus zonder wagen. En die wagen is (als alleenstaande) echt wel mijn vrijheid. Zelf een wagen kopen wordt financieel erg moeilijk. Ik neig momenteel eerder naar het niet te doen. Maar de "what if" vraag gaat wel nog lang knagen vrees ik.

Lastig, zelf in een gelijkaardige situatie gezeten - keuze tussen betere job-inhoud maar iets minder aantrekkelijk pakket overall.

Uiteindelijk ben ik zelf toch gesprongen na verder contact met HR en leidinggevende van nieuwe firma. Denk dat dit een goeie oplossing was: niet per se verder onderhandelen maar wel verder praten over uw eigen ambitie, toekomstplannen, etc. Dat kan uiteindelijk wel een completer beeld geven om de beslissing te maken.

En idd een tweedehandswagen hoeft toch niet zo duur te zijn?

Ik zit een beetje met een luxeprobleem.

Situatie, ik werk nu sinds 6 jaar bij een bedrijf in advertising, zie details hieronder.
Alles OK maar soms wat saai, ik zie geen toekomst in mijn positie, geen doorgroeimogelijkheden.
Soms balanceer ik op de rand van een bore-out (of een burn-out).

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Bachelor Communiatiemanagement + Master Bedrijfskunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Advertising - PC200
Huidige functie: Marketeer - kader
Anciënniteit: 6
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
Verantwoordelijkheden: CRM, advertentiecampagnes, website, social campagnes, ...

Maand salaris (bruto): 4.420
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.800
Nettovergoedingen: 100 (€5/ dag thuiswerk)
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Eigen auto nodig voor het werk: Niet echt
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, type VW ID.4 of Skoda Enyaq

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, erg flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms.
Hoe vaak overuren te presteren: Het werk moet gewoon af zijn, wanneer je dit doet maakt niet uit. Valt mee.
Telewerk (buiten corona-periode): ja, zo veel als je wil
Hangt af van de doorgroeimogelijkheden, als je bij het nieuwe bedrijf over X aantal jaren kan stijgen in de rangorde (ook al is het een klein team) zou ik niet twijfelen, dan zal die wagen er wel vanzelf komen. De vraag die je jezelf moet stellen is wel of je bereid bent van in je droomsector te pushen en door de druk heen te werken.

100 EUR netto meer is zonder wagen idd een setback maar zoals gezegd, moet je per sé een nieuwe auto van 40.000 EUR hebben? Mijn favoriete wagen als alleenstaande was een Peugeot 207 die me ik denk 4.500 EUR gekost heeft, heerlijk bakje om mee te rijden. Kostprijs per maand is dan nog geen 350 EUR als je de aankoop op 5j "afschrijft" inclusief brandstof (afhangend wel van je woon-werkverkeer etc.), verzekering, onderhoud, verkeersbelasting, etc... Voor een netto maandelijks verschil van 250 EUR, niet twijfelen.

Als je met 2900 netto geen eigen wagen kan kopen (private lease?) Dan stel ik me echt wel vragen over hoe je omgaat met geld. 🙈

Is het NU geen eigen wagen in dat bedrijf of is het NOOIT geen eigen wagen?
Nee klopt, dat is wat overdreven inderdaad.
Ik heb het eerder moeilijk met de uitgave voor een wagen, i.e. verzekering, bandenwissel, herstellingen en vooral tankkaart.

Op termijn (wanneer ik kader zou worden in het andere bedrijf) zou ik ook een mobiliteitsbudget krijgen. Maar moeilijk om hier een termijn op te plakken. Misschien komt er de eerste 10 jaar wel geen plaats vrij. Daarvoor zou er iemand anders moeten vertrekken (en ik in aanmerking komen).

Laatst bewerkt:
Nu heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf in een sector waar ik al m'n hele leven wil in werken. En dat is gelukt
Ik denk dat je vooral hier op moet focussen. Die auto is bijzaak (ik zou ook een tweedehands kopen zoals anderen hebben aangehaald). Moest je toch niet kunnen doorgroeien in het nieuwe bedrijf, dan doe je toch al tenminste ervaring op in de sector waarin je echt wil werken en er waarschijnlijk nog wel andere kansen komen.

Nee klopt, dat is wat overdreven inderdaad.
Ik heb het eerder moeilijk met de uitgave voor een wagen, i.e. verzekering, bandenwissel, herstellingen en vooral tankkaart.

Op termijn (wanneer ik kader zou worden in het andere bedrijf) zou ik ook een mobiliteitsbudget krijgen. Maar moeilijk om hier een termijn op te plakken. Misschien komt er de eerste 10 jaar wel geen plaats vrij. Daarvoor zou er iemand anders moeten vertrekken (en ik in aanmerking komen).

Dus de afweging is: iets minder overhouden (na kosten voor een eigen wagen) ten voordele van een job in de sector die je wil, mogelijks doorgroeimogelijkheden, wat al beter is dan helemaal geen nu.
Onderschat trouwens de impact van dat hogere brutoloon niet, je krijgt niet alleen netto ~€210 meer per maand maar dat telt ook voor vakantiegeld, eindejaarspremie, pensioen dus in de praktijk komt het op 12 maanden gerekend hoger uit dan wat je uit een bruto-netto berekening per maand haalt.

De keuze is natuurlijk aan jou, maar in jouw plaats zou ik de sprong wagen, zien of er na een paar jaar effectief doorgroeimogelijkheden zijn en indien niet, heb je toch een positie in die sector om worst case op zoek te gaan naar andere jobs met betere doorgroeimogelijkheden, of tegen dan een job op een hoger niveau als je die intern niet krijgt.

En wat is daar de reden van? Omdat je een zware afbetaling hebt/omdat je hetzelfde type wagen privé wil kopen als waar je nu mee rondrijdt/...?
Ja eerlijk is eerlijk, een 2de hands Peugeot 208 is gewoon minder comfortabel dan een nieuwe VW ID.4.
Daarnaast hebben mijn ouders een studio aan zee waar ik vaak (bijna elk weekend) naartoe trek. Dan komt die tankkaart wel goed van pas.
Het gevoel dat je kan rijden zonder dat er elke KM geld van je rekening gaat is fijn.

------------

In the end, het komt er nu op neer dat ik ofwel:
  • blijf waar ik zit, en in de toekomst opnieuw op zoek ga naar een job in de sector die me aantrekt, met betere voorwaarden en waar ik een beter gevoel bij heb. Kans dat ik nog zo een job vind is wel niet voor de hand liggend.

• nu de sprong waag en voor onzekerheid kies, een functie onderaan de ladder, geen bedrijfswagen, maar misschien wel een investering voor de toekomst

Ik weet dat het veel aantrekkelijker is om als advies de 2e optie te geven en om van job te veranderen. Dat doen de meeste van mijn vrienden ook. En ik zou hetzelfde doen bij vrienden. Maar ik merk toch nu ik zelf in de situatie zit dat het niet zo makkelijk is. In m'n huidige job krijg ik appreciatie, zijn mijn evaluaties steeds goed, heb ik meestal wel een makkelijk leven met een flexibele werkgever en glijdende uren. Het is een sprong in het diepe, en ik dacht dat ik van risico's hield, maar nu vind ik het toch moeilijk.

Laatst bewerkt:
Ja eerlijk is eerlijk, een 2de hands Peugeot 208 is gewoon minder comfortabel dan een nieuwe VW ID.4.
Daarnaast hebben mijn ouders een studio aan zee waar ik vaak (bijna elk weekend) naartoe trek. Dan komt die tankkaart wel goed van pas.
Het gevoel dat je kan rijden zonder dat er elke KM geld van je rekening gaat is fijn.

Ik weet dat het veel aantrekkelijker is om als advies de 2e optie te geven en om van job te veranderen. Dat doen de meeste van mijn vrienden ook. En ik zou hetzelfde doen bij vrienden. Maar ik merk toch nu ik zelf in de situatie zit dat het niet zo makkelijk is. In m'n huidige job krijg ik appreciatie, zijn mijn evaluaties steeds goed, heb ik meestal wel een makkelijk leven met een flexibele werkgever en glijdende uren. Het is een sprong in het diepe, en ik dacht dat ik meer van risico's hield, maar nu vind ik het toch moeilijk.

Ik zie dat je probeert te rationaliseren waarom je zou blijven. Ik begrijp dat het moeilijk is om een stap achteruit te gaan qua wagen, en dat het vooruitzicht van tankkosten niet aanlokkelijk is (is de trein - met goedkoop weekendticket - trouwens geen alternatief voor de verplaatsing naar zee?).

Langs de andere kant zie ik ook dit:

Soms balanceer ik op de rand van een bore-out (of een burn-out). Andere dagen gaat het goed.

Waarbij vooral de tweede zin een grote rode vlag is voor mij. Iedereen heeft wel eens een slechte dag/periode op zijn werk, maar als dit een gevoel is dat al langer leeft mag je dat niet negeren.
Ook omdat je 'gouden kooi' eigenlijk maar bladgoud is. Uiteindelijk spreken we op het einde van de rit over een paar 100 euro netto verschil en een minder comfortabele wagen. Dat is geen wereld van verschil.

40 vakantiedagen.

Beetje afhankelijk van welke waarde je aan vakantiedagen hecht, maar van 32 dagen (waarvan 12 ADV) naar 40 dagen gaan (vermoedelijk ADV + extra dagen?) zal ook wel een impact hebben op je geluksgevoel.

Kortom: er is het risico dat je nieuwe job zal tegenvallen, dat risico valt gewoon niet uit te sluiten. Maar op basis van wat je hier gepost hebt kan ik maar één raad geven: gewoon springen. Speel het spel correct naar je huidige werkgever toe: licht hem in waarom je weggaat (te weinig uitdaging, te weinig vooruitzicht), blijf je best doen en zorg voor een correcte handover. En àls het dan tegenvalt bij je nieuwe werkgever is de kans reëel dat je nog op je stappen kan terugkeren.

Beetje afhankelijk van welke waarde je aan vakantiedagen hecht, maar van 32 dagen (waarvan 12 ADV) naar 40 dagen gaan (vermoedelijk ADV + extra dagen?) zal ook wel een impact hebben op je geluksgevoel.
Maar dan kan hij dus nóg vaker naar de zee rijden met die aftandse 2dehands auto :crazy:

@Ebel Neem misschien ook eens je financiën onder de loep, misschien kan je hier en daar wat besparen zodat je het zelf aanschaffen van een leuke 2dehands niet echt voelt?

Terug
Bovenaan