Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Als ik zo eens rondkijk naar de lonen die hier gepost worden... Bachelors (of random masters) met een paar jaartjes anciënniteit binnen finance die al (een stuk) boven de 3000 netto + voordelen zitten en allemaal claimen een rustige (relatief) stressvrije job te hebben, dat verwondert mij toch.
Ofwel zijn dat allemaal prijsbeestjes waar de banken duchtig opslag voor geven om ze binnen te halen/te houden, ofwel wordt er soms nogal eens subtiel overdreven heb ik precies de indruk. Een 35-jarige senior credit of market risk manager zou hier dan 10k netto ofzo hebben. :ROFLMAO:

Gisteren op tv. Een kassier in Delhaize heeft 2000 netto voor een 35h week. Just saying. Ik ga niet voor 200 of 500 euro meer mijn kloten afdraaien en mentale denksport uitvoeren elke dag als een ander breinloos piep piep piep kan doen met verpakkingen over een scanner...

Er is bij ons een junior gestart aan 4500 bruto paar weken geleden. Die heeft redelijk stressloos bestaan. Altijd welkom om te solliciteren als je de juiste skills hebt.

Gisteren op tv. Een kassier in Delhaize heeft 2000 netto voor een 35h week. Just saying. Ik ga niet voor 200 of 500 euro meer mijn kloten afdraaien en mentale denksport uitvoeren elke dag als een ander breinloos piep piep piep kan doen met verpakkingen over een scanner...

Er is bij ons een junior gestart aan 4500 bruto paar weken geleden. Die heeft redelijk stressloos bestaan. Altijd welkom om te solliciteren als je de juiste skills hebt.

De werkbonus en de indexatie van vooral de afgelopen 2 jaar doen natuurlijk ook veel. Ik herinner me ~15 jaar geleden dat een doorsnee nettoloon voor een startende master €1500-1700 was, of €1300 + een bedrijfswagen. Maar daar zat wel een verschil bruto-netto van €800 à 1000 euro bij.

Wat bepaalt nu eigenlijk een brutoloon gekoppeld aan een bepaalde job in een economie/markt?
Ge zou denken vraag en aanbod maar blijkbaar niet?

Wat bepaalt nu eigenlijk een brutoloon gekoppeld aan een bepaalde job in een economie/markt?
De jobmarket staat gekend als een vrij stroeve markt maar als je kijkt naar loonverschillen tussen beroepen lijkt me dat nog steeds grotendeels te verklaren dor vraag en aanbod, wat doet je denken van niet?

De jobmarket staat gekend als een vrij stroeve markt maar als je kijkt naar loonverschillen tussen beroepen lijkt me dat nog steeds grotendeels te verklaren dor vraag en aanbod, wat doet je denken van niet?
Het woord , : " knelpunt beroep"...

Het stopt waarschijnlijk ook wel bij die 2000.
Als je al in een iets andere job zit waar je 2500 per maand hebt met auto, groepsverzekering, maaltijdcheques, 13demaand, bonus, etc tikt dat wel snel aan.
Vorig jaar had ik 2500 net door de band heen maar finaal 3300 all in (met bonussen en 13de maand dan).
Nu door de indexatie en opslag vanaf april toch weer een grotere kloof naar 2900 al standaard.

Vraag en aanbod maar het aanbod is redelijk weinig transparant: als werknemer zie je pas wat andere bedrijven willen bieden als je daar solliciteert, effectief een aanbod krijgt en dan nog weet je niet altijd of er daar over te onderhandelen valt.
Daarnaast wordt er in bepaalde sectoren ook wel heel erg gekeken naar wat de concurrentie doet en stemmen die bedrijven hun aanbod op elkaar af. Nog los van sectoren waar er met barema's gewerkt wordt.

De werkbonus en de indexatie van vooral de afgelopen 2 jaar doen natuurlijk ook veel. Ik herinner me ~15 jaar geleden dat een doorsnee nettoloon voor een startende master €1500-1700 was, of €1300 + een bedrijfswagen. Maar daar zat wel een verschil bruto-netto van €800 à 1000 euro bij.

Welja, daarom dat de werkbonus door menig econoom als slecht gezien wordt. Het duwt de onderkant van de markt naar boven. Daardoor a) weinig tax inkomsten voor relatieve hoge lonen en b) het duwt mensen in de richting van "ik wil blijven zitten waar ik zit".

Resultaat, een aanslag op de overheidsfinancien. Je kunt beter 4 2000 netto mensen hebben dan 1 4000 netto. Het gaat je waarschijnlijk minder kosten.

Het stuk tussen 2000 en 3000 is niet echt serieus te noemen. 2000 naar 3000 levert je minder op dan 3000 naar 4000... Good luck als werkgever om in dat stuk mensen te belonen. Ja, Pietje, je hebt goed gewerkt hoor, hier 50% opslag, aja, een goeie 10% netto...

1500 - 1489
2000 - 1822
2500 - 1957
3000 - 2088
3500 - 2291
4000 - 2511
5000 - 2949

Maar het houdt veel mensen met een "lager" diploma weg uit de armoede èn motiveert wel om te gaan werken als het verschil met een uitkering honderden euro's per maand is. En mensen die wél werken versus mensen die thuis een uitkering ontvangen betekent een heel groot verschil voor onze sociale zekerheid...

Maar het houdt veel mensen met een "lager" diploma weg uit de armoede èn motiveert wel om te gaan werken als het verschil met een uitkering honderden euro's per maand is. En mensen die wél werken versus mensen die thuis een uitkering ontvangen betekent een heel groot verschil voor onze sociale zekerheid...

OK - je weet meer dan de economen en de nationale bank. Waar is je studie ?

Het is niet omdat je iets wil/verwacht/hoopt dat het zo is. Het is keer op keer al aangetoond dat dat dus niet het geval is. De werkbonus is pas in full force boven de echt lage lonen, waar er overigens nog steeds een werkloosheidsval is.

Ik citeer de studie van de overheid zelf. Happy reading: https://socialsecurity.belgium.be/s...ren-en-armoede-te-bestrijden-in-belgie-nl.pdf

Simulaties van de werkbonus tonen aan dat aanpassing van het ontwerp een relatief kleine impact heeft op armoede en werkprikkels,...

Of je kunt gewoon de conclusie lezen

Het huidige Belgische systeem van de werkbonus lijkt op deze ‘ideale’ ontwerpkenmerken. Een tekortkoming is echter dat de omvang ervan te beperkt is om substantiële effecten te genereren. Daarom kan het raadzaam zijn om hiervoor meer budget vrij te maken om aldus een sterker positief effect op zowel tewerkstelling als armoedereductie te bekomen.

Dus een aanslag op het huidige budget met weinig effect, enkel te fixen met meer geld. C'est La Belgique, quoi ?

Of de hoge raad voor werkgelegenheid: https://hrw.belgie.be/sites/default...rw_2022_stavaza_synthese_en_aanbevelingen.pdf

De Raad beveelt een algemene hervorming van de belastingen op arbeid aan. Daar moet dus dringend werk van gemaakt worden. In afwachting daarvan kan er sneller worden ingegrepen op basis van bestaande instrumenten. De werkbonus voor de laagste lonen zou kunnen worden uitgebreid, met een bijzondere aandacht voor de opzet ervan om het ontstaan van promotievalkuilen te voorkomen. In Vlaanderen wordt de jobbonus ingevoerd, een premie voor personen met een laag inkomen. Er moet ook rekening worden gehouden met het verlies van bepaalde sociale voordelen wanneer het statuut van werkloosheid of inactiviteit wordt opgegeven; deze voordelen moeten worden gecompenseerd volgens een degressief profiel. Net als de regering vooropstelt, zou de gedeeltelijke cumulatie van een sociale uitkering en een arbeidsinkomen sommige uitkeringsgerechtigden ertoe kunnen aanzetten om een beroepsactiviteit te aanvaarden of geleidelijk te hervatten, en hierbij werkloosheids- en inactiviteitsvallen vermijden. De belastingvrijstelling van premies in het kader van werkhervatting is ook een mogelijke piste.

Laatst bewerkt:
OK - je weet meer dan de economen en de nationale bank. Waar is je studie ?

Het is niet omdat je iets wil/verwacht/hoopt dat het zo is. Het is keer op keer al aangetoond dat dat dus niet het geval is. De werkbonus is pas in full force boven de echt lage lonen, waar er overigens nog steeds een werkloosheidsval is.
Waar is jouw studie?

3. Binnen de finance is het vechten om talent: management consultancy snoept de jonge starters af met veel hogere lonen en sexier job
Tgoh ja, als ik zie waarvoor banken die profielen (genre master TEW en zo) regelmatig inzetten: Om wat woonleningen en verzekeringen te verkopen. Dat lijkt mij een ticketje richting bore-out: Na jaren universitaire studies dan wat leningen en verzekeringen verkopen. Ze mogen hun brutoloon hebben dan.

Ik heb de links niet geopend, maar uit wat jij post, lees ik nergens iets wat mij tegenspreekt, namelijk dat de werkbonus de koopkracht verhoogt en mensen stimuleert om te gaan werken ipv thuis te zitten met een uitkering.

@JPV die veel efficiënter kan zoeken dan mij, mag me gerust terechtwijzen hoor! Dan buig ik met plezier nederig het hoofd!

Ik heb de links niet geopend, maar uit wat jij post, lees ik nergens iets wat mij tegenspreekt, namelijk dat de werkbonus de koopkracht verhoogt en mensen stimuleert om te gaan werken ipv thuis te zitten met een uitkering.

@JPV die veel efficiënter kan zoeken dan mij, mag me gerust terechtwijzen hoor! Dan buig ik met plezier nederig het hoofd!
At what cost?

Het punt is niet of iemand werkt ipv thuis te blijven. Het punt is of het een euro efficiënte maatregel is, quod non.

Ja, als je iemand 1000 euro per maand geeft om 2x per week tegen een boom te pissen, dan gaan er veel kandidaten zijn. Money well spent, I think not.

De kost van de werkbonus moet de maatschappij wel iets opbrengen, wat is het punt anders? Dat doet het dus niet. Het vult voornamelijk de zak van wie al werkt en die zal in veel gevallen minder werken voor even veel geld, niet willen doorgroeien (en dus meer taxen betalen), etc.

De kost van de werkbonus moet de maatschappij wel iets opbrengen, wat is het punt anders?
Die "moet" an sich niet iets opbrengen he, het is wèl belangrijk dat het effect niet is dat het op termijn meer kost dan het opbrengt.
Dat doet het dus niet. Het vult voornamelijk de zak van wie al werkt en die zal in veel gevallen minder werken voor even veel geld, niet willen doorgroeien (en dus meer taxen betalen), etc.
Aangezien cijfers voor jou belangrijk zijn: waar is jouw bewijs hiervan? Ik lees vooral in de media dat door meerdere ingrepen de tewerkstellingspercentages nog nooit zo hoog lagen. Wat dus op maatschappelijk vlak op meerdere domeinen rendeert.

lees vooral in de media dat door meerdere ingrepen de tewerkstellingspercentages nog nooit zo hoog lagen. Wat dus op maatschappelijk vlak op meerdere domeinen rendeert.

Eventueel ook doordat werkgevers de lat lager leggen omdat ze geen volk vinden?
Hoor hier van Arcelor (beter gekend als de Sidmar) dat ze nu mensen aanwerven die ze anders nooit zouden aanwerven, maar ja, beter iets dan niets blijkbaar.

Ja, zo'n fossiel die daar al 35 jaar werkt heeft wrs 2.000 netto (+ hoogstens fietsvergoeding). Maar iemand met een random bachelor die een paar jaar in een basic finance functie werkt die hier zogezegd al 2500+/3000 net heeft en een nest netto vergoedingen/extralegale voordelen, is ook niet echt de norm. Voor een paar zeer specifieke functies zal dat sowieso zijn (ik denk dan aan risk modelling of actuaris ofzo waar je een sterk analytische achtergrond voor moet hebben), maar niet voor iets random à la customer experience, functioneel analyst of account manager ofzo waar je met een bachelor marketing of master wijsbegeerte ook naar kunt hengelen. Veel meer mentale denksport dan madam kassa 4 is daar niet bij eens je de routine kent.

Sorry, nu geen tijd om iets op te zoeken, maar als ik het me goed herinner heeft de werkbonus wel degelijk zijn effect, maar hebben alle kleine verhogingen van die werkbonus van de laatste tijd géén effect, omdat kleine verhogingen géén merkbaar effect hebben voor mensen.

Of om het met cijfers te zeggen: Een werkbonus van 200 euro in 1 keer invoeren heeft gigantisch méér effect dan eentje van 100 euro gevolgd door 5 van 20 euro.

Terug
Bovenaan