Ik heb hierarchisch niet veel reports, maar ik overzie development van een product waar wel een man of 20-30 aan werkt. Historisch zit ik ergens in een zijtak van een zijtak van het organogram, maar eigenlijk heb ik niks te maken met mijn n+1. Mijn n+2 is het juist afgebold, mijn n+3 was vroeger mijn n+1 en die is gewoon tussen de n+2 en n+4 gestoken paar maanden geleden for god knows what reason.
Er is nogal veel verticaliteit bij ons... Wat dus het fundamentele probleem is. Er zijn weinig werkmieren, veel moeials die hun stempel moeten drukken.
Onze volledig divisie is 400M revenue of zo en een man of 200-300 en dat zijn gemakkelijk 6 of 7 niveaus. Het volledige bedrijf is 15k man of zo maar is eigenlijk een allegaartje van zeer specifieke producten. Dus je hebt heel veel teams van een man of 5-10 die al 10-20-30y dezelfde producten maken en verbeteren. En dan zijn die gegroepeerd in kleine business units. En die hebben elk R&D, support, SW, manufacturing, Marketing, ... Organigram gewijs is dat dus
R&D team 1 van 4 man -> 1 manager
R&D team 2 van 4 man -> 1 manager
...
R&D team n van 4 man -> 1 manager
De ene hoop R&D teams doet dan vb consumables, andere hoop R&D team doet lab equipment. Dat heeft weinig overlap in expertise. Dus dan heb je een manager boven 3 van die managers van team 1 2 3. een manager boven team 4 5.
Daarboven dan de baas van R&D (we zitten al aan 3 niveaus). In sommige van die teams zijn er wat juniors. Voor de goeie vrede steken ze die dan soms onder een senior. We zitten dan al aan 4 niveaus.
Herhaal volledige structuur voor marketing
Herhaal volledige structuur voor Software
...
Dan komt er een divisie hoofd bij die dat allemaal groepeert (in mijn geval dus mijn n+3; die beheert 400M revenue P&L), dat is dus voor veel mensen al niveau 5
Dan is er nog een niveau boven (mijn n+4 waar ik soms mee in meeting zit), dat zijn gewoon 2 zulke divisies. 600M of zo, niveau 6
Dan is er nog een VP, niveau 7
Dan de CEO, niveau 8
Yep, al die managers zijn micromanagers en zitten allemaal met n+1 n+2 n+3 in meetings. Bad leadership as I said... Er zijn dus veel sjarels die 2 3 man managen en geen kloten zelf meer willen doen "want ze zijn manager". Dus die beginnen zich dan overal te moeien uit verveling. De oplossing is natuurlijk veel vlakker worden en harder zijn in objectieven doorduwen, maar goed, dat is een discussie voor een andere keer.
Van op mijn stoel moet ik ook heel veel met andere divisies samenwerken (Vb marketing of support of sales of whatever) en als er iets dus niet loopt, moet ik helemaal naar boven en weer naar beneden om shit gedaan te krijgen.
Met mijn n+4 heb ik soms zelfs 1-on-1s. Ik weet niet waarom die soms met mij wil spreken. Misschien heeft die door dat hij wat moet doorgraven om voorbij de bullshit te raken.
Er is bij ons typisch gewoon VERY BAD leadership. Veel pannekoeken die geen hol beslissen. Camion vol met spoken die je nooit ziet en geen kloten doen. Het is geen reclame voor het leadership, but it is what it is. Daarom dat cege veel mag opdraven om het uit te leggen bij de n+x.
Wel, "belangrijkste" is relatief in een bedrijf dat een kleine 10bln omzet draait. Iedereen is belangrijk in zijn eigen divisie I guess.
Yep, ik ben allergisch aan slecht mgmt. En dat is blijkbaar "a given" eens je bij ons manager van managers bent. Ik hou me liever bezig met werkmier werk en 2-3-4 junior reports die me helpen om dat werk gedaan te krijgen.
Wel, ik heb mijn periodieke meetings met een man of 20 waar ik het werk verdeel over het development team en progress opvolg. Van dat development werk doe ik zelf (bijna) niks. Ik zorg wel dat het allemaal goed geprioritiriseerd is, volg op als het klaar is/bijsturen waar nodig, planning maken, product op tijd de deur uitduwen, trainings organiseren, ... Maar ik zit niet in het development team.
De enige reden dat ik goed verdien is omdat ik
- zeer specifieke technische kennis heb
- "naar beneden" technisch kan spreken en "naar boven" kan abstraheren tot wat relevant is om te weten (vb in een budget beslissing meeting moet je niet afkomen waar de 90% van de mensen geen hol van snapt. Die willen weten: cost, risk, timeline, revenue)
- beslissingen neem, erdoor duw en uitgevoerd krijg
- niet begin te bleten als er weer gezever is. je mag 3x 4x 5x tegen mijn kar rijden, I don't care. De 6e keer ga ik je wel ergens onder de bus flikkeren
- zelfstandig mijn werk plan, uitvoer, organiseer en mijn weg manoevreer door corporate drijfzand
- en me bezig hou met het product in de 1e plaats en alle corporate fluff errond op de 2e plaats. Van mij mag iedereen politieke spelletjes spelen (ik ben er zelf ook niet vies van), maar niet als primaire bezigheid. Wat jammergenoeg voor sommigen een primaire bezigheid is en coverup is om hun lack of skills te maskeren aan de technische kant.