Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Burgerlijk ingenieur elektronica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 11,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: Advanced Electronics engineer
Anciënniteit: 2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45
verantwoordelijkheden: Eigen werk

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4210
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ca. 2805
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: 8 euro per gewerkte dag
Ecocheques: 250 euro per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: ja, AG
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90, max. 1750 netto in mijn geval per jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 14 (enkel)
Afstand woon/werk in tijd: 16-20 minuten (enkel)
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: sociaal abonnement, ca. 35 euro per maand (zit al in nettoloon)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): / (Men is wel fiets-leasing aan het bekijken)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja, weinig beperkingen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: start 7u45-9u30, einde 16u-18u, min. 40u per week
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: geen
Hoe vaak overuren te presteren: geen verplichting, kan wel om drukte op te vangen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: eerder beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): niet mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: 1e aanspreekpunt voor twee junior collega's

Alles bijeen wel vrij tevreden over het pakket en work/life. Groepsverzekering zou wel nog een grote plus zijn.

Opslag bovenop index viel na 2j goed werk waar men altijd zegt tevreden te zijn ook wel tegen...
Je zegt vrij tevreden te zijn en dat is het belangrijkste uiteraard.
Op basis van je profiel, kan je wel wat hoger zitten met een jobhop.
De vraag is enkel of er interessante werkgevers bestaan in je omgeving; is Melexis bv. een optie? IMEC? NXP? Daar zou je toch een hoger pakket moeten krijgen.

De vraag is enkel of er interessante werkgevers bestaan in je omgeving; is Melexis bv. een optie? Daar zou je toch een hoger pakket moeten krijgen.
Wel wat hoger? Ik zou denken dat een burgie dat loonpakket na 2-3 jaar al heeft nu zonder al te veel te moeten rondzoeken?
Er zit niet eens een auto bij.
En elektronica op hoog niveau is toch ook een enorm gegeerd profiel zou ik denken.

Wel wat hoger? Ik zou denken dat een burgie dat loonpakket na 2-3 jaar al heeft nu zonder al te veel te moeten rondzoeken?
En elektronica op hoog niveau is toch ook een enorm gegeerd profiel zou ik denken.
Ja, bij de juiste werkgever wel, genre: NXP, Melexis, IMEC, Philips, etc. Maar ik heb zo het gevoel dat hij in de industriële electronica zit (herstellingen PLC systemen, etc.) en daar zit niet het grote geld, of je nu burgie bent of niet.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: Communicatiebeheer
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 16,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: zeg exacte titel liever niet
Anciënniteit: 16,5 jaar in de firma, 8 jaar in huidige functie
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50
verantwoordelijkheden: Beheer van een documentensysteem voor klinische studies

Maand salaris (bruto): 4443,20
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2545
Nettovergoedingen: 125
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: Smartphone met onbeperkt abonnement (ook privé) en laptop.
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Jaarlijks tussen 7000 en 10000 euro bruto (via warranten)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Provincie Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 35km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 35min 's ochtends en tussen 50min en 1u 's avonds.
Eigen auto nodig voor het werk: Soms
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Peugeot 5008 met tankkaart en bedrijfsfiets

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): 3 anciënniteitsdagen
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Glijdende werkuren: Ja (volledige vrijheid als line manager)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren: Alleen in geval van problemen of dringende deadlines
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Moeten 2 dagen per week op kantoor zijn (maar zijn hier flexibel in)
Verantwoordelijkheid over personeel: 9 personen in mijn team

De vraag is enkel of er interessante werkgevers bestaan in je omgeving; is Melexis bv. een optie? IMEC? NXP? Daar zou je toch een hoger pakket moeten krijgen.
Dat het loonpakket (zeker ergens anders) beter kan zijn weet ik, voorheen werkte ik voor een amerikaanse multinational en heb 2j geleden bewust de keuze voor de huidige job (bij een kmo ca. 50 wn) gemaakt en doe het nog altijd graag. Ik kijk altijd wel rond en krijg ook wekelijks jobaanbiedingen, dus maak me geen zorgen mocht ik zelf willen veranderen.
De genoemde bedrijven zijn me qua afstand te ver, maar genoeg andere opties (TVH, Barco, Scioteq, OIP, Bekaert, Smappee,...).
Na 2-3j lijkt me misschien wat snel, met index en opslag zou ik bij mijn vorige werkgever nu waarschijnlijk rond 4850 zitten, wel ook incl. bedrijfswagen en groepsverzekering.
Auto maakt me niet zoveel uit, rijd nu zelf met een leuke (wel wat oudere RWD) tweedehandswagen waar ik zelf aan werk, kost me bij wijze van spreken nauwelijks meer dan het VAA. Vrouw heeft ook een ruime bedrijfswagen.

Was dus een financieel stapje terug, ben wel gelukkiger nu. We zien wel wat de toekomst brengt, bij te weinig groei zal ik niet blijven...

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Burgerlijk ingenieur elektronica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 11,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Advanced Electronics engineer
Anciënniteit: 2 jaar
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45
verantwoordelijkheden: Eigen werk

Maand salaris (bruto): 4210
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ca. 2805
Nettovergoedingen: 150
BedrijfsGSM/laptop: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: ja, AG
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90, max. 1750 netto in mijn geval per jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 14 (enkel)
Afstand woon/werk in tijd: 16-20 minuten (enkel)
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: sociaal abonnement, ca. 35 euro per maand (zit al in nettoloon)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): / (Men is wel fiets-leasing aan het bekijken)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja, weinig beperkingen
Glijdende werkuren: start 7u45-9u30, einde 16u-18u, min. 40u per week
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: geen
Hoe vaak overuren te presteren: geen verplichting, kan wel om drukte op te vangen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: eerder beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): niet mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: 1e aanspreekpunt voor twee junior collega's

Alles bijeen wel vrij tevreden over het pakket en work/life. Groepsverzekering zou wel nog een grote plus zijn.

Opslag bovenop index viel na 2j goed werk waar men altijd zegt tevreden te zijn ook wel tegen...

Voor diploma burgie met 10 jaar ervaring is dat maar een mager loon idd

Voor diploma burgie met 10 jaar ervaring is dat maar een mager loon idd
Ja, door een bewuste keuze van hemzelf om naar een KMO te gaan (in volgensmij industriële electronica, herstellingen PLC, AC/DC, etc.).
Dan mag je nog een burgie met 10j ervaring zijn.. Ik denk dat hij maar al te goed beseft dat dit geen stap vooruit was in zijn carrière, maar eerder eentje voor de gemoedsrust, minder stress, etc.
Het zal aan Skyrider zijn om te bekijken of hij nog lang in die KMO gaat blijven. Jaar na jaar wordt zijn profiel steeds minder interessant voor de grote spelers.
Maar hij is nu veel gelukkiger en dat is imo. ook heel belangrijk.

Dat weet ik, af te wegen tov jobinhoud en quality of life op t werk… Plus de carrièrekansen op langere termijn.
Vind je dat dat zoveel uitmaakt die 5k netto? Meest interessant aanbod kleine financiele stap terug.
Op dat inkomen maakt dat toch niet zoveel uit? Dan kies je toch gewoon wat je het liefst wil doen?
Zal toch niets aan jouw levensstijl veranderen?

Vind je dat dat zoveel uitmaakt die 5k netto? Meest interessant aanbod kleine financiele stap terug.
Op dat inkomen maakt dat toch niet zoveel uit? Dan kies je toch gewoon wat je het liefst wil doen?
Zal toch niets aan jouw levensstijl veranderen?
Dat klopt helemaal, ik denk dat veel mensen wel zouden tekenen voor een netto loon van 6k zonder enige extras, maar ik wil het ook niet minimaliseren natuurlijk. Zoals hoger vermeld kan je daar wel op jaarbasis iets heel leuks mee doen.

In de praktijk zal het inderdaad resulteren in iets minder sparen.

Het is ook wel gek want puur inhoudelijk heb ik het gevoel dat ik met m'n huidige job in 2e klasse speel, terwijl het aanbod eerder de top van 1e klasse is binnen het domein waar ik werk. Vandaar dat ik die stap terug ook niet echt had zien aankomen. Anderzijds, ja, moeilijk te ontkennen dat ik al heel hoog zat voor een eerstelijns-manager :)

Dat klopt helemaal, ik denk dat veel mensen wel zouden tekenen voor een netto loon van 6k zonder enige extras, maar ik wil het ook niet minimaliseren natuurlijk. Zoals hoger vermeld kan je daar wel op jaarbasis iets heel leuks mee doen.

Het is ook wel gek want puur inhoudelijk heb ik het gevoel dat ik met m'n huidige job in 2e klasse speel, terwijl het aanbod eerder de top van 1e klasse is binnen het domein waar ik werk. Vandaar dat ik die stap terug ook niet echt had zien aankomen. Anderzijds, ja, moeilijk te ontkennen dat ik al heel hoog zat voor een eerstelijns-manager :)
Mss even een bittere pil. Persoonlijk zie ik echt geen reden om hier financieel lang over te tobben of het een echt grote rol te laten spelen.

Verhoudingsgewijs iemand die van 3000 netto naar 2600 netto gaat per maand is een wereld van verschil. Niet voor iemand die een loon heeft dat vele malen hoger ligt.

Mijn schoonvader werkte als sales director bij een medical equipment bedrijf. Was gigantisch overbetaald en werd op een gegeven moment ontslagen vanwege budget cuts. Heeft dan 2-3 jaar moeilijk gehad om job te vinden, zelf al was hij bereid (en verplicht) om serieus in te leveren qua salaris. Nu zit hij uiteindelijk in een heel boeiende functie en een een stuk minder betaald, maar heeft hij nog geen nacht van wakker gelegen.

Kan op een gegeven moment wel een wake-up call zijn, zo ontdekken dat je “overbetaald “ bent.

Hier niet helemaal uitgedraaid zoals ik hoopte; voorstel van de meest interessante job is een kleine stap terug financieel.

Op termijn verlies ik 7000€ per jaar aan LTI, ik bespaar wel 4000€ op pensioenplan. Bonus ook wat lager dus zal netto ongeveer 5000 per jaar minder verdienen.

Bruto jaarloon zou 172.500 worden met de komende jaren weinig/geen merit increase.

Volgende deek knoop doorhakken!
Op die bedragen lijkt me dat nu geen onoverkomelijk gat om elkaar ergens in het midden tegemoet te komen, of is die dans al geweest?

Op die bedragen lijkt me dat nu geen onoverkomelijk gat om elkaar ergens in het midden tegemoet te komen, of is die dans al geweest?

Ja ik zat met huidig loon al op 120% van de pay range 😁 Ze zijn ook bereid al mijn LTI’s uit te kopen dus zeker al een mooie stretch langs hun kant.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Toegepaste informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: IT consultant
Anciënniteit: 4
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: Wat verantwoordelijkheden over applicaties van de klant

Maand salaris (bruto): 3135€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2339€ (+ 160 maaltijdcheques = 2499€)
Nettovergoedingen: 270 +-
BedrijfsGSM/laptop: Gsm + laptop
Maaltijdcheques: 8€/dag
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 1,5%
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO bonus / (optionele) bonus / 14e maand

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost/west Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: afhankelijk van locatie (30-70km enkel)
Afstand woon/werk in tijd: afhankelijk van locatie (30’ - 1u enkel)
Eigen auto nodig voor het werk: Voor naar de klant te gaan
Verplaatsingsvergoedingen:/
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Wagen (285VAA)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 7
Vakantiedagen (andere extra): Door 38u contract maar 40u effectief bepaalde regeling voor ADV dagen te krijgen onder andere naam.
Vrijheid om verlof te nemen: Volledig
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dag
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Dealines, maar maak je zelf zo stresserend als je wil
Hoe vaak overuren te presteren: Idem hierboven
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, ook certificaten etc
Telewerk (buiten corona-periode): In afstemmening met klant, redelijk vrij erbuiten
Verantwoordelijkheid over personeel: Niet echt (eventueel andere ontwikkelaars)

Over het algemeen redelijk blij met het volledige pakket. Na afschaf van auteursrechten vermoedelijk kijken richting freelance ontwikkelaar als volgende stap.

Hier niet helemaal uitgedraaid zoals ik hoopte; voorstel van de meest interessante job is een kleine stap terug financieel.

Op termijn verlies ik 7000€ per jaar aan LTI, ik bespaar wel 4000€ op pensioenplan. Bonus ook wat lager dus zal netto ongeveer 5000 per jaar minder verdienen.

Bruto jaarloon zou 172.500 worden met de komende jaren weinig/geen merit increase.

Volgende deek knoop doorhakken!

Ik ga het bod niet aanvaarden, het is toch een te grote stap achteruit op vlak van extralegale voordelen (zondag nog de lijst met auto's doorgekregen en die viel ook heel hard tegen). Als ze me echt willen komen ze nog met een tegenvoorstel maar ik vrees er voor. Heel jammer, wel.

Ik vind het heel bijzonder dat je voor 4-6 procent inkomen een job die je (veel) liever zegt te doen laat schieten.
"5000 euro, daar kan je al eens iets doen per jaar" Ja, maar met 220 werkdagen per jaar, kan je ook al iets leuk mee doen...

Ik vind het heel bijzonder dat je voor 4-6 procent inkomen een job die je (veel) liever zegt te doen laat schieten.
"5000 euro, daar kan je al eens iets doen per jaar" Ja, maar met 220 werkdagen per jaar, kan je ook al iets leuk mee doen...
De realiteit is natuurlijk dat er meer is dan enkel die 5000 EUR (wat trouwens een conservatieve schatting is). Het voorstel is qua extralegale voorwaarden niet competitief met wat mijn direct reports momenteel krijgen, dus is er voor mij een fundamenteel probleem mbt. inschaling van een rol die inderdaad met grote verantwoordelijkheid komt. Het voorstel is zelfs niet competitief met het pakket dat ik (in niet-leidinggevende rol) had bij mijn vorige werkgever.

Zou ook 6 verlofdagen verliezen. Downgrade firmawagen. Eerst 3-tal jaar geen zicht op "merit increase". Geen duidelijk zicht op verder carrièrepad binnen departement. En dat zijn dan nog maar de minpunten die nu gekend zijn, bij een nieuwe WG loop je altijd risico om te ontdekken dat er meer zaken zijn die tegenvallen. Ja, op papier zou ik die job heel graag doen, maar na een succesvolle sollicitatieprocedure zit je ook in een soort honeymoonfase waar je misschien niet helemaal objectief naar de zaken kijkt.

Dit voorstel belicht natuurlijk ook de appreciatie die ik bij mijn huidige WG krijg en werpt een iets ander perspectief op de frustraties die ik associeer aan mijn job vandaag.

De realiteit is natuurlijk dat er meer is dan enkel die 5000 EUR (wat trouwens een conservatieve schatting is). Het voorstel is qua extralegale voorwaarden niet competitief met wat mijn direct reports momenteel krijgen, dus is er voor mij een fundamenteel probleem mbt. inschaling van een rol die inderdaad met grote verantwoordelijkheid komt. Het voorstel is zelfs niet competitief met het pakket dat ik (in niet-leidinggevende rol) had bij mijn vorige werkgever.

Zou ook 6 verlofdagen verliezen. Downgrade firmawagen. Eerst 3-tal jaar geen zicht op "merit increase". Geen duidelijk zicht op verder carrièrepad binnen departement. En dat zijn dan nog maar de minpunten die nu gekend zijn, bij een nieuwe WG loop je altijd risico om te ontdekken dat er meer zaken zijn die tegenvallen. Ja, op papier zou ik die job heel graag doen, maar na een succesvolle sollicitatieprocedure zit je ook in een soort honeymoonfase waar je misschien niet helemaal objectief naar de zaken kijkt.

Dit voorstel belicht natuurlijk ook de appreciatie die ik bij mijn huidige WG krijg en werpt een iets ander perspectief op de frustraties die ik associeer aan mijn job vandaag.
En is dat dan vooral werkdruk/work life balance? Of nog andere zaken. En valt daarover te spreken met de huidige WG?

En is dat dan vooral werkdruk/work life balance? Of nog andere zaken. En valt daarover te spreken met de huidige WG?
Eerder een vrij hoge administratieve last, en ironisch genoeg een beetje cultuur van toch ook overal de kost proberen te drukken ten koste van goeie ideeën soms. En verder een aantal specifieke uitdagingen waar ik niet over kan uitweiden :p Maar eigenlijk mag ik niet klagen.

Ik heb sinds deze maand een nieuwe baas ook en dat is wel een topper, was een "onverwachte" factor die terug in voordeel van huidige WG speelt.

Er was een interviewronde voor een promotie naar senior in mijn team. Basically zelfde functie met een aantal extra taken (die imo eigenlijk al deel van je rol zijn als je een teamplayer bent) en uiteraard extra betaald.

Wat me toch enigszins verbaasd, aangezien er geen ruimte was voor opslag voor mij vanwege index, ondanks dat ik top performer was dit jaar. Jammer genoeg, wat ik ook zag aankomen, heeft degene met de grootste mond de promotie gekregen. Toevallig ook de enige die haar target niet gehaald heeft in 2022.. Bummer. Toch eens vragen aan mij manager op welk termijn ik en het team een return of investment kunnen verwachten van deze promotie.

Sorry for the rant and 🧂

Terug
Bovenaan