Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Combineer dat ook nog eens met een deur open naar sociale woningen, sociale tarieven en nog een hoop andere dingen. Ik wil niet wisselen. Maar denk soms ook wel 2k bruto >>> 3k bruto.

Waarschijnlijk klopt die gedachtegang niet, maar het voelt zeker zo
Iemand die werkt en geen kinderen heeft, krijgt geen sociale woning (en indien wel, nr trekken wachtlijst).
Welke sociale tarieven heeft iemand met een laag loon? Geen enkele....

Damn man, dat is bijna het minimumloon. Ik zou dat op je 37 toch niet meer slikken. Ik zou zowiezo een andere job zoeken, desnoods zelfs gewoon in een fabriek gaan werken, daar verdien je pakken meer. Tenzij je liefde voor je job hebt, maar soit dat heeft 90% toch niet.
Ik denk dat je geen enkel besef hebt van het minimumloon. Hij zit er een heeeeeeel stuk boven

Binnenkort evaluatie.
Mensen uit de sector die hun mening willen delen?
Onze 4/5 dossierbeheerders hebben tussen de 2k -3k netto + wagen + 4000 netto bonus.

De sector heeft enorme tekorten aan medewerkers. Jobhoppen zal zeker wat extra opleveren. Genoeg kantoren regio Gent vermoed ik ...

Onze 4/5 dossierbeheerders hebben tussen de 2k -3k netto + wagen + 4000 netto bonus.

De sector heeft enorme tekorten aan medewerkers. Jobhoppen zal zeker wat extra opleveren. Genoeg kantoren regio Gent vermoed ik ...
Wellicht met X diploma en niet met enkel secundair....

In welke mate is dit afhankelijk van diploma? Ik heb hier niet voor gestudeerd en heb alles on the job geleerd.
En in welke mate van aantal jaren ervaring?

Sinds twee maand geleden zijn recruiters begonnen met mij te contacteren (nog maar twee tot nu toe).

In welke mate is dit afhankelijk van diploma? Ik heb hier niet voor gestudeerd en heb alles on the job geleerd.
En in welke mate van aantal jaren ervaring?

Sinds twee maand geleden zijn recruiters begonnen met mij te contacteren (nog maar twee tot nu toe).
Bij ons hebben ze wel allemaal een bachelor.

Nu dossierbeheerder valt wel goed te leren on the job. Er zijn bijna geen afgestudeerden meer, iedereen zal beginnen zoeken naar profielen zonder bachelor (of een bachelor dat er weinig mee te maken heeft).

Ik bedenk me steeds als ik die bruto/netto verhouding zie bij die lagere lonen: waarom eigenlijk uzelf opzadelen met stress, extra (onbetaalde) uren en verantwoordelijkheid als ge ziet dat elke euro erboven wegbelast wordt.
Waarom in la belgique carrière maken? Ik heb en pak meer dan het dubbele van brutoloon hierboven maar als ik naar mijn netto kijk ben ik gedegouteerd.
Ik krijg later toch liever het pensioen van 4-5k bruto loon dan van 2-3k.

Bij ons hebben ze wel allemaal een bachelor.

Nu dossierbeheerder valt wel goed te leren on the job. Er zijn bijna geen afgestudeerden meer, iedereen zal beginnen zoeken naar profielen zonder bachelor (of een bachelor dat er weinig mee te maken heeft).
En hebt ge een idee over verdleing tussen die 2-3k netto naargelang jaren ervaring?

Als ik op mypension het verschil tussen mijn pensioen en dat van vrouw vergelijk scheelt dat toch al 400-500 netto per maand.
Compenseert toch een beetje wat er wegbelast wordt.
En geloof je echt dat je dat geld binnen 30y gaat krijgen?

"Het open houden van de kerncentrales ligt niet op tafel, he". 2y later... op de knieen, broek af, en bedelen bij Engie. De eerste is niet onderhandeld of ze zijn al aan het smeken voor de volgende centrales.

En dan komt groen doodleuk op tv zeggen "de wet op kernuitstap gaan we niet afschaffen". Denk je dat dergelijke figuren de pensioenen gefinancierd gaan krijgen?

En laagste pensioenen wil men toch optrekken tot minstens 1500 eur netto? Dus de kloof wordt nog wat kleiner met de “hogere” pensioenen uit de privé.

Ik denk dat je geen enkel besef hebt van het minimumloon. Hij zit er een heeeeeeel stuk boven
Vanaf 1 december 2022 bedraagt het bruto minimumloon 1.954,99 euro. Is het eerste wat ik tegenkwam. Maar fair enough had over het 4/5de gelezen but still..

Ik krijg later toch liever het pensioen van 4-5k bruto loon dan van 2-3k.
Ja ik ga er ook niet vanuit dat er nog een pensioen te rapen valt tegen het zover is. Ik ben sterke voorstander om voor u eigen pensioen te zorgen, spijtig dat we die keuze hier niet kunnen maken, maar dat auto via belastingen verloopt. Als ik dat geld zelf zou investeren aan 7% per jaar, dan zou ik een gigantisch veel groter pensioen hebben dan wat ik zal krijgen + dan zou ik er ook sneller de brui aan kunnen geven.

Ik bedenk me steeds als ik die bruto/netto verhouding zie bij die lagere lonen: waarom eigenlijk uzelf opzadelen met stress, extra (onbetaalde) uren en verantwoordelijkheid als ge ziet dat elke euro erboven wegbelast wordt.
Waarom in la belgique carrière maken? Ik heb en pak meer dan het dubbele van brutoloon hierboven maar als ik naar mijn netto kijk ben ik gedegouteerd.

Om de zoveel weken post er is iemand zoiets, maar ik zie niemand ooit de stap zetten. Zelfde met werkloosheid en dan alle mogelijke premies scheppen. Nochtans is het niet moeilijk hoor, ik kan je best wat laagbetaalde vacatures doorsturen waarop je kan solliciteren, hoef je zelf de moeite niet meer te doen.

Maar dat zal niet gebeuren natuurlijk. Is het misschien omdat jullie diep vanbinnen best weten dat het geen al te vet leven is met 1900 euro netto? Of dat het toch niet alle dagen feest is als je sociaal tarief hebt?

Vanaf 1 december 2022 bedraagt het bruto minimumloon 1.954,99 euro. Is het eerste wat ik tegenkwam. Maar fair enough had over het 4/5de gelezen but still..
Zelfs mocht dat voltijds zijn, dat GMMI is inclusief dertiende maand (en hier dus ook veertiende maand) en vele andere voordelen.

Zelfs mocht dat voltijds zijn, dat GMMI is inclusief dertiende maand (en hier dus ook veertiende maand) en vele andere voordelen.

Ik vind het niet correct dat je altijd de extralegale voordelen mee gaat incalculeren aangezien die niet standaard zijn. Federale ambtenaren bijvoorbeeld geen volledige 13de maand, geen MC's, etc....

Niet vergeten dat iemand die werkloos is ook voordelen heeft los van het loon. Bijvoorbeeld in Antwerpen: zwemmen aan 2 euro (werkloos/ocmw) ipv 4 euro (werknemer), sauna : 6 euro ipv 15 euro, en zo zijn er ettelijke voorbeelden...

Het gaar erom dat werken te weinig opbrengt zeker als je gaat vergelijken met werkloosheidsuitkeringen etc....

OK, maar je hebt misschien ook een wagen en tankkaart/laadpas en een hele zwik aan extralegale voordelen die het leven al bij al toch vrij comfortabel maken?

En het ding met carriere maken is dat er mogelijk nog een hoop aan nieuwe opportuniteiten opengaat. Ik heb er zelf ook voor gekozen om aan te pakken wat op mijn pad kwam zonder teveel na te denken over hoeveel euro netto elke sprong mij extra zou gaan opleveren (want ja, soms was een mooie stijging bruto inderdaad bedroevend weinig netto) maar in the long run is dat toch wel serieus gaan renderen. Tot op het punt dat ik nu op m'n eentje netto verdien wat voor heel veel tweeverdienende koppels al een heel mooi gezamenlijk bruto zou zijn.

Waren de tussenstapjes het dan waard? Het bracht me toch waar ik nu ben, dus absoluut wel he.

Loonbrief is toegekomen. Enkel index natuurlijk dit jaar.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica (traject software ontwikkeling)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 11
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Senior BI consultant
Anciënniteit: 8 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €4565 -> €5070
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €3050 -> €3377
Nettovergoedingen: 50€ internet/pc + €16 per gewerkte dag (dus €320 bij 20 dagen)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Nee
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (geen idee)
Hospitalisatieverzekering: Ja DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Thuiswerkpremie van 300€

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 30
Afstand woon/werk in tijd: 45-60min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Treinabbonement + parkingabonnement
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja via interne categorieën, BMW 3 touring. Tankkaart voor Total België. 254€ VAA

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, in overeenstemming met klant natuurlijk
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Valt mee, bij nieuwe klant redelijk wat verantwoordelijkheid gekregen dus toch wat meer dan vroeger
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, afhankelijk van klant
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Terug
Bovenaan