Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Nog eens een update. Door al die indexaties stijgt mijn salaris rustig mee met de flow ;)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 47 (48 begin volgend jaar)
Opleiding: A1 Toegepaste Informatica (Hogeschool)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 22+ jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Systeem Testing / Automation (SoapUI - MySQL)
Anciënniteit: 12 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Soms 36, soms 45, maar ik probeer gemiddeld gewoon op 40 uit te komen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 3900 (of 4320 na indexatie in 2023)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Niet vergelijkbaar met de meeste profielen, dus ik vermeld het niet meer - anders wordt hier 5 pagina's lang over gezeverd
Nettovergoedingen: € 235 per maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abo + laptop
Maaltijdcheques: Neen
Ecocheques: 250EUR/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja +-3000€ storting per jaar door de werkgever
Hospitalisatieverzekering: Ja + Plan Horizon (vastgeklikt op de leeftijd van 32 -vrouwlief- en 35 jaar)
Andere voordelen: Jaarlijkse groepsbonus (+-2800€ per jaar als targets gehaald worden) - Treinabonnement - Laadbox thuis betaald door het werk + Ik vergeet nog wat zaken ..

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Meestal Antwerpen maar dat kan wisselen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Vanaf januari Cupra Born Electric incl. laadpasje

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Recupdagen: 12
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Glijdende werkuren: vrije keuze
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren: Neen, dit mag niet van de werkgever, als het echt moet omdat de klant anders in de shit zit, doe ik ze wel, anders niet, maar op het einde van de maand zit ik meestal net over het aantal uren die ik moest doen, anders ben ik ze gewoon kwijt
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, momenteel 3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen, wel (deels) verantwoordelijk voor het automatiseringsproces van de applicaties

Laatst bewerkt:
Door de aanpassing van de belastingschalen in de bedrijfsvoorheffing, zullen alle Belgen vanaf 1 januari hun nettoloon zien stijgen, zowel in de private als in de openbare sector. Volgens hr-dienstverlener SD Worx gaat het om minstens 50 euro netto per maand, of 600 euro netto per jaar. De stijging staat los van de automatische loonindexering
Op de website van SD Worx staan er 3 voorbeelden.
Maar kan je dit al ergens simuleren voor andere bruto bedragen of situaties ?

Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Niet vergelijkbaar met de meeste profielen, dus ik vermeld het niet meer - anders wordt hier 5 pagina's lang over gezeverd

Oei? Bedoel je dat het te weinig is? Mij lijkt het dat je met dat brutoloon en vergoeding aan een 2700 netto komt, dat kan de rest toch ook raden ;)

Oei? Bedoel je dat het te weinig is? Mij lijkt het dat je met dat brutoloon en vergoeding aan een 2700 netto komt, dat kan de rest toch ook raden ;)
Hij heeft zijn vrouw "ten laste" waardoor haar belastingsvrije som direct wordt doorgerekend in zijn nettoloon = "onrealistisch hoog" nettoloon in vergelijking met mensen die die situatie niet kennen.

Nog eens een update. Door al die indexaties stijgt mijn salaris rustig mee met de flow ;)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 47 (48 begin volgend jaar)
Opleiding: A1 Toegepaste Informatica (Hogeschool)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 22+ jaar
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Systeem Testing / Automation (SoapUI - MySQL)
Anciënniteit: 12 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Soms 36, soms 45, maar ik probeer gemiddeld gewoon op 40 uit te komen

Maand salaris (bruto): € 3900 (of 4320 na indexatie in 2023)
Nettovergoedingen: € 235 per maand
Maaltijdcheques: Neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja +-3000€ storting per jaar door de werkgever
Hospitalisatieverzekering: Ja + Plan Horizon (vastgeklikt op de leeftijd van 32 -vrouwlief- en 35 jaar)
Andere voordelen: Jaarlijkse groepsbonus (+-2800€ per jaar als targets gehaald worden) - Treinabonnement - Laadbox thuis betaald door het werk + Ik vergeet nog wat zaken ..

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Meestal Antwerpen maar dat kan wisselen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Vanaf januari Cupra Born Electric incl. laadpasje

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Recupdagen: 12
Glijdende werkuren: vrije keuze
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren: Neen, dit mag niet van de werkgever, als het echt moet omdat de klant anders in de shit zit, doe ik ze wel, anders niet, maar op het einde van de maand zit ik meestal net over het aantal uren die ik moest doen, anders ben ik ze gewoon kwijt
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, momenteel 3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen, wel (deels) verantwoordelijk voor het automatiseringsproces van de applicaties
En nu wordt er 5 pagina's lang naar gevist? 😉🤷‍♀️

Hij heeft zijn vrouw "ten laste" waardoor haar belastingsvrije som direct wordt doorgerekend in zijn nettoloon = "onrealistisch hoog" nettoloon in vergelijking met mensen die die situatie niet kennen.
+ auteursrechten wat ook een vertekend beeld geeft. Laten we zeggen dat ik in januari rond 3400€ netto ga krijgen. Als de auteursrechten voor IT'ers straks worden afgeschaft dan gaat het wel een stukje minder zijn ;)

UPDATE met aanpassing loon (index + stijging & bonus)
1. PERSONALIA
Leeftijd: 39
Opleiding: Handel
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 19
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Functie aanpassing naar Vice President (voorheen Sales Director)
Anciënniteit: 9j (in feb 2023)
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): zoveel er nodig zijn.

Maand salaris (bruto): €9.217 na indexatie in 2023 + maandelijks gegarandeerde bonus, niet gevoelig aan indexatie: €2.873)
Totaal samengesteld maand salaris bruto: €12.090
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen + verrekening jaarlijkse bonus): € 4.984(salaris)+ € 1.379(vaste bonus) +€ 2690 (jaarlijkse bonus) = € 9.053 / maand
Nettovergoedingen: € 350 per maand
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen: Jaarlijkse bonus (sales omzet gerelateerd) voor betaling in 2023: +- 80.000 euro (bruto)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Home office + Luxembourg
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 7
Hoe vaak overuren te presteren: Meer regel dan uitzondering
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja

Laatst bewerkt:
UPDATE met aanpassing loon (index + stijging & bonus)
1. PERSONALIA
Leeftijd: 39
Opleiding: Handel
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 19
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Functie aanpassing naar Vice President (voorheen Sales Director)
Anciënniteit: 9j (in feb 2023)
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): zoveel er nodig zijn.

Maand salaris (bruto): €9.217 na indexatie in 2023 + maandelijks gegarandeerde bonus, niet gevoelig aan indexatie: €2.873)
Totaal samengesteld maand salaris bruto: €12.090
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen + verrekening jaarlijkse bonus): € 4.984(salaris)+ € 1.379(vaste bonus) +€ 2690 (jaarlijkse bonus) = € 9.053 / maand
Nettovergoedingen: € 350 per maand
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen: Jaarlijkse bonus (sales omzet gerelateerd) voor betaling in 2023: +- 80.000 euro (bruto)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Home office + Luxembourg
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 7
Hoe vaak overuren te presteren: Meer regel dan uitzondering
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja
Is het mogelijk om toch een getal te kleven op het echte aantal uren, of een beschrijving ofzo?
Er is nog een hemelsbreed verschil tussen weken van 45u en 60u, dus ‘zoveel er nodig zijn’ is nogal vaag en ik vind deze info persoonlijk wel interessant 😁 dank!

Is het mogelijk om toch een getal te kleven op het echte aantal uren, of een beschrijving ofzo?

Er is nog een hemelsbreed verschil tussen weken van 45u en 60u, dus ‘zoveel er nodig zijn’ is nogal vaag en ik vind deze info persoonlijk wel interessant 😁 dank!

Is wat afhankelijk, sommige weken 40-45uur, andere weken 60 uur of meer

Ook vertrekken op vrijdag of zaterdag voor buitenland is frequent, dus eigenlijk heb ik geen vaste weekends, vaak ook op zondag al aan de slag...hier verwachten ze volledige flexibiliteit, dat is ook de reden dat mijn vrouw maar halftijds werkt, is anders niet te managen

Was even niet helemaall goed gegaan in men reply:

Is wat afhankelijk, sommige weken 40-45uur, andere weken 60 uur of meer
Ook vertrekken op vrijdag of zaterdag voor buitenland is frequent, dus eigenlijk heb ik geen vaste weekends, vaak ook op zondag al aan de slag...hier verwachten ze volledige flexibiliteit, dat is ook de reden dat mijn vrouw maar halftijds werkt, is anders niet te managen

Laatst bewerkt:
@Necre0 Heb je het in je carrière ooit als een hindernis ervaren dat je geen hoger diploma hebt? Ben je meteen na je middelbaar in sales gaan werken?
Ik heb het ook tot IT middle management geschopt zonder hoger diploma. Die vod papier is goed voor uw eerste job en daarna klim je gewoon de ladder als je goed bent. Ik doe natuurlijk wel IT dus daar geraak je wel ver met 'self made' carrieres maar zelf mijn vriendin verdient uiteindelijk goed haar boterham met enkel een aso diploma. Ze heeft 5 jaar ervaring als adm bediende en verdient 3400 ( na indexering dus een kleine 3700) euro bruto + nettopremie van 200 Euro. + al die andere standaard voordelen zoals eco cheques, groepsverzekering, maaltijdcheques, niet recurrente bonus die blijkbaar toch elk jaar recurrent is :D, ....

Ze doet niks uniek ( wat data input in SAP, stockbeheer en wat gepruts aan websites), niks moeilijk, maar ze is wel altijd collegiaal, aanwezig op bedrijfsactiviteiten, offert sporadisch eens een wekend op om te helpen met een beurs op te zetten, werkt soms na de uren eens door,... ze vult en leegt de vaatwas zonder dat iemand dat van haar vraagt of verwacht. allemaal kleine dingetjes die er voor zorgen dat het management haar daar niet kwijt wil en waardoor ze op 3 jaar tijd bijna elk jaar 300-400 Euro opslag gekregen heeft exc index.

Ale soit ik ken genoeg universitairen of professionele bachelors die daar niet aan geraken met evenveel ervaring. ik ken er ook genoeg zonder diploma die geen werk vinden of van de ene kut job naar de andere gaan. Maar dat zie je ook meteen aan die mensen dat er niet veel in zit....

diploma's zijn enorm overrated imo. 3 jaar werkervaring > 3 jaar langer naar school gaan. Ik zou persoonlijk ook liever iemand gemotiveerd en street smart hebben dan een pipo met 3 masters die zich te goed voelt om zijn koffietas in de vaatwas te zetten en om stipt 17u zijn pc afzet en naar huis is. Uiteraard is niet iedereen zo... Maar je snapt het wel.

Ik heb indertijd als consultant zelf ook al genoeg stront moeten opkuisen van mensen met meerdere IT diploma's, ingenieurs, .... Foortruken en cowboystreken dat ik toen gezien heb bij klanten niet normaal.

Ik weet dat necreo zijn loon en job van een heel ander kaliber is maar ik denk dat het met 20 jaar ervaring zeker realistisch is en dat die 3 - 5 jaar extra school echt geen verschil zouden maken in zijn traject :)

bij mij hebben ze trouwens nog nooit achter mijn diploma gevraagd. niemand.

Laatst bewerkt:
Ik heb het ook tot IT middle management geschopt zonder hoger diploma. Die vod papier is goed voor uw eerste job en daarna klim je gewoon de ladder als je goed bent. Ik doe natuurlijk wel IT dus daar geraak je wel ver met 'self made' carrieres maar zelf mijn vriendin verdient uiteindelijk goed haar boterham met enkel een aso diploma. Ze heeft 5 jaar ervaring als adm bediende en verdient 3400 ( na indexering dus een kleine 3700) euro bruto + nettopremie van 200 Euro. + al die andere standaard voordelen zoals eco cheques, groepsverzekering, maaltijdcheques, niet recurrente bonus die blijkbaar toch elk jaar recurrent is :D, ....

Ze doet niks uniek ( wat data input in SAP, stockbeheer en wat gepruts aan websites), niks moeilijk, maar ze is wel altijd collegiaal, aanwezig op bedrijfsactiviteiten, offert sporadisch eens een wekend op om te helpen met een beurs op te zetten, werkt soms na de uren eens door,... ze vult en leegt de vaatwas zonder dat iemand dat van haar vraagt of verwacht. allemaal kleine dingetjes die er voor zorgen dat het management haar daar niet kwijt wil en waardoor ze op 3 jaar tijd bijna elk jaar 300-400 Euro opslag gekregen heeft exc index.
Mooi!
ale soit ik ken genoeg universitairen of professionele bachelors die daar niet aan geraken met evenveel ervaring.
Dat klopt. Niet elk universitair diploma zal tot goed betaalde jobs leiden. Dat is niet meer dan logisch. Ik heb dat altijd vreemd gevonden dat sommige mensen hier zomaar vanuit gaan.
diploma's zijn enorm overrated imo.
Niet akkoord. Met het halen van een diploma bewijs je dat je logisch kan redeneren (in de meeste richtingen toch), een hoop informatie kan verwerken, zelfstandig een thesis tot een goed einde hebt kunnen brengen, etc.
Akkoord dat het slechts een toegangsticket is, daarna primeert de motivatie, ambitie, etc.

Maar in bepaalde jobs is dat diploma echt wel cruciaal. Of wil jij op consultatie gaan bij een niet-gediplomeerd arts? Je tanden laten inspecteren door een niet-gediplomeerde tandarts? Je laten bijstaan in een rechtszaak door een niet-gediplomeerde advocaat? Iets laten ontwikkelen in een R&D afdeling door niet gediplomeerde wetenschappers (bv. Covid vaccins)?

Ik trek het nu een beetje in het belachelijke, maar you get the picture.

Je hebt wel 100% gelijk dat in bepaalde sectoren of type jobs niet meteen een diploma vereist is. Inzet, motivatie en de juiste mindset zijn vaak veel belangrijker. IT, sales en bepaalde administratieve jobs zijn zo'n voorbeelden.
ik weet dat necreo zijn loon en job van een heel ander kaliber is maar met bijna 20 jaar ervaring zie ik mijn loon ook zeker wel nog verdubbelen. ik zit nu ook rond de 4K en heb 6 jaar ervaring.
8k is stevig, maar niet onhaalbaar in de IT.
bij mij hebben ze nog nooit achter mijn diploma gevraagd. niemand.
In ons bedrijf moet je verplicht over een wetenschappelijke master beschikken.
Alleen heel uitzonderlijk aanvaarden we een bachelor met +10j relevante ervaring.

En ik ken nog omgevingen waar een relevante master vereist is. En terecht.

Maar in bepaalde jobs is dat diploma echt wel cruciaal. Of wil jij op consultatie gaan bij een niet-gediplomeerd arts? Je tanden laten inspecteren door een niet-gediplomeerde tandarts? Je laten bijstaan in een rechtszaak door een niet-gediplomeerde advocaat? Iets laten ontwikkelen in een R&D afdeling door niet gediplomeerde wetenschappers (bv. Covid vaccins)?
Als ze zich al bewezen hebben met jarenlange ervaring? Dan zou ik daar absoluut geen probleem mee hebben.

Terug
Bovenaan