Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
1. PERSONALIA
Leeftijd: 35j
Opleiding: Master of Science - Industriële Ingenieurswetenschappen Biochemie (+Nature-based Solutions opleiding IUCN)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 8j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Overheid
Huidige functie: Kabinetsadviseur Leefmilieu
Anciënniteit: 5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36.5
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +- 50u (zeer afhankelijk van periode maar is een gemiddelde - weken van 70u zijn geen uitzondering vnl. tijdens budgetbesprekingen en opmaak meerjarenplanning)

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): €3.852
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2.787.77 (vanaf januari 2023 +/- €2.950 omwille van schaalverhoging)
Nettovergoedingen: €400 (kabinetsvergoeding)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: GSM & laptop
Maaltijdcheques: €8
Groepsverzekering (deel werkgever%): 6%, volledig gefinancierd door werkgever
Hospitalisatieverzekering: Medexel
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Geen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 20km
Afstand woon/werk in tijd: 45min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen, mogelijkheid tot leasefiets en gebruik van poolwagens.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 36
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): Week tussen kerst en nieuwjaar
Vrijheid om verlof te nemen: Ja - in functie van activiteiten kabinet
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hoog tot zeer hoog
Hoe vaak overuren te presteren: Overuren zijn standaard, 10-15u per week gemiddeld met uitschieters tot 35u per week.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja (100% betaald)
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Onrechtstreeks 350 VTE, rechtstreeks 7 VTE.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Opleiding: Master of Science - Industriële Ingenieurswetenschappen Biochemie (+Nature-based Solutions opleiding IUCN)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +- 50u (zeer afhankelijk van periode maar is een gemiddelde - weken van 70u zijn geen uitzondering vnl. tijdens budgetbesprekingen en opmaak meerjarenplanning)

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2.787.77 (vanaf januari 2023 +/- €2.950 omwille van schaalverhoging)

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen, mogelijkheid tot leasefiets en gebruik van poolwagens.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Hoe vaak overuren te presteren: Overuren zijn standaard, 10-15u per week gemiddeld met uitschieters tot 35u per week.
Verantwoordelijkheid over personeel: Onrechtstreeks 350 VTE, rechtstreeks 7 VTE.
Onrechtstreeks verantwoordelijk over 350 VTE is onzin hé. Dat is de administratie 🤓

Edit: mijn persoonlijke mening over kabinetmedewerkers gewist.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

3. LOONVOORWAARDEN

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
70u/week werken voor 2780 euro , omgerekend amper 10euro netto/uur. Dit lijkt me geen goede job....

Onrechtstreeks zelf over 11M mensen.

Wel 'pover' loon voor het aantal uren, maar mogelijk een investering. 1 voordeel, je hebt geen vrije tijd om uw geld op te doen.

Onrechtstreeks verantwoordelijk over 350 VTE is onzin hé. Dat is de administratie 🤓
Ik heb heel vaak samengewerkt met (ex)kabinetmedewerkers en ik blijf het verbazingwekkend vinden hoeveel lucht die kunnen verkopen. Inhoudelijke kennis is ook vaak bedroevend. Maar wel 100 vergaderingen per week en drukdrukdruk en belangrijkbelangrijkbelangrijk doen.

Edit: geen ervaring met jouw kabinet
Dan heb je ofwel zeer beperkte ervaring met hoe een kabinet kan werken ofwel heb je slechte voorbeelden gekend.
De reden waarom ik ben gevraagd om op het kabinet te werken is net omwille van mijn inhoudelijke kennis en onderhandelingscapaciteiten. Ik ga jou opmerking dus ophangen aan onwetendheid.

Waarom jouw post deels onzin bevat:
1. Ik beslis rechstreeks aan het einde van de lijn over het al dan niet aanwerven van nieuw personeel. Past het niet in onze beleidsvisie zeg ik nee en zal er ook geen aanwerving zijn (uiteraard met goedkeuren van de beleidsverantwoordelijke politicus).

2. Bij de opmaak van de meerjarenbegroting schrijft de administratie een legislatuurnota (misschien even vertalen voor jou: dit betreft aanbevelingen voor het beleid de komende legislatuur en waar budgetten dienen naartoe te gaan). Deze legislatuurnota kan door de kabinetten volledig in de vuilbak gegooid worden of gebruikt worden om inspiratie uit te halen. Sommige kabinetten zijn erg lui en kopiëren deze volledig, anderen beginnen van nul en gebruiken niets van deze voorstellen. De beleidsnota, opgemaakt door de kabinetten en goedgekeurd door de politici, vormt de basis voor de ganse meerjarenbegroting = personeelsbeleid, exploitatiebudgetten, roerende en onroerende investeringen,... . Dus ja, voor het leefmilieuluik bepaal ik grotendeels de richting en stuur ik gedurende de ganse legislatuur bij. Dit heeft een rechtstreeks effect op het personeelsbestand en de onderwerpen waarop zij dienen te focussen. Het klopt dus dat ik geen dagelijkse leiding geef aan die 350 VTE's maar ik bepaal wel mee of en welke nieuwe VTE's er bij komen, dewelke worden stopgezet of welke nieuwe jobinhoud zij krijgen.

3. Wat betreft loon is het inderdaad niet om over naar huis te schrijven. Maar het is een investering in de toekomst. Werk je hard en lever je zeer goede prestaties dan kunnen er zich erg interessante opportuniteiten voordoen op andere beleidsniveau's. Functies waar lonen van een totaal andere orde zijn. Daarnaast is de maatschappelijke impact reëel en geeft het veel voldoening wanneer jouw beleid op het terrein wordt uitgevoerd, wat voor mij alleszins belangrijke onderdelen zijn van een duurzame job. Een kabinetsmedewerker zou m.i. daarom de maatschappelijke gevolgen van zijn/haar beleid zeer aandachtig moeten bestuderen en meenemen in de beslissingsboom, want je draagt een zekere verantwoordelijkheid jegens de ganse bevolking.

4. Wat betreft vrije tijd - die is er weldegelijk. 36 vakantiedagen en een goede planning doen al veel.

Algemene opmerking:
Nu snap ik waarom een aantal forumleden hun loon en werkinfo niet willen delen.
Ik had gehoopt op een constructief debat/uitwisseling maar helaas... .

Laatst bewerkt:
3. Wat betreft loon is het inderdaad niet om over naar huis te schrijven. Maar het is een investering in de toekomst. Werk je hard en lever je zeer goede prestaties dan kunnen er zich erg interessante opportuniteiten voordoen op andere beleidsniveau's. Functies waar lonen van een totaal andere orde zijn.
Ik vind dit stukje ietwat verrassend, omdat mijn perceptie (en ik vermoed die van vele anderen) hier diametraal tegenover staat - topkabinetards zijn toch heel vaak ook externen, of zelfs "politieke vriendjes"?

Je loon zonder meer vind ik zeker niet slecht, 3k netto is toch wel stevig op 35. Dat je veel uren moet kloppen valt natuurlijk tegen, maar dat lijkt me eerder een keuze.

Dan heb je ofwel zeer beperkte ervaring met hoe een kabinet kan werken ofwel heb je slechte voorbeelden gekend.
De reden waarom ik ben gevraagd om op het kabinet te werken is net omwille van mijn inhoudelijke kennis en onderhandelingscapaciteiten. Ik ga jou opmerking dus ophangen aan onwetendheid.
Ik heb toch ook geregeld overleg met kabinetards en deel deze ervaring toch : vaak contact gehad met kabinetsmensen met veel expertise en daarnaast ook een goede communicatiestijl en werkethos.
Dat ze dan wat meer high level de zaken moeten bekijken en niet zoals ambtenaar nr. 1077 die een zeer beperkte technische niche zeer goed kent dat lijkt me dan toch logisch. De CEO van AB Inbev weet ook niet elk technisch detail van het brouwproces van Leffe.
Ik heb ook vaak de indruk dat het ambtenaren zijn die gedetacheerd werden naar die kabinetten en die dan toch wel bepaalde zaken inhoudelijk ook goed kenden. Misschien speelt er ook wel wat jaloezie dan binnen de ambitieuze ambtenaren?

Ik heb tijdens mijn studies ook les gehad van een voormalig kabinetsmedewerker (financiën) en dit was toch wel een van de meest interessante proffen die ik heb zien passeren.

Ik heb dan duidelijk de verkeerde (ex)kabinetsmedewerkers tegengekomen.
Naar toekomstperspectief zou ik toch niet al te hoge verwachtingen hebben, tenzij je naar de privé gaat. De meesten die ik ken zijn fin de carrière A2 - A3. Enkelingen A4 maar geen enkele van de mandaathouders die ik ken is ex-kabinet.

Laatst bewerkt:
Ik heb dan duidelijk de verkeerde (ex)kabinetsmedewerkers tegengekomen.
Naar toekomstperspectief zou ik toch niet al te hoge verwachtingen hebben, tenzij je naar de privé gaat. De meesten die ik ken zijn fin de carrière A2 - A3. Enkelingen A4 maar geen enkele van de mandaathouders die ik ken is ex-kabinet.
In welke sector ben jij actief? Misschien hangt het van domein tot domein wat af?
Ik ken de graden ook niet goed van ambtenaren: maar is A3 of A4 al geen hoge graad? Als ik google zie ik dat het tot A5 gaat maar zo zijn er maar een heel beperkt aantal postjes. A4 is adviseur-generaal lees ik, klinkt hoog maar kan ook gewoon een fancy name zijn natuurlijk :).

In mijn sector kan ik er toch weinig opnoemen zonder kabinetervaring, zo uit het geheugen:
- Topman FOD VG: kabinet SPa
- Topvrouw directoraat gezondheid: kabinet PS
- Topman RIZIV: kabinet PS
- Adjunct topman RIZIV: kabinet VLD
- Topman FAGG: MR
- Topman Vlaams Agentschap zorg en gezondheid: CD en V
-....

...

Algemene opmerking:
Nu snap ik waarom een aantal forumleden hun loon en werkinfo niet willen delen.
Ik had gehoopt op een constructief debat/uitwisseling maar helaas... .

Goh, sommige opmerkingen houden wel steek en bieden wel perspectief - ook al is het een ander perspectief dan het jouwe - typisch de posts die je totaalpakket afwegen aan je ervaring en het aantal uren dat je werkt. Zelf kijk je er naar als een investering, hopelijk schat je dat correct in + je eindigt met een (veel) hoger pensioen dan in de privé wat ook weer het equivalent is van een paar €100 netto extra per maand.

Maar wees niet verbaasd dat anderen je "voor gek" verklaren om zoveel te werken incl. stress voor een "ok" loonpakket. Dezelfde opmerkingen komen met de regelmaat van de klok naar boven als hier mensen uit consulting of audit posten, ongeveer dezelfde discussie als ik even voorbij ga aan de andere inhoudelijke opmerkingen over je specifieke job :)

Goh, sommige opmerkingen houden wel steek en bieden wel perspectief - ook al is het een ander perspectief dan het jouwe - typisch de posts die je totaalpakket afwegen aan je ervaring en het aantal uren dat je werkt. Zelf kijk je er naar als een investering, hopelijk schat je dat correct in + je eindigt met een (veel) hoger pensioen dan in de privé wat ook weer het equivalent is van een paar €100 netto extra per maand.

Maar wees niet verbaasd dat anderen je "voor gek" verklaren om zoveel te werken incl. stress voor een "ok" loonpakket. Dezelfde opmerkingen komen met de regelmaat van de klok naar boven als hier mensen uit consulting of audit posten, ongeveer dezelfde discussie als ik even voorbij ga aan de andere inhoudelijke opmerkingen over je specifieke job :)
Ik kan je hier in bijtreden. Mijn pa werkte minstens dezelfde uren als @Don Flamenco, zo niet meer en had een job met veel stress en verantwoordelijkheden.
Maar die kreeg dan ook een passende vergoeding.

Dan begrijp ik best wel sommige reacties van forumgangers dat €3k netto niet geweldig is voor de hoeveelheid uren, verantwoordelijkheden en stress. Nu, iedereen ervaart stress anders en niet iedereen werkt even efficiënt of doelgericht.

Bv. Als je een mailtje krijgt van je baas om dringend iets tegen morgen in orde te maken en ondertussen komt het ene mailtje na het andere binnen, nog wat teams berichten erbij en hier en daar een telefoontje.. Voor sommigen vormt dit geen probleem, kunnen makkelijk prio's stellen, reageren niet emotioneel en ervaren geen extra stress. Voor anderen brengt dit dan weer veel stress met zich mee.

Na een burnout in de privé heb ik twee jaar geleden de overstap naar de overheid gemaakt. Een interessante job, glijdende uren, veel verlof, veel telewerk, weinig stress en een goede verloning (A1).
Ik denk dat werken voor een kabinet wel echt een roeping moet zijn. Ik zie er heel veel komen en gaan.

Ik kan je hier in bijtreden. Mijn pa werkte minstens dezelfde uren als @Don Flamenco, zo niet meer en had een job met veel stress en verantwoordelijkheden.
Maar die kreeg dan ook een passende vergoeding.

Dan begrijp ik best wel sommige reacties van forumgangers dat €3k netto niet geweldig is voor de hoeveelheid uren, verantwoordelijkheden en stress. Nu, iedereen ervaart stress anders en niet iedereen werkt even efficiënt of doelgericht.

Bv. Als je een mailtje krijgt van je baas om dringend iets tegen morgen in orde te maken en ondertussen komt het ene mailtje na het andere binnen, nog wat teams berichten erbij en hier en daar een telefoontje.. Voor sommigen vormt dit geen probleem, kunnen makkelijk prio's stellen, reageren niet emotioneel en ervaren geen extra stress. Voor anderen brengt dit dan weer veel stress met zich mee.
Helemaal dit! En ik kan ook begrijpen dat @Don Flamenco, ook in wat hij hier schrijft, al denkt aan mogelijkheden die zich in de toekomst kunnen aandienen door deze job te doen.

Na een burnout in de privé heb ik twee jaar geleden de overstap naar de overheid freelancing gemaakt. Een interessante job, glijdende uren, veel verlof, veel telewerk, weinig stress en een goede verloning.
Ik heb de eerste zin even aangepast naar mijn situatie, en zelfs dan klopt de tweede zin nog steeds. Die clichés hoeven echt niet automatisch aan een ambtenarenpost gekoppeld te worden.

Terug
Bovenaan