Nu ben ik ook wel benieuwd..En wat noem jij een hongerloon?
om 95% van het werk te doen moet jij toch wel een krak in jou vak zijn!
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nu ben ik ook wel benieuwd..En wat noem jij een hongerloon?
Van top - performer gesproken: kleine kmo met 3 ingenieurs (ceo inbegrepen): ik zal dit jaar verantwoordelijk zijn voor 95% van de omzet/winst, verantwoordelijk voor behandelen aanvraag, opstellen offerte en berekeningen, stukje engineering na bestelling, bestellen componenten, opvolging, beantwoorden van alle vragen (inclusief een afdeling in Korea die niets anders om handen hebben dan vragen stellen) van de klant, testen van de machines, QA, stukje technische documentatie en tussendoor ook nog eens supplementen vragen tgv oorlog, en dat in een internationale context met vooral China, Duitsland.
Bijkomend ook al een redelijke basis voor 2023 gelegd met reeds projecten in voorbereiding twv de omzet van een gemiddeld jaar.
En dat allemaal voor een hongerloon, geen opslag, geen bonus, geen aandelen
getekend, het domste lid van het forum
Lol, dit kan enkel in een (kleine) KMO. In een grote firma is het verboden dat een R&D/Test ingenieur en QA door één en dezelfde persoon wordt uitgevoerd. Dat zijn aparte departementen die onafhankelijk van elkaar naar boven rapporteren.Afgelopen jaren zat ik rond de 70%, dit jaar wat geluk gekend door een paar grote projecten - probleem is vooral dat zowel CEO als collega niet graag grote, vaak complexere zaken naar zich toetrekken - ikzelf doe deze het liefst.Die andere 2 doen niks dan?
Toch nog steeds benieuwd naar het hongerloon...Afgelopen jaren zat ik rond de 70%, dit jaar wat geluk gekend door een paar grote projecten - probleem is vooral dat zowel CEO als collega niet graag grote, vaak complexere zaken naar zich toetrekken - ikzelf doe deze het liefst.
Automatisch wordt je dan ook steeds beter in die zaken in vergelijking met collega’s. Vandaar het grote contrast. Anderzijds werk ik soms wat efficiënter.

*kijkt in zijn glazen bol*@JPV hoe zie jij de toekomst van de cafetariaplannen?
Euhm, waarom begin je dan niet gewoon voor jezelf? Of ga je naar een concurrent die je rijk kan maken?Van top - performer gesproken: kleine kmo met 3 ingenieurs (ceo inbegrepen): ik zal dit jaar verantwoordelijk zijn voor 95% van de omzet/winst, verantwoordelijk voor behandelen aanvraag, opstellen offerte en berekeningen, stukje engineering na bestelling, bestellen componenten, opvolging, beantwoorden van alle vragen (inclusief een afdeling in Korea die niets anders om handen hebben dan vragen stellen) van de klant, testen van de machines, QA, stukje technische documentatie en tussendoor ook nog eens supplementen vragen tgv oorlog, en dat in een internationale context met vooral China, Duitsland.
Bijkomend ook al een redelijke basis voor 2023 gelegd met reeds projecten in voorbereiding twv de omzet van een gemiddeld jaar.
En dat allemaal voor een hongerloon, geen opslag, geen bonus, geen aandelen
getekend, het domste lid van het forum
Klopt, deels eigen schuld (heb graag controle) maar anderzijds ook moeilijk want te weinig werk om daar telkens iemand voor aan te stellen. Ook niet de eerste keer dat ik wat uitleg moet geven bij deze structuur - ook het ontbreken van ISO 9000 en aanverwanten is niet steeds evident. Met wat geluk kunnen we ondertussen wel leveren aan toonaangevende bedrijven in o.a. chemie.Lol, dit kan enkel in een (kleine) KMO. In een grote firma is het verboden dat een R&D/Test ingenieur en QA door één en dezelfde persoon wordt uitgevoerd. Dat zijn aparte departementen die onafhankelijk van elkaar naar boven rapporteren.
Vele bedrijven zouden niet eens een vergunning krijgen om commercieel te mogen produceren op die manier.
Wat is een hongerloon? Onder de €3000 bruto?
En wat noem jij een hongerloon?
Nu ben ik ook wel benieuwd..
om 95% van het werk te doen moet jij toch wel een krak in jou vak zijn!
hongerloon = 5600 € bruto, geen echt “hongerloon” maar niet in verhouding tot de winstcijfers van werkgever, noch het iets lagere loon van collega. Heb wel al een paar keer de vraag gehad om op commissie te werken, ik sta echter niet achter het principe- ik ken mezelf en ga daar te sterk op focussen en ook de mogelijkheid om in conflict te komen met collega is aanwezig, ik zou me niet goed voelen om te werken in dergelijke context.Toch nog steeds benieuwd naar het hongerloon...![]()
OkKlopt, deels eigen schuld (heb graag controle) maar anderzijds ook moeilijk want te weinig werk om daar telkens iemand voor aan te stellen. Ook niet de eerste keer dat ik wat uitleg moet geven bij deze structuur - ook het ontbreken van ISO 9000 en aanverwanten is niet steeds evident. Met wat geluk kunnen we ondertussen wel leveren aan toonaangevende bedrijven in o.a. chemie.
Dat is zeer goed betaald als ingenieur. In zo'n kleine onderneming ben je nu eenmaal een manusje van alles.hongerloon = 5600 € bruto, geen echt “hongerloon” maar niet in verhouding tot de winstcijfers van werkgever, noch het iets lagere loon van collega. Heb wel al een paar keer de vraag gehad om op commissie te werken, ik sta echter niet achter het principe- ik ken mezelf en ga daar te sterk op focussen en ook de mogelijkheid om in conflict te komen met collega is aanwezig, ik zou me niet goed voelen om te werken in dergelijke context.
Bij ons zijn die vorig jaar gewoon geïndexeerdIk zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik heb nog geen enkele cao gezien waar maaltijdcheques en ecocheques automatisch geïndexeerd worden.
Bij een goeie fiscale hervorming gewoon afgeschaft natuurlijk.@JPV hoe zie jij de toekomst van de cafetariaplannen?

Context of niet maar als je het fcking lef hebt om een loon van €5.600 af te doen als een hongerloon dan heb je andere problemen. Aanhalingstekens of niet.hongerloon = 5600 € bruto, geen echt “hongerloon” maar niet in verhouding tot de winstcijfers van werkgever, noch het iets lagere loon van collega. Heb wel al een paar keer de vraag gehad om op commissie te werken, ik sta echter niet achter het principe- ik ken mezelf en ga daar te sterk op focussen en ook de mogelijkheid om in conflict te komen met collega is aanwezig, ik zou me niet goed voelen om te werken in dergelijke context.
Overal hetzelfde precies bij de overheidMja, ik heb 1 exceptioneel effectief gekregen. Dat heeft toen 1.5 jaar geduurd voor dat in orde was. En uiteindelijk enkel omdat ik het had opgemerkt dat de niet ondertekening mijn loonsverhoging via anciënniteit (naar volgende trap) tegenhield en ik de vakbond betrokken had.
En dit gewoonweg omdat de manager die verantwoordelijk was, vond dat je geen exceptioneel kon of mocht geven als er iemand anders in de dienst niet een onvoldoende kreeg. Wetende dat 2 onvoldoende -> ontslag is of in principe zou zijn. Onnoemlijk lange discussie tussen hen en mijn directe hiërarchie.
Jaren daarna de simpele opmerking gekregen dat ik nog altijd evengoed exceptioneel presteerde maar dat de verantwoordelijke manager nog niet van gedachten veranderd is en er niet veel animo is om dat te doen.
Waar wetende dat die exceptioneel enkel voor de leut is, er enkel pas een financieel voordeel aan hangt vanaf 4 achtereenvolgende stuks op de 5, het nu ook niet echt de differentiator is die bepaalt of ik mijn werk gewoon ga doen of exceptioneel goed.
Ondertussen heeft men zoals je zegt gewoon de exceptionele beoordeling geschrapt en kan je enkel nog voldoende of onvoldoende geven.
Heeft voordelen : minder gezever en gedoe voor de leidinggevende.
Nadeel : echt beter uw best doen brengt niets op.
Maar dat weet je als je in een strikt gereglementeerde werkplaats terecht komt. En daar heb ik ook voor gekozen omdat ik het volledige posturing gedoe rond verloning na de private sector mijn botten af te draaien beu was.
Ik weet namelijk dat er elke x jaar iets bijkomt zonder discussie. En elke x+5 jaar een grotere stap. Dat je zelfs nog zou kunnen bekijken als de opdeling naar de volgende stap op de ladder (junior, junior medior, medior, junior senior, medior senior, senior - 6 subschalen dus moest 6 verdelingen zoeken)
Overal hetzelfde precies bij de overheid
Mijn vriendin is ook federaal ambtenaar, zij hebben 12 persoonlijke doelstellingen die ze moeten halen op jaarbasis.
Zij is sinds half november dossiers aan het uitstellen om op 3 januari af te sluiten omdat ze haar doelstellingen voor 2022 binnen had
Als ze op 3 januari al die dossiers afsluit heeft voor 2023 3 van de 12 doelstellingen binnen
Nu begin ik toch wel héééél nieuwsgierig te worden... Ben je dus administratief verantwoordelijk voor 95% van de omzet of haal je die 95% ook zelf binnen?Klopt, deels eigen schuld (heb graag controle) maar anderzijds ook moeilijk want te weinig werk om daar telkens iemand voor aan te stellen. Ook niet de eerste keer dat ik wat uitleg moet geven bij deze structuur - ook het ontbreken van ISO 9000 en aanverwanten is niet steeds evident. Met wat geluk kunnen we ondertussen wel leveren aan toonaangevende bedrijven in o.a. chemie.
hongerloon = 5600 € bruto, geen echt “hongerloon” maar niet in verhouding tot de winstcijfers van werkgever, noch het iets lagere loon van collega. Heb wel al een paar keer de vraag gehad om op commissie te werken, ik sta echter niet achter het principe- ik ken mezelf en ga daar te sterk op focussen en ook de mogelijkheid om in conflict te komen met collega is aanwezig, ik zou me niet goed voelen om te werken in dergelijke context.

Dat is uiteraard wel op meerdere plaatsen zo.Is toch niet enkel bij de overheid. Hard werken loont zelden, in mijn geval niet door de belastingen (>50%) en mijn werkgever die toch niet deelt in de winst. Beetje cynisch? Waarschijnlijk. Dat krijg je na 20 jaar werken voor een grote top-heavy firma met managers die zichzelf graag voorzien van allerlei voordelen maar amper in staat zijn medewerkers langer dan 2 jaar in dienst te houden.
Nu begin ik toch wel héééél nieuwsgierig te worden... Ben je dus administratief verantwoordelijk voor 95% van de omzet of haal je die 95% ook zelf binnen?
Want da's toch een serieus verschil in mijn ogen![]()
Cash?Daarnet een kort gesprek gehad met mijn baas. We hebben een echt goed jaar met mooie winst achter de rug. En na mijn harde werk en lange dagen wil hij dat ik nu mee de vruchten pluk van zijn winst...
Maar we weten allebei niet hoe dit aan te pakken, zonder alles aan de belastingen te geven.
Een maximum CAO90 heb ik al en maximum fiscaal interessante overuren werden al uitbetaald. Winstpremie lukt niet omdat hij dit aan iedereen moet geven (weliswaar eventueel gecategoriseerd, maar de rest verdient en krijgt dus niets extra).
Het is een kleine KMO met 18 werknemers. Er is ook geen structuur met groepsverzekeringen enzo bij ons.
Hij sprak 5000 euro uit… iemand een idee hoe dit interessant uit te betalen?
Eventueel mocht ik materiaal aankopen voor thuis. Maar momenteel heb ik niets nodig.
Waarom begin je niet gewoon voor jezelf?Kort geschetst: aanvraag klant - offerte (technische deel + wat engineering + prijs - geen puur standaard product - gaande van aangepaste standaard tot effectief build to order) - bespreking (technisch/commercieel) - indien besteld soms nog wat engineering (constructie heeft wel al stappen gezet waardoor er vaak enkel wat overleg nodig is) - aankoop van een aantal componenten (kost weinig moeite, het gros wordt door werkvoorbereiders besteld) - opvolging productie (in samenwerking met werkplaats en werkvoorbereider) - eens de machine klaar is voer ik ook de tests uit (zijn tevens een controle op mijn berekeningen en ik doe dat graag) - rapportage besteed ik uit aan secretaresse - dan nog een stukje technische docu (evaluatie van de testen). Vroeger deed ik ook de opstart bij de klant - heel leerrijk geweest en de kans gehad om ook met de proces mensen zaken te bespreken - dat maakt dat ik binnen werkgever het best op de hoogte ben van een aantal processen, ook meer dan eens problemen gekend - zaken waar je ook één en ander van opsteekt.
Ik ben destijds aangenomen als project -ingenieur - ondersteunt door een ervaren sales ingenieur - deze is op pensioen gegaan en nooit vervangen. Wij hebben dus geen sales mensen, ook het opstarten hebben we uitbesteed aan een partner. Product is een niche -markt in machinebouw.
Mijn collega heeft ook behoorlijk wat medische problemen gekend in het verleden (meerde malen afwezig voor meerdere maanden) - veel overuren gemaakt in deze periodes.
Context of niet maar als je het fcking lef hebt om een loon van €5.600 af te doen als een hongerloon dan heb je andere problemen. Aanhalingstekens of niet.
Doe eens normaal man.