Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Moet de indexering daar nog op toegepast worden? Ik zit op ongeveer hetzelfde pakket als system engineer maar dan met minder werkjaren.
Uiteraard wordt de indexering daar nog op toegepast. Hij zit in PC200 en het is nog maar Dec 2022.
strijkkeiZer? zal in Jan 2023 naar +-3750 bruto gaan.

Ik ga er toch vanuit dat men hier nog steeds het huidig salaris deelt en duidelijk vermeld wanneer ze al de indexering van 2023 in rekening hebben gebracht.

Uiteraard wordt de indexering daar nog op toegepast. Hij zit in PC200 en het is nog maar Dec 2022.
strijkkeiZer? zal in Jan 2023 naar +-3750 bruto gaan.

Ik ga er toch vanuit dat men hier nog steeds het huidig salaris deelt en duidelijk vermeld wanneer ze al de indexering van 2023 in rekening hebben gebracht.

Vroeg me gewoon af of hij al gestart of dit voor volgend jaar was.
Ik weet hoe de indexering werkt, zit zelf ook in PC200.

Neen, je hebt een verkeerd beeld van het courant loon van een ingenieur.

Kan je eens ophouden met desinformatie te delen op dit topic?
Een ingenieur zonder ervaring zal in 2023 typisch een voorstel krijgen van 2800 + auto.
Uiteraard zijn er betere voorstellen te verkrijgen als startende ingenieur, maar dat is niet courant.
Spreken over "het loon van een ingenieur" leunt anders ook wel aan bij een rad voor de ogen draaien. Dat is als spreken over het loon van een bedrijfsleider. Sector, grootte bedrijf, precieze functie, % travel, industrieel ingenieur, handelsingenieir, bio-ingenieur of burgerlijk ingenieur, ...

Met dat "typisch voorstel" ben je dus ook geen bal, zeker als er geen spreidingsmaat bij gegeven wordt.

Dan is het salariskompas van bv. ie-net al wat.informatiever. Al is de link bruto-extra legale voordelen daar ook ontbrekend (toch toen ik die laatst zag).

Edit: https://www.jobat.be/nl/art/het-loonpakket-van-de-ingenieur-van-brutoloon-tot-bedrijfswagen
Dus typische ingenieur krijgt ook een bedrijfswagen, met startloon 2800-3000. Tel daar de.10% index bij en dan lijkt wat je zegt toch geen "courant" startloon voor 2023 als we alle ingenieurs op een hoop gooien.

Spreken over "het loon van een ingenieur" leunt anders ook wel aan bij een rad voor de ogen draaien. Dat is als spreken over het loon van een bedrijfsleider. Sector, grootte bedrijf, precieze functie, % travel, industrieel ingenieur, handelsingenieir, bio-ingenieur of burgerlijk ingenieur, ...

Met dat "typisch voorstel" ben je dus ook geen bal, zeker als er geen spreidingsmaat bij gegeven wordt.

Dan is het salariskompas van bv. ie-net al wat.informatiever. Al is de link bruto-extra legale voordelen daar ook ontbrekend (toch toen ik die laatst zag).

Edit: https://www.jobat.be/nl/art/het-loonpakket-van-de-ingenieur-van-brutoloon-tot-bedrijfswagen
Dus typische ingenieur krijgt ook een bedrijfswagen, met startloon 2800-3000. Tel daar de.10% index bij en dan lijkt wat je zegt toch geen "courant" startloon voor 2023 als we alle ingenieurs op een hoop gooien.
Er is geen enkele reden om te denken dat het startloon gaat meeindexeren.
Ik zie bedrijven eerder dat startloon hetzelfde behouden en die index uitspreiden in de tijd voor de nieuwelingen. Allez zo zou ik het doen om groeimogelijkheden in loon in de toekomst te garanderen.

Voor de rest moet je dergelijke uitlatingen dan ook eerder zien als richtinggevende bedragen. Niet als dit en alleen dit is het. Er gaan altijd mensen onder en boven deze bedragen zitten.

Wat is je punt?

Een handelsingenieur is geen ingenieur.
Ik spreek enkel over Burgerlijk ingenieurs, bio ingenieurs en industrieel ingenieurs.
Het typisch loon van een startende ingenieur in 2023 is echt wel 2800 + uitgebreid pakket (incl. wagen).
In 2022 was dat nog 2600 + uitgebreid pakket (incl. wagen).
Als je de wagen wegdenkt, mag je 500 bruto bijtellen.
Dat je in bepaalde sectoren en type jobs een hoger startpakket zal krijgen doet niet ter zake.

Ik heb zicht op wat wij geven in 2023 aan starters en al onze concurrenten, alsook wat onze klanten als startpakket geven. Dat gaat zo maar even over 1000'den startende ingenieurs de afgelopen jaren. En ja, ik merk daarin dat er hogere starterslonen te verkrijgen zijn, maar dat is steeds zeer duidelijk uit te leggen waarom dat zo is.

Zie verder de post van @Renegadexxripxx

Laatst bewerkt:
Moet de indexering daar nog op toegepast worden? Ik zit op ongeveer hetzelfde pakket als system engineer maar dan met minder werkjaren.
In januari moet daar idd nog de indexering op komen.

Kan je anders is doorgeven (via pm) wat je werkgever is?
Want ik amuseerde me meer als systeem en netwerk 😛 (niet dat ik het nu haat, maar ergens mis ik men vorige job wel)

Laatst bewerkt:
In januari moet daar idd nog de indexering op komen.

Kan je anders is doorgeven (via pm) wat je werkgever is?
Want ik amuseerde me meer als systeem en netwerk 😛 (niet dat ik het nu haat, maar ergens mis ik men vorige job wel)
Ik zou die gerust doorgeven maar we zoeken eigenlijk niemand anders in die functie. Het bedrijf groeit ook niet zo hard dat we binnenkort iemand extra zouden aanvaarden voor systeembeheer. Momenteel doe ik het gewoon alleen, bedrijf is een kmo.

Anciënniteit: 8 maand ;-)
Niet goed gelezen :shy:

Er is geen enkele reden om te denken dat het startloon gaat meeindexeren.
Ik zie bedrijven eerder dat startloon hetzelfde behouden en die index uitspreiden in de tijd voor de nieuwelingen. Allez zo zou ik het doen om groeimogelijkheden in loon in de toekomst te garanderen.

Voor de rest moet je dergelijke uitlatingen dan ook eerder zien als richtinggevende bedragen. Niet als dit en alleen dit is het. Er gaan altijd mensen onder en boven deze bedragen zitten.

Tuurlijk is er een reden om te denken dat het zal mee-indexeren. Dat is nl. ook zo voor jobs bij bv. overheden waar alle barema's mee-indexeren. Je moet competitief blijven met alternatieven. Om het extreem te stellen: zouden startlonen niet mee-indexeren zit je op termijn met een minimumloon dat gelijk is aan het startloon van een ingenieur. Misschien niet met de volledige % index, daar kan ik nog in komen.

Dat er altijd mensen boven en onder gaan zitten, dat geef ik ook aan en daarom vraag ik om een spreidingsmaat louter dan een "courant loon" (is dat dan een gemiddelde of een mediaan, dat kan ook nog een serieuze impact hebben op de representativiteit).

Wat is je punt?

Een handelsingenieur is geen ingenieur.
Ik spreek enkel over Burgerlijk ingenieurs, bio ingenieurs en industrieel ingenieurs.
Het typisch loon van een startende ingenieur in 2023 is echt wel 2800 + uitgebreid pakket (incl. wagen).
In 2022 was dat nog 2600 + uitgebreid pakket (incl. wagen).
Als je de wagen wegdenkt, mag je 500 bruto bijtellen.
Dat je in bepaalde sectoren en type jobs een hoger startpakket zal krijgen doet niet ter zake.

Ik heb zicht op wat wij geven in 2023 aan starters en al onze concurrenten, alsook wat onze klanten als startpakket geven. Dat gaat zo maar even over 1000'den startende ingenieurs de afgelopen jaren. En ja, ik merk daarin dat er hogere starterslonen te verkrijgen zijn, maar dat is steeds zeer duidelijk uit te leggen waarom dat zo is.

Zie verder de post van @Renegadexxripxx

Mijn punt is toch duidelijk, dat jouw "courant loon" een waardeloos gegeven is zonder te vermelden over welke sector, welke functie etc. je spreekt. Wie hier tussen de lijnen meeleest weet dat jij één of andere HR functie in engineering consultancy bekleedt, of dat leid ik toch af maar dat kan verkeerd zijn. Hoe representatief is jouw cijfer voor andere sectoren, andere soorten jobs, is er een verschil tussen de verschillende soorten ingenieurs, etc. Wat ben ik in godsnaam met een "courant loon" als ik in offshore baggering ga werken, dan ga ik serieus onderbetaald zijn als ik jouw richtcijfer gebruik.

Neen, absoluut niet. Maar de kansen gaan serieus naar beneden om een wagen in het pakket te krijgen buiten consultancy. En dan stijgen dus weer de brutolonen ;-)

Weer zo'n waardeloos HLN niveau statement. "De kansen gaan serieus naar beneden", wat betekent dat dan? Welk percentage consultants heeft een bedrijfswagen, in welke functies kan je dat nog verwachten, in welke functies helemaal niet, etc.: dat is relevante info. "De kans op darmkanker stijgen serieus voor wie elke dag frieten eet", is dat van 0.01% naar 0.05% dan zou ik mij daar nog niet zo veel zorgen in maken, ook al is dat dan een vervijfvoudiging.

Tuurlijk is er een reden om te denken dat het zal mee-indexeren. Dat is nl. ook zo voor jobs bij bv. overheden waar alle barema's mee-indexeren. Je moet competitief blijven met alternatieven. Om het extreem te stellen: zouden startlonen niet mee-indexeren zit je op termijn met een minimumloon dat gelijk is aan het startloon van een ingenieur. Misschien niet met de volledige % index, daar kan ik nog in komen.
het zal idd mee-indexeren, alleen niet (zoals je ook zegt) volledig.

Gewoon al omdat sommige bedrijven baremiek werken en die dus hun barema's zullen indexeren, wat de andere bedrijven tot een vorm van loonsverhoging verplichten.

Wél oppassen: de indexatie is niet gelijk in alle sectoren, wat dus betekent dat sommige bedrijven hun indexatie grotendeels al achter de rug hebben.

... Weer zo'n waardeloos HLN niveau statement. "De kansen gaan serieus naar beneden", wat betekent dat dan? Welk percentage consultants heeft een bedrijfswagen, in welke functies kan je dat nog verwachten, in welke functies helemaal niet, etc.: dat is relevante info. "De kans op darmkanker stijgen serieus voor wie elke dag frieten eet", is dat van 0.01% naar 0.05% dan zou ik mij daar nog niet zo veel zorgen in maken, ook al is dat dan een vervijfvoudiging.

Dat is altijd een groot gebrek in al die enquêtes over loon. Op het eind van de rit spreken ze over een gemiddeld of mediaanloon en X% krijgt een bedrijfswagen. Maar met een mediaanloon plus "60% kans op een bedrijfswagen" weet je helemaal niets...

Dat is altijd een groot gebrek in al die enquêtes over loon. Op het eind van de rit spreken ze over een gemiddeld of mediaanloon en X% krijgt een bedrijfswagen. Maar met een mediaanloon plus "60% kans op een bedrijfswagen" weet je helemaal niets...
de meeste cijfers die je over loon ziet, zijn dan ook geen enquetes, maar zijn statistieken getrokken op basis van RSZ-aangiftes, gegevens van sociale bureau's, ...

Gegevens over extralegale voordelen zijn moeilijk te verzamelen wegens héél complex of dat mensen zelf niet weten wat ze exact krijgen.

de meeste cijfers die je over loon ziet, zijn dan ook geen enquetes, maar zijn statistieken getrokken op basis van RSZ-aangiftes, gegevens van sociale bureau's, ...

Gegevens over extralegale voordelen zijn moeilijk te verzamelen wegens héél complex of dat mensen zelf niet weten wat ze exact krijgen.

Ik bedoelde vooral de enquêtes rond ingenieurslonen en statistieken uit tools zoals salariskompas ;)

Extralegale voordelen zijn inderdaad lastig, maar in zo'n enquêtes zou het al handig zijn als ze naast gemiddelde/mediaan die cijfers opdelen in een groep met en zonder bedrijfswagen. Het is dan nog kort door de bocht omwille van allerlei andere netto voordelen, maar een bedrijfswagen scheelt echt wel een pak...

Mijn punt is toch duidelijk, dat jouw "courant loon" een waardeloos gegeven is zonder te vermelden over welke sector, welke functie etc. je spreekt. Wie hier tussen de lijnen meeleest weet dat jij één of andere HR functie in engineering consultancy bekleedt, of dat leid ik toch af maar dat kan verkeerd zijn. Hoe representatief is jouw cijfer voor andere sectoren, andere soorten jobs, is er een verschil tussen de verschillende soorten ingenieurs, etc. Wat ben ik in godsnaam met een "courant loon" als ik in offshore baggering ga werken, dan ga ik serieus onderbetaald zijn als ik jouw richtcijfer gebruik.
Baggeren is één van die uitzonderingen. Net zoals (petro)chemie of de staalindustrie dat zijn. Denk jij dat daar jaarlijks honderden startende ingenieurs kunnen beginnen? De vacatures voor starters worden meestal ingevuld door ingenieurs met 1 tot 3j ervaring. Maar goed, dat kan ik niet aantonen met cijfers, dus dat zal je weer wegzetten als een "HLN niveau statement".

Wil je als startende ingenieur meer verdienen dan die 2800+wagen, dan raad ik volgende zaken aan:
  • Management consultancy (genre Bain, BCG, McKinsey) --> hier krijg je min. 3000 + wagen en je loont stijgt gigantisch snel. Up or out omgeving
  • FMCG (ABI, P&G,...) --> je start laag, maar dit kan zeer snel stijgen. ABI is ook een up or out omgeving.
  • Petrochemie (genre Total, Exxonmobil, Nippon Shokubai, BASF, etc.) --> hier kan je als startende ingenieur richting de 4000 + wagen gaan.
  • Chemie/Life Sciences (Eastman chemical, Thermo Fisher, J&J, Agilent, UCB, GSK,...) --> niet altijd wagen in het pakket. Startloon tussen 3200 en 4000 bruto.
  • Staalindustrie (Arcelor Mittal) --> Zie aantal pagina's terug, +4000 bruto en ik dacht met wagen in pakket.
  • Baggerbedrijven (Jan De Nul, Deme,..) --> grote kans dat je een maand 24/7 moet werken in bv. Ghana en dan een maand thuis. --> +3000 bruto + huurwagen in België. Hoge vergoedingen in het buitenland. Loon en verantwoordelijkheden stijgen snel.
  • Machine en bouw sector zullen ook iets bovengemiddeld betalen, maar daar stel ik me meestal vragen bij de work/life balance. --> +3000 + wagen
  • Energie en bankensector (jammer dat hier veel ingenieurs terechtkomen) --> ook +3000 + wagen
  • ...

Op bijna al de andere plekken zal 2800 + wagen of 3300 zonder wagen de norm zijn.

Aangezien we nergens volledige transparantie hebben over salarissen, zal je het toch moeten doen met een combinatie van enquêtes, glassdoor, bench mark studies en wat je via via te horen krijgt of onder ogen krijgt in bepaalde functies (leidinggevende, HR, etc.).
Weer zo'n waardeloos HLN niveau statement. "De kansen gaan serieus naar beneden", wat betekent dat dan? Welk percentage consultants heeft een bedrijfswagen, in welke functies kan je dat nog verwachten, in welke functies helemaal niet, etc.: dat is relevante info. "De kans op darmkanker stijgen serieus voor wie elke dag frieten eet", is dat van 0.01% naar 0.05% dan zou ik mij daar nog niet zo veel zorgen in maken, ook al is dat dan een vervijfvoudiging.
Net zoals jouw waardeloze referentie naar een jobat link, waar de gemiddelde en mediaanlonen duidelijk niet rekening houden met extralegale voordelen.

Ik begrijp je verwachtingen, maar die kan niemand voor je inlossen.
Er is geen volledige transparantie over de lonen. Je zal het moeten doen met wat er beschikbaar is. Vandaar ook dit topic ;-)

Laatst bewerkt:
Deze post is al veel informatiever Topgear, waarvoor dank. Buiten deze goed betalende sectoren en functies heb je natuurlijk ook de tegenhangers, zoals bv. de voedingsindustrie met typisch lagere marges. Nog sectoren of functies waar je dan aan denkt?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: bachelor bedrijfsmanagement (financiën en verzekeringswezen)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 341
Huidige functie: beleggingsadviseur (bank)
Anciënniteit: 5 binnen bedrijf, 9 relevant in de sector
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37/37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 36-37 uur

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2200
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques: ja, 8 EUR
Ecocheques: ja, 250 EUR
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Leuven
Afstand woon/werk in km's: 6
Afstand woon/werk in tijd: 15 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: vergoeding woon-werkverkeer (+- 30 EUR)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): n.v.t.
Vakantiedagen (andere extra): enkele bankholidays
Vrijheid om verlof te nemen: in overleg met collega's maar tot heden nooit een probleem
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: n.v.t.
Glijdende werkuren: n.v.t.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: n.v.t.
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): n.v.t.
Verantwoordelijkheid over personeel: n.v.t.

Zeer leuke collega's en werkomgeving. Het pakket lijkt me (heel) mager rekeninghoudend met een 9-tal jaar relevante ervaring.
De werkomgeving is me zeker iets waard maar bij vergelijkbare profielen/jobs lopen de verschillen toch soms wel heel hoog op. Tot wel zo'n 10k+ rekeninghoudend met bijkomende extralegale voordelen/hoger bruto loon. Het oplopende verschil wordt steeds moeilijker om te rechtvaardigen.

De verschillen tussen salariskompas, statbel en praktijk voorbeelden zijn enorm.
Volgens de ene marktconform, volgens de andere onderbetaald en volgens de praktijk zwaar onderbetaald.

Al reeds bedankt voor de feedback.

Deze post is al veel informatiever Topgear, waarvoor dank. Buiten deze goed betalende sectoren en functies heb je natuurlijk ook de tegenhangers, zoals bv. de voedingsindustrie met typisch lagere marges. Nog sectoren of functies waar je dan aan denkt?
  • Zowat alle consultancy takken (op management consultancy na zoals Bain, BCG en McKinsey), velen komen hier terecht wegens uit de boot vallen om ergens intern te tekenen (in de laatste selectieronde zitten en er net naast grijpen) of om op korte tijd veel bij te leren (verschillende klanten en projecten) om dan na x aantal jaar ergens intern te gaan aan betere voorwaarden.
    • Niet onderschatten, er zijn jaarlijks heel veel startende ingenieurs in zo'n consultancy bedrijven
      • auto in het pakket trekt hen vaak over de streep (vergiftigd geschenk)
    • Veel bedrijven werken graag met derden (niet op de payroll)
  • Voedingsindustrie
  • Agrarische sector
  • Milieu sector
  • Textiel industrie
  • Logistieke sector (Katoen Natie is bv. een slechte betaler)
  • Ingenieurs- en studiebureaus
  • ...

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: bachelor bedrijfsmanagement (financiën en verzekeringswezen)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 341
Huidige functie: beleggingsadviseur (bank)
Anciënniteit: 5 binnen bedrijf, 9 relevant in de sector
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37/37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 36-37 uur

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2200
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques: ja, 8 EUR
Ecocheques: ja, 250 EUR
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Leuven
Afstand woon/werk in km's: 6
Afstand woon/werk in tijd: 15 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: vergoeding woon-werkverkeer (+- 30 EUR)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): n.v.t.
Vakantiedagen (andere extra): enkele bankholidays
Vrijheid om verlof te nemen: in overleg met collega's maar tot heden nooit een probleem
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: n.v.t.
Glijdende werkuren: n.v.t.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: n.v.t.
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): n.v.t.
Verantwoordelijkheid over personeel: n.v.t.

Zeer leuke collega's en werkomgeving. Het pakket lijkt me (heel) mager rekeninghoudend met een 9-tal jaar relevante ervaring.
De werkomgeving is me zeker iets waard maar bij vergelijkbare profielen/jobs lopen de verschillen toch soms wel heel hoog op. Tot wel zo'n 10k+ rekeninghoudend met bijkomende extralegale voordelen/hoger bruto loon. Het oplopende verschil wordt steeds moeilijker om te rechtvaardigen.

De verschillen tussen salariskompas, statbel en praktijk voorbeelden zijn enorm.
Volgens de ene marktconform, volgens de andere onderbetaald en volgens de praktijk zwaar onderbetaald.

Al reeds bedankt voor de feedback.

Het lijkt erop dat je iets boven de mediaan zit, maar het is voor die functie sterk afhankelijk van de bank en de anciënniteit.
Bij KBC, BNP en Belfius liggen de salarissen blijkbaar hoger en bij Argenta, AXA en Crelan dan weer wat lager.

Met je 9j relevante ervaring en goede prestaties (daar ga ik even vanuit), denk ik dat er wel wat ruimte moet inzitten voor opslag.

Wanneer was de laatste keer dat je met je leidinggevende over salaris hebt kunnen praten? Heb je al eens opslag gekregen de afgelopen 5j?
Heb je een idee wat je directe collega's verdienen?
Ik zou wel durven actie nemen, alleszins bespreekbaar maken.

Terug
Bovenaan