Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Het is omslachtig inderdaad, je moet op een bepaald moment "intekenen" om die warranten te krijgen en je moet ze dan ook binnen een bepaalde periode verkopen. In de praktijk krijg je wel een mailtje etc van wat wanneer moet gebeuren.

Bottom line is dat je ongeveer 30-40% minder belastingen betaalt. Ik zou eens naar de interne resources moeten kijken voor de exacte berekening.

Vorige job had ik 20% van 130k dus 26k bruto basis en dat gaf dan ongeveer 12k netto.
Huidige job is 18% van 150k dus 27k bruto basis en dat geeft dan iets eerder richting 15k netto denk ik.
Ja zo had ik het ook begrepen. Moest ik het zelf moeten regelen zou ik het waarschijnlijk doen, maar heb gewoon tegen mijn vrouw gezegd om voor cash optie te kiezen. Zo’n dingen regelen is niet haar sterkste eigenschap 😅

Ja zo had ik het ook begrepen. Moest ik het zelf moeten regelen zou ik het waarschijnlijk doen, maar heb gewoon tegen mijn vrouw gezegd om voor cash optie te kiezen. Zo’n dingen regelen is niet haar sterkste eigenschap 😅
Als ze nog kan switchen, dat ze dat dan maar doet zou mijn advies zijn.
Daar valt echt geen drol aan te ‘regelen’ hoor. Eens registreren en intekenen op een platform en aanduiden dat je wenst te verkopen bij toekenning, dat is het zowat.

Daar valt echt geen drol aan te ‘regelen’ hoor. Eens registreren en intekenen op een platform en aanduiden dat je wenst te verkopen bij toekenning, dat is het zowat.
Die PowerPoint van 70 slides schrikte me af. Zal het nog eens bekijken, moet volgende week haar keuze doorgeven

Klopt, alleen is dat intekenen blijkbaar wel "time sensitive" en hebben ze bij ons tijdens de infosessie wel op gehamerd dat je geen excuus hebt als je dat vergeet omdat je net op skivakantie bent :D

Die PowerPoint van 70 slides schrikte me af. Zal het nog eens bekijken, moet volgende week haar keuze doorgeven
Snap ik, het ziet er allemaal complex uit en ze moeten ook de nadruk leggen op de risico’s, maar in praktijk valt dat heel goed mee. Bij ons doet iedereen het en geloof me, 90% snapt niet wat ze doen 😜
Wat dat risico betreft: in al die jaren dat ik warranten krijg ben ik 1 keer slechter uitgekomen dan cash, en dat was bij toekenning in maart 2020. Een uitzonderlijke periode dus.

Gewoon doen en meteen op de 1ste dag verkopen. Dan is het risico zo goed als nihil. Al 2x gedaan en nooit verlies gehad.
Dit dus…
Ik snap die poeha ook niet goed. Ik doe het ook al 10j zo en nooit problemen of miserie - makkelijkste manier om ~10% extra op uw rekening te krijgen
Nu moet ik zeggen dat ik al veel collega’s zotte toeren heb zien uithalen (vergeten kopen of speculeren oid)…. Daarvoor is dat systeem natuurlijk niet uitgevonden

Gegeven dat je nog niet boven het pensioenplafond zit, telt een cash som wel mee voor pensioenopbouw en een uitkering in warrants niet. Zo is het bij ons toch. Ik kies voor uitkering in cash tot ik aan het plafond zit.

En als ik toch vroeger sterf, dan is dat maar zo. Die paar honderd euro verschil waarover het uiteindelijk gaat in mijn situatie, zullen op korte termijn normaal het verschil niet maken

1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: Industrieel Ingenieur - Elektromechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleen
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Project Engineer
Anciënniteit: 3 maand
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3100
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2250
Nettovergoedingen: 100 telewerk + 10 per dag op verplaatsing
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + gsm
Maaltijdcheques: 8
Ecocheques: 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Nog geen idee van
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): ?

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vl
Afstand woon/werk in km's: 56 km enkele rit
Afstand woon/werk in tijd: 55 - 65 min.
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Momenteel Skoda Octavia, volgend jaar een nieuwe bestellen, type Skoda Enyaq.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Volledig vrij
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Volledig vrij
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms bij deadlines, lastige klanten, ...
Hoe vaak overuren te presteren: Op eigen initiatief. Als je op de baan moet heb je er wel snel enkele, maar wel allemaal betaalt of in recup terug te nemen.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Naargelang vraag en nood. Hele behulpzame collega's.
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week
Verantwoordelijkheid over personeel: /

Laatst bewerkt:
Goei starterspakket lijkt me.
Toen ik als ingenieur afstudeerde +- 10 jaar geleden begon ik aan 2500€ zonder auto :D
Heb jaren moeten wachten eer ik 3k+ en auto had (was toen al meer als 30 j.

Ik welk vakgebied ben je project engineer?

Ook eens ingevuld.
Geen idee of ik goed zit, maar lijkt me wel?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: 2de graad bso
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: Implementatie Consultant
Anciënniteit: 8 maand
Hoeveel jaar relevante ervaring heb je?
Ik kende 'implementatie consultant' nog niet, maar als ik dat zowat google lijkt dat wel een architecten rol te zijn?
Indien 8 maand relevante ervaring, is het een heel mooi loon. Indien je er al vele jaren in zit, lijkt het mij dat je wel een stuk beter zou kunnen doen.

Toen ik als ingenieur afstudeerde +- 10 jaar geleden begon ik aan 2500€ zonder auto :D

+15j geleden, maar ik ben nog gestart aan 1800€ brut zonder auto :shutup:

Je moet de vergelijking wel eerlijk maken. Ik ben gestart aan 2800 bruto in 2010 maar sindsdien is er wel 33% aan indexeringen gepasseerd. Mijn startloon toen is 3640 bruto vandaag.

2400 + auto was indertijd ook een courant startloon voor ingenieurs. Dat is vandaag 3200 + auto.

Dus eigenlijk is er niet veel veranderd tov toen :)

Je moet de vergelijking wel eerlijk maken. Ik ben gestart aan 2800 bruto in 2010 maar sindsdien is er wel 33% aan indexeringen gepasseerd. Mijn startloon toen is 3640 bruto vandaag.

2400 + auto was indertijd ook een courant startloon voor ingenieurs. Dat is vandaag 3200 + auto.

Dus eigenlijk is er niet veel veranderd tov toen :)
Courant startloon voor ingenieurs is vanaf 2023 --> 2800 + auto. Niet 3200 + auto.

Bij vele bedrijven lijkt momenteel 2700 + wagen de standaard te zijn voor een schoolverlater (2022). Had ook een optie van 4000 zonder wagen of 3500 met wagen, maar het financiële is ook niet alles :)
Project Engineer - Automation
Het heet geen automation engineer omdat het wat breder gaat dan het programmeren alleen.
We doen ook offertes, projectplanning en opvolging. Dus eigenlijk van A-Z.

Laatst bewerkt:
Ik ontdekte dit forum via @Dogo Argentino, dacht dat ik ook eens mijn huidig pakket zou delen.
Heb de grote stap naar deze job namelijk aan hem te danken!

Ben benieuwd wat jullie denken...

1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: Master in Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1,5 jaar (1 jaar als kinesist)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200/218
Huidige functie: Sales Consultancy
Anciënniteit: 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): varieert sterk per week, meestal 35-45u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3800
Maand salaris (netto excl. nettovergoedingen): ±2340
Nettovergoedingen: €120 per maand, €55 tussenkomst internet per maand, corporate VISA voor werkgerelateerde expenses
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop, voucher twv. €650 elke 2j. voor GSM, abonnement via firma
Maaltijdcheques: €8 per dag
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): volledige dekking, mogelijkheid tot inbrengen van gezinsleden aan voordeeltarief
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus obv. sales cijfers (in warranten), allerlei jaarlijkse bonnen voor sport, cultuur, ...

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: field based, accounts in gans West-Vl., hoofdkantoor in het Brusselse
Afstand woon/werk in km's: varieert, op de drukste dagen 100-150km's, gemiddeld zo'n 75km totaal
Afstand woon/werk in tijd: varieert, alles tussen 30min. en 3u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): aanloopwagen (XC40), car policy (relatief) teruggeschroefd, binnenkort 308SW PHEV, incl. tankkaart BE

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): per 5j. anciënniteit +1 dag/j.
Vrijheid om verlof te nemen: vrij flexibel, vnl. te plannen in samenspraak met collega's
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja, varieert sterk (soms voor 7.30u beginnen, soms na 19u gedaan)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: toch deels afh. van mindset, veel flexibiliteit wordt gevraagd maar ook gegeven, soms pittige interacties met klanten in high-stress situaties, al bij al ça va
Hoe vaak overuren te presteren: varieert sterk
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: heel uitgebreid, vele zijn mandatory, op vraag kan mits overeenkomst hogerop
Telewerk (buiten corona-periode): non-field based werk kan in principe allemaal thuis, soms naar BXL voor vergaderingen, ...
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Al bij al voel ik me met mijn gat in de boter gevallen, ben heel blij dat de jobinhoud me sterk aanspreekt.
Sterk benieuwd naar de evolutie van m'n job en ben heel erg dankbaar. :)

Gegeven dat je nog niet boven het pensioenplafond zit, telt een cash som wel mee voor pensioenopbouw en een uitkering in warrants niet. Zo is het bij ons toch. Ik kies voor uitkering in cash tot ik aan het plafond zit.
Ik deel dezelfde mening. Dus nog een jaar of 2 cash, daarna warrants.

Terug
Bovenaan