ThekillingGoku
Well-known member
Welja, da's altijd het geval eh. Automatische index of niet.Hoelang gaat de indexatie effectief de koopkracht verbeteren? Ik zie het merendeel van mijn klanten de indexatie van de lonen aangrijpen om hun prijzen begin 2023 te verhogen. We gaan louter in een sneeuwbaleffect terecht komen.
Consumptieprijzen stijgen -> WN's vragen meer loon (indien niet automatique) -> WG's rekenen door -> Consumptieprijzen stijgen -> WN's vragen meer loon -> WG rekent door -> ...
Al is het maar voor de barman & de kok in uw favoriete restaurant ... als hunne prijs met 20% stijgt, ga je dat voelen aan de prijzen van een avondje uit eten. En die mensen gaan ook wel op restaurant, so here we go again.
Da's een probleem dat zich ook voor doet in andere landen waar er zich geen automatische index opdringt.
Want uiteindelijk gaat de marktprijs van arbeid meestal wel ook omhoog zonder de (automatische) index. 't Zal alleen minder vlot gaan want veel WN's zullen in die economieën het moeten forceren door te switchen van werk (zijnde zich terug op de arbeidsmarkt aanbieden, maar aan de 'huidige' prijzen).
Pretty much het basic vraag & aanbod principe.
Dat zien we bv. in de VS waar de gemiddelde lonen ook wel gestegen zijn, zelfs zonder automatische index. Maar veel WG's geven daar geen 'cost of living' opslagen, dus jah ... krijg je regelmatig eens de situatie te horen/lezen van 'the new guy makes more than me'.