Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Hoelang gaat de indexatie effectief de koopkracht verbeteren? Ik zie het merendeel van mijn klanten de indexatie van de lonen aangrijpen om hun prijzen begin 2023 te verhogen. We gaan louter in een sneeuwbaleffect terecht komen.
Welja, da's altijd het geval eh. Automatische index of niet.

Consumptieprijzen stijgen -> WN's vragen meer loon (indien niet automatique) -> WG's rekenen door -> Consumptieprijzen stijgen -> WN's vragen meer loon -> WG rekent door -> ...
Al is het maar voor de barman & de kok in uw favoriete restaurant ... als hunne prijs met 20% stijgt, ga je dat voelen aan de prijzen van een avondje uit eten. En die mensen gaan ook wel op restaurant, so here we go again.

Da's een probleem dat zich ook voor doet in andere landen waar er zich geen automatische index opdringt.
Want uiteindelijk gaat de marktprijs van arbeid meestal wel ook omhoog zonder de (automatische) index. 't Zal alleen minder vlot gaan want veel WN's zullen in die economieën het moeten forceren door te switchen van werk (zijnde zich terug op de arbeidsmarkt aanbieden, maar aan de 'huidige' prijzen).
Pretty much het basic vraag & aanbod principe.

Dat zien we bv. in de VS waar de gemiddelde lonen ook wel gestegen zijn, zelfs zonder automatische index. Maar veel WG's geven daar geen 'cost of living' opslagen, dus jah ... krijg je regelmatig eens de situatie te horen/lezen van 'the new guy makes more than me'.

Welja, da's altijd het geval eh. Automatische index of niet.

Consumptieprijzen stijgen -> WN's vragen meer loon (indien niet automatique) -> WG's rekenen door -> Consumptieprijzen stijgen -> WN's vragen meer loon -> WG rekent door -> ...
Al is het maar voor de barman & de kok in uw favoriete restaurant ... als hunne prijs met 20% stijgt, ga je dat voelen aan de prijzen van een avondje uit eten. En die mensen gaan ook wel op restaurant, so here we go again.

Da's een probleem dat zich ook voor doet in andere landen waar er zich geen automatische index opdringt.
Want uiteindelijk gaat de marktprijs van arbeid meestal wel ook omhoog zonder de (automatische) index. 't Zal alleen minder vlot gaan want veel WN's zullen in die economieën het moeten forceren door te switchen van werk (zijnde zich terug op de arbeidsmarkt aanbieden, maar aan de 'huidige' prijzen).
Pretty much het basic vraag & aanbod principe.

Dat zien we bv. in de VS waar de gemiddelde lonen ook wel gestegen zijn, zelfs zonder automatische index. Maar veel WG's geven daar geen 'cost of living' opslagen, dus jah ... krijg je regelmatig eens de situatie te horen/lezen van 'the new guy makes more than me'.

Klopt, dat is een soort vicieuze cirkel. Zag je in de jaren '70 en '80 ook met verschillende jaren na elkaar een hoge index; eigenlijk nog verrassend dat we daar in 2008 aan ontsnapt zijn met de bankencrisis.

Dat zijn ook niet te onderschatten voordelen.

Puur financieel zou je je wel kunnen verbeteren, €4300 + wagen voor een ir. met 7 jaar werkervaring is eerder gemiddeld of iets boven het gemiddelde. West-Vlaanderen is natuurlijk niet de provincie met gemiddeld de hoogste lonen én je mist daar een aantal goed betalende sectoren zoals chemie / petrochemie.

Klopt, vorig jaar eens rondgekeken en kon bij een andere firma rond de 200€ netto meer krijgen (ook in WVL), maar wel 7 dagen verlof minder.
Zit voor huidig werk, soms ook in buitenland wat ik wel leuk vind en dat viel ook weg bij het andere werk.

Mijn vriendin en ik rijden elke dag via de E403 naar het werk, maar elk in de andere richting. Er is elke dag wel iemand die file heeft door een ongeval. Bijna elke dag ongevallen aan de oprit van Ruddervoorde richting Brugge. Hoe ze het steeds doen blijft mij echt een raadsel. En Kortrijk Aalbeke dagelijks min. 15 min file en meermaals per week ongevallen.

Ik werk in Kortrijk, maar ik sta soms sneller bij een klant in Dilbeek (Brussel) dan ik op m'n werk ben in Kortrijk en meestal scheelt het niet meer dan 10 minuten.

Ruddervoorde is onbegrijpelijk, ik snap het ook niet. Ik zie quasi elke keer ik daar passeer een kop-staartbotsing. Ik moet 1 dag per week naar Kortrijk, ik vertrek meestal pas om 8u-8u30.

Ook eens ingevuld.
Geen idee of ik goed zit, maar lijkt me wel?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: 2de graad bso
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: Implementatie Consultant
Anciënniteit: 8 maand
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3400€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2386€
Nettovergoedingen: 265€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop + 350€ budget voor gsm per 3 jaar
Maaltijdcheques: neen
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): geen idee, blijkbaar 34.99€/maand(?)
Hospitalisatieverzekering: gratis voor mij en men gehele gezin (dkv)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): cao90 bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Kontich
Afstand woon/werk in km's: 10.2km enkele rit
Afstand woon/werk in tijd: 15min enkele rit
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen (1075€ tco) (komt overeen met kia ev6 gt line, skoda enyac, bmw 320e, bmw i4, etc)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: volledig vrij
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: volledig vrij
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: redelijk laag
Hoe vaak overuren te presteren: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: in overleg
Telewerk (buiten corona-periode): vrij te kiezen
Verantwoordelijkheid over personeel: /

Ik blijf wel nieuwsgierig naar nieuwe opportuniteiten en in dat kader een eerste gesprek gehad vandaag. Ging high-level al even over verloning: competitief salaris (150k+ dus), sign on bonus in functie van wat je "verliest" door te vertrekken, 150k USD "joining RSU's" in tranches van 25% over vier jaar, en dan nog eens 75k USD in jaarlijkse RSU package (opnieuw in tranches van 25%) + de klassieke bonus.

Potentiële minpunten:
- Geen kantoor in BE
- Mogelijks geen firmawagen
- Mogelijks minder andere BE specifieke benefits ie. maaltijdcheques enzo.

Die zaken kunnen in zekere zin ook pluspunten zijn natuurlijk :)

Laatst bewerkt:
^is het in jouw branche gebruikelijk dat je regelmatig van job/firme verandert? Of is dat maar perceptie?
Ik heb 10 jaar bij mijn vorige WG gewerkt. Nu bijna 1 jaar bij de huidige - ik word daar gewaardeerd en ben zeker niet proactief op zoek, maar moet ook eerlijk zeggen dat de cultuur & grootte van het bedrijf me wat minder bevalt.

Als ze mij tienduizenden euro's per maand overschrijven, ga ik mij niet meer bezighouden met maaltijdcheques hoor :rofl:
Trek gerust in het belachelijke, maar:

1. Er is niks verkeerd met alle kleine netto voordelen meenemen in je berekening.
2. Het zijn allemaal bruto bedragen. Even met een hypothetisch salaris van 175k en 20% bonus + boven vermelde RSU's kom ik totaal niet aan tienduizenden euro's per maand. Verre van zelfs.

Laatst bewerkt:
Ik heb 10 jaar bij mijn vorige WG gewerkt. Nu bijna 1 jaar bij de huidige - ik word daar gewaardeerd en ben zeker niet proactief op zoek, maar moet ook eerlijk zeggen dat de cultuur & grootte van het bedrijf me wat minder bevalt.

1. Er is niks verkeerd met alle kleine netto voordelen meenemen in je berekening.
2. Het zijn allemaal bruto bedragen. Even met een hypothetisch salaris van 175k en 20% bonus + boven vermelde RSU's kom ik totaal niet aan tienduizenden euro's per maand. Verre van zelfs.
De vraag zal al gesteld zijn maar is er geen mogelijkheid om in jouw branche als managementvennootschap verder te gaan? Kan je toch serieus wat optimaliseren met jouw kost als bediende...

Klopt!
De Belgische staat is je daarentegen wel heeel dankbaar.
Ik kijk al uit naar volgend jaar... mijn verloning incl. bonus is dan tussen 250K -275K Euro (nog te zien hoe December loopt)
En in het beste geval, is dat +- 9500€ netto per maand (13.92 delen)

De vraag zal al gesteld zijn maar is er geen mogelijkheid om in jouw branche als managementvennootschap verder te gaan? Kan je toch serieus wat optimaliseren met jouw kost als bediende...
Ken werkelijk niemand die dat doet...
Klopt!
De Belgische staat is je daarentegen wel heeel dankbaar.
Ik kijk al uit naar volgend jaar... mijn verloning incl. bonus is dan tussen 250K -275K Euro (nog te zien hoe December loopt)
En in het beste geval, is dat +- 9500€ netto per maand (13.92 delen)
Nog niet veel gemerkt van die dankbaarheid eerlijk gezegd :p

Het enige wat hier geoptimaliseerd wordt is de uitbetaling van bonus via warranten.

Hoe werkt dat eigenlijk warranten? Mijn vrouw heeft ook die optie bij haar werk, maar leek me een heel omslachtige procedure. Gaat ook niet om een bonus van 10000’en euro’s zoals bij jou @SlashDotDash
Ook wel benieuwd naar een begrijpelijke uitleg van die warranten…
Het is omslachtig inderdaad, je moet op een bepaald moment "intekenen" om die warranten te krijgen en je moet ze dan ook binnen een bepaalde periode verkopen. In de praktijk krijg je wel een mailtje etc van wat wanneer moet gebeuren.

Bottom line is dat je ongeveer 30-40% minder belastingen betaalt. Ik zou eens naar de interne resources moeten kijken voor de exacte berekening.

Vorige job had ik 20% van 130k dus 26k bruto basis en dat gaf dan ongeveer 12k netto.
Huidige job is 18% van 150k dus 27k bruto basis en dat geeft dan iets eerder richting 15k netto denk ik.

Bottom line is dat je ongeveer 30-40% minder belastingen betaalt. Ik zou eens naar de interne resources moeten kijken voor de exacte berekening.

Je betaalt 37% minder belastingen in vergelijking met de aanslagvoet op een cash bonus. Niet 37% minder belastingen op het totale bedrag van je bonus.

De begrijpelijke uitleg:
In plaats van een bedrag op je rekening krijg je op een bepaalde dag een aantal warrants. Die kan je meteen verkopen (hoewel daar in de praktijk meestal wat uren tussenzit. Je hebt dus enkele uren 'exposure' naar de schommelingen op de aandelenmarkt, aangezien je warrant eigenlijk gekoppeld is aan een aandeel of aandelenkorf) of bijhouden. Bijhouden geeft een heel simpel risico: als het onderliggende aandeel (of voor het gemak: de beurs) stijgt kan je ze voor meer geld verkopen. Daalt de beurs ga je minder ontvangen.
De belasting ben je verschuldigd op de initiële prijs van je warrants. Hou je ze bij en daalt de beurs, dan is dat pech, want de belasting betaal je dus op de oorspronkelijke waarde, niet op de waarde wanneer jij ze besluit te verkopen. Bovendien is de belasting redelijk snel te betalen dus hou er rekening mee dat, wanneer je de warrants bijhoudt, je wel al de belasting gaat moeten betalen zelfs al heb je ze nog niet verkocht. Je moet het geld van de belasting dus zelf kunnen prefinancieren. Verkoop je de warrants direct dan is dat natuurlijk geen probleem, en trekken ze meestal de belasting direct af van het geld dat ze op je rekening storten.

Het is trouwens geen wet maar algemeen genomen wordt niet meer dan 20% van de loonmassa uitgekeerd als warrants. Is je bonus dus hoger dan 20% van je bruto loonmassa, dan moet er nog een deel op een andere manier uitgekeerd worden (waarschijnlijk cash bonus).

Terug
Bovenaan