Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ben inderdaad van West Vlaanderen. Voornamelijk E403 en dat valt meestal mee qua files (als er geen werken zijn). Wil niet echt verhuizen voor het werk wel. Wel al eens gekeken voor andere jobs, maar op zich zit ik niet zo slecht. Weinig tot geen stress, zit op mijn gemak, goeie collega's,...
Voila, dat zijn natuurlijk ook zeer belangrijke dingen.

Hier ook het sd worx artikel met wat conrete voorbeelden :).

Bovenop de 11% indexatie in PC200, krijgen we nog eens minimaal 50 euro netto er bij door die belastingschalen?
It's raining money! De kostenstijgingen die ik heb door inflatie, worden ruim overtroffen door alle stijgingen die ik in januari krijg.
Het gaat een topjaar worden :D

Ik zie het eigenlijk ook wel graag gebeuren hoor. Ook al is dit eigenlijk een gevolg van een situatie die verre van goed is. Al de mensen die nu met (hypothecaire) leningen zitten, wrijven toch ongetwijfeld in hun handjes. Vermoedelijk zal volgend jaar mijn nettoloon ook x2 zijn tov mijn startloon 11j geleden.

Jpv kan nog eens een excelleke maken :love::biglaugh:
Gaat idd wel toffe stijgingen zijn, zit nog opslag aan te komen ook door wat wijzigingen, al weet ik daar nog niets concreet van (wel een gevoel dat het niet naar verwachting zal zijn maarja)

Bovenop de 11% indexatie in PC200, krijgen we nog eens minimaal 50 euro netto er bij door die belastingschalen?
It's raining money! De kostenstijgingen die ik heb door inflatie, worden ruim overtroffen door alle stijgingen die ik in januari krijg.
Niet voor iedereen vrees ik, tevens kan je ook wat pech hebben - ik heb bvb. wat dieren en de prijs van hun voeding is met 25-30% gestegen dit jaar. Zal dit jaar rond de 3000 € alleen daaraan gespendeerd hebben.

Ben inderdaad van West Vlaanderen. Voornamelijk E403 en dat valt meestal mee qua files (als er geen werken zijn). Wil niet echt verhuizen voor het werk wel. Wel al eens gekeken voor andere jobs, maar op zich zit ik niet zo slecht. Weinig tot geen stress, zit op mijn gemak, goeie collega's,...
Mijn vriendin en ik rijden elke dag via de E403 naar het werk, maar elk in de andere richting. Er is elke dag wel iemand die file heeft door een ongeval. Bijna elke dag ongevallen aan de oprit van Ruddervoorde richting Brugge. Hoe ze het steeds doen blijft mij echt een raadsel. En Kortrijk Aalbeke dagelijks min. 15 min file en meermaals per week ongevallen.

Ik werk in Kortrijk, maar ik sta soms sneller bij een klant in Dilbeek (Brussel) dan ik op m'n werk ben in Kortrijk en meestal scheelt het niet meer dan 10 minuten.

De enigen die rijker worden van de index zijn mensen met hoge lonen en de regering zelf. Net omdat ze de loonschalen niet mee indexeren.
Ze geven je 11% cadeau om ze dan "onzichtbaar" weer kwijt te spelen aan de belastingen.

Een aanpassing van de schalen is dus geen cadeau maar absoluut noodzaak om de koopkracht te behouden.

Maar ik zou het toch wel beter vinden om iedereen een vast nettobedrag te geven ipv. in procenten. Want de laagste lonen help je er op die manier minder mee.

De enigen die rijker worden van de index zijn mensen met hoge lonen en de regering zelf. Net omdat ze de loonschalen niet mee indexeren.
ze indexeren dit net wel, jaarlijks. Vandaar deze aanpassing.
En de index heeft men dit jaar al honderden euro's opgebracht, ik weet echt niet waar je dat haalt...

Ze geven je 11% cadeau om ze dan "onzichtbaar" weer kwijt te spelen aan de belastingen.

Een aanpassing van de schalen is dus geen cadeau maar absoluut noodzaak om de koopkracht te behouden.

Maar ik zou het toch wel beter vinden om iedereen een vast nettobedrag te geven ipv. in procenten. Want de laagste lonen help je er op die manier minder mee.
Ik heb zeker geen hoog loon als ik kijk in deze thread, eerder gemiddeld voor een IT'er (wat nog steeds geen slecht loon is natuurlijk).
En ik ben de regering niet (waarvan @JPV je stelling al debunked heeft).

Terwijl ik toch rijker zal worden. Mijn uitgaven zijn minder gestegen dan de inkomsten die ik vanaf januari krijg. Dus ga ik meer kunnen sparen.
En wie weet is mijn werkgever nog zo genereus om daar nog een opslag bovenop te geven, maar daar ga ik niet van uit.

Wel ga ik (deels) akkoord met je laatste stelling, een procentuele indexatie vind ik persoonlijk ook niet helemaal juist.
Maar daarvoor zijn er andere topics beter om hierop in te gaan.

ze indexeren dit net wel, jaarlijks. Vandaar deze aanpassing.
En de index heeft men dit jaar al honderden euro's opgebracht, ik weet echt niet waar je dat haalt...
Je hebt deels gelijk, maar voor een groep mensen levert het weldegelijk een belastingsverhoging op:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/24/meer-loon-maar-ook-meer-belastingen-is-de-index-een-stille-bel/

Onderstaande grafiek (nu toevallig van de NVA, maar cijfers van KU Leuven), toont aan dat de koopkracht voor de middenklasse achteruit gaat rekening houdend met alle compensaties die er reeds zijn (index, premies, ...). Links laagste inkomens, rechts grootste inkomens.
Screenshot-20221207-081630-com-google-android-youtube.jpg

Voor iemand met een bruto mediaan inkomen (3750 3550 euro), die 11% index krijgt, houdt daar slechts 6,7% netto index aan over. Dit compenseert de stijgende prijzen van vele zaken onvoldoende.
https://www.knack.be/nieuws/hoeveel-houdt-u-over-aan-de-indexverhoging/

Laatst bewerkt:
Je hebt deels gelijk, maar voor een groep mensen levert het weldegelijk een belastingsverhoging op:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/24/meer-loon-maar-ook-meer-belastingen-is-de-index-een-stille-bel/
Lees het artikel eens? De prof zegt zelf dat het een storm in een glas water is, behalve voo enkele uitzonderingen. Het is voor sommigen een TIJDELIJKE verhoging van de belastingen, maar ze hebben nog altijd meer dan mensen die bvb in PC 200 zitten. Het is nét omdat ze de index sneller al krijgen, dat ze iets meer betalen, maar ze krijgen nog véél meer.

NickVO28 zei:
Onderstaande grafiek (nu toevallig van de NVA, maar cijfers van KU Leuven), toont aan dat de koopkracht voor de middenklasse achteruit gaat rekening houdend met alle compensaties die er reeds zijn (index, premies, ...). Links laagste inkomens, rechts grootste inkomens.
ik hoop dat de N-VA die grafiek niet recent gebruikt heeft, want die grafiek komt van een artikel uit De Morgen van maart 2022. https://www.demorgen.be/nieuws/midd...ert-minst-van-federale-compensaties~bac6992d/

Het houdt dus totaal geen rekening met alle maatregelen die daarna genomen zijn (en dat zijn er veel) en ook niet met de indexatie.
NickVO28 zei:
Voor iemand met een bruto mediaan inkomen (3750 euro), die 11% index krijgt, houdt daar slechts 6,7% netto index aan over. Dit compenseert de stijgende prijzen van vele zaken onvoldoende.
Absoluut fout.
Wie 11% index krijgt, krijgt dus een jaarlijkse indexatie en dan zal dat gebeuren op het moment dat de belastingsschalen OOK mee geindexeerd worden. Wie een loon heeft van 3550 euro (wat het échte bruto mediaan inkomen is in België), die zal vanaf 2023 ongeveer bruto € 3.942,62 euro verdienen en daardoor zal hij zijn netto ongeveer zien stijgen van € 2.239,98 naar € 2.474,88 (stijging met € 234,89 ofwel 10,48%).

Het is politiek misleidend om de 11% stijging te berekenen tegenover een niet-stijging van de belastingsschijven.

En nu nog de volledige afschaffing van de BBSZ voor de hogere lonen en het is compleet. :smile:
Ik ga er precies heel wat op vooruit met de indexering van de schijven en mijn loon.

Vooral omdat ik weinig last heb van die energiecrisis:
Ik rij minder dan 5 km per maand met de wagen voor het werk en eens ik op mijn werk ben dan blijf ik daar meerdere weken dus ook 0 kosten qua verwarming, eten en drinken.

@JPV Je hebt soms geen weet van een up to date calculator hiervoor op het internet?

Dat zijn ook niet te onderschatten voordelen.

Puur financieel zou je je wel kunnen verbeteren, €4300 + wagen voor een ir. met 7 jaar werkervaring is eerder gemiddeld of iets boven het gemiddelde. West-Vlaanderen is natuurlijk niet de provincie met gemiddeld de hoogste lonen én je mist daar een aantal goed betalende sectoren zoals chemie / petrochemie.

En nu nog de volledige afschaffing van de BBSZ voor de hogere lonen en het is compleet. :smile:
Ik ga er precies heel wat op vooruit met de indexering van de schijven en mijn loon.

Vooral omdat ik weinig last heb van die energiecrisis:
Ik rij minder dan 5 km per maand met de wagen voor het werk en eens ik op mijn werk ben dan blijf ik daar meerdere weken dus ook 0 kosten qua verwarming, eten en drinken.

@JPV Je hebt soms geen weet van een up to date calculator hiervoor op het internet?
Voor wat? Die indering? Heb daar die xls sheet die hier of in andere indextopic gepost is.

Voor iemand met een bruto mediaan inkomen (3750 3550 euro), die 11% index krijgt, houdt daar slechts 6,7% netto index aan over. Dit compenseert de stijgende prijzen van vele zaken onvoldoende.
https://www.knack.be/nieuws/hoeveel-houdt-u-over-aan-de-indexverhoging/
Hoelang gaat de indexatie effectief de koopkracht verbeteren? Ik zie het merendeel van mijn klanten de indexatie van de lonen aangrijpen om hun prijzen begin 2023 te verhogen. We gaan louter in een sneeuwbaleffect terecht komen.

Terug
Bovenaan