Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Zeg ik toch niet, maar €1780 netto is gewoon aan de lage kant als je vergelijkt met wat een starter bijvoorbeeld krijgt bij een big 4
Ga je nu een jr. consultant van de big4 vergelijken met een Jr. accountant in de evenementensector? :thinking:
Het is gewoon een klassiek startersloon voor een master in een sector waar de lonen niet al te hoog liggen.

Ik heb dit jaar buiten de 3,56% indexering ook nog eens 2x5% opslag gehad (5% is het meeste wat je kan krijgen zonder even weg te gaan en terug te komen, wat ik ook bereid was te doen, de keuze lag bij de werkgever) en in Januari weer ongeveer 10% indexering. Van 1 Januari tot 1 Januari is dat ook 20+%, maar indexatie tel ik nooit mee. Dus efectieve opslag is 10%, zonder dat er ook maar iets gewijzigd is aan de functie.

Toen ik in 2017 een loonklasse hoger ging heb ik ook 13,5% bruto bijgekregen, 50 euro netto onkostenvergoeding, bonus een heel stuk hoger en extra leasebudget. Enige wat gewijzigd was, is het titeltje in de handtekening van mijn e-mail.

Mijn werkgever heeft verklaard ondanks de dure indexactie in 2023 evenveel budget uit te trekken voor opslag dan voorgaande jaren. Het is wel niet heel makkelijk om opslag te krijgen bij ons en je moet al heel goed scoren om iets te krijgen.
Ik maar 5%, gij se gelukzak.
Meestal wel, ligt aan de voorwaarden en wat er gedekt is (bedoel dan niet je vrouw zelf eh :fingerguns_r: .
Bij ons zeker, 2 euro per maand voor hospitalisatie is niks he.

Ik hoor graag jullie mening :)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Master industriële wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2 jaar als consultant automation engineer
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: Junior consultant
Anciënniteit: 2
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 2700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2030
Netto vergoedingen: 205
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop en een GSM abbo met onbeperkt alles
Maaltijdcheques: 8 €
Ecocheques: 250 €
Groepsverzekering (deel werkgever%): 4+2% eigen bijdrage
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen: bedrijfswagen, verschillende opleidingen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: hangt van de klant af. Momenteel 50km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mercedes A250e met onbeperkte laadpas en tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 plus feestdagen in weekend
12 ADV Dagen
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms wel bij inbedrijfnames van projecten
Hoe vaak overuren te presteren: soms, maar deze kan ik terugnemen als verlof of laten uitbetalen
Telewerken: Ja, ook afhankelijk van klant. Momenteel 2dagen per week

Opermkingen: Gestart met 2400 bruto in 2020. Dan in 2022 naar 2700 gegaan (Indexering+ opslag). Volgende maand eindejaarsgesprek waarin mijn prestaties etc besproken worden. Ik vermoed dat ik naar medior ga vanwege prestaties. Er komt dus zeker al 11-12% bij vanwege indexering en ik schat op een 8-10% bruto verhoging met daarbij nog netto vergoedingen of andere klasse van wagen.
Wat denken jullie?
Klassiek pakket in onze sector. Je wordt perfect marktconform betaald.
Na de indexatie zal je rond de €3000 bruto/maand uitkomen, wat in lijn ligt met de high performers in mijn team met 2j ervaring.

Hier nog eens 8-10% bovenop? Dat is zelfs in normale tijden exceptioneel. Jij verwacht dus uit te komen op +-€3300 bruto/maand? Niet onmogelijk, maar dan kom je in de buurt van diegenen die iets meer ervaring hebben dan jij.
Nu, als jij blijkbaar een gigantisch talent bent (veel beter dan je peers) en ze je na 2j reeds als een medior profiel inschalen..

Laat je iets weten, wanneer je de uitkomst kent? Ik ben wel benieuwd of je wensen gaan ingewilligd worden. Lijkt me toch onwaarschijnlijk.

Zouden jullie altijd onderhandelen bij het ontvangen van een loonvoorstel?
Over welke voordelen valt het makkelijkste te onderhandelen:
- Lease budget wagen;
- Netto onkostenvergoeding;
- Ontvangen van maaltijdcheques;
- Hoger % groepsverzekering,..

Of toch beter proberen een algemeen hoger bruto loon te bekomen?
Hier (bedrijf met 500-1000 medewerkers) was er enkel te onderhandelen over
- Brutoloon
- Lease budget wagen;

Deze punten lagen al vast voor iedereen:
- Hoger % groepsverzekering,
- vakantiedagen

Hier (bedrijf met 500-1000 medewerkers) was er enkel te onderhandelen over
- Brutoloon
- Lease budget wagen;

Deze punten lagen al vast voor iedereen:
- Hoger % groepsverzekering,
- vakantiedagen
Sommige zaken kan men ook gewoon niet individueel toekennen.

De groepsverzekering bv. kán verschillen overheen verschillende profielen, maar niet individueel (of ze zouden al een aparte functie/groep moeten inrichten, waar enkel jij in zit).
Bedrag v/d MC's is zo ook iets dat nooit op individuele basis gebeurd (dunno of het effectief onmogelijk is, but still). Het al dan niet toekennen er van denk ik dat sowieso wel company-wide zal zijn. Nog nooit geweten dat een bedrijf slechts MC's toekent aan een deel van hun werknemers.

Vakantiedagen is zoiets dat regelmatig wel over gesproken kan worden. Regelmatig liggen bruto/wagen/vakantiedagen in een soort weegschaal/evenwicht, waar 't een naar beneden gaat als 't ander naar boven gaat.

KEW vergoedingen ... jah ... da's eerder 'n soort loon optimalisatie in vele gevallen. 't Is gewoon interessanter om die te ontvangen voor bepaalde zaken dan dat je dat als brutoloon zou krijgen. Denk niet dat hier meestal veel in te onderhandelen is weliswaar.
Er zit ook gewoon een limiet op van wat men kan doen. Je kan niet zomaar 50% van uw loon netto laten uitkeren eh.

IP ruling is/was zo ook eentje waar niet over te discussiëren viel, dat was o.b.v. functie als het bedrijf dit had. Mor soit ... dat zal blijkbaar tegen volgend jaar verdwijnen.

Klassiek pakket in onze sector. Je wordt perfect marktconform betaald.
Na de indexatie zal je rond de €3000 bruto/maand uitkomen, wat in lijn ligt met de high performers in mijn team met 2j ervaring.

Hier nog eens 8-10% bovenop? Dat is zelfs in normale tijden exceptioneel. Jij verwacht dus uit te komen op +-€3300 bruto/maand? Niet onmogelijk, maar dan kom je in de buurt van diegenen die iets meer ervaring hebben dan jij.
Nu, als jij blijkbaar een gigantisch talent bent (veel beter dan je peers) en ze je na 2j reeds als een medior profiel inschalen..

Laat je iets weten, wanneer je de uitkomst kent? Ik ben wel benieuwd of je wensen gaan ingewilligd worden. Lijkt me toch onwaarschijnlijk.
Bedankt voor je feedback! Ik heb inderdaad tussen 3200-3300 in mijn hoofd zitten. Ik ben benieuwd naar wat ze gaan aanbieden. Goed om te weten dat dit te hoog gegrepen kan zijn!
Ik zal iets laten weten nadat ik het gesprek geweest is.

.
Bij ons zeker, 2 euro per maand voor hospitalisatie is niks he.

Heb die nog nooit moeten gebruiken. Toen mijn zoontje geboren was werkte ik ergens anders, met een andere verzekeraar.
Ik gebruik wel de verzekering voor brillen, elk jaar een nieuwe bril voor ongeveer 50% van de prijs...

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je feedback! Ik heb inderdaad tussen 3200-3300 in mijn hoofd zitten. Ik ben benieuwd naar wat ze gaan aanbieden. Goed om te weten dat dit te hoog gegrepen kan zijn!
De stijgingen die je kan verwachten als je 't goed doet zullen meestal in het prille begin het hoogste zijn. Je start technisch gezien op 0, dus eens je wat begint op te brengen ... you get my drift. De stijging in productiviteit is 't hoogste in het begin.

Maar je moet over 't algemeen zeker geen 10% of meer verwachten per jaar, elk jaar. Laat staan 10% of meer boven óp den index.
Vele bedrijven doen ook niet mee aan de jaarlijkse opslag, maar meestal mag je al content zijn met 3-5% incl. den index.

Tegenwoordig is den index daarvan dus 't gros van dat bedrag natuurlijk. Volgend jaar is het in PC200 dus aan de extreme kant (want dat indexeert maar 1X/jaar), dus krijgt iedereen sowieso al >10%, wat voor vele WG's al boven hun limiet zal zijn dat men wil geven. Laat staan dat je dus nóg extra gaat krijgen.

Alsook, na 2j al 'promoveren' incl. uw leasing contract laten vallen + nieuwe wagen + >10% opslag .... 'k zeg niet dat het écht onmogelijk is, maar 't lijkt mij niet heel waarschijnlijk.
Als je na 2j al in hun 'medior' categorie valt ... hoe weinig ervaring heb je dan nodig om senior te zijn?

Nuja ... anything's possible. Zeker in grotere bedrijven waar alles heel structureel verloopt. Als je aan de voorwaarden voldoet om te promoveren ... zal dit wss ook gewoon gebeuren.

Ga je nu een jr. consultant van de big4 vergelijken met een Jr. accountant in de evenementensector? :thinking:
Het is gewoon een klassiek startersloon voor een master in een sector waar de lonen niet al te hoog liggen.
Heb ik toch ook duidelijk gezegd dat het lage loon aan de sector ligt.

Hij vroeg om een mening. Mijn mening was dat hij in een andere sector meer kan verdienen. Iemand anders zijn mening kan zijn dat het een goed pakket is voor die sector. Het hangt er allemaal van af hoe je ingesteld bent, maar zo zitten meningen in mekaar.

Heb ik toch ook duidelijk gezegd dat het lage loon aan de sector ligt.

Hij vroeg om een mening. Mijn mening was dat hij in een andere sector meer kan verdienen. Iemand anders zijn mening kan zijn dat het een goed pakket is voor die sector. Het hangt er allemaal van af hoe je ingesteld bent, maar zo zitten meningen in mekaar.
Ja, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat we iedereen richting een andere sector gaan praten?
Er zijn nu eenmaal mensen die zich prettiger voelen in de evenementen of de voedingssector ipv. de big4 of de chemie.

Het kaderen lijkt me het beste. Dus zeggen tegen die persoon dat het een correct pakket is (alle factoren in rekening houdende) en dat dit voor zijn profiel eventueel verbeterd kan worden door te switchen naar sector X en functie Y. Maar dat betekent eventueel inboeten op work-life balance, etc.
Het hangt ook wat van de ambitie van de persoon af.

3200-3300 zal je wel krijgen bij een overstap naar een andere WG. Maar 20% (incl. index) bij dezelfde WG is stevig. Succes!

Ja, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat we iedereen richting een andere sector gaan praten?
Er zijn nu eenmaal mensen die zich prettiger voelen in de evenementen of de voedingssector ipv. de big4 of de chemie.

Het kaderen lijkt me het beste. Dus zeggen tegen die persoon dat het een correct pakket is (alle factoren in rekening houdende) en dat dit voor zijn profiel eventueel verbeterd kan worden door te switchen naar sector X en functie Y. Maar dat betekent eventueel inboeten op work-life balance, etc.
Het hangt ook wat van de ambitie van de persoon af.
Ik denk dat evenementensector nu niet echt de beste keuze is qua worklife balance (hij werkt ook 2 overuren per week). Maar nu ja idd je hebt gelijk, als dat echt zijn ding is en hij vindt het ok dat dat een minder betalende sector is.. everybody happy :)

Heb die nog nooit moeten gebruiken. Toen mijn zoontje geboren was werkte ik ergens anders, met een andere verzekeraar.
Ik gebruik wel de verzekering voor brillen, elk jaar een nieuwe bril voor ongeveer 50% van de prijs...
Die (optical) gebruik ik voor mezelf maar niet voor de kinderen, heb dat zitten uitrekenen en leek mij economisch niet interessant.

De stijgingen die je kan verwachten als je 't goed doet zullen meestal in het prille begin het hoogste zijn. Je start technisch gezien op 0, dus eens je wat begint op te brengen ... you get my drift. De stijging in productiviteit is 't hoogste in het begin.

Maar je moet over 't algemeen zeker geen 10% of meer verwachten per jaar, elk jaar. Laat staan 10% of meer boven óp den index.
Vele bedrijven doen ook niet mee aan de jaarlijkse opslag, maar meestal mag je al content zijn met 3-5% incl. den index.

Tegenwoordig is den index daarvan dus 't gros van dat bedrag natuurlijk. Volgend jaar is het in PC200 dus aan de extreme kant (want dat indexeert maar 1X/jaar), dus krijgt iedereen sowieso al >10%, wat voor vele WG's al boven hun limiet zal zijn dat men wil geven. Laat staan dat je dus nóg extra gaat krijgen.

Alsook, na 2j al 'promoveren' incl. uw leasing contract laten vallen + nieuwe wagen + >10% opslag .... 'k zeg niet dat het écht onmogelijk is, maar 't lijkt mij niet heel waarschijnlijk.
Als je na 2j al in hun 'medior' categorie valt ... hoe weinig ervaring heb je dan nodig om senior te zijn?

Nuja ... anything's possible. Zeker in grotere bedrijven waar alles heel structureel verloopt. Als je aan de voorwaarden voldoet om te promoveren ... zal dit wss ook gewoon gebeuren.

Index zou nooit mogen bepalen of iemand opslag krijgt, want dat is het niet. Ik heb index nooit gezien als opslag, het is ook jaren aan en stuk nagenoeg niets geweest en zelfs 1x was het negatief (wel niets moeten afgeven toen).

Natuurlijk als een werkgever vooral de kosten ziet stijgen en niet de inkomsten is er weinig keus. Als ik moet kiezen tussen persoonlijk opslag of bvb 50 collega's aan boord kunnen houden, sta ik voorlopig graag mijn opslag af. Maar als de inkomsten op dezelfde mate stijgen en de winst dus verhoogd/op peil blijft is er geen reden om niet gewoon opslag toe te kennen binnen de mate van het budget.

Die (optical) gebruik ik voor mezelf maar niet voor de kinderen, heb dat zitten uitrekenen en leek mij economisch niet interessant.
Als je een zoon hebt die al eens met een gebroken bril thuiskomt zou dat wel handig kunnen zijn, maar zelfs dan kan het maar net uit. Ik heb het dus ook gelaten voor hem. Hij is wel aangesloten bij de gewone hospitalisatie, dacht dat het voor kinderen 1 euro/maand is. Mijn vriendin en haar kinderen zijn verzekerd via haar werk.

Die functieniveaus zijn ook maar arbitrair hè. Ik heb al senior engineers/consultants/... ontmoet die €3000 bruto en €15.000 bruto verdienden. Van de laatste soort bijvoorbeeld deze: https://www.linkedin.com/in/jackvanlieshoutscm/.

Bij mijn voormalige werkgever had je 9 formele functieniveaus:
  1. junior professional
  2. professional
  3. senior professional
  4. junior manager / expert
  5. manager / expert
  6. senior manager / expert
  7. associate director
  8. director / VP
  9. partner / CEO
Tussen 3 en 6 kon een gigantisch verschil zitten, maar uit de functietitel blijkt dat niet altijd zo duidelijk. Zeker als die personen in ongeveer dezelfde leeftijdscategorie vielen (level 3 van 35 jaar vs level 6 van 37 jaar) en op hetzelfde domein werkten.
Om het met een vergelijking uit de academische wereld te verduidelijken: een level 3 is een startende postdoc, en een level 6 een gewoon hoogleraar. Voor de leek zijn dat allebei "proffen", net zoals in de business dat allebei "seniors" zijn.

Als je een zoon hebt die al eens met een gebroken bril thuiskomt zou dat wel handig kunnen zijn, maar zelfs dan kan het maar net uit. Ik heb het dus ook gelaten voor hem. Hij is wel aangesloten bij de gewone hospitalisatie, dacht dat het voor kinderen 1 euro/maand is. Mijn vriendin en haar kinderen zijn verzekerd via haar werk.
Inderdaad, zelfs dan is het net wel/net niet. Op de gewone hospitalisatie zitten ze hier allemaal. 2 euro voor volwassenen, 1 euro voor kinderen.

Index zou nooit mogen bepalen of iemand opslag krijgt, want dat is het niet. Ik heb index nooit gezien als opslag, het is ook jaren aan en stuk nagenoeg niets geweest en zelfs 1x was het negatief (wel niets moeten afgeven toen).
Jammer genoeg heb ik al 2 WG gehad die dit totaal misbruikten en steeds als opslag zien. 'Want dat is een kost die zij ook moeten betalen, bla bla'
Blij dat ik daar weg ben. Ik ben benieuwd hoeveel WG in januari een opslag gaan geven die ingerekend zit in de index.

Ik verwacht zeker geen 10% elk jaar, ieder jaar. Dit jaar verwacht ik wel iets extra vanwege mijn prestaties. Maar ik vind ook dat een indexering geen opslag is. Maw als ze 10% (enkel indexering) geven, dan ben ik er niets op vooruit gegaan terwijl ik wel in 1 jaar een grote hoeveelheid kennis erbij heb gekregen.
Bij mijn bedrijg geldt ook dat er een jaarlijkse opslag komt afhankelijk van je vooropsgestelde doelen, die je zelf in het begin van het jaar opstelt. Haal je die, dan krijg je opslag. Zo niet, dan blijf je staan.
De zogezegde medior kan bij ons na 2 jaar in dienst (bij iemand die heel goed presteert) of na 3 jaar in normale gevallen.
Senior zou pas vanaf het 6de jaar kunnen. Daarna heb je ook nog partner etc.
In ieder geval zou ik het zeer jammer vinden als ze dit jaar geen opslag geven met reden dat de indexering zo hoog is.

Jammer genoeg heb ik al 2 WG gehad die dit totaal misbruikten en steeds als opslag zien. 'Want dat is een kost die zij ook moeten betalen, bla bla'
Blij dat ik daar weg ben. Ik ben benieuwd hoeveel WG in januari een opslag gaan geven die ingerekend zit in de index.

Dit is nu wel een extreme inflatie, dus als er echt geen ruimte is, dan is het te verstaan om een jaartje te skippen. Maar dat mag geen uitleg zijn die elk jaar terugkeert. Want dat geeft geen gezonde werksfeer. Waarom zou ik mijn best doen als er buiten index toch niks inzit. Ik kan gerust 20-25% terugschroeven en nog steeds naar verwachting presteren...

Natuurlijk als een werkgever vooral de kosten ziet stijgen en niet de inkomsten is er weinig keus. Als ik moet kiezen tussen persoonlijk opslag of bvb 50 collega's aan boord kunnen houden, sta ik voorlopig graag mijn opslag af. Maar als de inkomsten op dezelfde mate stijgen en de winst dus verhoogd/op peil blijft is er geen reden om niet gewoon opslag toe te kennen binnen de mate van het budget.
Ik verwacht zeker geen 10% elk jaar, ieder jaar. Dit jaar verwacht ik wel iets extra vanwege mijn prestaties. Maar ik vind ook dat een indexering geen opslag is. Maw als ze 10% (enkel indexering) geven, dan ben ik er niets op vooruit gegaan terwijl ik wel in 1 jaar een grote hoeveelheid kennis erbij heb gekregen.
Bij mijn bedrijg geldt ook dat er een jaarlijkse opslag komt afhankelijk van je vooropsgestelde doelen, die je zelf in het begin van het jaar opstelt. Haal je die, dan krijg je opslag. Zo niet, dan blijf je staan.
De zogezegde medior kan bij ons na 2 jaar in dienst (bij iemand die heel goed presteert) of na 3 jaar in normale gevallen.
Senior zou pas vanaf het 6de jaar kunnen. Daarna heb je ook nog partner etc.
In ieder geval zou ik het zeer jammer vinden als ze dit jaar geen opslag geven met reden dat de indexering zo hoog is.
Da's een eeuwen oude discussie waar 't antwoord altijd anders zal zijn naar gelang wiens standpunt je in neemt.

Voor de WG is dit een extra kost, een opslag die ze u MOETEN geven. Ze moeten dat wettelijk wel doen, maar dat veranderd niets aan de zaak.
Dat is in feite een 'cost of living' opslag, maar dat zal hun worst wezen.

Zeker in een internationale context, waar 'den index' gewoon niet bestaat en vele bedrijven zich het niet aan trekken om die 'cost of living' opslagen te geven, maar ook gewoon 'lokaal' hoor. Veel bedrijven die dat niet zien zitten om 10/11% opslag te geven aan iedereen ondanks geen gestegen productiviteit.
Alles integraal door rekenen aan de klant is ook niet altijd een optie.

Als je 't bekijkt van uit ons standpunt, zijnde als WN neem je dat als vanzelfsprekend dat je dat krijgt & zie je dat niet als opslag meer, maar als 'index' want 'iedereen krijgt het'. Ik krijg ook elke evaluatie als eerste opmerking van 'je hebt al 3% opslag gekregen in januari, dus ...'.

Echter, 't is wel 'verplicht door de staat', maar toch is dit geen 'geschenk' van de staat, noch een belasting bonus of iets dergelijks.
't Is letterlijk uw loon dat stijgt & dus door de WG gedragen moet worden (@infinitum). En dan kom je weer uit bij 't standpunt v/d WG, want hij moet die kost dus dragen (of die dat al dan niet volledig kan door rekenen aan de klant is in feite niet relevant).

Momenteel wordt de indexatie voornamelijk gedreven door de gigantisch hoge energie prijzen natuurlijk. Maar stel dat deze binnen een jaar of zoiets terug zouden kelderen, dan zou je technisch gezien een negatieve indexatie hebben, maar over 't algemeen wel maar weinig bedrijven die dat doen.
Maar moest men dat dan doen, dan zou er even zeer geklaagd worden, dus 't is een discussie die nooit 'gewonnen' kan worden.

Terug
Bovenaan