Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik vrees wel dat ik eerst met een voorstel van een ander ga moeten afkomen vooraleer de ogen open gaan.
Wat ga je doen als ze dan nog neen zeggen? Effectief opstappen of gezichtsverlies lijden en blijven?

Ik zou in uw geval eerst een gesprek aangaan zonder ander voorstel en uw capaciteiten op tafel leggen.
Uw groei, verantwoordelijkheid, groei van het bedrijf,...

En van die 1000 bruto schiet er nog 300 netto over. 😅
450 ongeveer. Eens je een bepaald loonniveau hebt, levert 1000 bruto wel wat meer op. En ondertussen is het al 1400 meer (wel inclusief index)
Ghisallo zei:
Het ging me niet echt over het verschil, wat ik zeker niet wil ontkennen. Maar eerder over de negativiteit, de West-Vlamingen als dommeriken omschrijven.
goh, als je honkvast als dom beschouwt, klopt dat. Ik denk echter dat veel westvlamingen lak hebben aan de brusselse/antwerpse manier van zeemzoeterig doen op het werk (om de cliches even omgekeerd te hebben) en gewoon liever to the point gaan. Dan dus liever hard werken voor "nuttig" werk dan rond de pot draaien op 20.000 vergaderingen :)
Ghisallo zei:
Maar het is inderdaad wel zo dat er vanaf een bepaald professioneel niveau sneller een plafond bereikt wordt in w-vl. Carrière dien je inderdaad te maken in de hoofdsteden. Lijkt me ook volkomen normaal.
normaal en toch niet. Een decentralere overheid, zoals men in Vlaanderen iets beter doet (alhoewel), zou nuttiger zijn. Zeker in huidige tijden zou je perfect met hubs kunnen werken en diensten uitsplitsen. Zeker als je ziet dat bij grote overheidsdienstne bepaalde dienstne toch alleen maar via mail communiceren, omdat dat ene verdiep dat hen scheidt te ver is om te stappen.

Wat ga je doen als ze dan nog neen zeggen? Effectief opstappen of gezichtsverlies lijden en blijven?

Ik zou in uw geval eerst een gesprek aangaan zonder ander voorstel en uw capaciteiten op tafel leggen.
Uw groei, verantwoordelijkheid, groei van het bedrijf,...
Sowieso blijf ik, qua werkomstandigheden bestaat er niet beter, dus dan is dat inderdaad misschien niet het beste idee.
(Werkgever is mijn enige collega en wij hebben een goeie klik, dat ga ik nergens anders hebben).

Dat gesprek aangaan ligt wel moeilijk, in 2016 heb ik dat eens geprobeerd maar ze vinden dat ik marktconform verdien.
Ofwel houden ze zich van de domme, ofwel zijn ze effectief niet op de hoogte van wat marktconform is.

‘T is ook niet dat we gesprekken hebben waar zo’n dingen ter sprake kunnen komen, in grotere bedrijven met jaarlijkse evaluaties ofzo kun je dat al makkelijker aangrijpen om over loon te praten.

Allez, mijn capaciteiten en realisaties worden op prijs gesteld met complimentjes, maar financieel volgt er de laatste jaren niets meer (buiten dan die winstpremie vorig jaar).

@SilentSpring misschien is het dan een idee, als ze vinden dat je marktconform verdient dat je pareert met: "okee, kan je je er dan in vinden dat we over 3 maanden hierop terugkomen en dat ik tegen dan voorstellen van anderen voorleg? Als blijkt dat ik marktconform verdien, gaan we beiden goed slapen. Als blijkt dat ik minder verdien, ben je dan ook bereid het loonpakket te matchen naar wat marktconform is?"

Nochtans ben ik altijd verder blijven groeien, er komen altijd maar klanten bij en desondanks slagen we er steeds terug in alle deadlines te halen.

Nu ik in feite verantwoordelijkheid over die freelancer onder mij heb kan ik dat wel aangrijpen om uit te leggen waarom ik nu wel eens een verhoging verdien, zeker als ik zie wat die uitspookt.

Ik kom financieel vlot rond, de werksfeer kan niet beter dus daarom ben ik nooit echt verder op dat financiële ingegaan maar ‘t zal nu toch eens tijd worden om dat wel te doen.
Ik vrees wel dat ik eerst met een voorstel van een ander ga moeten afkomen vooraleer de ogen open gaan.

Lijkt me niet noodzakelijk, aangezien je er graag werkt, je er al jaren werkt, zelf zegt progressie gemaakt te hebben, een freelancer begeleid, lang geen echte opslag hebt gehad, zicht hebt op wat de freelancer presteert i.f.v. eigen kunnen - en het feit dat al deze zaken in combinatie toch een zekere mate van persoonlijke betrokkenheid en engagement voor het bedrijf en de werking ervan vertegenwoordigen. Ik kan me voorstellen dat je toch wat krediet hebt opgebouwd en gewoon persoonlijk gesprek kan aanvragen en er meteen bij te vermelden dat het loon -gerelateerd is. Ik zou ook zelf eens kijken wat je effectief wenst, probeer eens te weten te komen hoeveel winst je werkgever maakt en kijk eens rond wat gangbare lonen zijn in +/- gelijkaardige functie.

Ik hoor graag jullie mening :)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Master industriële wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2 jaar als consultant automation engineer
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: Junior consultant
Anciënniteit: 2
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 2700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2030
Netto vergoedingen: 205
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop en een GSM abbo met onbeperkt alles
Maaltijdcheques: 8 €
Ecocheques: 250 €
Groepsverzekering (deel werkgever%): 4+2% eigen bijdrage
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen: bedrijfswagen, verschillende opleidingen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: hangt van de klant af. Momenteel 50km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mercedes A250e met onbeperkte laadpas en tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 plus feestdagen in weekend
12 ADV Dagen
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms wel bij inbedrijfnames van projecten
Hoe vaak overuren te presteren: soms, maar deze kan ik terugnemen als verlof of laten uitbetalen
Telewerken: Ja, ook afhankelijk van klant. Momenteel 2dagen per week

Opermkingen: Gestart met 2400 bruto in 2020. Dan in 2022 naar 2700 gegaan (Indexering+ opslag). Volgende maand eindejaarsgesprek waarin mijn prestaties etc besproken worden. Ik vermoed dat ik naar medior ga vanwege prestaties. Er komt dus zeker al 11-12% bij vanwege indexering en ik schat op een 8-10% bruto verhoging met daarbij nog netto vergoedingen of andere klasse van wagen.
Wat denken jullie?

Laatst bewerkt:
Ik Er komt dus zeker al 11-12% bij vanwege indexering en ik schat op een 8-10% bruto verhoging met daarbij nog netto vergoedingen of andere klasse van wagen.
Wat denken jullie?
Tenzij je prestaties zo exceptioneel zijn, zou ik niet verwachten dat je meer dan 20% verhoging in een jaar krijgt zonder functiewijzigingen.

Tenzij je prestaties zo exceptioneel zijn, zou ik niet verwachten dat je meer dan 20% verhoging in een jaar krijgt zonder functiewijzigingen.
Ik snap dat zo'n hoge idexering heel lastig is voor een bedrijf, maar vind het geen reden om geen opslag te geven. Ik ga natuurlijk ook wel uit op het feit dat ik het jaar ervoor ook +-9% bovenop indexering heb gehad.

Opermkingen: Gestart met 2400 bruto in 2020. Dan in 2021 naar 2700 gegaan (Indexering was 2.4%, rest was opslag). Volgende maand eindejaarsgesprek waarin mijn prestaties etc besproken worden. Ik vermoed dat ik naar medior ga vanwege prestaties. Er komt dus zeker al 11-12% bij vanwege indexering en ik schat op een 8-10% bruto verhoging met daarbij nog netto vergoedingen of andere klasse van wagen.
Wat denken jullie?
Je maakt geen overuren, dan vind ik dit wel een nette pakket.

26 jaar rijd een Mercedes A hybride en je verwacht een andere klasse wagen?
Als het bedrijfspolicy is netjes.

Je maakt geen overuren, dan vind ik dit wel een nette pakket.

26 jaar rijd een Mercedes A hybride en je verwacht een andere klasse wagen?
Als het bedrijfspolicy is netjes.
Is idd bedrijfspolicy in hoeverre ik dat correct begrepen heb :) 3Klasses waarin je terecht komt. Klasse 1-2-3 voor junior-medior-senior. En bij het overgaan van Junior naar bv medior moet je niet wachten totdat het leasecontract af is, maar kan je direct voor een wagen in een hogere klasse gaan.

Sowieso blijf ik, qua werkomstandigheden bestaat er niet beter, dus dan is dat inderdaad misschien niet het beste idee.
(Werkgever is mijn enige collega en wij hebben een goeie klik, dat ga ik nergens anders hebben).
Hoe weet je dat als je al 13j voor dezelfde wg werkt?
‘T is ook niet dat we gesprekken hebben waar zo’n dingen ter sprake kunnen komen, in grotere bedrijven met jaarlijkse evaluaties ofzo kun je dat al makkelijker aangrijpen om over loon te praten.
Het kan geen kwaad even te polsen bij andere bedrijven en een voorstel te krijgen. Dan weet je direct wat/hoe. Als je voor jezelf weet wat je wil verdienen of hoeveel je erop vooruit wil gaan kan je toch polsen om even in gesprek te gaan?
Je praat constant je wg goed als de beste wg terwijl iedereen hier aankaart dat je ondermaats verdiend voor de aantal jaren werkervaring. Met complimentjes ga je niet alle rekeningen betalen.

Het verschil is wel een stuk groter hoor. Toen ik van Ieper naar Brussel ging, ben ik er 1000 euro bruto vooruit op gegaan, ongeveer binnen dezelfde werkgever, maar wel een klein andere functie. Pak dat de helft daarvan wegens functieverandering was. Ondertussen ben ik er nog eens (in nog geen 5 jaar tijd, los van index) 22% op vooruit gegaan, gewoon omdat hier interessantere en beter betaalde jobs zijn.
Dat klopt idd wel.

Dit zijn de gemiddelde lonen (mediane lonen per provincie niet beschikbaar) voor voltijdse werknemers:

Brussels Hoofdstedelijk Gewest 4.381
Provincie Vlaams-Brabant 4.013
Provincie Waals-Brabant 3.913
Provincie Antwerpen 3.845
Provincie Oost-Vlaanderen 3.599
Provincie Limburg 3.491
Provincie Luik 3.492
Provincie West-Vlaanderen 3.402
Provincie Henegouwen 3.391
Provincie Namen 3.361
Provincie Luxemburg 3.169

Limburg en West-Vlaanderen liggen dichter bij elkaar dan de cijfers hier brengen, ik vermoed dat West-Vlaanderne nog wat lager scoort door meer voedingsbedrijven en horeca. Voor andere jobs zal het loonniveau eerder gelijkaardig zijn, lijkt me.
Welja, o.b.v. die cijfers scheelt het bv. al niet zo heel veel tussen pakweg Oost-Vl. & Limburg, zelfs ook West-Vl.
Nauwelijks 200 EUR bruto.

Ja, als je gaat kijken naar BXL & A'pen begint dat ineens te tellen, maar dat zijn ook wel locaties waar niemand (die daar niet al woont) écht wil gaan werken. Zoals eerder aangehaald, de mobiliteit speelt daar een grote rol.
Ik als consultant heb de trip véle malen moeten maken. 'k Heb zelfs 2j in BXL gewerkt (praktisch full time). En oooooh ja, ik kan bevestigen dat dit geen pretje is.

Dat Brabant nog boven A'pen ligt & zo veel hoger zit da's nieuws voor mij. Had ik niet verwacht.
Je hoort/leest dat altijd over A'pen & BXL, maar niet noodzakelijk over Brabant.

Natuurlijk ... enkel bruto lonen is momenteel zo'n beetje een lastige vergelijking omdat extralegale voordelen serieus kunnen doorwegen.
De wagen, groepsverzekering, MC's, KEW vergoedingen, ... kunnen toch serieus door tikken. Maar in dat geval is het heel sector afhankelijk, sommige sectoren bieden veel extralegaal, sommige net niet.

Ik snap dat zo'n hoge idexering heel lastig is voor een bedrijf, maar vind het geen reden om geen opslag te geven. Ik ga natuurlijk ook wel uit op het feit dat ik het jaar ervoor ook +-9% bovenop indexering heb gehad.

Ik promoveer in januari en krijg bovenop de index ook 'maar' 5% (+ mogelijke 3.5% obv prestaties het afgelopen jaar, maar dat ligt niet aan de promotie). Da's exact wat ik kreeg toen ik van een tijdelijk naar een vast contract ging, zonder promotie. 😑

Ik zou er niet vanuit gaan dat je dezelfde verhogingen krijgt als afgelopen jaren tenzij je echt exceptioneel gepresteerd hebt of het de norm is bij die precieze promotie.

Ik heb dit jaar buiten de 3,56% indexering ook nog eens 2x5% opslag gehad (5% is het meeste wat je kan krijgen zonder even weg te gaan en terug te komen, wat ik ook bereid was te doen, de keuze lag bij de werkgever) en in Januari weer ongeveer 10% indexering. Van 1 Januari tot 1 Januari is dat ook 20+%, maar indexatie tel ik nooit mee. Dus efectieve opslag is 10%, zonder dat er ook maar iets gewijzigd is aan de functie.

Toen ik in 2017 een loonklasse hoger ging heb ik ook 13,5% bruto bijgekregen, 50 euro netto onkostenvergoeding, bonus een heel stuk hoger en extra leasebudget. Enige wat gewijzigd was, is het titeltje in de handtekening van mijn e-mail.

Mijn werkgever heeft verklaard ondanks de dure indexactie in 2023 evenveel budget uit te trekken voor opslag dan voorgaande jaren. Het is wel niet heel makkelijk om opslag te krijgen bij ons en je moet al heel goed scoren om iets te krijgen.

Dat Brabant nog boven A'pen ligt & zo veel hoger zit da's nieuws voor mij. Had ik niet verwacht.
Je hoort/leest dat altijd over A'pen & BXL, maar niet noodzakelijk over Brabant.
Vlaams-Brabant zou je moeten kunnen uitsplitsen tussen de echte randgemeenten en de rest van Vlaams-Brabant. Denk dat dan het verschil een stuk minder zou zijn.
TheKillingGoku zei:
Natuurlijk ... enkel bruto lonen is momenteel zo'n beetje een lastige vergelijking omdat extralegale voordelen serieus kunnen doorwegen.
De wagen, groepsverzekering, MC's, KEW vergoedingen, ... kunnen toch serieus door tikken. Maar in dat geval is het heel sector afhankelijk, sommige sectoren bieden veel extralegaal, sommige net niet.
zeker!

Ivm hospitalisatieverzekering, is dat een no-brainer om jullie partner hierbij aan te sluiten? Wetende dat we binnenkort aan kinderen gaan beginnen.
Ik zie niet in waarom niet.

In mijn geval heb ik m'n hospitalisatie van 't werk, maar ik houdt er mijn 'privé' verzekering ook op na.
Echter, die betaal ik niet 'de volle pot'. Da's een soort 'on-hold' premie die je daarvoor blijft betalen eigenlijk om ze op uw naam te houden als 'backup' verzekering (bv. als uw WG z'n verzekering iets niet dekt & de uwe wel).

Dat kunnen jullie ook doen, zo moet je niet opnieuw een nieuwe leverancier gaan zoeken als je van werk veranderd of je werk verliest.

Ivm hospitalisatieverzekering, is dat een no-brainer om jullie partner hierbij aan te sluiten? Wetende dat we binnenkort aan kinderen gaan beginnen.
Bij ons zou het duurder uitgekomen zijn omdat er een Franchise was bij die van het werk en niet bij de mutualiteit. Gezien we alle 3 een paar jaar meerdere ziekenhuisopnames gehad hebben, achteraf heel blij dat we aan 3x250 euro franchise/jaar ontsnapt zijn! 😁

Dat gesprek aangaan ligt wel moeilijk, in 2016 heb ik dat eens geprobeerd maar ze vinden dat ik marktconform verdien.
Ofwel houden ze zich van de domme, ofwel zijn ze effectief niet op de hoogte van wat marktconform is.

Allez, mijn capaciteiten en realisaties worden op prijs gesteld met complimentjes, maar financieel volgt er de laatste jaren niets meer (buiten dan die winstpremie vorig jaar).
Toch best oppassen dat je op het einde van de rit niet gechareld wordt... Dat je ergens anders dezelfde klik niet zal vinden is larie. Niet overal zal de sfeer misschien even goed zijn maar er zullen genoeg werkplekken zijn waar de sfeer net wel zeer goed is (en vaak ook kantoren met meer dan 1-2 collega's dus automatisch "toffer).

Denk eraan, als je een klein kantoor hebt waar jij netjes alles beheerd heb je misschien de verwachting dat je later de boel mag overnemen maar wees maar zeker dat de zaakvoerder eerder de klantenportefeuille zal verkopen aan een ander kantoor en je dan wordt opgeslorpt. Dan zal je er spijt van krijgen dat je zoveel jaren onderbetaald bent geweest met de hoop dat je het mocht overnemen...

Toch dringend eens gaan babbelen hoor, die auto krijg je elders ook met nog een serieuze smak geld erbovenop.

Hangt er idd van af, wat is bvb. de kostprijs om je partner toe te voegen en wat kost het om je partner privé te verzekeren met een hospitalisatieverzekering? Als het je maandelijks 20 EUR kost en je kan voor 25 EUR zelf een hospitalisatieverzekering op eigen naam aangaan zou ik altijd voor het tweede gaan. Bij het tweede wordt je leeftijd nl. vastgehouden, bij het eerste niet (stel je sluit je partner aan via het werk en over 5j verlaat je de onderneming dan zal je partner een dekking moeten aangaan aan de leeftijd van dat moment, wat een pak duurder zal worden).

Terug
Bovenaan