Bwa, hij is toch al 35, we zijn ondertussen al bijna 2023, waar je met 2800 netto niet meer zo ver loopt als in 2019. Een ambtenarenloon vergelijken met een privéloon gaat toch ook niet echt meer op? Doorgaans doen ambtenaren het vooral goed in de start,maar ligt de groei in de privé na enkele jaren hoger, al is het maar door gewoon te hoppen. Je geeft een brutoloon van jezelf op dat bijna 1000 euro hoger ligt, maar dan zeg je dat je maar een simpel ambtenaartje bent

. Wil je dan zeggen dat je jouw loon eigenlijk te laag vindt volgens je leeftijd/ervaring?
1) ik heb dan ook +/- 3250 netto met mijn brutoloon. Wat dus een deftige 450€ meer is dan die 2800€ netto van vb 2019.
2) Ik heb geen extralegale voordelen (allez klopt niet, ik heb 50€ nettovergoeding ( 30 forfaitaire kantoor- en 20 internetvergoeding)), terwijl je de wagen, nettovoordelen, bonus,MC van de persoon van 35 (ik ben er 41) gewoon negeert. Wat mij niet correct lijkt.
3) Ik zit bij de hogere categorie binnen het ambtenarenloon. De ambtenaar had initieel het voordeel tijdens de copernicusomwenteling, nu is dat gewoon ingehaald door de war on talent. En de overheid zit nu eenmaal vast aan zijn barema's... flexibele verloning zit daar niet echt bij. De stijging van de verloning van de ambtenaar wordt over zijn volledige ancienniteitsduur uitgespreid. Terwijl voor mij het in de private sector eerder overkomt dat dit met sprongen gaat. Al is het moeilijk om te zeggen dat het in de private sector altijd beter gaat zijn. Sector, type job doet enorm veel (uitvoerend ingenieur zijn of sales engineer kan vb al dag en nacht verschil zijn, of wanneer je als kost geboekt wordt of inkomst genereert...). En zijn verloning is gewoon perfect ok.
4) vind ik dat mijn loon te laag is, meh het mag altijd meer zijn. Ik doelde echter gewoon om te zeggen met simpel ambtenaartje dat ik geen diensthoofd, divisie manager, hoofd huppeldepup of zo'n overheidsmanager met hun eigen statuut ben.
Gemiddeld genomen is een loon van 4-6K halen misschien niet evident, maar hij is geen starter, is ingenieur en heeft toch een serieuze functie met een zeker belang binnen de organisatie. Naar mijn inzien zou ik zijn functie eerder rond de 5500-6000 bruto inschalen met dezelfde voordelen, of is de voedingsindustrie een minder goede betaler?
Hij is industrieel ingenieur. Hij is geen burgie. Dat is en blijft nog altijd een nadeel / beperking
Hij zit in de voedingsindustrie dat zit niet op het niveau van de energiesector, chemie, raffinaderij...
Hij zit in een sector die als kost gezien wordt ipv als inkomst. Dus meestal wat lagere verloning
Hij zit in de productie/supervisorrol... mijn ervaring is dat daar niet de superlonen worden gegeven ( uitzonderingen daargelaten). Meestal eerder gemiddeld (waarom ik ook de vergelijking maakte met de ambetantenaar)
Hij is 35... hij moet nog 32 jaar gaan werken... er is dus nog wel een beetje tijd voor wat verhogingen tgv jobhops, prestaties en dergelijke meer. Of denk jij dat een werkgever geen rekening houdt met de mogelijkheid om af en toe eens iets extra te kunnen geven, niet noodzakelijk gekoppeld aan index? Of dat die nu al het achterste van zijn tong laat zien in verloning? Neen, dat weet hij ook.
Hij heeft een fiscaal geoptimaliseerd loon. Dus minder bruto, meer nettovergoedingen, extralegale voordelen. Alhoewel ik echt niet zou weten op basis waarvan jij zou stellen dat 5500 -6000€ + een volledig extralegaal pakket evident zou moeten zijn.
Kijk gewoon hier naar (9 juni 2022)...
https://ctrl-f.be/zo-ziet-het-loon-van-ingenieurs-eruit/ Daar spreekt men dat 50% van de ingenieurs met 10j ervaring boven de 4,2k bruto zit (en tel daar dan nog een paar percentages bij wegens de verder gestegen index tegenover 9juni...). Dat wil dan ook zeggen dat 50% eronder of eraan zit...