Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Heb de laatste maanden eens een experiment(je) gedaan, ik heb aan vrienden en kennissen gevraagd hoeveel ze denken dat ik verdien. niet zelden wordt mijn netto loon echt heeeeeeeel fors overschat, soms zelfs een veelvoud - en ik ben gewoon uitvoerend personeel in een KMO.

ik vind dat zot, anderzijds wordt het loon van zelfstandigen dikwijls fors onderschat.

Neen dit is gewoon een goed loon. Hij zit aan +/- 4800€ bruto. Al krijgt hij rond december nog een indexatie van +/- 2%.

En daar bovenop krijgt hij dan ook een resem aan extralegale voordelen.

Ik zit grofweg aan Brutomaandwedde 5.642,61 €, maar heb mijn indexaties al gehad. En heb geen extralegale voordelen of wagen of whatever. Al ben ik maar een simpel ambtenaartje natuurlijk.

Ik zie die profielen waar jij het over hebt eerder rond de 3300 - 3650 zitten, met een paar uitschieters. En krijgen de mensen met ervaring en leeftijd dan ook eerder een brutoverhoging, wat extra netto en ander type wagen door de jaren heen.
Lonen van 4 - 6k zijn echt niet gemakkelijk of evident of...

Bwa, hij is toch al 35, we zijn ondertussen al bijna 2023, waar je met 2800 netto niet meer zo ver loopt als in 2019. Een ambtenarenloon vergelijken met een privéloon gaat toch ook niet echt meer op? Doorgaans doen ambtenaren het vooral goed in de start,maar ligt de groei in de privé na enkele jaren hoger, al is het maar door gewoon te hoppen. Je geeft een brutoloon van jezelf op dat bijna 1000 euro hoger ligt, maar dan zeg je dat je maar een simpel ambtenaartje bent ;). Wil je dan zeggen dat je jouw loon eigenlijk te laag vindt volgens je leeftijd/ervaring?

Gemiddeld genomen is een loon van 4-6K halen misschien niet evident, maar hij is geen starter, is ingenieur en heeft toch een serieuze functie met een zeker belang binnen de organisatie. Naar mijn inzien zou ik zijn functie eerder rond de 5500-6000 bruto inschalen met dezelfde voordelen, of is de voedingsindustrie een minder goede betaler?

Ik lees hier al een tijdje mee maar er zijn weinig retail profielen te vinden. Dus bij deze:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30 = 31
Opleiding: Handelswetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7. = 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 311 / retail
Huidige functie: Winkelmanager = aankoper
Anciënniteit: 5=6
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +- 40 =42

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 4600= 5500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): € 2600 = +-3000
Nettovergoedingen: €65
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Beide inclusief gsmabbo
Maaltijdcheques: €5.58
Ecocheques: € 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Neen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus max 18% van brutoloon

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen= Brussel
Afstand woon/werk in km's: 10 = 55
Afstand woon/werk in tijd: 20 min = +-1u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: Bedrijfswagen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Skoda Octavia bijna full option met tankkaart België

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 6
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja zelf te kiezen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Persoonlijk weinig last van stress maar alles moet wel draaien, niet iedereen kan er even goed mee om. = Redelijk wat druk op de cijfers maar ik kan er momenteel goed mee om
Hoe vaak overuren te presteren: 4 uur in de week
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): nee = ja 3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: 40tal personen 30 EFT's = geen rechtstreekse EFT's wel eindverantwoordelijkheid over mijn productgroepen
Update:

Deze maand een kleine promotie gemaakt. Heel tevreden van het loon momenteel. Al zijn de verwachtingen logischerwijze ook hoger.

Bwa, hij is toch al 35, we zijn ondertussen al bijna 2023, waar je met 2800 netto niet meer zo ver loopt als in 2019. Een ambtenarenloon vergelijken met een privéloon gaat toch ook niet echt meer op? Doorgaans doen ambtenaren het vooral goed in de start,maar ligt de groei in de privé na enkele jaren hoger, al is het maar door gewoon te hoppen. Je geeft een brutoloon van jezelf op dat bijna 1000 euro hoger ligt, maar dan zeg je dat je maar een simpel ambtenaartje bent ;). Wil je dan zeggen dat je jouw loon eigenlijk te laag vindt volgens je leeftijd/ervaring?

1) ik heb dan ook +/- 3250 netto met mijn brutoloon. Wat dus een deftige 450€ meer is dan die 2800€ netto van vb 2019.
2) Ik heb geen extralegale voordelen (allez klopt niet, ik heb 50€ nettovergoeding ( 30 forfaitaire kantoor- en 20 internetvergoeding)), terwijl je de wagen, nettovoordelen, bonus,MC van de persoon van 35 (ik ben er 41) gewoon negeert. Wat mij niet correct lijkt.
3) Ik zit bij de hogere categorie binnen het ambtenarenloon. De ambtenaar had initieel het voordeel tijdens de copernicusomwenteling, nu is dat gewoon ingehaald door de war on talent. En de overheid zit nu eenmaal vast aan zijn barema's... flexibele verloning zit daar niet echt bij. De stijging van de verloning van de ambtenaar wordt over zijn volledige ancienniteitsduur uitgespreid. Terwijl voor mij het in de private sector eerder overkomt dat dit met sprongen gaat. Al is het moeilijk om te zeggen dat het in de private sector altijd beter gaat zijn. Sector, type job doet enorm veel (uitvoerend ingenieur zijn of sales engineer kan vb al dag en nacht verschil zijn, of wanneer je als kost geboekt wordt of inkomst genereert...). En zijn verloning is gewoon perfect ok.
4) vind ik dat mijn loon te laag is, meh het mag altijd meer zijn. Ik doelde echter gewoon om te zeggen met simpel ambtenaartje dat ik geen diensthoofd, divisie manager, hoofd huppeldepup of zo'n overheidsmanager met hun eigen statuut ben.

Gemiddeld genomen is een loon van 4-6K halen misschien niet evident, maar hij is geen starter, is ingenieur en heeft toch een serieuze functie met een zeker belang binnen de organisatie. Naar mijn inzien zou ik zijn functie eerder rond de 5500-6000 bruto inschalen met dezelfde voordelen, of is de voedingsindustrie een minder goede betaler?

Hij is industrieel ingenieur. Hij is geen burgie. Dat is en blijft nog altijd een nadeel / beperking
Hij zit in de voedingsindustrie dat zit niet op het niveau van de energiesector, chemie, raffinaderij...
Hij zit in een sector die als kost gezien wordt ipv als inkomst. Dus meestal wat lagere verloning
Hij zit in de productie/supervisorrol... mijn ervaring is dat daar niet de superlonen worden gegeven ( uitzonderingen daargelaten). Meestal eerder gemiddeld (waarom ik ook de vergelijking maakte met de ambetantenaar)
Hij is 35... hij moet nog 32 jaar gaan werken... er is dus nog wel een beetje tijd voor wat verhogingen tgv jobhops, prestaties en dergelijke meer. Of denk jij dat een werkgever geen rekening houdt met de mogelijkheid om af en toe eens iets extra te kunnen geven, niet noodzakelijk gekoppeld aan index? Of dat die nu al het achterste van zijn tong laat zien in verloning? Neen, dat weet hij ook.

Hij heeft een fiscaal geoptimaliseerd loon. Dus minder bruto, meer nettovergoedingen, extralegale voordelen. Alhoewel ik echt niet zou weten op basis waarvan jij zou stellen dat 5500 -6000€ + een volledig extralegaal pakket evident zou moeten zijn.
Kijk gewoon hier naar (9 juni 2022)... https://ctrl-f.be/zo-ziet-het-loon-van-ingenieurs-eruit/ Daar spreekt men dat 50% van de ingenieurs met 10j ervaring boven de 4,2k bruto zit (en tel daar dan nog een paar percentages bij wegens de verder gestegen index tegenover 9juni...). Dat wil dan ook zeggen dat 50% eronder of eraan zit...

Heb de laatste maanden eens een experiment(je) gedaan, ik heb aan vrienden en kennissen gevraagd hoeveel ze denken dat ik verdien. niet zelden wordt mijn netto loon echt heeeeeeeel fors overschat, soms zelfs een veelvoud - en ik ben gewoon uitvoerend personeel in een KMO.

ik vind dat zot, anderzijds wordt het loon van zelfstandigen dikwijls fors onderschat.
Ik ken enkele oud-klasgenoten die na een bachelor gestopt zijn, terwijl ik nog twee jaar verder gestudeerd heb voor een master. Als ik vertel dat ik +-2000 netto verdien lachen ze me bijna uit, want als ik hen mag geloven verdienen die allemaal 2500 a 3000 netto.. Weet niet wat er van waar is natuurlijk of veel overuren (in het zwart). Weet ook niet wat ik er juist van moet denken.

Ik vind je pakket eerder aan de lage kant voor de verantwoordelijkheid en je leeftijd. Ik zie hier juniors die al 4k bruto voorstellen krijgen na 1 jaar werken. Je doet ook structureel meer uren, maar zit maar met 6 adv dagen. Een West-Vlaming heeft natuurlijk de neiging om zijn loon nogal rap bovengemiddeld te vinden en om een paar uurtjes extra te doen.
Je hebt echt een verkeerd beeld van de lonen van een ingenieur. 4k bruto (incl. wagen/tankkaart, etc.) voorstellen na 1j werken als ingenieur? Dan heb je het over werkgevers als total, exxonmobil, Arcelormittal, ABI, etc?

Het kan zeker voorvallen, maar het is absoluut niet de regel. Dus ik zou je antwoorden in het vervolg wat beter kaderen, want je kan hiermee (jonge) ingenieurs op het forum een verkeerd beeld meegeven. Zijn pakket is gewoon marktconform als je naar alle parameters kijkt: West-Vlaanderen - voedingssector - supervisor. -> Dat zijn elementen die het loon wat doen zakken.
Er zijn veel industrieel ingenieurs met 10j ervaring die niet aan zijn pakket komen.

Laatst bewerkt:
Ik ken enkele oud-klasgenoten die na een bachelor gestopt zijn, terwijl ik nog twee jaar verder gestudeerd heb voor een master. Als ik vertel dat ik +-2000 netto verdien lachen ze me bijna uit, want als ik hen mag geloven verdienen die allemaal 2500 a 3000 netto.. Weet niet wat er van waar is natuurlijk of veel overuren (in het zwart). Weet ook niet wat ik er juist van moet denken.
Je zou eigenlijk dan het jaarloon moeten bekijken incl teruggave of opleg belastingen...

Je kan elke maand 2000€ krijgen als loon en dan per kwartaal dikke bonus, auto, MC, groepsverzekering van 8%, hospitalisatieverzekering die alles dekt zonder franchise, internetvergoeding, ...

Of 3000€ per maand verdienen maar voor de rest niks extra ( er zijn pc zonder 13e maand bv).

Ik ga dan wel voor het "loontje" van 2000€

Opletten met dat soort verhalen. Ik heb de loonbrieven van enkele (oud)klasgenoten gezien en heb directe inzage in de lonen van ingenieurs in mijn bedrijf en dat van concurrenten liggen op wat punten en komma's na in de buurt.
2500 à 3000 netto voor jonge mensen met een bachelor zijn ook weer uitzonderingen. Zijn het procesoperatoren in de petrochemie? Werken ze voor een aannemer en zit daar zwart geld bij? Zitten ze in de sales in de chemie? Enz.?

Als simpele bediende in een KMO gaan ze never nooit aan dat netto bedrag komen.

Screenshot-20221026-234412-com-google-android-apps-docs-edit-357783363911551.jpg

Kleine promotie … 900 euro. Proficiat!

Starters 4000 en met enkele jaren ervaring 4700 aan de lage kant …

Alweer een pagina in dit topic gelezen dat niet goed is voor mijn feel-good 😅
Troost u, met mijn A2 en huidig 2300 bruto spring ik Wss richting 2800 in nieuwe job.
Triest wat er maar netto bijkomt, maar goed...
Logistiek bediende int waasland.

Kan er met je werkgever overeengekomen worden dat er opslag thv de index gegeven wordt op dit moment, maar dat er in jan/feb geen index toegepast wordt?
ja, maar dat is voor de werkgever gevaarlijk, want de index kan alsnog toegepast worden. Ik zie ook geen enkele reden waarom je nét dit zou willen doen.

Ik kan ergens beginnen voor €1400 euro bruto meer. Helaas met een mindere wagen en zonder laadpas, wel gratis oplaadmogelijkheden op het bedrijf zelf.

Ik doe heel wat kilometers in mijn vrije tijd omwille van verre hobby's dus het ontbreken van die laadpas is wel vervelend.

Niettegenstaande wordt dat ruimschoots gecompenseerd door het grotere bruto loon, lijkt mij.

Ben ik gek om niet direct te tekenen?

simpel gerekend minstens 8500 € netto loon, je neemt dat mee met groepsverzekering-index, dus ja, je bent gek :ROFLMAO:

plan B: praten met huidige werkgever
Niet alles draait enkel om geld hé - ik neem aan dat de opportuniteit inhoudelijk wel ook is wat je wil doen?
Ik heb net ook een aanbod geweigerd dat +1500€ hoger lag dan mijn huidig pakket.
Het was voor mij wel weer een nieuwe bevestiging dat mijn huidige verloning te laag is en ik ga hier wel iets mee doen, maar m.i. speelt er meer dan geld, ik ga niet zomaar 't eerste 't beste aannemen omdat het beter verdient.

Belangrijke kanttekening die @Chemistryislove ook maakte: hangt ook af van waar je nu komt.
Bovenstaande is allemaal 'makkelijk' gezegd omdat ik het nu financieel ook al goed heb.

Niet alles draait enkel om geld hé - ik neem aan dat de opportuniteit inhoudelijk wel ook is wat je wil doen?
Ik heb net ook een aanbod geweigerd dat +1500€ hoger lag dan mijn huidig pakket.
Het was voor mij wel weer een nieuwe bevestiging dat mijn huidige verloning te laag is en ik ga hier wel iets mee doen, maar m.i. speelt er meer dan geld, ik ga niet zomaar 't eerste 't beste aannemen omdat het beter verdient.

Belangrijke kanttekening die @Chemistryislove ook maakte: hangt ook af van waar je nu komt.
Bovenstaande is allemaal 'makkelijk' gezegd omdat ik het nu financieel ook al goed heb.
De hoofdreden waarom ik hier en daar ben beginnen uitkijken naar ander werk, is omdat de sfeer binnen het team onder het vriespunt zit. Met sommige individuen valt er gewoon niet samen te werken en management staat erbij en kijkt ernaar. Daarnaast is de werkdruk zo laag waardoor ik mij op momenten een fraudeur voel en de hele dag bijna niets doe.
Ik moet daar echt weg.

Kleine promotie … 900 euro. Proficiat!

Starters 4000 en met enkele jaren ervaring 4700 aan de lage kant …

Alweer een pagina in dit topic gelezen dat niet goed is voor mijn feel-good 😅
De promotie zelf was een 500 euro. Ik zit in een PC dat de index om de zoveel tijd laat aanpassen. Dus in de afgelopen 12 maanden geeft dat ook een groot verschil.

Uiteraard het meest prioritaire (behalve wanneer echt in geldnood) - maar @TheLoveBelow maakte enkel de link met wagen/laadpas - ik veronderstel dan dat het voorstel op vlak van inhoud equivalent zal zijn. Puur cijfermatig is dergelijk gat een no -brainer.

Begin dit jaar zat ik in dezelfde situatie - maar met een persoonlijke voorkeur om bij huidige werkgever aan de slag te blijven, ik heb dan ook het voorstel van potentieel nieuwe werkgever met huidige werkgever besproken en basically gewoon zijn mening/input gevraagd en eveneens gemotiveerd waarom ik dit wenste te bespreken en ook waarom ik meen dat een beter loon gerechtvaardigd was.

Begin dit jaar zat ik in dezelfde situatie - maar met een persoonlijke voorkeur om bij huidige werkgever aan de slag te blijven, ik heb dan ook het voorstel van potentieel nieuwe werkgever met huidige werkgever besproken en basically gewoon zijn mening/input gevraagd en eveneens gemotiveerd waarom ik dit wenste te bespreken en ook waarom ik meen dat een beter loon gerechtvaardigd was.
En wat was het resultaat? 😁

Neen dit is gewoon een goed loon. Hij zit aan +/- 4800€ bruto. Al krijgt hij rond december nog een indexatie van +/- 2%.
De indexatie van september (2%) is daar ook nog niet in verrekend. Spilindex zou in november/december ook nog eens overschrijden worden idd. Dus hoogstwaarschijnlijk vanaf januari een brutoloon van +-4950 euro.

Grote voordeel van in PC207 te werken, steeds een automatische indexering van 2% ;)

Terug
Bovenaan