Hier moet ik toch wat kaderen.
De klant waar je werkt (en ik ben vrij zeker welke klant het is) geeft geen goede rates. Voor juniors ligt dit < €500/dag en voor mediors met 4j. ervaring ligt dat net boven de €500/dag.
Maar ik vermoed dat jij nog onder de €500 bent gestart en dat daar nog niet veel is bijgekomen, er komt slechts weinig bij voor de stap naar een medior profiel met 4j ervaring. (hangt ook wat af van het contract tussen je WG en de klant en de account manager).
Er is recent beslist dat bij die klant de rates vanaf Jan 2023 voor juniors met 7,7% en voor mediors en hoger met 8,8% omhoog gaan. Ik schat dus in dat je rate vanaf Jan 2023 rond de €550/dag zal liggen.
Daarnaast even een analyse van je kost aan je werkgever, gebruik makende van enkele gangbare parameters in het wereldje;
Vandaag:
- Bruto: 2900*1,7 (factor om 13de maand, vakantiegeld, sociale zekerheid WG, etc. te coveren)=€4930
- Vergoedingen: €300 (netto vergoedingen, MC's, GSM, etc.)
- Auto + tankkaart: +-€800
- Overhead kosten (legal, events, marketing, etc.): +-€150
- Training: €150
--> Totale directe kosten: €6330 oftewel een +-€350/dag.
Veronderstel een gangbare marge van 35 à 40% en je minimum prijs zal gerekend met 40%: €350/(1-40%)=€583/dag zijn en dat ligt volgensmij al boven de huidige rate bij de klant. Ik schat dus in dat ze nu eerder 30% marge hebben op je.
Jan 2023:
- Bruto: +-€3200 (indexatie van 10%)*1,7 = €5440
- Vergoedingen: €300
- Auto + tankkaart: +-€800
- Overhead kosten: +-€150
- Training: €150
--> Totale directe kosten: €6840 oftewel een +-€380/dag.
Veronderstel een gangbare marge van 35 à 40% en je minimum prijs zal gerekend met 40%: €380/(1-40%)=€633/dag zijn en dat komt niet meer overeen met de rate bij de klant.
--> Je WG zal dus nog steeds genoegen moeten nemen met een marge van +-30%, wat nog net aanvaardbaar is.
Het lijkt me straf dat je bovenop de index nog veel onderhandelmarge zal hebben en dat ze een marge <30% gaan toelaten.
Dit kan imo. enkel wanneer ik hierboven bepaalde kosten te hoog heb ingeschat (overhead, auto, vergoedingen, trainingen) of ik je rate bij de klant heb onderschat.
@Lint Feedback?
Succes alvast!