Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Een gemiddeld salaris voor een werfleider in de bouw is €46k op jaarbasis. Maar jij bent nog maar net begonnen, dus zit je zeker met je €40k op het gemiddelde voor je ervaring.
Die bedragen zijn wel behoorlijk achterhaald intussen. Heel de bouw schreeuwt om personeel en met name om calculatoren en werfleiders. Als je capabel bent krijg je tegenwoordig gewoonweg wat je vraagt aangezien er letterlijk niemand anders in de rij staat om het voor minder te doen.

Ik denk dat dat eerder praktisch is. Bij een huidige klant kunnen ze je mss wel max 2 dagen per week beloven, maar wat met andere klanten?
Zo had ik’t nog niet bekeken. Maar wordt per project/klant besproken toch, dus als deze er mee akkoord gaat en het is een langlopend project dan zou ik denken van ‘we’ll cross that bridge…’

Dat van die vergoeding kunnen ze makkelijk oplossen door je geen maandbedrag voor maaltijdvergoeding te geven, maar enkel een bedrag per niet-telewerkdag.
Dat maandbedrag was op basis van vergoeding per gewerkte dag ‘ook de dagen wfh’, verdeeld over ‘verschillende posten waaronder maaltijdvergoeding’ (voor de rest vaag). Als het enkel voor niet-telewerkdagen was kunnen ze hun mantra ‘zooveeel nettovergoeding’ uiteraard niet hard maken.

Misschien toch wel heel ‘creatief’ bureau en zoals eerder iemand vermeldde ‘t is niet omdat wg iets doet dat het daarom helemaal wettelijk is.
Waardoor ik dacht mssch wil bureau 3 on site/2 wfh zodat ze bij controle nog kunnen verdedigen van ‘wn gaat toch meestal bij klant’. Mssch wat vergezocht 😅

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Professionele bachelor elektromechanica automatisering
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Farmacie (contractor)
Huidige functie: Project ingenieur
Anciënniteit: 1,5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2000
Nettovergoedingen: €110
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm + laptop
Maaltijdcheques: ja, maximum (€6,04 ofzo? + eigen bijdrage)
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Puurs
Afstand woon/werk in km's: 25km
Afstand woon/werk in tijd: 40min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): VW Golf + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): feestdagen die in weekend vallen
Vrijheid om verlof te nemen: ja, buiten installatieperiodes
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja, bereikbaar tussen 9-16u
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms, tijdens drukkere periodes richting deadlines
Hoe vaak overuren te presteren: soms weekendwerk voor installaties te begeleiden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, via “moeder”bedrijf
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, vrij flexibel. Officieel 1 dag per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Momenteel dus 1,5 jaar in deze functie, daarvoor 2,5 jaar DCS programmatie. Onlangs positieve evaluatie bij klant, meer stress en verantwoordelijkheden door verandering in functie, van junior naar medior gegaan en ik weet wat ze vragen voor mij bij de klant, daarom heb ik een loonsbespreking aangevraagd met mijn contractor bedrijf. Wat zou een realistische loonschaal zijn om in het achterhoofd te hebben? Ik wil ze zoizo vragen wat zij als mijn waarde zien en dat ze met dat bod mogen afkomen, dan kijk ik of het in de buurt komt. Daarnaast wil ik ook al een beetje een toekomstperspectief bekijken naar waar we kunnen groeien.

Laatst bewerkt:
Je moet als werknemer voor het verleden niks doen, je zal niks moeten terugbetalen (de werkgever betaalt sociale lasten + boete). Voor de toekomst krijg je het gewoon niet meer.

Er zijn situaties geweest waar men wel aanklopte bij de werknemer achteraf. Maar dat is eerder voor het fiscale luik, niet voor het sociale luik.

Er zijn situaties geweest waar men wel aanklopte bij de werknemer achteraf. Maar dat is eerder voor het fiscale luik, niet voor het sociale luik.

Paywall

Heel kort samengevat.

BNP Paribas hield geen bedrijfsvoorheffing op VAA van bedrijfswagens omdat volgens hen de VAA geneutraliseerd werd door de bonnetjes ingediend voor de benzinekosten door de werknemers. (De bedrijfswagens hadden geen tankkaart.).

Fiscus niet akkoord en heeft dus een aangetekende brief gestuurd naar 6.000 werknemers van BNP Parisbas om het VAA van de bedrijfswagen te belasten.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Professionele bachelor elektromechanica automatisering
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Farmacie (contractor)
Huidige functie: Project ingenieur
Anciënniteit: 1,5 jaar

Maand salaris (bruto): 2900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2000
Nettovergoedingen: €110
BedrijfsGSM/laptop: gsm + laptop
Maaltijdcheques: ja, maximum (€6,04 ofzo? + eigen bijdrage)
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Puurs
Afstand woon/werk in km's: 25km
Afstand woon/werk in tijd: 40min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): VW Golf + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): feestdagen die in weekend vallen
Vrijheid om verlof te nemen: ja, buiten installatieperiodes
Glijdende werkuren: ja, bereikbaar tussen 9-16u
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms, tijdens drukkere periodes richting deadlines
Hoe vaak overuren te presteren: soms weekendwerk voor installaties te begeleiden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, via “moeder”bedrijf
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, vrij flexibel. Officieel 1 dag per week

Momenteel dus 1,5 jaar in deze functie, daarvoor 2,5 jaar DCS programmatie. Onlangs positieve evaluatie bij klant, meer stress en verantwoordelijkheden door verandering in functie, van junior naar medior gegaan en ik weet wat ze vragen voor mij bij de klant, daarom heb ik een loonsbespreking aangevraagd met mijn contractor bedrijf. Wat zou een realistische loonschaal zijn om in het achterhoofd te hebben? Ik wil ze zoizo vragen wat zij als mijn waarde zien en dat ze met dat bod mogen afkomen, dan kijk ik of het in de buurt komt. Daarnaast wil ik ook al een beetje een toekomstperspectief bekijken naar waar we kunnen groeien.
Hier moet ik toch wat kaderen.

De klant waar je werkt (en ik ben vrij zeker welke klant het is) geeft geen goede rates. Voor juniors ligt dit < €500/dag en voor mediors met 4j. ervaring ligt dat net boven de €500/dag.
Maar ik vermoed dat jij nog onder de €500 bent gestart en dat daar nog niet veel is bijgekomen, er komt slechts weinig bij voor de stap naar een medior profiel met 4j ervaring. (hangt ook wat af van het contract tussen je WG en de klant en de account manager).

Er is recent beslist dat bij die klant de rates vanaf Jan 2023 voor juniors met 7,7% en voor mediors en hoger met 8,8% omhoog gaan. Ik schat dus in dat je rate vanaf Jan 2023 rond de €550/dag zal liggen.

Daarnaast even een analyse van je kost aan je werkgever, gebruik makende van enkele gangbare parameters in het wereldje;

Vandaag:
  • Bruto: 2900*1,7 (factor om 13de maand, vakantiegeld, sociale zekerheid WG, etc. te coveren)=€4930
  • Vergoedingen: €300 (netto vergoedingen, MC's, GSM, etc.)
  • Auto + tankkaart: +-€800
  • Overhead kosten (legal, events, marketing, etc.): +-€150
  • Training: €150
--> Totale directe kosten: €6330 oftewel een +-€350/dag.

Veronderstel een gangbare marge van 35 à 40% en je minimum prijs zal gerekend met 40%: €350/(1-40%)=€583/dag zijn en dat ligt volgensmij al boven de huidige rate bij de klant. Ik schat dus in dat ze nu eerder 30% marge hebben op je.

Jan 2023:
  • Bruto: +-€3200 (indexatie van 10%)*1,7 = €5440
  • Vergoedingen: €300
  • Overhead kosten: +-€150
--> Totale directe kosten: €6840 oftewel een +-€380/dag.

Veronderstel een gangbare marge van 35 à 40% en je minimum prijs zal gerekend met 40%: €380/(1-40%)=€633/dag zijn en dat komt niet meer overeen met de rate bij de klant.
--> Je WG zal dus nog steeds genoegen moeten nemen met een marge van +-30%, wat nog net aanvaardbaar is.

Het lijkt me straf dat je bovenop de index nog veel onderhandelmarge zal hebben en dat ze een marge <30% gaan toelaten.
Dit kan imo. enkel wanneer ik hierboven bepaalde kosten te hoog heb ingeschat (overhead, auto, vergoedingen, trainingen) of ik je rate bij de klant heb onderschat.

@Lint Feedback?

Succes alvast!

Laatst bewerkt:

De klant waar je werkt (en ik ben vrij zeker welke klant het is) geeft geen goede rates. Voor juniors ligt dit < €500/dag en voor mediors met 4j. ervaring ligt dat net boven de €500/dag.
Maar ik vermoed dat jij nog onder de €500 bent gestart en dat daar nog niet veel is bijgekomen, er komt slechts weinig bij voor de stap naar een medior profiel met 4j ervaring. (hangt ook wat af van het contract tussen je WG en de klant en de account manager).

Er is recent beslist dat bij die klant de rates vanaf Jan 2023 voor juniors met 7,7% en voor mediors en hoger met 8,8% omhoog gaan. Ik schat dus in dat je rate vanaf Jan 2023 rond de €550/dag zal liggen.

Daarnaast even een analyse van je kost aan je werkgever, gebruik makende van enkele gangbare parameters in het wereldje;

Vandaag:
  • Bruto: 2900*1,7 (factor om 13de maand, vakantiegeld, sociale zekerheid WG, etc. te coveren)=€4000 => 2900 *1.7 = 4930
--> Totale directe kosten: €5400 oftewel een +-€300/dag. => 6330 en +-€350/dag

Veronderstel een gangbare marge van 35 à 40% en je minimum prijs zal gerekend met 40%: €300/(1-40%)=€500/dag zijn en dat komt ongeveer overeen met de huidige rate bij de klant.

Jan 2023:

Veronderstel een gangbare marge van 35 à 40% en je minimum prijs zal gerekend met 40%: €380/(1-40%)=€633/dag zijn en dat komt niet meer overeen met de rate bij de klant.
--> Je WG zal dus genoegen moeten nemen met een marge van +-30%, wat nog net aanvaardbaar is.

Het lijkt me straf dat je bovenop de index nog veel onderhandelmarge zal hebben.
Dit kan imo. enkel wanneer ik hierboven bepaalde kosten te hoog heb ingeschat (overhead, auto, vergoedingen, trainingen) of ik je rate bij de klant heb onderschat.

@Lint Feedback?

Succes alvast!
Netjes opgezet, maar ik zie 1 foutje dat de cijfers van de huidige status ferm heeft beïnvloed. Zie vetgedrukt
Voor de rest interessante oefening, deze ga ik bij mezelf ook eens uitvoeren :thumb:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Bachelor toegpaste informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT consultancy
Huidige functie: Software developer
Anciënniteit: 3
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-45
Maand salaris (bruto): 4200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2895
Nettovergoedingen: 170
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: Nee, 20 euro per maand (in de netto vergoedingen geteld)
Maaltijdcheques: 7.8 euro per dag
Ecocheques: 250 per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, maar schiet me dood hoeveel...
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): NRRV
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hangt van de klant af, heb al over heel vlaanderen en een deeltje nederland gezeten
Afstand woon/werk in km's: Zie hierboven, momenteel 100km enkel
Afstand woon/werk in tijd: +- 1u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, VAA van 195 euro momenteel, tankkaart voor binnenland
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: in overeenstemming met de klant
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: in overeenstemming met de klant, maar meestal geen probleem
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: /
Hoe vaak overuren te presteren: niet verplicht, maar ik werk tot mijn vrouw thuiskomt, en dat is meestal een uur te lang dan.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): hangt van de klant af, maar meestal 2 dagen per week, nu 4 dagen per week

Dit jaar wel 2x opslag gehad, kwam van +- 3700 bruto in januari. Gaat dus met de index een mooie sprong zijn op 1 jaar tijd ;-)

Vandaag:
  • Bruto: 2900*1,7 (factor om 13de maand, vakantiegeld, sociale zekerheid WG, etc. te coveren)=€4930

Veronderstel een gangbare marge van 35 à 40% en je minimum prijs zal gerekend met 40%: €350/(1-40%)=€583/dag zijn en dat ligt volgensmij al boven de huidige rate bij de klant. Ik schat dus in dat ze nu eerder 30% marge hebben op je.

Jan 2023:

--> Je WG zal dus nog steeds genoegen moeten nemen met een marge van +-30%, wat nog net aanvaardbaar is.

Het lijkt me straf dat je bovenop de index nog veel onderhandelmarge zal hebben en dat ze een marge <30% gaan toelaten.

@Lint Feedback?

Succes alvast!
Euhm waar wilt ge mijn feedback op?
Over de klant kan ik weinig zeggen, want ik doe zelf de lifescience markt niet.
Over uw berekening: Yup zal grosso modo wel kloppen indeed, mooi opgebouwde post (y).

Wel kan ik zeggen dat de rate zeer laag lijkt voor het profiel van @Margu, en zijn loonpakket ook een beetje onder het gemiddelde. In een andere sector / bij een andere klant / bij een sprong naar een ander consulting bedrijf zou dat zeker wat omhoog moeten kunnen?

Euhm waar wilt ge mijn feedback op?
Over de klant kan ik weinig zeggen, want ik doe zelf de lifescience markt niet.
Over uw berekening: Yup zal grosso modo wel kloppen indeed, mooi opgebouwde post (y).

Wel kan ik zeggen dat de rate zeer laag lijkt voor het profiel van @Margu, en zijn loonpakket ook een beetje onder het gemiddelde. In een andere sector / bij een andere klant / bij een sprong naar een ander consulting bedrijf zou dat zeker wat omhoog moeten kunnen?
Over de gebruikte parameters (factor 1,7) en de gekozen bedragen qua kost (overhead, auto, vergoedingen, trainingen), omdat jij ook in het wereldje zit.
Als de klant is wie ik denk, dan zijn de rates daar voor juniors en mediors echt laag.

Ze betalen pas aanvaardbaar vanaf senior niveau (min. 8j ervaring) -> >€700/dag

@Margu Wil je je rate delen (eventueel PM)?

Over de gebruikte parameters (factor 1,7) en de gekozen bedragen qua kost (overhead, auto, vergoedingen, trainingen), omdat jij ook in het wereldje zit.
Als de klant is wie ik denk, dan zijn de rates daar voor juniors en mediors echt laag.

Ze betalen pas aanvaardbaar vanaf senior niveau (min. 8j ervaring) -> >€700/dag

@Margu Wil je je rate delen (eventueel PM)?
Exacte cijfers moet ik nog eens opzoeken, maar hetgeen ik had gezien was dat de klant +€10.000 voor mij betaald per maand.
Zal morgen eens proberen opzoeken

Exacte cijfers moet ik nog eens opzoeken, maar hetgeen ik had gezien was dat de klant +€10.000 voor mij betaald per maand.
Zal morgen eens proberen opzoeken
Dan bevestig je mijn punt. Neem nu 20 gewerkte dagen op een maand. -> €10.000/20=€500/dag ;-)

Ik ben trouwens akkoord met @Lint dat je iets hoger kan zitten bij een overstap naar een andere werkgever.
Bij je huidige werkgever heb ik mijn twijfels of je een grote stap kan verwachten. Eerder index + max. 3%.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: A2 Handel
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 15jaar in administratie
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC209
Huidige functie: projectadministrateur
Anciënniteit: 6 jaar

Maand salaris (bruto): 3460 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2304 euro
Nettovergoedingen: /
BedrijfsGSM/laptop: gsm abonnement + mobiele data (vaa) + laptop
Maaltijdcheques: 8euro/dag
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2, vanuit de sector + 5% vh brutoloon/maandelijks door werkgever
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): vakantiegeld

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 35 km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 25 min AM / 40 min PM
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfswagen + tankkaart VAA 154 euro

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): + 2
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja, tussen 7u-9u beginnen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms
Hoe vaak overuren te presteren: niet/amper
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: nee
Telewerk (buiten corona-periode): ja

Graag jullie mening ?

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: A2 Handel
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 15jaar/administratie
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC209/metaal
Huidige functie: projectadministrateur
Anciënniteit: 5jaar

Maand salaris (bruto): 3460 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2304 euro
Nettovergoedingen: /
BedrijfsGSM/laptop: gsm abonnement + laptop
Maaltijdcheques: 8euro/dag
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2, vanuit de sector + 5% vh brutoloon/maandelijks door werkgever

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 35 km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 25 min AM / 40 min PM
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfswagen + tankkaart VAA 154 euro

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): + 1
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Glijdende werkuren: ja, tussen 7u-9u beginnen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: nee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: nee
Telewerk (buiten corona-periode): ja

Graag jullie mening ?
Heel mooi pakket voor je profiel!

Vandaag:

Jan 2023:

@Lint Feedback?

Succes alvast!
Ik heb de financiële info gekregen.
Voor 40 uur (1 week) betaald de klant €3200 = €640 per dag
Dus bij je huidige marges is dit %45 marge; 350/(1-0,45)=636

Hierop dus wel genoeg ruimte, neem ik aan, voor opslag.

En die 8,8% rate verhoging vanaf januari; is dat bij alle 3 de buren daar? Dan kan ik daar zeker ook rekening mee houden

Ik heb de financiële info gekregen.
Voor 40 uur (1 week) betaald de klant €3200 = €640 per dag
Dus bij je huidige marges is dit %45 marge; 350/(1-0,45)=636

Hierop dus wel genoeg ruimte, neem ik aan, voor opslag.

En die 8,8% rate verhoging vanaf januari; is dat bij alle 3 de buren daar? Dan kan ik daar zeker ook rekening mee houden
Kan je niet rechtstreeks bij die klant gaan werken ? Je klant betaalt per week meer dan je bruto maandloon :o.

In het algemeen - wat is de bestaansreden van deze bedrijven, ik vind de cijfers echt hallucinant en zie bitter weinig voordelen in het in loondienst werken in die sectoren, als je 25 jaar als freelancer kan werken van de 45 jaar ben je nog beter af dan in loondienst. Het feit dat klanten vlotjes bereid zijn dat te betalen, er een tekort heerst, de algemene evolutie alleen maar wijst op meer ... doet mij ook vermoeden dat er nog heel veel rek op de dagrates zit.

Terug
Bovenaan