Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Master TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: statutair ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Federale overheid
Huidige functie: Attaché A1 (leidingevende + projectleider) => A7 (businessanalist) (Andere FOD, met ook andere weddeschalen)
Anciënniteit: 6
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): huidige functie +-45-50 uur. Toekomstige functie hebben ze meegedeeld dat overuren eerder in momenten is, maar geen standaard.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4192=> 5206 EUR
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2678 EUR => ik gok iets van 3180 EUR?
Nettovergoedingen: 20 EUR vergoeding internet+ 30 euro forfaitaire kantoorvergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop + gsm => enkel nog laptop
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen:
vakantiegeld: stijging van +- 270 EUR
eindejaarstoelage: stijging van +- 66 EUR

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brugge => Brussel (3/5 thuiswerk blijft)
Afstand woon/werk in km's: 25km met auto => trein, (dus extra besparing)
Afstand woon/werk in tijd: 2* week +- 40 minuten => 3 x week +- 1 uur en 50m

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 38 + (week tussen kerstdag en nieuwjaar) => 38 (zonder week kerstdag en nieuwjaar)
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja (geen vaste uren)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: valt goed mee
Hoe vaak overuren te presteren: een aantal per week
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, heel regelmatig
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: evaluatiegesprekken met 5, (maar 40 mensen waarvoor ik planningen opmaak,...) =>nee

Paar dagen verlof minder, maar wel significante opslag. Het is natuurlijk verder, maar met het telewerk is dat voor mij doenbaar en op de trein kan ik nog wat werken in tegenstelling tot in de wagen.

Beetje offtopic: wel zuur om te zien hoeveel er op termijn maar overblijft van bruto opslag. De maximumweddeschaal van deze functie is namelijk 8600 EUR Bruto (27j anciënniteit) en daar blijft +-4400 netto van over. Dat is natuurlijk een hoge wedde, maar 5200 bruto => 3180 netto en 8600 bruto naar 4400 netto. Van 3400 bruto blijft dan uiteindelijk "maar" 1220 euro over. Dat is toch zuur gezien de beperkte extra voordelen. Ik hoop dat er toch eens een hervorming plaatsvindt van de belastingschijven (naast uitbreiding belastingsvrije som in het huidige regeerakkoord.)

Bij de nmbs is het simpel al die op de bureau zitten zijn mooi beloond en veel vrij af. 4/5 op bureau is werkelijk ook 4/5. Als mijn 4/5 dag toevallig valt op men enigste rustdag in mijn reeks dan mag ik nog 6/7 komen werken. Als je 4/5 per week neemt op de bureau ben je 9 dagen achter elkaar thuis. Als je dit als rijdende personeel doet en pech hebt dan mag je het weekend voor u 4/5 en weekend erna ook werken ben je dus maar 5 dagen thuis. Al degene die in of rond trein werken mogen hun klote afdraaien omdat ze hun verlof niet krijgen.

Maar de ingenieur bij de nmbs zal zo geen slecht leven hebben dat klopt.

Ik werk 4/5 met telkens een week thuis. Nadeel is dat ze quasi evenveel dagen op de resterende dagen proppen als een full time.
Ok, ik zit elke 4 weken een weekje thuis, maar ertussen werk ik meer dan logisch zou zijn.

Ondertussen ook al 76 achterstallige dagen..

Werknemers met onregelmatige diensten (bestuurders, treinbegeleiders, verkeersleiders, ...) zijn echt de sukkelaars waar op neergekeken wordt.

En dan verschieten ze (bij ons) dat er een complete exodus is op de seinhuizen. Als je met een "dagdienst" kan werken voor hetzelfde loon als in ploegen + je niet met een half been in de gevangenis zit. Ge zou voor minder weglopen. Want bijna alle dagdiensten zijn een hogere graad terwijl het werk op zich "gemakkelijker" is.

Ja dat krijgt iedereen, maar iemand die bij de NMBS werkt, die zit niet in PC200 en die heeft die indexatie (of een stuk ervan) nu al gekregen. Als je dan ook een statement maakt van amai die lonen bij de NMBS zijn hoog, vergeet dan wel niet dat die 10% die in januari komt voor de correcte vergelijking nog dient meegenomen te worden.
Klopt, maar velen gaan snel voorbij aan de 36 uren werkweek, ook niet onbelangrijk lijkt mij. In een wereld waar tijd een zeldzaam goed is.

Kent iemand het startloon bij Mckinsey als junior associate? Is dit diploma-afhankelijk?
Reken op +-€55k bruto jaarloon, met een heel mooi extra-legaal pakket. Staar je er niet blind op. Het is een up or out omgeving en als je de logische stappen zet, dan stijgt je salaris heel erg snel. Daar zou ik me geen zorgen over maken ;-)

Zelfs met maar een jaar McKinsey op je CV, zal het veel deuren openen. Ik zou dus blind tekenen, moest je een offer krijgen.

Diploma of prestaties tijdens interviews voor een entry level positie gaat niet zoveel uitmaken.

Zoals je het schrijft is het zeker wettelijk niet in orde: https://radio2.be/lees/heb-je-recht-op-maaltijdcheques-of-een-maaltijdvergoeding-als-je-thuiswerkt

Nooit denken dat je werkgever alles wettelijk doet :).
En dat is ook het grote probleem.
Werkgevers die niet volgens de regels spelen, hun werknemers riant verlonen en zo een oneerlijke marktpositie behalen.

En de vraag is hoelang het duurt voor zo een werkgever tegen de lamp loopt? Want iets zegt me dat dit zo heel lang kan blijven doorgaan.

Als ik het goed voorheb: de boete + kost voor herkwalificatie van het verleden is voor de werkgever, op de maaltijdvergoeding voor die dagen heb je vanaf dan geen recht.
Is het als werknemer genoeg om dit te melden aan HR?
Zat ooit zo ook in een gelijkaardige situatie waar ik gemeld heb aan HR dat het volgens mij niet klopte met de begeleidende wetteksten bij waar ik dan stukken uit geciteerd had.
Als ze dan terug sturen: Neen, alles is wettelijk...
Stel dat je ooit alles moet terug betalen, sta je dan sterker als je het al gemeld hebt als werknemer? Of is het even hard op de blaren zitten dan?

Is het als werknemer genoeg om dit te melden aan HR?
Zat ooit zo ook in een gelijkaardige situatie waar ik gemeld heb aan HR dat het volgens mij niet klopte met de begeleidende wetteksten bij waar ik dan stukken uit geciteerd had.
Als ze dan terug sturen: Neen, alles is wettelijk...
Stel dat je ooit alles moet terug betalen, sta je dan sterker als je het al gemeld hebt als werknemer? Of is het even hard op de blaren zitten dan?
Je moet als werknemer voor het verleden niks doen, je zal niks moeten terugbetalen (de werkgever betaalt sociale lasten + boete). Voor de toekomst krijg je het gewoon niet meer.

Uiteindelijk werk je om brood op de plank te brengen. Anders ging je niet werken.

Niets is perfect. En for the love of god, focus niet op uw eigen profijt... dat is misschien leuk voor dat eventjes. Maar op termijn ga je dat niet kunnen volhouden. Focus u aub op de leuke stukken in uw job, desnoods aangevuld met dat profijt.

Geld is een motivator... maar 1 met een limiet.

Het is u gegund. Maar voor mij mocht dat heel systeem van bijberoepen en dergelijke meer, nu we op zoek zijn naar extra geld, afgeschaft worden.

Iedereen focust min of meer op zijn eigen profijt, profijt zit hem niet enkel in loon. Bij de overheid heb je weinig invloed op je loon, je zit vast aan schalen, dat is ook zo in het onderwijs. Het profijt zit hem in de inhoud en het verlof, aan het loon kan je niet veel veranderen, of je moet een andere functie doen. Een hogeschool verdeelt zelf de middelen, met een voorrang voor vastbenoemden. Vastbenoemden hebben de eerste keuze. Nadien wordt de rest verdeeld onder tijdelijken. De opleidingsmanagers verdelen de percentages, je moet dus bij hen gaan zagen voor meer opdracht. Ik ben daar niet zo goed in, bovendien heb ik geen drukkingsmiddel. Ik ken vastbenoemden die chille praktijkvakken mogen geven omdat ze vlakaf zeggen: euh voor dat basisvakje kom ik niet. Die gasten zijn onaantastbaar. Ze nemen een stelsel en komen nadien terug fulltime werken en krijgen terug hun oude vakken.

Vorig jaar 100% om minder lesuren te moeten geven, dit jaar 80% om nog wat meer lesuren te moeten geven aan een groep die dubbel zo groot is. Uiteindelijk verlies ik 12K bruto op jaarbasis. Mijn motivatie heeft hierdoor wel een deuk gekregen ja. Dat zou bij om het even wie zijn. Je kan dan nog stellen dat vorig jaar misschien een luxejaar was, dan nog is het serieus inleveren.

Wat dat bijberoep betreft denk ik dat je een fout beeld hebt. Uiteindelijk betaal ik daar belastingen op en sociale bijdragen. Het is ook niet dat dit een echte vetpot is. Ik werk gewoon zelfstandig voor een oud collega, ketels plaatsen, badkamers, soms wat elektrische werken, totaalrenovatie met cv en sanitair en nu ook warmtepompen. Mocht hij morgen voorstellen om vennoot te worden in zijn nieuwe vennootschap, dan kom ik gewoon niet meer af en kunnen ze hun plan trekken op school. Voorlopig gebeurt dat niet en moet ik uit de situatie zoals ze is profijt halen, het enige profijt dat blijft is een gewaarborgd loon en ruimte voor een bijberoep.

3/4 dagen per week en voor die dagen toch maaltijd recording, dat kan idd niet
Hi, long time lurker first time poster hier. 😊

Zou dit reden kunnen zijn dat consultancy bureau (potentiële nieuwe wg) max. aantal dagen thuiswerk tot 2d/w beperkt?
Recent job afgeslagen oa omdat mijn van in’t begin aangegeven wens (gezien lange pendeltijd) om na inwerk 1-2x/w on site bij klant te werken uiteindelijk toch niet gehonoreerd werd. Terwijl ik van het gesprek bij de klant begrepen had dat dat wel bespreekbaar was en de indruk had dat - al van in’t begin - vooral het bureau was die max. 2/w WFH voor ogen had.
Dat en het feit dat ze het brutoloon naar mijn absolute ondergrens hadden gepusht, telefonisch maar bleven hameren op de “450 euro nettovergoeding, mooie auto plus tankkaart” maar pas na lang hun voorstel op mail zetten waar dan pas uit bleek dat die tankkaart mega laag geplafonneerd was. 🙄

Hi, long time lurker first time poster hier. 😊

Zou dit reden kunnen zijn dat consultancy bureau (potentiële nieuwe wg) max. aantal dagen thuiswerk tot 2d/w beperkt?
Ik denk dat dat eerder praktisch is. Bij een huidige klant kunnen ze je mss wel max 2 dagen per week beloven, maar wat met andere klanten?

Dat van die vergoeding kunnen ze makkelijk oplossen door je geen maandbedrag voor maaltijdvergoeding te geven, maar enkel een bedrag per niet-telewerkdag.

Here we go.
Qua functie en opleiding, is dit boven, onder of op het gemiddelde?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Pba Bouw -> schakeljaar -> master industrieel ingenieur bouwkunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): bouw - aannemer civiele werken klasse 8 - PC 200
Huidige functie: Werfleider
Anciënniteit: 2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50 - 60

Maand salaris (bruto): 2900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2045
Nettovergoedingen: 175
BedrijfsGSM/laptop: gsm en laptop
Maaltijdcheques: 7 euro / dag
Ecocheques: € 250 / jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): inbegrepen
Hospitalisatieverzekering: inbegrepen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus op basis van groepsprestaties (winst / omzet / ...)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: hoofdkantoor is in Brussel - werven in regio limburg / vlaams-brabant en oostelijke deel van antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 60 km (enkel)
Afstand woon/werk in tijd: 1u - 1u30 (enkel)
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja incl. tankkaart, budget TCO € 730 / maand

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: collectief bouwverlof + 6 vrij te kiezen dagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): nee
Vakantiedagen (andere extra): nee
Vrijheid om verlof te nemen: ja, in functie van de werf
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: 7/10, het heeft zijn ups and downs
Hoe vaak overuren te presteren: iedere dag
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, in functie van de werf
Telewerk (buiten corona-periode): nee
Verantwoordelijkheid over personeel: aansturen meerdere ploegen + onderaannemers (+- 25-30 personen per dag)

Here we go.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): bouw - aannemer civiele werken klasse 8 - PC 200

Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus op basis van groepsprestaties (winst / omzet / ...)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: hoofdkantoor is in Brussel - werven in regio limburg / vlaams-brabant en oostelijke deel van antwerpen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja incl. tankkaart, budget TCO € 730 / maand

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Verantwoordelijkheid over personeel: aansturen meerdere ploegen + onderaannemers (+- 25-30 personen per dag)
Ik zou zeggen Ok voor leeftijd/ervaring/diploma, maar als ik kijk naar de reistijd en aantal uren werk vind ik het toch ondermaats.

Here we go.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Een gemiddeld salaris voor een werfleider in de bouw is €46k op jaarbasis. Maar jij bent nog maar net begonnen, dus zit je zeker met je €40k op het gemiddelde voor je ervaring.

Here we go.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Dit is inderdaad aan de lage kant, ik had een jaar of 3 geleden toen ik nog werfleider was met uw ervaring ongeveer 400 bruto meer. Met inflatie zou daar nu nog eens 3 a 400 moeten bij zijn geweest.
Lijkt me dat je rond 3500 moet kunnen mikken (tenzij je echt nog in opleiding zit bij een werfleider en in feite nog niet veel zelfstandig doet, dan is het relatief marktconform).
Nettovergoeding kan als werfleider trouwens worden opgetrokken tot 250 ( voor projectleiders tot 300). Maar dat is een stok die Hr nog bij houdt om u een appeltje voor de dorst te geven als ge opslag vraagt.
Bij uw evaluatie in januari zou ik die 3500 bruto op tafel gooien + die nettoverhoeding. Indien ze da niet willen geven komde maar bij ons solliciteren, daar geven ze u dat meteen.

Terug
Bovenaan