Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Master HW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 336
Huidige functie: Auditor
Anciënniteit: 1j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 +/-

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2630
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400 (loon recentelijk verhoogd en loon fluctueert ifv netto vergoedingen)
Nettovergoedingen: 480
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: iPhone 12 + laptop
Maaltijdcheques: nee
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 6% DC
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): mogelijks bonus op einde van hun boekjaar (niet zo groot) / jaarlijks geven ze een aantal verlofdagen cadeau om te compenseren voor drukke periode (slechts 3) / overuren worden niet betaald

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 20
Afstand woon/werk in tijd: 30 min * 2 ; indien bij klant kan dit fluctueren
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): audi A1

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 3 extra verlofdagen na drukke periode
Vrijheid om verlof te nemen: Moeilijk van oktober tot en met mei.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Glijdende werkuren: 9u-12u en 14u-17u per HR afdeling maar in realiteit is dit geen beleid dat in voegen is
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: afhankelijk van je manager eerder
Hoe vaak overuren te presteren: vaak overuren (probeer dit te limiteren)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: indien starten IBR - een vergoeding van 100 EUR maandelijks
Telewerk (buiten corona-periode): Vier op vijf op basis van HR Policy
Verantwoordelijkheid over personeel: nvt

Bedrijf is een "kleiner" audit kantoor - denk de lijn van BDO, RSM, ....
Partners zijn machthebbers en HR heeft geen kracht om zaken door te duwen. Wanneer ik LinkedIn pagina bezoek van mijn werkgever zie ik dat de gemiddelde aanstelling nog geen 2j is. Bij Big Four bedrijven loopt dit op tot 3,5 tot 4j.
Ik gun het je volledig, maar ik heb hetzelfde nettoloon en daar komen nog eens MC's bij. Maar mijn bruto ligt wel >€1000 hoger.
Ik vraag me toch ook wel af hoe je werkgever die nettovergoedingen kan verantwoorden.

Stalling wagen, internet, thuiswerkvergoeding en daarbij zit er nog een vergoeding voor maaltijden dunkt me - vandaar ook dat ik geen maaltijdcheques krijg.
Dan kom ik nog altijd niet aan €480/maand. Zitten er nog extra zaken bij, zoals carwash, kledij, etc? Of is de kost van stalling wagen zo hoog?

Daar zijn maximum bedragen en regels aan verbonden. Dacht maaltijd max 7 euro per dag, parking 15 per maand maar dan moet de auto in garage staan bv

Neen, dat bedoel ik niet. Tof95 krijgt geen MC's.
Wat je meestal ziet is dat er dan een maaltijdvergoeding van een €10 per werkdag wordt gegeven.
Ik vind dat zever. Dat is wellicht de reden waarom ik geen maaltijdcheques krijg. Als ik bij klanten ben (officiëel meer dan 5u op baan) dan heb ik recht op die €10/dag. Maar dat gebeurt mss 1-2 keer per week.

Vergeet wel niet dat daar in januari direct 280€ bruto bijkomt. Al is het nu ook niet direct de hoogste verloning. Maar als hij zou overwegen om zijn licht op te laten ergens anders, dan moet hij daar wel rekening mee houden als hij zou overstappen.
Dat krijgt iedereen?(PC200)

Niet markt conform.
Met 5 jaar ervaring mocht je al 2.1-2.3k netto hebben.

Met 1 jaar ervaring als ing. heb ik een aanbod gekregen van 4000 bruto (4400 incl. index), wel zonder wagen + 8% bonus op brutojaarloon incl. vakantiegeld.

Volgens enkele berekeningen kon het extra brutoloon het voordeel van een bedrijfswagen niet overtreffen. Zeker omdat het woonwerk verkeer 120km enkel bedroeg (wel 3d telewerk).
Een wagen van 30.000 euro zou een payback time hebben van +8 jaar op basis van het extra nettoloon in vergelijking met een ander salarisoffer (3100 bruto + 100 netto) met wagen. Het was ongeveer een nettoverschil van 5500 euro per jaar. (Op mijn leeftijd mag je bijvoorbeeld al rekenen op een omniumverzekering van 2500 euro per jaar).

Enkel een royale kilometervergoeding voor beroepsverplaatsingen en vanaf 20.000 kilometer per jaar werd de payback time gereduceerd naar 5 jaar.

Aanbod geweigerd en er volgde een nieuw voorstel van 3500 bruto + wagen (Skoda hybride of Skoda Enyaq).
Bruto jaarsalaris word berekend op maandsalaris x 13.92 (bij bediende)
Dus zou altijd incl. Vakantiegeld en eindejaarspremie moeten zijn.

Proficiat! Dit offer komt overeen met wat een ir/ing met 5j ervaring typisch verdiend.

Mja, zoals altijd, heb ik bepaalde bedrijven zien meegaan met het opbod, terwijl ik andere bedrijven daar niet heb in zien meegaan. Afwachten wat het nieuwe normaal wordt :p.

In de categorie veralgemening kan dat ook wel tellen :p

Ik ben dan ook iemand die in veralgemeningen gelooft waarbij de uitzondering de regel bevestigt :p.
Ik houd niet van lange tenen.

Dat krijgt iedereen?(PC200)
Ja dat krijgt iedereen, maar iemand die bij de NMBS werkt, die zit niet in PC200 en die heeft die indexatie (of een stuk ervan) nu al gekregen. Als je dan ook een statement maakt van amai die lonen bij de NMBS zijn hoog, vergeet dan wel niet dat die 10% die in januari komt voor de correcte vergelijking nog dient meegenomen te worden.

En als je op zoek gaat naar nieuw werk, dat je niet uw huidig loon gebruikt om te bepalen of een aanbod beter is ja of neen. Maar dat je die index er al meeneemt. Want in uw huidige job ga je die er binnen 2 maand erbij hebben. Kortom verlies dat niet uit het oog. Zou zonde zijn dat je denkt dat je u enorm verbeterd als je vertrekt om dan 3100€ bruto als referentie te nemen ;).
Daarom dat ik ook vroeg aan topgear of bij dat richtingsbedrag van 3500€ de index al bijzat. Waarna hij dit extra gestoffeerd had.

De bankensector lijkt me best wel een Ok-sector qua verloning en voorwaarden. Je moet natuurlijk houden van continu piekfijn uitgedost te zijn, met clean desk kunnen werken en de typische bureau-geur die in banken hangt. Of ligt dat laatste aan mijn reukorgaan?
Ba wah, ik heb soms geen zin om mijn baard te scheren en dan zie ik er toch redelijk onverzorgd uit. Ik werk nochtans al 12 jaar in de bank en verzekeringssector. Ik krijg daar toch geen vreemde reacties op en ik ben daarvoor nog nooit op het matje geroepen.

Dus piekfijn uitgedost is een beetje overdreven, dat bepaal je nog altijd zelf. :tongue:

Het is wel zo dat je in de zomer nu niet met schandalen, een korte broek en een T-shirt zonder mouwen moet afkomen. 1 collega heeft dit ooit gedaan en die kreeg serieus onder zijn voeten.

Goh ik weet zelfs niet of het de uitzonderingen zijn, ik denk dat een groot deel, mss zelfs de meesten, gaan werken voor hun eigen profijt.
Je moet het wel interpreteren op mijn wijze hé (en ik heb soms een niet navolgbare logica... kweet het). Ik bedoel niet dat je gaat werken om brood op de plank te zetten, dat is nu eenmaal de "basisreden" om te gaan werken. Ik bedoel dat je eender welke job aanneemt omdat die het best betaalt. En dat loon dus het enigste is wat u die job doet beoefenen.

In mijn ervaring is dat iets wat je kan doen. Maar de minderheid houdt dat een leven lang (of lang dus...) vol als enkel en alleen het geld hetgene is die u die job doet beoefenen. Al zullen die er altijd wel zijn natuurlijk. Mijn idee is eerder dat mensen die naast het geld ook andere positieve zaken zien in hun job en daar op kunnen focussen of leren focussen ipv op het negatieve van die job, dat die die job langer gaan volhouden, algemeen gezien, als degene die enkel naar de dollartekens kijkt.
Al kan ik gerust mis zijn.

En in de uitleg die chauffagist geeft, komt hij mij uit als iemand die passioneel start aangezien nieuw. En nadat die nieuwigheid ervanaf is, kan hij zich niet echt meer opladen om door te zetten. Waardoor hij dan ook van job verandert.
En dan 15 jaar later zich de vraag stelt hoe het komt dat hij vb moet tevreden zijn met 4k terwijl die gast die destijds de positieve kanten heeft gezien in zijn job en de negatieve kanten heeft kunnen negeren ondertussen aan de +/-6k zit. Al moeten we eerlijk zijn dat zelfs met 4k hij niet moet klagen ;).

Ik kan enkel zeggen dat ik een gelijkaardige shock had toen ik na mijn studies de werkvloer opging. En ik mij gewoon stierlijk verveelde in de BS jobs waar men u mee bezig hield. Veel daarvan leek gewoon bezigheidstherapie (excelletjes invullen, kleine bestellingen maken, lijstjes van lijstjes van lijstjes opvolgen,...) waar je u verdomme begon af te vragen waarom je uw broek had versleten. Uiteindelijk heeft de overheid mij de reddingsboei gegooid doordat ik daar in een job gegooid werd, waarbij je eigenlijk zoveel zaken naar u toe kwamen. En je kon zwemmen of verzuipen. Waardoor het leuk was, en leuk bleef - zelfs nu nog. Ook al draaide ik toen 70-80 uur als ambetantenaar in de week voor quasi een decennium. En door mijn voorganger heb ik dan de raad gekregen toen die mij bezig zag dat ik in mijn job iets moest vinden wat ik leuk vond om mij door de minder leuke zaken te trekken. En dat je in alles in het leven dat ging tegen komen.
Dat heeft mij die klik doen maken om over te schakelen van kortstondige werkgelegenheid zoals chauffagist naar langdurige werkgelegenheid. Al ben ik wel niet de persoon die goesting heeft om na een werkdag nog te zitten kloten aan vanalles en nog wat. Al is dit misschien wel iets te off-topic...

Terug
Bovenaan