Ik heb het over startloon, nul anciënniteit, vers van de schoolbanken. Het is natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken bachelor onderwijs van 21 jaar <-> bio ingenieur van 27 met 5 jr werk-evaring.
Dus vergelijk het dan met het loon van een kleuterleidster met 5 jaar ervaring (3.114 euro bruto). Dat gaat geen hemelschokkend verschil geven hoor.
Wat die wagen betreft is dat soms een voordeel, soms niet. Een bedrijfswagen is leuk als privé ook veel rijdt of ver van je werk woont.
Het is soms een vergiftigd geschenk. Maar het blijft nu eenmaal een substantieel voordeel. Desondanks bij veel bedrijven waar dit een salariswagen is kan je dit ook opofferen voor extra brutoloon waardoor het loon toch makkelijk 500€ bruto hoger gaat. Al is dat in weze wel een inlevering op de mogelijkheden. Als je ziet wat nieuwe wagens kosten, wat naft en verzekeringen kosten, onderhoud... en als je dan ziet dat er toch redelijk wat mensen vlot 15k km doen. Dan is en blijft dat toch een niet onaardig voordeel. Maar als je dat vergelijkt bij mij, die zich ingesteld heeft op het OV of te voet, dan zou dat een beperkt voordeel geweest zijn. Ik heb meer gehad aan dat extra loon, aangezien dat mij de mogelijkheid heeft gegeven om mijn lening te verzwaren, want meer nettoloon. En dus een nieuwer huis of sneller terugbetaald of...
Ik heb mijn onderwijsactiviteiten al moeten afbouwen naar 80%, deels uit eigen wil, deels omwille van first come-first serve politiek (lees oude knarren die voorrang krijgen bij verdeling van percentages) dat levert nu nog 4K bruto op. Die naftkosten zijn wel een P.I.T.A. , hoewel ik deels kan recupereren als ik op 1 dag van campus A naar B moet, absurde regeltjes. Hoofdplaats is A , B is enkel voor 1/2 dag per week en 1 semester. Rechtstreeks naar B rijden, niet vergoed, van A naar B rijden, wel 41 ct/km cashen. De brandstof kosten worden overigens gedekt door mijn bijberoep.
Je bekijkt het verkeerd. In een bedrijf hebben anciens ook meer krediet opgebouwd dan een nieuweling. Ook al bewijst die nieuweling zich voor 1 jaar of 2 jaar lang. Die ancien heeft om het cru te zeggen zich 20 jaar bewezen. Waarom zou een nieuweling dan ineens de leuke jobkes krijgen ? Is het niet logisch dat je u ook even bewijst, en dat je binnen 10 jaar of zo de ancien bent die dan tov de nieuwelingen gelijkaardige voordelen krijgt?
Voor de rest zijn die regeltjes niet echt belachelijk. De basis hiervoor is gewoon de wet die stelt dat woon - werk verkeer ten uwe laste is, en werk - werk verkeer een vergoeding krijgt. En ze zijn zo zelfs ook altijd voorzien geweest bij de bedrijven, enkel hebben de salariswagens dit ondertussen een beetje zwaar verwaterd of verwarrend gemaakt...
Ik weet trouwens nog niet of ik ga blijven in het onderwijs werken. Ik erger me dood aan de traagheid en het "pamperdestudentenbeleid". Vorig jaar enorm mijn best gedaan, veel studenten ingeschreven, deelgenomen aan tal van beurzen, bezoeken aan secundaire scholen, waardoor we nu met een dubbel aantal zitten. Top evaluatie, alle kpi's behaald. Stank voor dank mag ik evenveel uren les geven voor 80% loon. De uitgebluste generatie gaat lopen met de mooie stage-begeleiding uren en ondertussen worden er nog wat managers aangeworven die mee mogen werken aan het beleid, dat om de 6 maand veranderd.
Now colour me surprised...
Enigste wat ik hierop kan zeggen is dat alles zijn goede en zijn slechte kanten heeft. Net zoals dat hoofdberoepen zijn goede en zijn slechte kanten heeft. Uiteindelijk werk je om brood op de plank te brengen. Anders ging je niet werken.
Daarnaast ga je mij niet zeggen dat in uw relatie of met de kinderen alles elke dag perfect is en dat er ook eens dagen zijn die u de keel uitsteken of het gedrag van uw eega of uw kinderen u de goesting geven om ze allen eens door de mangel te halen of eens goed door elkaar te schudden. Dat is gewoon normaal. Iets dat altijd happy en perfect is bestaat niet.
Realiseer u dat. Aanvaardt dat. En leer ermee leven, je gaat veel gelukkiger zijn geloof mij vrij. En, PS, verlies die focus op ik verdien zoveel euro per uur. Of maximaliseer het loon door x of y. Je gaat u veel beter in uw vel voelen als je zaken leert accepteren.
Ik haal meer voldoening uit mijn bijberoep dan uit mijn hoofdberoep, ik kan mij moeilijk identificeren met het "bedrijf" en dat is een wederkerend fenomeen in elk bedrijf waar ik werk. Telkens met goede moed beginnen, om na een jaar vast te stellen dat ik mij niet echt kan identificeren met het bedrijf, op dat punt kijk ik enkel nog naar eigen profijt en gaat mijn brein over op: met minimum inspanning het bedrijf tevreden houden.
Je moet u dan ook niet identificeren met het bedrijf. Dat is managementspeak waar je geen sikkepit moet om geven. Het enigste wat je moet doen is uw werk doen, op uw tanden bijten dat alles niet perfect is. En u focussen op de zaken die je wel leuk vindt (desnoods onderdelen heruitdenken zodanig dat je ze wel graag doet indien mogelijk) en de andere zaken er gewoon bijnemen als zijnde part of the job.
Ik denk dat uw carrière DAT op zijn minst heeft duidelijk gemaakt. Niets is perfect. En for the love of god, focus niet op uw eigen profijt... dat is misschien leuk voor dat eventjes. Maar op termijn ga je dat niet kunnen volhouden. Focus u aub op de leuke stukken in uw job, desnoods aangevuld met dat profijt. Maar nooit enkel op het profijt... dat gaat u een degout geven op termijn en je gaat dat niet blijven volhouden.
Geld is een motivator... maar 1 met een limiet. Dat is juist waarom men mensen via die hogervermelde managementspeak proberen te motiveren omdat je op die manier een performantere werknemer bent.
Voorlopig heb ik die 4K bruto zeker nog nodig en profiteer ik van de verlof-voordelen om veel in bijberoep te kunnen werken.
Het is u gegund. Maar voor mij mocht dat heel systeem van bijberoepen en dergelijke meer, nu we op zoek zijn naar extra geld, afgeschaft worden.