Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Lijkt me echt wel aan de lage kant voor een ingenieur (zowel qua loon als qua voordelen).
Vergeet wel niet dat daar in januari direct 280€ bruto bijkomt. Al is het nu ook niet direct de hoogste verloning. Maar als hij zou overwegen om zijn licht op te laten ergens anders, dan moet hij daar wel rekening mee houden als hij zou overstappen.

Lijkt me toch ook eerder aan de lage kant, toen ik 2 jaar geleden startte en ook bij enkele consultancy bedrijven solliciteerde was het loon +-2500€ met dezelfde voordelen als jou. Denk dat @Topgear je ook meer over de lonen binnen pharma-consultancy kan vertellen

Toch ook eens een account aangemaakt. Is dit een marktconform loon of niet?
Leeftijd: 28
Opleiding: Bio-ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5j
Consultancybedrijf in de farma - PC200
Huidige functie: project engineer (validation)
Anciënniteit: 3j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-42

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): +-2800
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 1950

Dit is gewoon onderbetaald, dit is een 2015 startersloonpakket van een bachelor bouwkunde van 21 jaar, die als projectleider ofzo aan de slag gaat.

Het startloon van een kleuterjuf is al +2800 bruto.

Dit lijkt me eerder weinig. Toen ik afstudeerde in 2011 waren dit al startlonen voor ing's. Ondertussen zie ik hier al startlonen/juniorlonen van 4K bruto verschijnen, wat natuurlijk normaal is met huidige consumptieprijzen...
Neen, dit is niet weinig. Hij wordt correct betaald. Uiteraard kan hij wat stijgen bij een jobhop, maar hij wordt niet onderbetaald.

Laatst bewerkt:
Toch ook eens een account aangemaakt. Is dit een marktconform loon of niet?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Bio-ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Consultancybedrijf in de farma - PC200
Huidige functie: project engineer (validation)
Anciënniteit: 3j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-42

Maand salaris (bruto): +-2800
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 1950
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: GSM
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 20 km
Afstand woon/werk in tijd: +- 35 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfswagen + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 4
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: met periodes
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
Neen, dit is niet marktconform. Ik kan al raden wie je werkgever is. Als je vandaag bij ons op gesprek komt, dan krijg je een voorstel van +-€3500 (dit is nog onderhandelbaar en als je een mooie CV hebt en goed overkomt, dan zal je een hoger offer krijgen), €150 netto vergoedingen, een bonus van +-€2500 bruto en de rest blijft quasi gelijk.

Toch eigenlijk triest. Snel gegokt, zal je gestart zijn aan +-€2400 bruto (indien lager, is het echt schandalig) en dus slechts een 15% gestegen op 5 jaar, waarvan nog een deel indexatie. Heb je eigenlijk ooit opslag gekregen op basis van prestaties?

Ongelooflijk dat zo'n kleine consultancy bedrijven daar mee blijven wegkomen. Sorry dat ik zo cru overkom.

Dit is gewoon onderbetaald, dit is een 2015 startersloonpakket van een bachelor bouwkunde van 21 jaar, die als projectleider ofzo aan de slag gaat.

Het startloon van een kleuterjuf is al +2800 bruto.
Een kleuterjuf verdient geen :

1) bedrijfswagen + tankkaart
2) ecocheques + maaltijdcheques
3) nettovergoeding van 100€
4) heeft geen telewerk buiten corona

Dus wel een beetje correct zijn hé. Zo super laag is dat echt niet... en jij zou dat moeten weten want je hebt al meermaals zitten lamenteren over uw naftkosten terwijl uw verloning dan nog eens op een ander niveau is :p. Al zijn er die meer betalen en zijn er ook die niet meer betalen. Al mag @Topgear wel even bevestigen of die 3500€ bruto is voor de indexatie of na de indexatie ;p. Om hem een goed idee te geven terwijl hij aan het onderhandelen is van waar hij ongeveer op moet mikken. Al moet hij niet verwachten dat hij die verhoging bij zijn chef makkelijk bedongen krijgt zonder dat hij een aanbieding in zijn pollen heeft die hierrond schommelt en dat zijn baas bereid is om hem niet te verliezen. Dat is altijd de afweging bij die onderhandelingen.

Dus wel een beetje correct zijn hé. Zo super laag is dat echt niet... en jij zou dat moeten weten want je hebt al meermaals zitten lamenteren over uw naftkosten terwijl uw verloning dan nog eens op een ander niveau is :p. Al zijn er die meer betalen en zijn er ook die niet meer betalen. Al mag @Topgear wel even bevestigen of die 3500€ bruto is voor de indexatie of na de indexatie ;p. Om hem een goed idee te geven terwijl hij aan het onderhandelen is van waar hij ongeveer op moet mikken. Al moet hij niet verwachten dat hij die verhoging bij zijn chef makkelijk bedongen krijgt zonder dat hij een aanbieding in zijn pollen heeft die hierrond schommelt en dat zijn baas bereid is om hem niet te verliezen. Dat is altijd de afweging bij die onderhandelingen.
Laat ons zeggen dat consultants met 5j relevante ervaring bij ons tussen €3200 en €3700 verdienen. Als hij in 2022 binnenkomt bij ons, zal het rond de €3500 zijn en pakt hij de index mee in 2023. Indien hij pas zou starten in 2023, dan wordt de index meegenomen en moet hij rekenen op +-€3850. ;-)

Alleszins veel meer dan de +-€3100 waar hij gaat belanden bij zijn huidige werkgever.

Bij de nmbs is het simpel al die op de bureau zitten zijn mooi beloond en veel vrij af. 4/5 op bureau is werkelijk ook 4/5. Als mijn 4/5 dag toevallig valt op men enigste rustdag in mijn reeks dan mag ik nog 6/7 komen werken. Als je 4/5 per week neemt op de bureau ben je 9 dagen achter elkaar thuis. Als je dit als rijdende personeel doet en pech hebt dan mag je het weekend voor u 4/5 en weekend erna ook werken ben je dus maar 5 dagen thuis. Al degene die in of rond trein werken mogen hun klote afdraaien omdat ze hun verlof niet krijgen.

Maar de ingenieur bij de nmbs zal zo geen slecht leven hebben dat klopt.

Dat is toch niet realistisch?
Dat is meer dan welke topbetaler dan ook. Veel meer dan welke topbetaler.

Laat ons even serieus zijn, 5k bruto voor een starter.
het is ook geen 5k, maar 4348€ blijkbaar. En als je dat vergelijkt met 2700 euro inclusief alle extralegale voordelen van een consultant-boite, dan zeker niet veel hoger, integendeel.

Staar je niet blind op brutolonen. Ik heb meer dan het dubbele brutoloon dan collega-externen, maar verdien netto niet veel meer.

het is ook geen 5k, maar 4348€ blijkbaar. En als je dat vergelijkt met 2700 euro inclusief alle extralegale voordelen van een consultant-boite, dan zeker niet veel hoger, integendeel.

Staar je niet blind op brutolonen. Ik heb meer dan het dubbele brutoloon dan collega-externen, maar verdien netto niet veel meer.
En we moeten eerlijk zijn, het is 4348€ waar de indexstijging van +/-8-10% al ingerekend is. Wat als je vergelijkt bij sommige nog niet het geval is. En dat brutoloon toch ook al vlot boven de 3k gaat voor een burgie (met gekende voordelen).

Dus appelen met appelen vergelijken natuurlijk. Al is dat eindloon van 7-8k bruto na 30jaar zeker niet slecht.

Dus wel een beetje correct zijn hé. Zo super laag is dat echt niet... en jij zou dat moeten weten want je hebt al meermaals zitten lamenteren over uw naftkosten terwijl uw verloning dan nog eens op een ander niveau is :p.

Ik heb het over startloon, nul anciënniteit, vers van de schoolbanken. Het is natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken bachelor onderwijs van 21 jaar <-> bio ingenieur van 27 met 5 jr werk-evaring.

Wat die wagen betreft is dat soms een voordeel, soms niet. Een bedrijfswagen is leuk als privé ook veel rijdt of ver van je werk woont.

Ik heb mijn onderwijsactiviteiten al moeten afbouwen naar 80%, deels uit eigen wil, deels omwille van first come-first serve politiek (lees oude knarren die voorrang krijgen bij verdeling van percentages) dat levert nu nog 4K bruto op. Die naftkosten zijn wel een P.I.T.A. , hoewel ik deels kan recupereren als ik op 1 dag van campus A naar B moet, absurde regeltjes. Hoofdplaats is A , B is enkel voor 1/2 dag per week en 1 semester. Rechtstreeks naar B rijden, niet vergoed, van A naar B rijden, wel 41 ct/km cashen. De brandstof kosten worden overigens gedekt door mijn bijberoep.

En even off-topic:

Ik weet trouwens nog niet of ik ga blijven in het onderwijs werken. Ik erger me dood aan de traagheid en het "pamperdestudentenbeleid". Vorig jaar enorm mijn best gedaan, veel studenten ingeschreven, deelgenomen aan tal van beurzen, bezoeken aan secundaire scholen, waardoor we nu met een dubbel aantal zitten. Top evaluatie, alle kpi's behaald. Stank voor dank mag ik evenveel uren les geven voor 80% loon. De uitgebluste generatie gaat lopen met de mooie stage-begeleiding uren en ondertussen worden er nog wat managers aangeworven die mee mogen werken aan het beleid, dat om de 6 maand veranderd.

Ik haal meer voldoening uit mijn bijberoep dan uit mijn hoofdberoep, ik kan mij moeilijk identificeren met het "bedrijf" en dat is een wederkerend fenomeen in elk bedrijf waar ik werk. Telkens met goede moed beginnen, om na een jaar vast te stellen dat ik mij niet echt kan identificeren met het bedrijf, op dat punt kijk ik enkel nog naar eigen profijt en gaat mijn brein over op: met minimum inspanning het bedrijf tevreden houden.

Voorlopig heb ik die 4K bruto zeker nog nodig en profiteer ik van de verlof-voordelen om veel in bijberoep te kunnen werken.

Ik heb het over startloon, nul anciënniteit, vers van de schoolbanken. Het is natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken bachelor onderwijs van 21 jaar <-> bio ingenieur van 27 met 5 jr werk-evaring.
Dus vergelijk het dan met het loon van een kleuterleidster met 5 jaar ervaring (3.114 euro bruto). Dat gaat geen hemelschokkend verschil geven hoor.

Wat die wagen betreft is dat soms een voordeel, soms niet. Een bedrijfswagen is leuk als privé ook veel rijdt of ver van je werk woont.
Het is soms een vergiftigd geschenk. Maar het blijft nu eenmaal een substantieel voordeel. Desondanks bij veel bedrijven waar dit een salariswagen is kan je dit ook opofferen voor extra brutoloon waardoor het loon toch makkelijk 500€ bruto hoger gaat. Al is dat in weze wel een inlevering op de mogelijkheden. Als je ziet wat nieuwe wagens kosten, wat naft en verzekeringen kosten, onderhoud... en als je dan ziet dat er toch redelijk wat mensen vlot 15k km doen. Dan is en blijft dat toch een niet onaardig voordeel. Maar als je dat vergelijkt bij mij, die zich ingesteld heeft op het OV of te voet, dan zou dat een beperkt voordeel geweest zijn. Ik heb meer gehad aan dat extra loon, aangezien dat mij de mogelijkheid heeft gegeven om mijn lening te verzwaren, want meer nettoloon. En dus een nieuwer huis of sneller terugbetaald of...

Ik heb mijn onderwijsactiviteiten al moeten afbouwen naar 80%, deels uit eigen wil, deels omwille van first come-first serve politiek (lees oude knarren die voorrang krijgen bij verdeling van percentages) dat levert nu nog 4K bruto op. Die naftkosten zijn wel een P.I.T.A. , hoewel ik deels kan recupereren als ik op 1 dag van campus A naar B moet, absurde regeltjes. Hoofdplaats is A , B is enkel voor 1/2 dag per week en 1 semester. Rechtstreeks naar B rijden, niet vergoed, van A naar B rijden, wel 41 ct/km cashen. De brandstof kosten worden overigens gedekt door mijn bijberoep.

Je bekijkt het verkeerd. In een bedrijf hebben anciens ook meer krediet opgebouwd dan een nieuweling. Ook al bewijst die nieuweling zich voor 1 jaar of 2 jaar lang. Die ancien heeft om het cru te zeggen zich 20 jaar bewezen. Waarom zou een nieuweling dan ineens de leuke jobkes krijgen ? Is het niet logisch dat je u ook even bewijst, en dat je binnen 10 jaar of zo de ancien bent die dan tov de nieuwelingen gelijkaardige voordelen krijgt?
Voor de rest zijn die regeltjes niet echt belachelijk. De basis hiervoor is gewoon de wet die stelt dat woon - werk verkeer ten uwe laste is, en werk - werk verkeer een vergoeding krijgt. En ze zijn zo zelfs ook altijd voorzien geweest bij de bedrijven, enkel hebben de salariswagens dit ondertussen een beetje zwaar verwaterd of verwarrend gemaakt...

Ik weet trouwens nog niet of ik ga blijven in het onderwijs werken. Ik erger me dood aan de traagheid en het "pamperdestudentenbeleid". Vorig jaar enorm mijn best gedaan, veel studenten ingeschreven, deelgenomen aan tal van beurzen, bezoeken aan secundaire scholen, waardoor we nu met een dubbel aantal zitten. Top evaluatie, alle kpi's behaald. Stank voor dank mag ik evenveel uren les geven voor 80% loon. De uitgebluste generatie gaat lopen met de mooie stage-begeleiding uren en ondertussen worden er nog wat managers aangeworven die mee mogen werken aan het beleid, dat om de 6 maand veranderd.
Now colour me surprised...

Enigste wat ik hierop kan zeggen is dat alles zijn goede en zijn slechte kanten heeft. Net zoals dat hoofdberoepen zijn goede en zijn slechte kanten heeft. Uiteindelijk werk je om brood op de plank te brengen. Anders ging je niet werken.

Daarnaast ga je mij niet zeggen dat in uw relatie of met de kinderen alles elke dag perfect is en dat er ook eens dagen zijn die u de keel uitsteken of het gedrag van uw eega of uw kinderen u de goesting geven om ze allen eens door de mangel te halen of eens goed door elkaar te schudden. Dat is gewoon normaal. Iets dat altijd happy en perfect is bestaat niet.

Realiseer u dat. Aanvaardt dat. En leer ermee leven, je gaat veel gelukkiger zijn geloof mij vrij. En, PS, verlies die focus op ik verdien zoveel euro per uur. Of maximaliseer het loon door x of y. Je gaat u veel beter in uw vel voelen als je zaken leert accepteren.

Ik haal meer voldoening uit mijn bijberoep dan uit mijn hoofdberoep, ik kan mij moeilijk identificeren met het "bedrijf" en dat is een wederkerend fenomeen in elk bedrijf waar ik werk. Telkens met goede moed beginnen, om na een jaar vast te stellen dat ik mij niet echt kan identificeren met het bedrijf, op dat punt kijk ik enkel nog naar eigen profijt en gaat mijn brein over op: met minimum inspanning het bedrijf tevreden houden.
Je moet u dan ook niet identificeren met het bedrijf. Dat is managementspeak waar je geen sikkepit moet om geven. Het enigste wat je moet doen is uw werk doen, op uw tanden bijten dat alles niet perfect is. En u focussen op de zaken die je wel leuk vindt (desnoods onderdelen heruitdenken zodanig dat je ze wel graag doet indien mogelijk) en de andere zaken er gewoon bijnemen als zijnde part of the job.

Ik denk dat uw carrière DAT op zijn minst heeft duidelijk gemaakt. Niets is perfect. En for the love of god, focus niet op uw eigen profijt... dat is misschien leuk voor dat eventjes. Maar op termijn ga je dat niet kunnen volhouden. Focus u aub op de leuke stukken in uw job, desnoods aangevuld met dat profijt. Maar nooit enkel op het profijt... dat gaat u een degout geven op termijn en je gaat dat niet blijven volhouden.

Geld is een motivator... maar 1 met een limiet. Dat is juist waarom men mensen via die hogervermelde managementspeak proberen te motiveren omdat je op die manier een performantere werknemer bent.

Voorlopig heb ik die 4K bruto zeker nog nodig en profiteer ik van de verlof-voordelen om veel in bijberoep te kunnen werken.
Het is u gegund. Maar voor mij mocht dat heel systeem van bijberoepen en dergelijke meer, nu we op zoek zijn naar extra geld, afgeschaft worden.

Dat is bijna 700€ verschil, dat is wel een andere grootorde :P
Zonder veel voordelen is dat een pakket dat niet exuberant is. Maar toch ook niet weinig.
Maar bij de NMBS heb je ook wel nog een hele rits aan voordelen die je krijgt. Misschien geen wagen, maar dat is ook niet alles.
Vraag me af wat de jobinhoud en de verantwoordelijkheden dan zijn.

Ik staat me zeker niet blind op enkel brutoloon. Maar de extralegale pakketten zijn soms niet te onderschatten.
Ik denk dan maar een aan sociaal fonds waar je een bom geld kan uithalen op vlak van kosten verbonden aan het leven.

Dat is toch niet realistisch?
Dat is meer dan welke topbetaler dan ook. Veel meer dan welke topbetaler.

Laat ons even serieus zijn, 5k bruto voor een starter.
Dat is bijna 700€ verschil, dat is wel een andere grootorde :p
Zonder veel voordelen is dat een pakket dat niet exuberant is. Maar toch ook niet weinig.
Maar bij de NMBS heb je ook wel nog een hele rits aan voordelen die je krijgt. Misschien geen wagen, maar dat is ook niet alles.
Vraag me af wat de jobinhoud en de verantwoordelijkheden dan zijn.

Ik staat me zeker niet blind op enkel brutoloon. Maar de extralegale pakketten zijn soms niet te onderschatten.
Ik denk dan maar een aan sociaal fonds waar je een bom geld kan uithalen op vlak van kosten verbonden aan het leven.

Met 1 jaar ervaring als ing. heb ik een aanbod gekregen van 4000 bruto (4400 incl. index), wel zonder wagen + 8% bonus op brutojaarloon incl. vakantiegeld.

Volgens enkele berekeningen kon het extra brutoloon het voordeel van een bedrijfswagen niet overtreffen. Zeker omdat het woonwerk verkeer 120km enkel bedroeg (wel 3d telewerk).
Een wagen van 30.000 euro zou een payback time hebben van +8 jaar op basis van het extra nettoloon in vergelijking met een ander salarisoffer (3100 bruto + 100 netto) met wagen. Het was ongeveer een nettoverschil van 5500 euro per jaar. (Op mijn leeftijd mag je bijvoorbeeld al rekenen op een omniumverzekering van 2500 euro per jaar).

Enkel een royale kilometervergoeding voor beroepsverplaatsingen en vanaf 20.000 kilometer per jaar werd de payback time gereduceerd naar 5 jaar.

Aanbod geweigerd en er volgde een nieuw voorstel van 3500 bruto + wagen (Skoda hybride of Skoda Enyaq).

Laatst bewerkt:
Waar ik vroeger werkte (R&D overheid, genre Sciensano) is het startloon nu, voor een master exacte/toegepaste wetenschappen, 4850 euro, bijna lineair stijgend tot een maximum 7500 na 25 jaar. Toen ik er begon was het startloon (aan de huidige index) 4500 met PhD (4j anciënniteit), maar de PhD voorwaarde is geschrapt en het loon verhoogd wegens te weinig kandidaten. Alle bedragen geïndexeerd (index 1.92, september 2022). Weinig extra legale voordelen (hospi, groepsverzekering), maar nog steeds disproportioneel hoog.

De cultuur die de "quiet quitting" zoals chauffagist die omschrijft in de hand werkt, moet je erbij nemen.

Of om het nog eens expliciet te zeggen: van een hoog loon alleen word je zeker niet gelukkig. In het achterhoofd te houden wanneer je de posts hier leest. :)

Met 1 jaar ervaring als ing. heb ik een aanbod gekregen van 4000 bruto (4400 incl. index), wel zonder wagen + 8% bonus op brutojaarloon incl. vakantiegeld.
Dat is hoog voor iemand met je profiel.
in vergelijking met een ander salarisoffer (3100 bruto + 100 netto) met wagen.
Dit offer is correct voor iemand met je profiel.
Aanbod geweigerd en er volgde een nieuw voorstel van 3500 bruto + wagen (Skoda hybride of Skoda Enyaq).
Proficiat! Dit offer komt overeen met wat een ir/ing met 5j ervaring typisch verdiend.

Ik denk dat uw carrière DAT op zijn minst heeft duidelijk gemaakt. Niets is perfect. En for the love of god, focus niet op uw eigen profijt... dat is misschien leuk voor dat eventjes. Maar op termijn ga je dat niet kunnen volhouden. Focus u aub op de leuke stukken in uw job, desnoods aangevuld met dat profijt. Maar nooit enkel op het profijt... dat gaat u een degout geven op termijn en je gaat dat niet blijven volhouden.

Geld is een motivator... maar 1 met een limiet. Dat is juist waarom men mensen via die hogervermelde managementspeak proberen te motiveren omdat je op die manier een performantere werknemer bent.
In de categorie veralgemening kan dat ook wel tellen :p

Dat is hoog voor iemand met je profiel.

Dit offer is correct voor iemand met je profiel.

Proficiat! Dit offer komt overeen met wat een ir/ing met 5j ervaring typisch verdiend.
Ik heb het echter ook geweigerd en heb recent ergens anders getekend voor iets minder loon. Al zal dat best wel beperkt blijven omdat ik vrij veel vergoedingen en betaalde overuren zal hebben. Als ik wat ingewerkt ben zal ik mijn pakket invullen.

Zoals ik hier recent lees is loon ook lang niet alles.
Mijn voornaamste argument om een andere keuze te maken was dat ik vind dat een jonge ingenieur niet meteen 3/4 dagen van thuis uit moet werken maar in de eerste plaats ook plezier moet kunnen hebben op het werk (collega's en afterworks)... Ik ben nog niet begonnen bij mijn nieuwe werkgever en word al uitgenodigd voor sportevenementen en een teambuilding.
Doordat ik in een hecht team terecht kom twijfel ik ook niet aan de begeleiding die ik zal krijgen, waarbij ik bij de andere job met veel telewerk toch vragen bij stel.

De verplaatsing naar kantoor in Brussel (2u enkel) vind ik ook niet te onderschatten.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Master HW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 336
Huidige functie: Auditor
Anciënniteit: 1j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 +/-

Maand salaris (bruto): 2630
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400 (loon recentelijk verhoogd en loon fluctueert ifv netto vergoedingen)
Nettovergoedingen: 480
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: iPhone 12 + laptop
Maaltijdcheques: nee
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 6% DC
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): mogelijks bonus op einde van hun boekjaar (niet zo groot) / jaarlijks geven ze een aantal verlofdagen cadeau om te compenseren voor drukke periode (slechts 3) / overuren worden niet betaald

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 20
Afstand woon/werk in tijd: 30 min * 2 ; indien bij klant kan dit fluctueren
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): audi A1

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 3 extra verlofdagen na drukke periode
Vrijheid om verlof te nemen: Moeilijk van oktober tot en met mei.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Glijdende werkuren: 9u-12u en 14u-17u per HR afdeling maar in realiteit is dit geen beleid dat in voegen is
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: afhankelijk van je manager eerder
Hoe vaak overuren te presteren: vaak overuren (probeer dit te limiteren)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: indien starten IBR - een vergoeding van 100 EUR maandelijks
Telewerk (buiten corona-periode): Vier op vijf op basis van HR Policy
Verantwoordelijkheid over personeel: nvt

Bedrijf is een "kleiner" audit kantoor - denk de lijn van BDO, RSM, ....
Partners zijn machthebbers en HR heeft geen kracht om zaken door te duwen. Wanneer ik LinkedIn pagina bezoek van mijn werkgever zie ik dat de gemiddelde aanstelling nog geen 2j is. Bij Big Four bedrijven loopt dit op tot 3,5 tot 4j.
Hoe worden die 480 verantwoord? :wtf:

Terug
Bovenaan