Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Die zullen waarschijnlijk niet doorhebben dat die vaste indexatie er aankomt als je de enige werknemer bent in België :scream:

Hier hebben ze het ook weer niet door... "De performance cycle gaat in November door zoals elk jaar". Zijn ze in de USA weer aan het vergaderen en neuzelen om A 3% en B 2% en C 4% te geven, of 2.5, 2.5, 4. Of ... En dan in januari iedereen +10-11% :rofl: :rofl:

Ik was altijd tevreden over mijn loon (niet mijn eerste drijfveer), maar een vriend vond mijn loonpakket niet in verhouding met diploma, stress en anciënniteit. Daarom wilde ik hier even polsen of dit effectief zo is of hij gewoon te hoge verwachtingen heeft.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Master Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: SAP ERP Consultant
Anciënniteit: 6 jaar bij huidige werkgever; 4jaar elders
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u, piek tijdens projecten 50u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4.200EUR
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.600EUR
Nettovergoedingen: 250EUR
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: abonnement gsm+ laptop
Maaltijdcheques: 8EUR/dag
Ecocheques: 250EUR
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja, voor gezin
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90 (2.500EUR bruto)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: veelal bij klanten + nog deels remote (3/2)
Afstand woon/werk in km's: gemiddeld 25km
Afstand woon/werk in tijd: gemiddeld 2u (heen-en terug)
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, BMW X1 plug-in hybride incl. tankkaart en laadpas

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): neen
Vrijheid om verlof te nemen: afhankelijk van project
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: neen
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: afhankelijk van project(fase)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, afhankelijk van klant
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Ik zou voor optie 1 gaan. 4000 bruto + 8% bonus is echt wel dik cashen op uw leeftijd.
2ehands van EUR 30K heb je niet nodig, zoek iets goedkoper.
Als je naar uw klanten over heel België rijdt zal je toch ook wel een vergoeding krijgen?
Op die leeftijd moet je niet bezig zijn met te cashen, maar vooral zoveel mogelijk kunnen (bij)leren en groeien. In the end ga je daar sneller progressie mee maken en cashen op latere leeftijd.

124km rijden , los van het feit dat er ook af en toe klanten bezocht moeten worden is niet te onderschatten. Dat mensen dat zelfs overwegen blijft crazy gelet op de huidige wegeninfrastructuur / files en niet te vergeten de tijd om zo lang op de baan te zitten waar je niets mee kan doen.

Ik was altijd tevreden over mijn loon (niet mijn eerste drijfveer), maar een vriend vond mijn loonpakket niet in verhouding met diploma, stress en anciënniteit. Daarom wilde ik hier even polsen of dit effectief zo is of hij gewoon te hoge verwachtingen heeft.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, BMW X1 plug-in hybride incl. tankkaart en laadpas

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vind dat best een stevig pakket op het eerste zicht, als freelancer zou je natuurlijk wel 7000-8000 € netto + Porsche Taycan kunnen verdienen. Wellicht met niets meer problemen dan met ERP/SAP - vandaar gigantische lonen, t.g.v. slechte ontwikkeling - self fulfilling prophecy :ROFLMAO:

Beetje zoals de Range Rover in de auto -industrie. :ROFLMAO:

Voor iemand met 10 jaar (?) ervaring in SAP vind ik het pakket niet speciaal eigenlijk. Tijd om eens wat gesprekken aan te gaan dus, en inderdaad eventueel freelance verkennen.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Mijn vriend is ook SAP consultant. Heeft net zijn 10 jaar dienst bij de big four gevierd. Hij zit nu op een 3.600 EUR netto (nog geen kinderen ten laste, ook HIR). Wagen/workload/thuiswerk zit plus minus op hetzelfde niveau. Jaarlijkse bonus zit rond de 10-15k bruto per jaar.

Als SAP consultant kan je als freelancer zeer mooie dagrates scoren. Echter zit hij nog in hetzelfde twijfelstraatje, hij heeft geen zin om als freelancer in een uitvoerende positie terecht te komen. Daarnaast haalt hij nog altijd voldoende voldoening uit zijn werkomgeving, voelt niet de rush daar iets in te veranderen.

Het hangt er natuurlijk ook van af wat je precies doet binnen SAP. Een PP'er haalt bijvoorbeeld meestal hogere dagrates dan een SD'er of MM'er.
En de rates zelf doen er ook toe. Haal je gemiddeld 750 per dag, dan is er minder marge op je loon dan voor iemand die 900 per dag gemiddeld haalt.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 41
Opleiding: Graduaat Toegepaste Informatica + Postgraduaat IT Management
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : +- 18
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC326
Huidige functie: Project Manager
Anciënniteit: 16
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): geen idee... wie telt er nu uren?

Maand salaris (bruto): 5600
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3200
Nettovergoedingen: 120
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, geen idee hoeveel
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus hangt af van jaar tot jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: thuis, Brussel, Parijs, over gans België...
Afstand woon/werk in km's: Tussen de 0 en de 400 km
Afstand woon/werk in tijd: Tussen de 0 en 3 uur
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mobiliteitsbudget incl. firmawagen, fiets, tankkaart, laadpaal,...

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): geen idee
Vakantiedagen (andere extra): 20
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: stress maak je zelf...
Hoe vaak overuren te presteren: nooit, kader kan geen overuren doen
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Die zullen waarschijnlijk niet doorhebben dat die vaste indexatie er aankomt als je de enige werknemer bent in België :scream:
Don’t mind to be honest.

Ze zullen het nu wel merken soon enough. Allé het was een motiverende zet. Maar ruim 10k vooruit op 6 maanden tijd. Kan daar niks tegen zeggen. Ik heb ook al gezegd dat ik netto vergoedingen ook goed zou vinden. Maar zal da volgend jaar weer moeten pushen denk ik.

De klassieke truc is indexatie begin januari en opslag eind januari.
Opslag wordt niet geïndexeerd uiteraard, win-win zegt de werkgever!

De klassieke truc is indexatie begin januari en opslag eind januari.
Opslag wordt niet geïndexeerd uiteraard, win-win zegt de werkgever!
We hebben hier een kandidaat met 7j relevante ervaring een aanbod gedaan van 3,8k bruto met een typisch consultancy pakket. Het ging initieel voor start begin december.
Nu gaf de kandidaat aan om liever in Q1 2023 te starten. Voor ons geen probleem. Het aanbod wijzigen we niet en zolang ze er niets op zegt, loopt ze dus de indexatie van >10% in januari mis.. Ik ben benieuwd of het contract getekend wordt en zo ja, of die kandidaat daar iets over gaat zeggen..

Anyway, de WN's met soortgelijke ervaring gaan bij ons in Jan aan 4,1 à 4,2k bruto zitten en die komt dan binnen aan 3,8k bruto..

En zo zie je maar dat startdatum en onderhandelen cruciaal kunnen zijn, maar deze kandidaat ziet er op het eerste zicht niet iemand uit die daar aan gaat denken. Moest ik aan de andere kant van de tafel zitten, zou ik vragen of de indexering wordt doorgevoerd op het aanbod indien ik in Q1 2023 zou starten.

Mijn vriend is ook SAP consultant. Heeft net zijn 10 jaar dienst bij de big four gevierd. Hij zit nu op een 3.600 EUR netto (nog geen kinderen ten laste, ook HIR). Wagen/workload/thuiswerk zit plus minus op hetzelfde niveau. Jaarlijkse bonus zit rond de 10-15k bruto per jaar.

Als SAP consultant kan je als freelancer zeer mooie dagrates scoren. Echter zit hij nog in hetzelfde twijfelstraatje, hij heeft geen zin om als freelancer in een uitvoerende positie terecht te komen. Daarnaast haalt hij nog altijd voldoende voldoening uit zijn werkomgeving, voelt niet de rush daar iets in te veranderen.
Dank u voor de reacties en voor dit concreet voorbeeld. Uw vriend is geen team lead of dergelijke?

Een vergelijking van mijn loon op glassdoor liet mij uitschijnen dat ik wel rond dat gemiddelde schommelde voor een "senior consultant", maar er zit dus duidelijk nog wel een grote marge op naar boven toe. Eens nadenken hoe ik hierover ga onderhandelen bij mijn werkgever, wetende dat er ook al +/- 10% indexatie in januari zal komen naar alle waarschijnlijkheid.

Ondertussen ook al wat simulaties aan het maken over een switch naar freelance consultant.

We hebben hier een kandidaat met 7j relevante ervaring een aanbod gedaan van 3,8k bruto met een typisch consultancy pakket. Het ging initieel voor start begin december.
Nu gaf de kandidaat aan om liever in Q1 2023 te starten. Voor ons geen probleem. Het aanbod wijzigen we niet en zolang ze er niets op zegt, loopt ze dus de indexatie van >10% in januari mis.. Ik ben benieuwd of het contract getekend wordt en zo ja, of die kandidaat daar iets over gaat zeggen..

Anyway, de WN's met soortgelijke ervaring gaan bij ons in Jan aan 4,1 à 4,2k bruto zitten en die komt dan binnen aan 3,8k bruto..

En zo zie je maar dat startdatum en onderhandelen cruciaal kunnen zijn, maar deze kandidaat ziet er op het eerste zicht niet iemand uit die daar aan gaat denken. Moest ik aan de andere kant van de tafel zitten, zou ik vragen of de indexering wordt doorgevoerd op het aanbod indien ik in Q1 2023 zou starten.

Om nog maar eens aan te geven hoe belangrijk het is om toch een beetje kennis en financiële geletterdheid te hebben.
Ik snap waarom hij pas in 2023 wilt starten. Maar hij snapt waarschijnlijk niet waarom dat potentieel heel nadelig kan zijn.
300€ meer loon puur door indexatie, geen twee keer over nadenken.

Dank u voor de reacties en voor dit concreet voorbeeld. Uw vriend is geen team lead of dergelijke?

Een vergelijking van mijn loon op glassdoor liet mij uitschijnen dat ik wel rond dat gemiddelde schommelde voor een "senior consultant", maar er zit dus duidelijk nog wel een grote marge op naar boven toe. Eens nadenken hoe ik hierover ga onderhandelen bij mijn werkgever, wetende dat er ook al +/- 10% indexatie in januari zal komen naar alle waarschijnlijkheid.

Ondertussen ook al wat simulaties aan het maken over een switch naar freelance consultant.
Senior manager, dus inderdaad meer management rol dan operationeel (team lead/project manager/proposals/budgettering/planning/rekrutering/coaching/organisatie van de events binnen zijn business line/aansturen uitwerking nieuwe tools etc).

Hij is evenzeer benieuwd wat ze met die indexatie gaan doen bij de loonsopslag volgend jaar. Bij big four ga je er jaarlijks op vooruit in lijn met uw ervaring. Door de indexatie breekt hij door de loonschalen die voor zijn niveau van toepassing zijn.

Senior manager, dus inderdaad meer management rol dan operationeel (team lead/project manager/proposals/budgettering/planning/rekrutering/coaching/organisatie van de events binnen zijn business line/aansturen uitwerking nieuwe tools etc).

Hij is evenzeer benieuwd wat ze met die indexatie gaan doen bij de loonsopslag volgend jaar. Bij big four ga je er jaarlijks op vooruit in lijn met uw ervaring. Door de indexatie breekt hij door de loonschalen die voor zijn niveau van toepassing zijn.
De loonschalen gaan wel mee indexeren zeker?

Company B
Bruto €3.400
Netto vergoeding €430
Bedrijfswagen + tankkaart onbeperkt
Vakantiegeld
13de maand
CAO 90 (+- €2.000 bruto)
Sign on bonus €3.400
Home office 2-3 dagen
220KM W-W heen&terug
Veel groeimogelijkheden

Als je hier nog eens file hebt zijn dat wel heel lange dagen, als je werkdagen dan ook nog eens uitlopen bvb.
Ik zou het er niet voor over hebben.

Volgende voorstellen op tafel:

Company A
Bruto €4.475
Maaltijdcheq €3,5/g.d
Bedrijfswagen + tankkaart €250
Vakantiegeld
Eindejaarspremie
Home office 2-3 dagen
70KM W-W Heen&terug
Groeimogelijkheden beperkt

Company B
Bruto €3.400
Netto vergoeding €430
Bedrijfswagen + tankkaart onbeperkt
Vakantiegeld
13de maand
CAO 90 (+- €2.000 bruto)
Sign on bonus €3.400
Home office 2-3 dagen
220KM W-W heen&terug
Veel groeimogelijkheden

Company A lijkt me toch de duidelijke winnaar hier?

Ik vraag me dan wel af of dat de juiste manier is om u als werkgever van de domme te houden. Die kandidaat gaat dat vroeg of laat sowieso wel te weten komen, of gaat eventueel vergelijken met collega's, of na een half jaar de markt nog eens afschuimen. Ik kan me voorstellen dat je als kandidaat niet echt gelukkig gaat zijn wetende dat je nieuwe werkgever je een klein beetje in het zak heeft gezet, en voor je het weet bolt deze persoon het na haar opleidingsperiode terug af.

Ik heb eigenlijk juist het omgekeerde meegemaakt. Half dit jaar van werk veranderd en onderhandeld op basis van mijn toen al geïndexeerde loon aangezien bij mijn vorige werkgever indexatie werden gedaan na overschrijden van de spilindex met 2%. Ik ging er vanuit dat dit bij mijn nieuwe werkgever ook zo zou zijn, maar ben er achter gekomen dat indexatie dus eenmalig per jaar wordt gedaan in januari.

Om nog maar eens aan te geven hoe belangrijk het is om toch een beetje kennis en financiële geletterdheid te hebben.
Ik snap waarom hij pas in 2023 wilt starten. Maar hij snapt waarschijnlijk niet waarom dat potentieel heel nadelig kan zijn.
300€ meer loon puur door indexatie, geen twee keer over nadenken.

Een correcte werkgever zou die indexatie dan mee voorzien. Doen ze dat niet, dan trek ik als werknemer mijn conclusies.
Je mag namelijk niet vergeten dat die persoon hier misschien nu niet aan denkt dat hij of zij daarmee langs die indexatie grijpt. Maar wees maar zeker dat als die in het nieuws continue hoort vallen dat er een index komt van 10-11% of whatever, en hij krijgt die niet. En laat ons duidelijk zijn, dit gaat breed uitgesmeerd worden in het nieuws hé... Dan heb je hier instant een ongelukkige werknemer mee gecreëerd.

Het is een werkgever zijn recht om dat te doen. Maar zaag achteraf niet dat je uw personeel niet kunt vasthouden of dat ze vertrekken hé. Dat is dan een gevolg van uw eigen keuze. Het hebben of niet hebben van een indexatie van 11% is geen klein bier hé... 2% of 1% zouden mensen al eens aan zich voorbij laten gaan. Dergelijke bedragen dat lijkt mij gewoon een grond van frustraties bij uw werknemer te faciliteren. Toch zeker als je bereid was om die al in 2022 nog in dienst te nemen en dat je als werkgever dan toch sowieso die 11% aan uw broek had gehad...

Ik vraag me dan wel af of dat de juiste manier is om u als werkgever van de domme te houden.
We zijn geen liefdadigheidsorganisatie. We hebben ook targets van bovenaf om een bepaalde marge te draaien. Ons offer is heel correct. Het is aan de kandidaat om eventueel te onderhandelen met goede argumenten.
Die kandidaat gaat dat vroeg of laat sowieso wel te weten komen, of gaat eventueel vergelijken met collega's, of na een half jaar de markt nog eens afschuimen.
In dit geval gaat het om een kandidaat die al 7j bij de 1ste werkgever zit. Het lijkt ons een heel integer en stabiel persoon. Niet het type dat snel gaat jobhoppen.
Ik kan me voorstellen dat je als kandidaat niet echt gelukkig gaat zijn wetende dat je nieuwe werkgever je een klein beetje in het zak heeft gezet, en voor je het weet bolt deze persoon het na haar opleidingsperiode terug af.
Er is geen opleidingsperiode. De kandidaat is meteen inzetbaar, aangezien die bij een rechtstreekse concurrent werkt en bij verschillende van onze klanten een project heeft uitgevoerd (en we hebben via ons netwerk te horen gekregen dat het een zeer goede consultant is).
Als ze goed bij ons presteert zal er na een jaar wel wat bijkomen.

De kandidaat is vrij om te onderhandelen en in dit geval zouden we het offer eventueel wat naar boven kunnen stellen. Maar we gaan daar niet zomaar zelf over beginnen.

Terug
Bovenaan