Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Hopelijk beseffen die ook dat ze belastingsplichtig worden in een ander land dan Belgie als ze meer in de Costa Del Sol zitten dan hier...

Nuja, belastingen ontwijken, daar zijn Belgen top in.
Nene het is niet vanop een vaste locatie. Eerder als eens een week gaan skiën, gaan surfen in land x, gaan feesten in land y, citytrip in land z etc. En dat gebeurt dan tussen de meetings door eh :p. De zogenaamde ‘workations’.

Wij hebben dat ook wel nog gedaan aan zee of in de ardennen. Dat was wel echt werken maar ontspannend om eens uw middagpauze of 5 min tussendoor buiten in een andere omgeving te spenderen. Thuis ga je veel minder tijd maken voor eens een korte wandeling. Maar vandaag zijn er alweer teveel verplichtingen op kantoor waardoor dat niet meer lukt :p.

Al komt het wel vaker voor. Wij hoorden in Frankrijk ook dat de woningprijzen in de regio waar we verbleven de lucht in schoten omdat mensen uit Parijs meer en meer iets in het zuiders platteland kochten om meer van daaruit te gaan werken. Koppel Nederlanders dat in dezelfde B&B verbleef betrokken dat ook in hun huidige loononderhandelingen, ze wouden iets kopen in die Franse streek en meer van daaruit werken (dat zal dan inderdaad wel een impact hebben op de taxatie van hun verloning).

Laatst bewerkt:
Weet iemand waar je de impact van IP ruling op het netto loon kan berekenen (simulator)? Of een eventuele formule hiervoor?
Zo’n ruling specifieert meestal welk percentage je als auteursrechten uitgekeerd krijgt.

Stel dat dat 25% is, dan reken je je maandelijks bruto maal 25%, en daar betaal je dan 7,5% belastingen op (omdat de helft normaal kan ingebracht worden als forfaitaire kosten). Yes, that’s borderline criminal. Het moeilijke is dan dat je belastbaar inkomen daalt, waardoor de hoeveelheid loon in je hoogste schijf verminder, wat dus afhankelijk is van een hele resem andere factoren in je fiscaal leven. Stel dat je niets hebt bespaar je zo vlot een dikke 40% belastingen op 25% (of wat je percentage ook mag zijn) van je loon.

Hier komt dat neer op enkele honderden euro netto per maand.

Als ze u enkel kennen van niet werkgerelateerde zaken en je u op deze manier alleen kunt opwerken ja dat is toch gewoon 'ons kent ons' mentaliteit. Enige reden dat je aan dergelijke zaken mee doet is omdat je het voor u leuk is, niet omdat je wilt dat dienen stijven hark die je nooit ziet u zou kennen

En hij sprak niet van een drink he

Als ze u enkel kennen van niet werkgerelateerde zaken en je u op deze manier alleen kunt opwerken ja dat is toch gewoon 'ons kent ons' mentaliteit. Enige reden dat je aan dergelijke zaken mee doet is omdat je het voor u leuk is, niet omdat je wilt dat dienen stijven hark die je nooit ziet u zou kennen

En hij sprak niet van een drink he
Netwerken is gewoon een zeer belangrijk onderdeel naarmate je hoger op de ladder komt.

Netwerken is gewoon een zeer belangrijk onderdeel naarmate je hoger op de ladder komt.
Dat klopt, maar ik blijf dat wel een zever-activiteit vinden vol met prietpraat, holle woorden en fake maskers! Ik moet dat zelf ook vaak doen maar ben er echt geen fan van.

Dat klopt, maar ik blijf dat wel een zever-activiteit vinden vol met prietpraat, holle woorden en fake maskers! Ik moet dat zelf ook vaak doen maar ben er echt geen fan van.
Voor mij is dat de kern van een goeie of slechte bedrijfscultuur: er zijn firma's waar constant gepraat wordt over inclusiviteit en "speak up culture" terwijl de realiteit gewoon één grote hypocriete boel is die meer weg heeft van een snake pit :)

Achteraf bekeken was dat toch nogal het geval bij mijn vorige werkgever.

Maar er zijn zeker ook firma's waar het minder erg is, waar je bv. op een gewone manier kunt praten met een VP. En in een multinational kan het natuurlijk ook enorm variëren afhankelijk van waar je werkt (corporate vs local).

Voor mij is dat de kern van een goeie of slechte bedrijfscultuur: er zijn firma's waar constant gepraat wordt over inclusiviteit en "speak up culture" terwijl de realiteit gewoon één grote hypocriete boel is die meer weg heeft van een snake pit :)

Achteraf bekeken was dat toch nogal het geval bij mijn vorige werkgever.

Maar er zijn zeker ook firma's waar het minder erg is, waar je bv. op een gewone manier kunt praten met een VP. En in een multinational kan het natuurlijk ook enorm variëren afhankelijk van waar je werkt (corporate vs local).
Ah ok dat bedoel je ook met netwerken.

Dat is bij mijn huidige werkgever zeker in orde. Ik heb daar goede contacten met de operations manager, maar evengoed met de SC director, CFO, COO.. dus dat zit wel goed.

Wat ik haat zijn die 'netwerk'-momentjes tijdens externe workshops, congressen, beurzen...

Wat ik haat zijn die 'netwerk'-momentjes tijdens externe workshops, congressen, beurzen...
Ik snap wat je bedoelt, maar die zijn toch minder erg als het een leuke groep mensen is bij wie je jezelf kan zijn hé?

Heel die geforceerde boel is inderdaad irritant. Net zoals opleidingen met rollenspellen.. Horror!

Ik snap wat je bedoelt, maar die zijn toch minder erg als het een leuke groep mensen is bij wie je jezelf kan zijn hé?

Heel die geforceerde boel is inderdaad irritant. Net zoals opleidingen met rollenspellen.. Horror!
Ja uiteraard, maar ik merk dat ik zelden 'mezelf' kan zijn bij zo een groepen. Ik ben zelfstandige en ik verdien zeer goed mijn boterham, en vaak heb ik dus het gevoel dat ik daar helemaal niet thuishoor tussen van die dikkoppen. Ik ben maar een heel gewone mens die eigenlijk toevallig carrière heeft gemaakt terwijl dat eigenlijk helemaal mijn doel/prioriteit niet eens is/was. Ik gebruik bv geen Linkedin en al die toestanden, ik krijg daar koude rillingen van :D

Eens begonnen met al mijn salarissen sinds ik begonnen ben met werken in een Excel te zetten om de progressie op te volgen en gezien dat ik eigenlijk nog maar 4 normale maanden heb gehad

MaandBrutoNettoOpmerking
jun/21​
€ 3.102,90​
€ 2.110,18​
jul/21​
€ 3.515,40​
€ 2.213,98​
Collective bonus
aug/21​
€ 2.815,12​
€ 1.947,56​
Vaderschapsverlof 5 dagen + commissie Q2
sep/21​
€ 3.102,90​
€ 2.119,00​
okt/21​
€ 3.487,63​
€ 2.276,73​
Vaderschapsverlof 3 dagen + collective bonus
nov/21​
€ 3.948,34​
€ 2.477,94​
Vaderschapsverlof 3 dagen + commissie Q3 + verjaardagsgeld
dec/21​
€ 4.785,67​
€ 2.845,21​
Vaderschapsverlof 1 dag + eindejaarspremie
jan/22​
€ 3.226,00​
€ 2.155,11​
feb/22​
€ 9.261,12​
€ 4.642,07​
Commissie Q4/annual True-up
mrt/22​
€ 4.197,27​
€ 2.600,07​
Collective bonus
apr/22​
€ 3.226,00​
€ 2.163,71​
mei/22​
€ 8.271,39​
€ 4.306,47​
Commissie Q1 + vakantiegeld
jun/22​
€ 3.503,22​
€ 2.312,72​
Sectorpremie
jul/22​
€ 4.083,95​
€ 2.503,86​
Collective bonus
aug/22​
€ 10.225,42​
€ 5.012,91​
Commissie Q2

Nice @Dogo Argentino! Het potentiëel van sales... :)

Ja uiteraard, maar ik merk dat ik zelden 'mezelf' kan zijn bij zo een groepen. Ik ben zelfstandige en ik verdien zeer goed mijn boterham, en vaak heb ik dus het gevoel dat ik daar helemaal niet thuishoor tussen van die dikkoppen. Ik ben maar een heel gewone mens die eigenlijk toevallig carrière heeft gemaakt terwijl dat eigenlijk helemaal mijn doel/prioriteit niet eens is/was. Ik gebruik bv geen Linkedin en al die toestanden, ik krijg daar koude rillingen van :D

Sowieso zijn al die activiteiten in primo voorzien op extraverte mensen. Er wordt heel vaak totaal geen rekening gehouden met introverten.

Veel hangt inderdaad af van je directe leidinggevende. Zeker als er binnen de firma niet echt een goed proces is.

Ik denk dat cege wel in een *spesjale* multinational zit, eerlijk gezegd. Ik herken een aantal zaken wel maar meestal in minder extreme vorm :D

Welja, het is hier soms om een punthoofd te krijgen. Ik zet het hier misschien op scherp, maar er zijn wel degelijk problemen waar een doorsnee mens van achterover zou vallen. Er is dan ook al jaren een project ongoing in het bedrijf om shit te fixen en processen in orde te krijgen (project "fixing the house"), maar dat gaat zeeeer traag. Making progress, but slowly.

Mijn persoonlijk probleem is dat het een bedrijf van bijna 20k mensen is en er in Belgie maar een stuk of 100 zijn. Next to that, ik zit op een bureau/afdeling met 10 mensen. We zijn onderdeel van het kleinste departement van de kleinste divisie (die world-wide spread is). Onze divisie haalt world-wide ~300M revenue op een totaal van bijna 10bln. Go figure wat er gebeurt als wij (departement) een probleem hebben in Belgie.

HR Belgie is virtually non-existent en kan dus bijna niks fixen (nieuwe car policy ? Die is al ongoing van 2017... Nu is het nog steeds "je moet verplicht een bluetooth speaker kopen en een GPS houder krijg je terugbetaald" of "Naft is verplicht, want hybride heeft onvoldoende bereik", heck, er staat nog Saab in als toegelaten merk ...). Alles die specifiek voor onze divisie raakt ook moeilijk opgelost wegens de andere, grotere divisies die veel kritischer zijn. Waar ga je eerst HR processen in orde brengen? USA met 10k employees of Belgie met 100 employees? Waar ga je eerst sales/business/... processen in orde brengen? In een divisie die 2bln revenue heeft of eentje die 300M heeft ?

Het gebeurt dus dat ze processen aanpassen zodat "iedereen" zijn werk beter kan doen, maar wij niks meer kunnen doen. Antwoord, "collateral damage" en dan mag je het gaan uitzoeken. Of slecht kwartaal en er moet bespaard worden. Meestal wordt gewoon alle open posities gesloten voor onze divisies, zelfs mensen die op het moment staan van te tekenen. In de grote divisies gaan ze dan eens met mgmt samen kijken welke toe mogen en welke niet. Maar de kleine divisies. Gewoon lineair knip knip knip.

Ik ben vandaag vb al een halve dag aan het telefoneren om de nieuwe bedrijfsauto geleverd en lease contract gefixt te krijgen en de oude auto geinspecteerd en teruggeleverd te krijgen. Moet je allemaal zelf regelen want ja, niks mensen of processen beschikbaar voor deze situatie, namelijk oude auto zit bij leasebedrijf A en de nieuwe bij leasebedrijf B. Die nieuwe auto staat al sinds 12 juli klaar bij de garage (die mij ook al 10x gebeld hebben dat die buiten moet...). I have no clue hoe dat allemaal werkt, dus very slow progress. Bel naar de fleet manager, al weken op conge, backup neemt niet op, leasebedrijf weet van niks. aaaah, de fun.

Zolang er geen problemen zijn, is het smooth sailing en good money. Maar als er *iets* tegenzit, is het zo dramatisch om iets gefixt te krijgen...

Welja, het is hier soms om een punthoofd te krijgen. Ik zet het hier misschien op scherp, maar er zijn wel degelijk problemen waar een doorsnee mens van achterover zou vallen. Er is dan ook al jaren een project ongoing in het bedrijf om shit te fixen en processen in orde te krijgen (project "fixing the house"), maar dat gaat zeeeer traag. Making progress, but slowly.

...

Zolang er geen problemen zijn, is het smooth sailing en good money. Maar als er *iets* tegenzit, is het zo dramatisch om iets gefixt te krijgen...

Als het een -schrale- troost is, ik heb dat soort toestanden bij andere bedrijven ook nog gezien, zowel grote multinationals als veel kleinere (genre 1000-5000 man wereldwijd waarvan een paar tientallen in België) waarbij dat misschien nog minder te begrijpen valt.

Ik zou toch voor die Saab gaan als leasewagen ;)

vanaf 2026 zijn enkel emissie vrije autos (lees EVs) vor 100% fiscaal aftrekbaar dus dan zal wsl 99% van de bedrijven enkel nog EVs aanbieden als bedrijfs-/salariswagen

Terug
Bovenaan