Veel hangt inderdaad af van je directe leidinggevende. Zeker als er binnen de firma niet echt een goed proces is.
Ik denk dat cege wel in een *spesjale* multinational zit, eerlijk gezegd. Ik herken een aantal zaken wel maar meestal in minder extreme vorm
Welja, het is hier soms om een punthoofd te krijgen. Ik zet het hier misschien op scherp, maar er zijn wel degelijk problemen waar een doorsnee mens van achterover zou vallen. Er is dan ook al jaren een project ongoing in het bedrijf om shit te fixen en processen in orde te krijgen (project "fixing the house"), maar dat gaat zeeeer traag. Making progress, but slowly.
Mijn persoonlijk probleem is dat het een bedrijf van bijna 20k mensen is en er in Belgie maar een stuk of 100 zijn. Next to that, ik zit op een bureau/afdeling met 10 mensen. We zijn onderdeel van het kleinste departement van de kleinste divisie (die world-wide spread is). Onze divisie haalt world-wide ~300M revenue op een totaal van bijna 10bln. Go figure wat er gebeurt als wij (departement) een probleem hebben in Belgie.
HR Belgie is virtually non-existent en kan dus bijna niks fixen (nieuwe car policy ? Die is al ongoing van 2017... Nu is het nog steeds "je moet verplicht een bluetooth speaker kopen en een GPS houder krijg je terugbetaald" of "Naft is verplicht, want hybride heeft onvoldoende bereik", heck, er staat nog Saab in als toegelaten merk ...). Alles die specifiek voor onze divisie raakt ook moeilijk opgelost wegens de andere, grotere divisies die veel kritischer zijn. Waar ga je eerst HR processen in orde brengen? USA met 10k employees of Belgie met 100 employees? Waar ga je eerst sales/business/... processen in orde brengen? In een divisie die 2bln revenue heeft of eentje die 300M heeft ?
Het gebeurt dus dat ze processen aanpassen zodat "iedereen" zijn werk beter kan doen, maar wij niks meer kunnen doen. Antwoord, "collateral damage" en dan mag je het gaan uitzoeken. Of slecht kwartaal en er moet bespaard worden. Meestal wordt gewoon alle open posities gesloten voor onze divisies, zelfs mensen die op het moment staan van te tekenen. In de grote divisies gaan ze dan eens met mgmt samen kijken welke toe mogen en welke niet. Maar de kleine divisies. Gewoon lineair knip knip knip.
Ik ben vandaag vb al een halve dag aan het telefoneren om de nieuwe bedrijfsauto geleverd en lease contract gefixt te krijgen en de oude auto geinspecteerd en teruggeleverd te krijgen. Moet je allemaal zelf regelen want ja, niks mensen of processen beschikbaar voor deze situatie, namelijk oude auto zit bij leasebedrijf A en de nieuwe bij leasebedrijf B. Die nieuwe auto staat al sinds 12 juli klaar bij de garage (die mij ook al 10x gebeld hebben dat die buiten moet...). I have no clue hoe dat allemaal werkt, dus very slow progress. Bel naar de fleet manager, al weken op conge, backup neemt niet op, leasebedrijf weet van niks. aaaah, de fun.
Zolang er geen problemen zijn, is het smooth sailing en good money. Maar als er *iets* tegenzit, is het zo dramatisch om iets gefixt te krijgen...