Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
1. PERSONALIA
Leeftijd: 45
Opleiding: A2 Elektro technieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 26
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Preventieadviseur
Anciënniteit: 7
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ±40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4399
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2578
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: ja 8€
Ecocheques: Ja 120€
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja 7.5%
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja minimum 7.5%

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Afstand woon/werk in km's: 20km
Afstand woon/werk in tijd: 20 à 25 min
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 16
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Redelijk
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig (nooit officieël)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Altijd
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, 1 consultant

Hier het loon van m'n partner. Moesten de vakanties er niet zijn, zou ik het een hondenjob vinden.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 37
Opleiding: Msc
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 14
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Onderwijs
Huidige functie: Onderwijzeres - salarisschaal 501
Anciënniteit: 14 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 11/21
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Gemiddeld 32u, toen ze voltijds werkte was dit +-50u/week + die lesuren worden soms verspreid over 4 of 5 dagen, waardoor je telkens de verplaatsing hebt.

Maand salaris (bruto): geen idee
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1890€
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: laptop (sinds vorig jaar, daarvoor zelf aan te kopen)
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
- zelf te betalen personeelsfeest

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaams-Brabant
Afstand woon/werk in km's: 7 km
Afstand woon/werk in tijd: 20 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding (21c als ik met niet vergis)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee, als ze met de auto gaat moet ze betalen om te parkeren op de parking van de school.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: schoolvakanties (waarin ook vaak nog gewerkt wordt, + verplichte dag in de zomervakantie op school te zijn)
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: nee
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: ja, behalve de lesmomenten
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: examenperiode, laattijdige uurroosters, vervelende ouders
Hoe vaak overuren te presteren: Dagelijks, maar wordt gecompenseerd door de schoolvakanties. Ook bijna ieder weekend.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: soms verplichte bijscholing (meestal op een woensdagnamiddag of een dag waar ze normaal niet op school moet zijn
Telewerk (buiten corona-periode): geen ruimte op het werk ter beschikking, dus ja (maar zonder enige vergoeding voor thuiskantoor, internet, etc..)
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
Eigenlijk is dat redelijk deftig betaald - voor 11 (laat ons zeggen 15) uur te werken, de vraag die ik mij stel: vanwaar die 32! uur, dat is toch te gek voor woorden - wat is daar de oorzaak van?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 45
Opleiding: A2 Elektro technieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 26
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Preventieadviseur
Anciënniteit: 7
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ±40

Maand salaris (bruto): 4399
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2578
Nettovergoedingen:
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: ja 8€
Ecocheques: Ja 120€
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja 7.5%
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja minimum 7.5%

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Afstand woon/werk in km's: 20km
Afstand woon/werk in tijd: 20 à 25 min
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 16
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Redelijk
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig (nooit officieël)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Altijd
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, 1 consultant

Preventieadviseur op welk niveau?
Kun je dat eigenlijk in avondschool voor opleiding volgen of hoe moet ik dat zien als men dat zou willen doen?

Preventieadviseur Niveau 2.
Gevolgd in 2016 Liep elke vrijdag van februari tot juni 2017 aan UCLL Diepenbeek. Enkel schoolvakanties niet.
Ik dacht dat dit via Syntra ook kon gespreid over 2 jaar. Weet niet of dit in avondschool kan.

Eigenlijk is dat redelijk deftig betaald - voor 11 (laat ons zeggen 15) uur te werken, de vraag die ik mij stel: vanwaar die 32! uur, dat is toch te gek voor woorden - wat is daar de oorzaak van?
Lesvoorbereidingen, verbeterwerk, kopies nemen en daar een half uur voor aanschuiven, allerlei administratie, ouders opbellen, leerlingvolgsystemen etc. en vooral het werk goed willen doen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Hoger secundair IT (helaas niet afgewerkt)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 maanden (recent van job verandert)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Feitelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC322
Huidige functie: Onderhoudsmechanieker
Anciënniteit: /
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

Maand salaris (bruto): 2700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1785
Nettovergoedingen: Geen
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Pensioensparen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 15km
Afstand woon/werk in tijd: 20min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Wagen + tankkaart (enkel geen privé-gebruik, dus geen VAA)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 24
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Redelijk
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Neen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Neen
Hoe vaak overuren te presteren: Geen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Geen idee
Telewerk (buiten corona-periode): Niet mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Lesvoorbereidingen, verbeterwerk, kopies nemen en daar een half uur voor aanschuiven, allerlei administratie, ouders opbellen, leerlingvolgsystemen etc. en vooral het werk goed willen doen.
Begrip/ respect voor de inzet, zo lang je partner de job graag doet en wat leuke collega’s heeft, dat heeft ook een waarde, er zijn mensen die nog meer werken voor dat bedrag.

Iemand al ooit eens een negatief loonsaldo vermeld gekregen op zijn loonbrief? Mijn vrouw heeft van haar vorige werkgever een loonfiche gekregen met allerlei dingen op; enkel + dubbel vakantiegeld, aftrekking schade auto, te veel maaltijdcheques, negatief overgedragen netto etc. Uiteindelijk komt het uit op netto €0, met dan ergens vermeld: nieuw negatief loonsaldo: €745.

Yep. Als de netto transfer op is, krijg je gewoon weer loon.

Hopelijk doet de bank niet lastig. Hier is het altijd feest als er paar maanden 0 is en dan wonderbaarlijk 3 maanden loon in 1x komen ...

Bij ons is er de mogelijkheid om de negatief terug te storten om de put aan te zuiveren.

Inderdaad, ik verschiet hier toch ook steeds van.
Heb nu toch een vrij goed overzicht van heel wat mensen hun officieel loon, waarvan grotendeels wetenschappelijke masters in een vrij goede sector in Brussel. En ik kan toch wel zeggen dat die veelal lager liggen. Top performers verdienen natuurlijk meer en hier zitten er wrs wel meer dan average.
Heel goed dat lonen openlijk gedeeld worden hier, kan alleen maar een voordeel zijn. Maar voor jonge mensen die solliciteren hoop ik toch dat zij dit niet als de norm gaan zien...

Ik had enkele dagen geleden nog een informeel gesprek over een openstaande management positie in mijn domein. Zou in theorie een stap hoger moeten zijn maar tijdens het gesprek kwam het voorgestelde salaris aan bod en daar zat ik toch ruim over. Dus ik besef wel dat ik momenteel (en eigenlijk ook in mijn vorige functie) een stuk boven marktconform zit.

Recruiter nam het wel heel sportief op :)

Hij is verkoper, zij zit op een aankoopdienst en is haar job zo beu. Ze werkt ook maar deeltijds en zegt bijna wekelijks dat ze uitkijkt naar haar vervroegd pensioen. Zit totaal geen motivatie meer achter haar om nog verder te werken.
Waar ik na 2 weken verlof zeg "Ah morgen werken, kijk uit om mn collega's te zien se"
zij "pff...morgen terug gaan werken". Mn vriendin dan "alé moeder, ge werkt maar 2 dagen in de week..zal wel lukken zeker?"

Beiden bachelor niveau.
Dus uw schoonouders zitten financieel eigenlijk minder mooi dan jullie. En uw vriendin vindt het belangrijk om te doen alsof ze minder verdient zodat ze uit medelijden meer geld gaan uitdelen? :thinking:

Ik zou nog ergens kunnen verstaan van het oneerlijk te vinden als ze enkel hun zoon zouden steunen moesten ze weten wat jullie hebben, maar langs den andere kant. Als ge een maandinkomen hebt van 7000...

Hij is verkoper, zij zit op een aankoopdienst en is haar job zo beu. Ze werkt ook maar deeltijds en zegt bijna wekelijks dat ze uitkijkt naar haar vervroegd pensioen. Zit totaal geen motivatie meer achter haar om nog verder te werken.
Waar ik na 2 weken verlof zeg "Ah morgen werken, kijk uit om mn collega's te zien se"
zij "pff...morgen terug gaan werken". Mn vriendin dan "alé moeder, ge werkt maar 2 dagen in de week..zal wel lukken zeker?"

Beiden bachelor niveau.

Het ding is ook dat de schoonbroer iemand is die geen geluk heeft in de liefde..En bij zn zoektocht naar een lening om iets te kopen, botste hij al snel op bepaalde financiële grenzen. Daardoor wordt em door zn moeder altijd wat op handen gedragen. Als hij iets doet, is het "geweldig". Als mijn vriendin iets doet is het "normaal". En in dat opzicht heeft mijn vriendin ook zoiets van "Laten we nu effe doen alsof we niks verdienen..en binnen enkele jaren zullen we wel tonen wat we in onze mars hebben"
wtf houden sommige mensen zich toch mee bezig.

Gohja, hier weten mijn ouders vaag wat ik verdien.
De schoonouders denken dat wij amper iets verdienen (ik master, zij zelfstandige psychologe). Mijn vriendin houdt dat beeld dan ook altijd in stand bij haar ouders. Om één of andere reden denken die dat wij elk rond de 1800€ netto verdienen. En dan geven die ons keiveel "want het leven is duur, dat moet niet makkelijk zijn voor jullie". Ze zouden eens moeten weten dat wij gezamenlijk nu rond de 6800-7000€ netto verdienen + voordelen (excl. vakantiegeld, 13de maand en mijn flexijob). Die denken dat wij maar 100-200€/maand kunnen sparen..terwijl wij tussen 2500-3000€/maand sparen. En persoonlijk vind ik dat ne moeilijke..
Mijn vriendin is meer van het principe "Laat mensen dat maar denken, dan krijgen we makkelijker zaken van hen uit medelijden". Ik denk dan eerder "Ik wil er niet over stoefen..maar ik wil wel tonen dat wij 'er geraakt zijn in het leven'. En niet dat we zoveel jaar gestudeerd hebben en een laag loon hebben"
En intussen zegt de schoonmoeder dan gedurende bepaalde etentjes "alé onze zoon heeft opslag gekregen. Die verdient nu kei goed. Die zit aan 2100 netto" ==> Ik krijg het daar van, omdat ik dan ook zou willen tonen hoe wij erop vooruit gaan...maarja ha

En daarom plaats ik hier dus het loon. Is ook een leuke graadmeter, al worden hier de hoogste lonen gepost. Maar ook leuk te zien hoe mensen evolueren :)

als ge vaag zijt over loon en daarnaast ook nog flexi-jobt na uw uren moet je niet verbaasd zijn dat de mensen denken dat je niet rondkomt.

wtf houden sommige mensen zich toch mee bezig.
Tis ook ni da ze bewust actief zegt da we weinig verdienen. Als haar ouders het over onze geldzaken hebben en met bedragen smijten, gaat ze er gewoon niet tegenin.
als ge vaag zijt over loon en daarnaast ook nog flexi-jobt na uw uren moet je niet verbaasd zijn dat de mensen denken dat je niet rondkomt.
Ook wzl waar. Terwijl de flexijob maar iets tijdelijk is om onze bouw te financieren en een centje bij te verdienen terwijl mn madam nog werkt gedurende die uren.

Tis ook ni da ze bewust actief zegt da we weinig verdienen. Als haar ouders het over onze geldzaken hebben en met bedragen smijten, gaat ze er gewoon niet tegenin.

Ook wzl waar. Terwijl de flexijob maar iets tijdelijk is om onze bouw te financieren en een centje bij te verdienen terwijl mn madam nog werkt gedurende die uren.

als ge 7k netto binnenrijft zonder de perks van dertiende maand en zo dan hoef je imho geen centjes meer bij te verdienen :lol:

als ge 7k netto binnenrijft zonder de perks van dertiende maand en zo dan hoef je imho geen centjes meer bij te verdienen :laugh:
Mocht de bouwmarkt stabiel blijven, hadk u gelijk gegeven. Maar aangezien prijzen de laatste 2-3jr bijna 30% gestegen zijn, kan het geen kwaad om wat reserve op te bouwen.

Ter illustratie: Tussen onze eerste offerte van de architect in de zomer 2021 en nu is er al 70-80k bijgekomen. Dat is nu ook ni iets dat ge met 7000€ netto direct spaart natuurlijk. En we zijn nog niet eens gestart met de werken.

maar langs den andere kant. Als ge een maandinkomen hebt van 7000...
Maakt toch niet uit? Zo geef je ook niet echt de juiste boodschap mee.

Mijn schoonbroer werkt zichzelf altijd in de shit door stomme keuzes te maken waardoor hij financieel ook altijd in de miserie zit.

Moesten mijn schoonouders hem constant bijspringen financieel dan zou ik me afvragen waarom wij wel gaan werken en gewoon normaal doen. Als zulk gedrag toch beloond wordt.

Zelfde met veel verdienen. Als je 7k netto verdient dan heb je er zelf voor gewerkt en moet je er ook veel voor werken en verantwoordelijkheid dragen. Dan moet een ander niet extra beloond worden omdat ze een makkelijker leven hebben.

Hier gaan ze allebei altijd evenveel krijgen. Maakt niet uit of de ene dokter is en de andere achter de vuilkar zou moeten lopen.

Maakt toch niet uit? Zo geef je ook niet echt de juiste boodschap mee.

Mijn schoonbroer werkt zichzelf altijd in de shit door stomme keuzes te maken waardoor hij financieel ook altijd in de miserie zit.

Moesten mijn schoonouders hem constant bijspringen financieel dan zou ik me afvragen waarom wij wel gaan werken en gewoon normaal doen. Als zulk gedrag toch beloond wordt.

Zelfde met veel verdienen. Als je 7k netto verdient dan heb je er zelf voor gewerkt en moet je er ook veel voor werken en verantwoordelijkheid dragen. Dan moet een ander niet extra beloond worden omdat ze een makkelijker leven hebben.

Hier gaan ze allebei altijd evenveel krijgen. Maakt niet uit of de ene dokter is en de andere achter de vuilkar zou moeten lopen.
Ik ben het er mee eens dat ouders dat zo fair mogelijk moeten aanpakken hoor. Dat was misschien niet zo duidelijk geschreven.

Maar haar ouders hun financiële situatie is niet eens zo 'cushy', zoals ze het zelf omschrijven. Hun inkomen ligt sowieso behoorlijk onder dat van Gumball en zijn partner ligt (en gezien ze er precies wat op neerkijken, veronderstel ik dat ze ook niet op een berg geld zitten). Ik vind dat in die context behoorlijk wringen dat ge uzelf voordoet alsof ge slechter af zijt om uit medelijden wat meer toegestopt te krijgen (al dan niet evenveel als de broer).

Als ze er wel goed bijzitten en ze zouden gewoon unfair haar broer vanalles geven en hen niet indien ze het wist dan mjah misschien. Langs den andere kant zou ik dan gewoon die relatie met die ouders eens herevalueren. er zat daar wel al meer raar als ik me niet vergis

Terug
Bovenaan