Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
1. PERSONALIA
Leeftijd: 42
Opleiding: ASO
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 23 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bpost
Huidige functie: Business Analyst
Anciënniteit: geldelijke anciënniteit = 17 jaar, bedrijfsanciënniteit = 23 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3890,82
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2386,36
Nettovergoedingen: fietsvergoeding 6,60
13e maand (volledig/gedeeltelijk): 2500 euro bruto eindejaarstoelage
BedrijfsGSM/laptop: GSM + laptop
Maaltijdcheques: ja 8 euro per gewerkte dag
Ecocheques: 240 euro per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): deelname in de winst (ongeveer 950 euro) vakantiegeld : 3300 euro bruto + treinabonnement + 12 losse treinkaarten 1e klasse + elk jaar krijgen we 10 postzegels voor ons nieuwjaar…

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 116 km
Afstand woon/werk in tijd: ongeveer 2 uur per trein
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: treinabonnement + fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 24
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 7
Vrijheid om verlof te nemen: kan er nemen wanneer ik wil
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: kantooruren om bereikbaar te zijn en voor de meetings maar als we eens een uur vroeger of later starten is dat geen probleem
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: mijn werkgsm gaat uit na de werkuren
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week
Verantwoordelijkheid over personeel: neen
17 jaar business analyst? Dat is toch ook geen vet loon? En dan nog 116km pendelen.

17 jaar business analyst? Dat is toch ook geen vet loon? En dan nog 116km pendelen.
geeft misschien een ietwat verkeerd beeld. Ik heb nog de graad van project analyst maar doe nu het werk van business analyst.
dus ik zit nog in dat barema van project analyst wat een lagere graad is dan de job die ik werkelijk uitoefen.
Dit is sinds oktober 2020 zo. (men is gans het team aan het reorganiseren en de manier van werken)

ik denk dat het de bedoeling van hun is om dan effectief de job van business analyst te creëeren in de veronderstelling dat ik die dan officieel opneem.
Maar dat zie ik niet zitten aangezien ik dan van baremiek contractueel naar niet-baremiek contractueel ga.
Wat niet interessant is want ik verlies ten eerste heel wat bescherming en zekerheid (er zijn heel wat niet-baremieken buitengezet de laatste tijd wegens besparingen/outsourcing en als baremiek contractueel ben je daartegen beschermt) en ook qua loon op lange termijn. Nu zit ik in een barema waar mijn loon automatisch jaarlijks omhoog gaat ( zo'n 30 euro netto per maand elk jaar)
De niet-baremieken bij ons krijgen geen loonsverhoging (of toch heel moeilijk, mijn baas bvb heeft al 10 jaar geen loonsverhoging gehad buiten de index aanpassingen)

De laatste stand van 9Legacy vergeten op te slaan, maar zo goed mogelijk proberen op te halen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26 => 27
Opleiding: Professionele Bachelor Elektromechanica Automatisering
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 0 => 1,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand, (binnenkort samenwonend)
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Chemie (als contractor)
Huidige functie: Automation Engineer
Anciënniteit: 1,5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u

Maand salaris (bruto): €2200 => 2400
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €1660 => 1730
Nettovergoedingen: €85 => 110
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm budget (jaarlijks €175, maximaal optellend tot €700), Laptop (ook voor persoonlijk gebruik)
Maaltijdcheques: €8 (€1,09 eigen bijdrage)
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ik dacht 5%
Hospitalisatieverzekering: Ja, AG
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): normaal bedrijfsuitjes, consumptiecheques, ...

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hoofdkantoor: Bornem, Nu: Antwerpen-Noord
Afstand woon/werk in km's: 30km
Afstand woon/werk in tijd: 30 min
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen + Tankkaart België

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, buiten drukke periodes
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Vooral tijdens stilstand fabriek of oplevering project
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja (alhoewel nog niet gemerkt)
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, 1 dag/week (indien niet vast on-site)
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Wel heel raar hoe het allemaal is verlopen. Het evaluatiegesprek was in februari 2020, hierbij de vermelding dat de mogelijke opslagen tegen eind april zouden geweten zijn, maar dat deze ook met terugwerkende kracht zouden zijn. Corona komt in beeld natuurlijk en in juni zelf contact opgenomen. De verzekering gekregen dat ze het niet vergeten zijn. Uiteindelijk pas in oktober mijn opslag gekregen met terugwerkende kracht vanaf juni. Dus niet heel blij mee. Begin maart zal normaal mijn volgende evaluatiegesprek zijn en ik ben benieuwd wat ze dan gaan zeggen.

Goh ... I get it. Da's een gedoe geweest wss.
Maar je hebt effectief de opslag gekregen & 't is met terugwerkende kracht, dus jah ... all's well that ends well. Dus over 't algemeen nog niet zo erg lijkt mij.

't Zou pas erg geweest zijn als het zonder terugwerkende kracht geweest zijn.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: A2 Elektro-Mechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 19jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc209
Huidige functie: Afdelingshoofd
Anciënniteit: 9jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50

Maand salaris (bruto): 5590
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-3600
Nettovergoedingen: ?
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: yes/yes maar volledig gelockt
Maaltijdcheques: 6euro
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Overuren betaald of recup

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpse Haven
Afstand woon/werk in km's: 20-25km
Afstand woon/werk in tijd: +-25min zonder file
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 2 ANC
Vrijheid om verlof te nemen: yes
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: 24/7 stand-by
Glijdende werkuren: yes
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: 24/7 stand-by
Hoe vaak overuren te presteren:
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): nvt
Verantwoordelijkheid over personeel: yes

Sterk pakket, Antwerpse haven zal wellicht ook een invloed hebben ? Grote werkgever?

Sterk pakket, Antwerpse haven zal wellicht ook een invloed hebben ? Grote werkgever?
Middelgrote werkgever. Ik heb goed onderhandeld bij mijn overstap naar huidige werkgever. Deze heeft mij toen ook zelf gevraagd of ik niet bij hun wou komen werken, dan sta je al wel iets sterker. In het begin had ik geen wagen, maar omdat ik de wagen ook effectief nodig heb tijdens het werk heb ik er na paar jaar 1 gekregen. In het begin was ik ook alleen. Ondertussen zijn we met 6.

Enkele jaren terug werkte ik nog voor een multinational, nu heb ik gezien/vernomen dat heel het management daar al vernieuwd is, enkel de arbeiders zijn nog dezelfde gebleven.

...

Dat is toch meer en meer de standaard aan het worden bij hoger management van multinationals? (op het risico af van hier teveel off-topic te gaan)

Boys ik weet niet of het hier hoort maar ik heb gesolliciteerd bij de overheid. Weddeschaal NA21 niveau A2. Ik had dit op voorhand niet deftig genoeg bekeken omdat de inhoud van de job mijn aanstond. Als ik dit bereken dan heb ik nu evenveel loon maar bij overheid is dat zonder auto.
Kan daar nog over onderhandeld worden of ligt dat helemaal vast ? Loon is rond de 4200 bruto.

Boys ik weet niet of het hier hoort maar ik heb gesolliciteerd bij de overheid. Weddeschaal NA21 niveau A2. Ik had dit op voorhand niet deftig genoeg bekeken omdat de inhoud van de job mijn aanstond. Als ik dit bereken dan heb ik nu evenveel loon maar bij overheid is dat zonder auto.
Kan daar nog over onderhandeld worden of ligt dat helemaal vast ? Loon is rond de 4200 bruto.
Dat ligt toch voor het grootste stuk vast, ze gaan daar normaliter niets aan veranderen.

Nee, onderhandelen bij de overheid gaat niet.

Je kan je loon wel verhogen met de taalpremie. Of door anciënniteit mee te nemen.

En bekijk je evolutie ook eens (in de simulator). Jaarlijks een kleine verhoging, na drie jaar krijg je er 5-600 bruto bij, daarna om de 5j een kleine 500 bruto.

Geen idee of dat nog relevant is, maar geniet je ook niet van een riant pensioen bij de overheid? Ik had iets vernomen dat ze dat gingen afbouwen.

Geen idee of dat nog relevant is, maar geniet je ook niet van een riant pensioen bij de overheid? Ik had iets vernomen dat ze dat gingen afbouwen.
Volgens de pensioensimulator enkele jaren geleden zou ik 1600 euro pensioen krijgen, mijn ex 1450.
Berekend op een leerkrachtenloopbaan, niet die van een minister 😝

Terug
Bovenaan