Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Sinds de corona is de overheid natuurlijk een aantrekkelijke werkgever.Meestal zijn die overheidsjobs sterk uitgevochten. Ooit meegedaan aan zo een selectie, uiteindelijk na maanden pas de job gekregen omdat de "eerste" had afgehaakt.

Sinds dit academiejaar is er ook een grote interesse in lerarenopleidingen Er is zogezegd een tekort aan leerkrachten, er is vooral een tekort om de gaatjes op te vullen van ouderschapsverlof, zwangerschap en parttimes. Telkens ik een job als technisch leerkracht verwarming zie, is de vacature korter dan mijn opzegtermijn. Mijn vrouw is vorig jaar in het onderwijs gestapt, na het eerste schooljaar was ze haar plaats al kwijt aan iemand die na 4 jaar in de privé doodleuk haar plaats kwam terugnemen, blijkbaar gaat dat als je benoemd bent.

Sinds dit academiejaar is er ook een grote interesse in lerarenopleidingen Er is zogezegd een tekort aan leerkrachten, er is vooral een tekort om de gaatjes op te vullen van ouderschapsverlof, zwangerschap en parttimes. Telkens ik een job als technisch leerkracht verwarming zie, is de vacature korter dan mijn opzegtermijn. Mijn vrouw is vorig jaar in het onderwijs gestapt, na het eerste schooljaar was ze haar plaats al kwijt aan iemand die na 4 jaar in de privé doodleuk haar plaats kwam terugnemen, blijkbaar gaat dat als je benoemd bent.
Ja ik vind dat hatelijk wanneer de onderwijssector weer keihard aan het zagen is wegens zware te korten ...
Maar dan gaat dit (meestal) over de gaatjes opvullen. Natuurlijk dat niemand daarvoor staat te springen hé.
Tenzij ze misschien 4k bruto geven om part-time te werken, maar dat is NIET zo.

Ze hebben recent die regel van 8 jaar privé anciënniteit ingevoerd voor bepaalde knelpuntvakken, o.a. lager onderwijs, wiskunde, elektriciteit, dat scheelt al gauw een paar 100 euro bruto, uiteraard valt mijn vrouw net uit de boot omdat ze in februari 2020 gestart is en niet in september 2020.

Bullshit. Pensioen in de privé is standaard lager, maar ambtenarenpensioen is niet een veelvoud van wat je in de privé kan krijgen.
Idd denk ik ook. Volgens mypension ga ik 1746 euro pensioen krijgen. Denk niet dat je daar als gewone bediende een veelvoud van gaat hebben bij de overheid.

Is dat hoog pensioen niet enkel voor benoemde ambtenaren? Mijn vrouw en ik (binnenkort) zijn beide ambtenaar maar niet benoemd en volgens mijn vrouw gaan wij geen hoger pensioen hebben.

Of kan ze beter zwijgen en in de keuken blijven?

Zelfs voor benoemde ambtenaren is dat niet gigantisch veel meer. Mijn beide ouders zijn vast benoemde ambtenaren geweest (Leerkracht & Rijkswachter) en die hebben beide ongeveer 1850 EUR netto pensioen.
Wel alletwee op vervroegd pensioen gegaan op 62 (allez mijn vader op 60 maar dan eigenlijk 2j NAVAP), hadden ze tot 65 blijven gaan hadden ze net geen 1900 EUR gehad.

Volgens mypension zou ik aan een 2600 euro zitten. Niet slecht, maar liever een dikke groepsverzekering.

1. Er is idd een groot tekort aan leerkrachten. Niet overal (aan de westkust zal het wel meevallen) en natuurlijk niet voor vastbenoemde jobs.
2. Dat er vooral mensen voor tijdelijke jobs gezocht worden, is niet anders dan in de privé als men het over een tekort spreekt.
3. Ook in de privé kan iemand na 4 jaar doodleuk terugkeren hoor (bvb via tijdskrediet)

Ivm pensioen: ik ga € 2.383,78 bruto/ 1.815,28 netto krijgen (gewaardeerd in huidige euro's), los daarvan nog een mooie groepsverzekering die momenteel gewaardeerd wordt aan 540,05 euro/maand (wat dan wel een stuk minder zal waard zijn).

3. Ook in de privé kan iemand na 4 jaar doodleuk terugkeren hoor (bvb via tijdskrediet)
In de privé heb je vaak afgedaan, ook al is er een wettelijk kader rond tijdskrediet. Ik hoef na 3 jaar als loodgieter te werken niet meer afkomen om projectmanager of supervisor te spelen, ook al heb ik dit ooit wel gedaan. Ik kan me voorstellen dat je als leerkracht na pakweg 4 jaar koffie te verkopen veel zaken terug moet oppikken, persoonlijk vind ik 4 jaar dus veel te lang. Die vaste benoeming staat bijna synoniem voor een win-for-life.

Die vaste benoeming staat bijna synoniem voor een win-for-life.

Dat is ook een win-for-life. Want vastbenoemd gooi je ook niet zomaar buiten. Voldoende leerkrachten die de motivatie al lang verloren zijn en maar wat aanmodderen.

Het systeem in het onderwijs is gewoon zeer ridicuul. Moet dringend grondig aangepakt worden.

Volgens mypension zou ik aan 1620 netto zitten, wat nog wel zal verhogen aangezien ik nu op mijn nieuwe job bruto meer verdien.

mijn vrouw aou volgens mypension rond 2200 netto zitten, wat meer is dan ze nu verdient.
Ze is vastbenoemd leerkracht secundair onderwijs. Nu weet ik dat dat veel is, anderzijds heeft zij geen enkel voordeel tijdens haar loopbaan (mc’s, wagen, nettovergoeding, ...) en geen groepsverzekering.

Bullshit. Pensioen in de privé is standaard lager, maar ambtenarenpensioen is niet een veelvoud van wat je in de privé kan krijgen.

Het gemiddelde bruto pensioen van ambtenaren is meer dan het dubbel van bedienden (2,2x bij de mannen; 2,5x bij de vrouwen)
"meer dan 2-voud" is ook een veelvoud hé

Het gemiddelde bruto pensioen van ambtenaren is meer dan het dubbel van bedienden (2,2x bij de mannen; 2,5x bij de vrouwen)
"meer dan 2-voud" is ook een veelvoud hé
Ja, maar dan nog maak je een foute vergelijking:

A) je slaat voltijdsen en deeltijdsen door elkaar. Een gemiddelde werknemer als ambtenaar werkt voltijds, bij bedienden zijn deeltijdse jobs verre van een uitzondering.
B) een gepensioneerde ambtenaar heeft meestal een volle carriere als ambtenaar. Een gepensioneerde bediende heeft véél vaker een carriere die niet vol is, maar bvb een combinatie bediende/zelfstandige (of combinatie bediende/niet gewerkt (zie huisvrouwen)
C) het pensioen van een ambtenaar is enkel het wettelijk pensioen, bij een bediende zit je véél vaker met een component extralegaal pensioen (sectoraal/groepsverzekering).

En natuurlijk is het verschil netto héél veel minder, zelfs als je voltijdse bedienden met een volle carriere neemt. Dat je nog over bruto sprak, kan ik wel nog verstaan in topic brutoloon.

Kan je daar ook cijfers van geven? Echt curieus, niet om welles-nietesspelletje te spelen.

Natuurlijk, daarom dat ik het met cijfers achter de komma kon zeggen :smile:
Deze link bv.:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/16/pensioenen-de-cijfers-en-de-politieke-voorstellen/

En natuurlijk, de gemiddeldes bij ambtenaren worden vertekend door de grootverdieners terwijl het pensioen bij bedienden in vergelijking snel aan zijn plafond zit (en eventueel naar groepsverzekeringen gaat), maar toch.

Ja, maar dan nog maak je een foute vergelijking:

A) je slaat voltijdsen en deeltijdsen door elkaar. Een gemiddelde werknemer als ambtenaar werkt voltijds, bij bedienden zijn deeltijdse jobs verre van een uitzondering.
B) een gepensioneerde ambtenaar heeft meestal een volle carriere als ambtenaar. Een gepensioneerde bediende heeft véél vaker een carriere die niet vol is, maar bvb een combinatie bediende/zelfstandige (of combinatie bediende/niet gewerkt (zie huisvrouwen)
C) het pensioen van een ambtenaar is enkel het wettelijk pensioen, bij een bediende zit je véél vaker met een component extralegaal pensioen (sectoraal/groepsverzekering).

En natuurlijk is het verschil netto héél veel minder, zelfs als je voltijdse bedienden met een volle carriere neemt. Dat je nog over bruto sprak, kan ik wel nog verstaan in topic brutoloon.

Klopt allemaal ;)
B) hadden ze in die statistieken wel gecorrigeerd, als ik het goed lees.

Maar je houdt dan geen rekening met de tweede pijler?

Inderdaad, die € 326 (bruto? netto?) scheelt wel iets maar dat is ook een beperkt onderzoek van een bedrijf dat o.a. groepsverzekeringen aanbiedt dus niet even representatief als die algemene statistieken. Ik vrees dat de gemiddelde bediende daar een stuk onder zit, ik heb toch al veel loonpakketten gezien waar er geen groepsverzekering is, of maar een fractie van die €2260 bruto werkgeversbijdrage.

Terug
Bovenaan