Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ben van plan om ook om opslag te vragen bij mijn volgende evaluatie. Zit in een sales job en zal ver over quota gaan dit jaar. Enige tips hoe je dat best aanpakt? Er lijkt niet echt een standaardprocedure te zijn voor opslag binnen m’n bedrijf. Hoor van m’n collega dat die ieder jaar om opslag vraagt, maar dat hij ervoor vreest dit jaar met de indexatie voorspelling van 2023.
Buiten je indexatie zou je normaal gezien in april al een merrit verhoging gekregen moeten hebben 0-5%.

Buiten je indexatie zou je normaal gezien in april al een merrit verhoging gekregen moeten hebben 0-5%.
Had mijn collega nog niet van gehoord. Hoe het tot nu toe is gegaan: manager krijgt bepaald “budget” dat hij moet verdelen qua opslag, maar hier zit ook indexatie in inbegrepen. Ons team is België en Nederland samen. In Nederland is de indexatie een pak lager, dus mn collega vreest dat we niet op extra opslag moeten hopen.

Vandaag een voorstel gekregen om bij een verzekeraar te gaan werken als underwriter Property voor middle-market. Eerste voorstel afgeslagen doordat het verschil met huidige job (allround medewerker verzekeringsmakelaar) niet voldoende was, denk dat het nu niet kan afgeslagen worden... Heb ook gezien in PC 306 7,4% indexering per januari 2023, geeft helemaal een ander beeld.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Prof. Bachelor Bedrijfsmanagement (Financie- en Verzekeringswezen)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Allround medewerker bij een verzekeringsmakelaar 11 jaar (1 jaartje ertussen verzekeringsverantwoordelijke van een bouwbedrijf)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 307 - Verzekeringsmakelaardij PC 306 - Verzekeringsmaatschappij
Huidige functie: Allround medewerker (voornamelijk efficiëntie op kantoor, beetje het reilen en zeilen mee bepalen, opleiden van de nieuwe personeelsleden en het dagdagelijkse klantenbeheer zowel in polisbeheer/tarificatie alsook schade). Underwriter Property
Anciënniteit: Huidige werkgever 5j + 5j (jaar ertussen dus bij een bouwbedrijf) 0 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u 36u40m
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Gaande van 40u tot 45u, gemiddeld allicht iets tussenin. Zal moeilijk nu al te bepalen zijn. In het begin verschillende dagen in Amsterdam en 2 weken USA voor opleiding, eens ingewerkt zal het 2/3 dagen van thuis uit zijn, 2/3 dagen bij klanten (verzekeringsmakelaars) en 1x om de 2/3 weken een dag in Amsterdam.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3.121 EUR 6.196,12 EUR
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ca. 2.770 EUR ca. 3.312,19 EUR
Nettovergoedingen: 226,16 EUR 0 EUR
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM abonnement (bellen/smsen + 15GB), Laptop die voor eigen gebruik mag dienen maar in de praktijk 99% van de tijd op kantoor blijft iPhone + abonnement onbeperkt wereldwijd + laptop etc.
Maaltijdcheques: 8 EUR 8 EUR waarvan 3,20 EUR zelf te betalen
Ecocheques: Neen 190 EUR
Groepsverzekering (deel werkgever%): 200 EUR forfaitair per maand, geen eigen bijdrage Lump sum bijdrage WG (geen idee hoeveel), 4% eigen bijdrage op deel van het loon dat boven loonplafond komt
Hospitalisatieverzekering: Ja, AG Care. Ja, DKV, 50% zelf te betalen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
- NRV bonus combinatie groei omzet + doelstellingen, kan tot 3.200 EUR behaald worden, in de praktijk meestal rond 2.500 EUR
- 2,5 wekelijkse "overuren" worden uitbetaald à 150%
- Aanvullend kinderbijslag 60 EUR/maand
- Dekking ambulante kosten voor mezelf betaald door werkgever (Allianz Medical Plan)
- Flex budget van ca. 5.000 EUR waarmee "gekocht" wordt:
* Fietsvergoeding (ca. 100 EUR/maand)
* Terugbetaling ambulante kosten 3 gezinsleden (Allianz Medical Plan - maandelijkse netto bijstorting 81,26 EUR via loon)
* 8 extra vakantiedagen (standaard 20)
* Terugbetaling deel pensioensparen (Aan het einde van het jaar)
* Terugbetaling deel privé hospitalisatieverzekering (Aan het einde van het jaar - wachtpolis van mezelf + partner alsook volwaardige hospitalisatieverzekering 2 kinderen)
* 40 EUR/maand betaling internet thuis door werkgever (in de praktijk een "korting" op de privé factuur van 40 EUR elke maand)

- 11 aanvullende verlofdagen oftewel 31 dagen (idem nu)
- American Express kaart voor onkosten
- Bonussysteem waarbij 10% tot 25% van het bruto jaarloon kan verdiend worden, van ca. 8.500 EUR tot ca. 22.000 EUR
- WG neemt volledige kost internet op zich (70 EUR)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen Thuis/Klanten/Sporadisch Amsterdam
Afstand woon/werk in km's: 25km 0km/?km/150km
Afstand woon/werk in tijd: 20 - 25 minuten 0 minuten/? minuten/1u45 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: Neen, salariswagen (ik interpreteer deze vraag in ieder geval zo?)
Verplaatsingsvergoedingen: Fietsvergoeding ca. 100 EUR/maand (2 dagen per week) /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen, Skoda Superb + 150L tankkaart BE, VAA 142,42 EUR Bedrijfswagen, Skoda Superb Combi hybrid + onbeperkte EU tankkaart VAA 142 EUR

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21 (Vlaamse feestdag ook als vakantiedag vrij te kiezen) 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): / 10
Vakantiedagen (andere extra): 8 dagen via Flex budget 1 "linguïstic day" (?)
Vrijheid om verlof te nemen: Geen probleem. Te bekijken, allicht geen probleem.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen.
Glijdende werkuren: Neen. Ja, zo lang de uren maar gedaan worden zeer flexibel.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Zelden stress. Geen idee, als ik de collega's hoor die ik al gesproken heb valt dit mee.
Hoe vaak overuren te presteren: Gemiddeld wekelijks ca. 2u "overuren". Wel totaal geen vraag naar van de WG, doe ik om zelf minder stress te hebben op 40 werkuren per week. Geen idee, in begin allicht wel wat gezien opleidingsfase + opleiding op verplaatsing.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Kan op vraag en indien echt wel relevant... Ja, wordt zelfs aangemoedigd, geen probleem inzake studiekost/materiaalkost.
Telewerk (buiten corona-periode): 1 thuiswerkdag, woensdags. Sowieso telewerk voor het "kantoor"gedeelte.
Verantwoordelijkheid over personeel: Geen verantwoordelijkheid, de nieuwere werknemers, zeker de stagiaires die in dienst komen neem ik wel "onder mijn vleugels". Neen

Morgen neerzitten met de huidige werkgever om te melden dat ik weg ben.

Laatst bewerkt:
Vandaag een voorstel gekregen om bij een verzekeraar te gaan werken als underwriter Property voor middle-market. Eerste voorstel afgeslagen doordat het verschil met huidige job (allround medewerker verzekeringsmakelaar) niet voldoende was, denk dat het nu niet kan afgeslagen worden... Heb ook gezien in PC 306 7,4% indexering per januari 2023, geeft helemaal een ander beeld.

Gefeliciteerd.
Hoe kwam je op je vorige job eigenlijk aan zoveel netto? Zaten daar overuren in gerekend?
Bruto inderdaad wel een zeer indrukwekkende sprong.

Gefeliciteerd.
Hoe kwam je op je vorige job eigenlijk aan zoveel netto? Zaten daar overuren in gerekend?
Bruto inderdaad wel een zeer indrukwekkende sprong.
Idd o.a. overuren maar ook:

- KEW
- 2,5 wekelijkse "overuren" worden uitbetaald à 150%
- Aanvullend kinderbijslag 60 EUR/maand
- Flex budget van ca. 5.000 EUR waarmee "gekocht" wordt:
* Fietsvergoeding (ca. 100 EUR/maand)
* Terugbetaling ambulante kosten 3 gezinsleden (Allianz Medical Plan - maandelijkse netto bijstorting 81,26 EUR via loon)
* Terugbetaling deel pensioensparen (Aan het einde van het jaar)
* Terugbetaling deel privé hospitalisatieverzekering (Aan het einde van het jaar - wachtpolis van mezelf + partner alsook volwaardige hospitalisatieverzekering 2 kinderen)
* 40 EUR/maand betaling internet thuis door werkgever (in de praktijk een "korting" op de privé factuur van 40 EUR elke maand)

Had het in een overzicht gegoten, alles tezamen maandelijks tussen 600 EUR en 700 EUR... Is een beetje de nationale sport bij mijn huidige werkgever om alle mogelijke voordelen uit te knijpen om het brutoloon maar niet te moeten verhogen.

Mooi pakket. De volledige bonus kunnen meepakken zou vooral een gamechanger zijn.

Mijn vrouw en dochter staan nu beide “ten laste” aangezien ze huisvrouw is, dacht dat dit vooral bij mijn jaarlijkse belastingen een meevaller was.

Op mijn loonbrief verdien ik nu opeens +500€ netto meer.

Echt wel aangename verassing

Mijn vrouw en dochter staan nu beide “ten laste” aangezien ze huisvrouw is, dacht dat dit vooral bij mijn jaarlijkse belastingen een meevaller was.

Op mijn loonbrief verdien ik nu opeens +500€ netto meer.

Echt wel aangename verassing
Als je het correct aangeeft, is dat een meevaller op je loonbrief, niet op je aanslagbiljet

Goed onderhandelen is en blijft belangrijk.
Personen die nooit van zich laten horen zijn in veel gevallen de geslagen hond.
bijna al mijn grote raises zijn door ellebogenwerk en op de tafel te slaan. Het heeft mij een gereputeerde en gewaardeerde werknemer gemaakt terwijl er mensen in ons bedrijf werken die best even goed zijn als mij maar een stuk minder verdienen omdat ze te braaf zijn.

Tja, akkoord dat je het moet vragen. Je kan niet verwachten dat ze het in uw schoot werpen.

Maar als er een sfeertje heerst van "enkel wie lang en hard genoeg blijft zagen, die krijgt (het meeste) opslag"? M.a.w. enkel de grootste bek krijgt het meest? Dan trek ik al vrij snel mijn conclusies en dien ik ontslag in.
Wat voor slappe dweil ben je dan als HR of leidinggevende? Uw loonbeleid gaan bepalen op basis van wie je het meeste bang bent omdat x of y zijn bek teveel opentrekt terwijl je een stille competente collega uitmelkt? Dan moet je toch eens bij jezelf ten rade gaan wat voor soort beleid je aan het voeren bent.

IRL ben ik ook vrij bescheiden en wellicht heb ik ook al lang opslag moeten vragen, maar "bescheiden zijn" is geen synoniem voor "achterlijk zijn". Als ik voel dat mijn werk enkel gerespecteerd zou worden (in cash dan) omdat ik er 5 keer heb moeten achter bedelen, dan zou het voor mij ook niet meer hoeven hoor. Dat minimum aan zelfrespect heb ik nog. Ik wil gerust vragen om opslag, en ik wil voelen dat het met plezier gegeven wordt. Het moment dat ik harde onderhandelingsstrategieën zou moeten toepassen, "op tafel kloppen", elleboogwerk tussen collega's, enzovoort. Laat dan maar andere idioten vechten voor dat snoepje.

Laatst bewerkt:
Wat voor slappe dweil ben je dan als HR of leidinggevende? Uw loonbeleid gaan bepalen op basis van wie je het meeste bang bent omdat x of y zijn bek teveel opentrekt terwijl je een stille competente collega uitmelkt? Dat zou bij mij geen waar zijn. Eerder integendeel.
Heeft toch niks met slappe dweil te maken? HR/leiding wil zoveel mogelijk uit hun werknemers krijgen en er zo min mogelijk uit betalen. Dus degene die het werk doen zonder te zagen? Goed, perfecte werknemer.

Heeft toch niks met slappe dweil te maken? HR/leiding wil zoveel mogelijk uit hun werknemers krijgen en er zo min mogelijk uit betalen. Dus degene die het werk doen zonder te zagen? Goed, perfecte werknemer.

Dus dan denkt HR daadwerkelijk dat de bescheiden competente collega achterlijk is. Een slechte aanname volgens mij, die ze beter niet maken.
Nogmaals: bescheiden zijn, niet assertief genoeg zijn, ... is geen synoniem voor achterlijk zijn.

Uw "perfecte" werknemer zal vertrekken en je mag een nieuwe zoeken en opleiden.

Dus dan denkt HR daadwerkelijk dat de bescheiden competente collega achterlijk is. Een slechte aanname volgens mij, die ze beter niet maken.
Nogmaals: bescheiden zijn, niet assertief genoeg zijn, ... is geen synoniem voor achterlijk zijn.

Uw "perfecte" werknemer zal vertrekken en je mag een nieuwe zoeken en opleiden.
Ik denk niet dat HR dat aanziet als "achterlijke", waar ik wel mee akkoord ben is dat er toch wel veel HR/Managers zijn die niet op lang(ere) termijn denken. En soms eerder huidig personeel willen onderbetalen en nieuwe mensen opleiden (wat duur is) dan in te zien dat op lang(ere) termijn je mensen houden toch voordeliger is. Maar meen me te herinneren dat dergelijke discussie al elders op het forum gehouden is.

Ik denk niet dat HR dat aanziet als "achterlijke", waar ik wel mee akkoord ben is dat er toch wel veel HR/Managers zijn die niet op lang(ere) termijn denken. En soms eerder huidig personeel willen onderbetalen en nieuwe mensen opleiden (wat duur is) dan in te zien dat op lang(ere) termijn je mensen houden toch voordeliger is. Maar meen me te herinneren dat dergelijke discussie al elders op het forum gehouden is.

Dat is helaas de realiteit. Veel HR afdelingen (of toch degene aan het hoofd daarvan) hebben ook een bonus op personeelskost, jaarlijks bekeken en dan neem je niets mee van de lange termijn. Bitter weinig hebben een bonus op retentie van werknemers, zelfs in sectoren met een hoog verloop.

Blijft voor mij één van de grootste mysteries in de privé sector: letterlijk iedereen die ik ken heeft een grondige afkeer tov. hun HR afdeling.

Dat terwijl alle firma's op LinkedIn en intern stoefen met hun inspanningen over "employee wellbeing" en "work life balance"...

Ik krijg echt het sch**t van dat schizofreen hypocriet gedoe.

Blijft voor mij één van de grootste mysteries in de privé sector: letterlijk iedereen die ik ken heeft een grondige afkeer tov. hun HR afdeling.

Dat terwijl alle firma's op LinkedIn en intern stoefen met hun inspanningen over "employee wellbeing" en "work life balance"...

Ik krijg echt het sch**t van dat schizofreen hypocriet gedoe.
HR is klassiek departement waarop graag bespaard wordt -> outsourcen van niet essentiële onderdelen zoals payroll, support & recruiting.
Wat overblijft zijn wat business partners die samen met de "belangrijke" afdelingen de succession plans bekijken en talent reviews doen.
Meesten hier op dit forum zullen wel in IT werken, en da's meestal een departement waar HR weinig van kent ;)

Ik heb bij mijn vorige WG zeker 2 keer aan een alarmbel getrokken over bepaald grensoverschrijdend gedrag, is nooit iets mee gedaan.
Vriendelijk, dat wel. Maar zo hypocriet als wat.
HR is klassiek departement waarop graag bespaard wordt -> outsourcen van niet essentiële onderdelen zoals payroll, support & recruiting.
Wat overblijft zijn wat business partners die samen met de "belangrijke" afdelingen de succession plans bekijken en talent reviews doen.
Meesten hier op dit forum zullen wel in IT werken, en da's meestal een departement waar HR weinig van kent ;)
Je omschrijft idd exact de situatie bij mijn huidige WG en die van vele anderen in Belgie allicht.

Edit: en ik zou er ook niet echt een probleem van maken moest niet letterlijke elke WG zo hard loopt te stoefen met hoe belangrijk ze hun mensen wel vinden :D

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan