Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ben ik de enige die wel tevreden is over zijn HR afdeling? Hier zetten ze daadwerkelijk wel goede initiatieven op. Bv na 5 jaar dienst krijg je 3 maanden extra betaald verlof die je aan 1 stuk kan nemen, flex-work dat je kan aanvragen om eens bv 2 weken in het buitenland vanuit Italie te gaan werken, volledig transparante loon graden, carriere coaching door externe coaches, mental health workshops, enz. Ik kan zo nog wel een tijdje door gaan. Absoluut niet het gevoel dat ze er gewoon maar zitten voor niks.

Ben ik de enige die wel tevreden is over zijn HR afdeling? Hier zetten ze daadwerkelijk wel goede initiatieven op. Bv na 5 jaar dienst krijg je 3 maanden extra betaald verlof die je aan 1 stuk kan nemen, flex-work dat je kan aanvragen om eens bv 2 weken in het buitenland vanuit Italie te gaan werken, volledig transparante loon graden, carriere coaching door externe coaches, mental health workshops, enz. Ik kan zo nog wel een tijdje door gaan. Absoluut niet het gevoel dat ze er gewoon maar zitten voor niks.
Na 5j dienst krijgen we hier een anciënniteitsdag. 3 maand extra betaald verlof lijkt me redelijk ongezien. Wat geven ze na 10, 15, 20, 25, 30j dienst?

Ik neem wel aan dat dit eenmalig is en dat je niet elk jaar 3 maand extra betaald verlof krijgt :p
Daar ging ik vanuit ja. Zo 1 dag ancienniteit is wel niet abnormaal. Maar 3 maand is ~57 dagen... dat is dus letterlijk 57 jaar die 1 ancienniteit dag waard :laugh:.

Vandaag een voorstel gekregen om bij een verzekeraar te gaan werken als underwriter Property voor middle-market. Eerste voorstel afgeslagen doordat het verschil met huidige job (allround medewerker verzekeringsmakelaar) niet voldoende was, denk dat het nu niet kan afgeslagen worden... Heb ook gezien in PC 306 7,4% indexering per januari 2023, geeft helemaal een ander beeld.

Morgen neerzitten met de huidige werkgever om te melden dat ik weg ben.
Status update, had een meeting met een zaakvoerder om mijn opzegging te geven, nadat ik mijn opzegbrief overhandigde wilde deze niet tekenen... Wilde graag eerst een tegenvoorstel doen. Dacht dat het "gene vette" zou zijn gezien het grote verschil.

Vorige week dan het voorstel gekregen om als zelfstandige in loondienst te gaan vanaf 01/10 en vanaf 01/01 partner te worden met aankoop van 10% van de aandelen. Zot voorstel gezien we een kantoor zijn dat jaarlijks met gemiddeld 8 à 9% groeit... De dagfee die wordt vooropgesteld ook zeer mooi, 550 EUR, heb ik in ons vakgebied bij collega's nog niet echt gezien.

Paar nachten goed over geslapen en samengezeten met de vrouw die boekhoudster is, ik ga de stap wagen. Het netto loon dat ik kan verkrijgen door te optimaliseren is ruim het dubbele van wat ik momenteel verdien en het mee bouwen aan ons kantoor als aandeelhouder is een uitdaging waarvan ik zelfs niet wist dat ze er zou kunnen zijn.

Zaakvoerders gaan andere collega's ook de mogelijkheid geven om mee in te stappen, voorwaarden natuurlijk dat het gaat om de "toppers" van kantoor en ook de nodige anciënniteit/inzet meehebben. Spannend!

In indie? In Amerika?

Bij de overheid? Bij een olie bedrijf offshore?

Vragen, vragen ...

Tussen de 1000 en 20000 per maand...

In België, non-overheidsfunctie. Computerwetenschappen om het specifieker te maken indien mogelijk. Not taking into account de +/- 9% indexverhoging vanaf januari 2023. Extralegale voordelen excluded (hebben toch bijna allemaal bedrijfswagen + tankkaart en alle andere extralegale voordelen).

In België, non-overheidsfunctie. Computerwetenschappen om het specifieker te maken indien mogelijk. Not taking into account de +/- 9% indexverhoging vanaf januari 2023. Extralegale voordelen excluded (hebben toch bijna allemaal bedrijfswagen + tankkaart en alle andere extralegale voordelen).
Dat is nog altijd vaag. Is het een manager, R&D, sales, ...

In mijn bureau hebben we ongeveer allemaan zelfde diploma en zijn we more or less even oud. De ene heeft 4k, de andere 10k per maand... Go figure als je tussen sectoren of bedrijven gaat vergelijken...

De mediaan (zonder rekening te houden met extralegale voordelen) na 6-8 jaar ervaring is 40 - 60% meer dan als je net begint te werken.

Extralegale voordelen: bedrijfswagens zijn ook weer niet zo algemeen bij ir's, hangt nog altijd sterk van de sector en het bedrijf af. En scheelt natuurlijk serieus veel als je lonen wil vergelijken.
Om inderdaad nog maar te zwijgen van bonus, groepsverzekering,...

Dat is nog altijd vaag. Is het een manager, R&D, sales, ...

In mijn bureau hebben we ongeveer allemaan zelfde diploma en zijn we more or less even oud. De ene heeft 4k, de andere 10k per maand... Go figure als je tussen sectoren of bedrijven gaat vergelijken...
True maar Ir in gegeerde richting, 6-8 jaar ervaring en we weten ook dat we over een relatief normale functie spreken (anders werd de vraag wellicht niet gesteld), …moet toch mogelijk zijn daar een vork op te zetten, 5-8k zou ik zeggen. Een pas afgestudeerde bij AMG is al +4k, is wel bij de betere betalers maar goed.

True maar Ir in gegeerde richting, 6-8 jaar ervaring en we weten ook dat we over een relatief normale functie spreken (anders werd de vraag wellicht niet gesteld), …moet toch mogelijk zijn daar een vork op te zetten, 5-8k zou ik zeggen. Een pas afgestudeerde bij AMG is al +4k, is wel bij de betere betalers maar goed.
8k lijkt mij hoog, ook voor computerwetenschappen.

Ik zou eerder denken aan 4.5 - 6.5k.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: ir.
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5,5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Project Manager
Anciënniteit: 1j in huidige functie
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4250
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2560
Nettovergoedingen: 160
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM (deels terugbetaald) + abonnement + laptop
Maaltijdcheques: Ja, 8
Ecocheques: Ja, 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus van 20% op jaarloon (KPI based), 14e maand

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 65
Afstand woon/werk in tijd: 1hr
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, 900€ TCO + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 5
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren: Project afhankelijk
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, vrij te kiezen.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

36 uur werken terwijl je een 28 uren contract hebt. Je werkt elke week in principe een hele dag gratis? Hoe komt dat?
Even vermelden dat mijn contract een upgrade heeft gekregen naar 35u, dat is een voltijdse bij ons dus.
1870€ bruto, benieuwd hoeveel netto dat is…

Nog steeds te weinig info. Je zal echt wel de functie + type bedrijf/industrie moeten beschrijven.

Er is een groot verschil tussen consultant zijn bij BCG Gamma, consultant bij de Cronos groep, data science in een start-up omgeving, Automation engineer bij een farma bedrijf, data scientist binnen de farma/biotech en ga zo maar door.

Maar goed, een burgerlijk ingenieur met 6-8j ervaring zal normaliter altijd boven de 4k bruto/maand zitten met allerlei extra-legale voordelen. Als je daaronder zit, dan kan je ofwel niet goed onderhandelen, zit je in een slecht betaalde sector of doe je een functie onder je diploma.

Wat een onzin, ik zat al over de 6.5k na 8 jaar, en heb "maar" een bachelor TI.
Dan mag je uw beide handjes kussen, kussen en als je daarmee klaar bent nog eens kussen.
6,5k is allesbehalve een doorsnee loon voor geen enkel profiel. Voor alle duidelijkheid zijn er masters in goeie bedrijven en goeie sectoren die daar niet aankomen hoor, zelfs niet na 15 jaar.

Volledig losgeslagen van de realiteit als je de vork van 4,5k tot 6,5k te weinig vindt voor dat profiel. Dat is verdomme waanzinnig veel, en bij de meeste zal het vooral onderaan die vork te doen zijn.

Terug
Bovenaan