Sorry maar WTF zit jij hier nu weer te raaskallen? Zoals al eerder elders is gedebunkt, de term "competitieve sector" is nogal lachwekkend... Het is een excuus om een toxische werkcultuur te verantwoorden.
Als elke minuut afgemeten wordt om te bepalen hoe efficiënt je werkt, als je voor elk project vergeleken wordt t.o.v. uw peers, en dat alleen de top-performers opslag krijgen, ... Is dat dan geen "competitieve sector" in vergelijking met het staatsmonopolie van dokters? Wat is daar lachwekkend aan?
Plak jij daar gerust de term "toxisch" op of eender welke andere term om de waarheid en de dagdagelijkse realiteit in de privé-sector te verdoezelen. Dat zal niets aan de situatie veranderen, namelijk dat het een competitieve omgeving is.
Hoe worden dokters afgemeten op hun prestaties en tegenover wie moeten ze daar verantwoording voor afleggen?
De term "reële verantwoordelijkheid" is ook een goeie. Ik denk niet dat een menselijk leven opweegt tegen een of ander intern documentje juist ingevuld en op tijd doorsturen. Of je mails om twaalf uur 's nachts beantwoorden. Of last minute de zoveelste waarschijnlijk grotendeels overbodige meeting voorbereiden voor je "CEO".
Laat ons dat even concreet maken. Hoeveel dokters hebben de afgelopen 10 jaar al ontslag gekregen omdat ze een professionele fout hebben gemaakt? Laat staan gewoon minder verdiend? Juist ja.
Tegenover wie moeten ze concreet verantwoording afleggen?
In ons bedrijf (maar ook in mijn vorig bedrijf) alleen al vliegen er ettelijke mensen per jaar buiten omdat ze een professionele fout gemaakt hebben of gewoon niet performen zoals verwacht. Elke dag verantwoording afleggen t.o.v. klanten en uw ganse hiërarchie, op basis van harde verifieerbare cijfers.
Zie je het verschil tussen "verantwoordelijkheid" op papier enerzijds en dagdagelijkse reële verantwoordelijkheid anderzijds?
Ik zeg niet dat er geen dokters zijn die enorme kwallen zijn. Maar ik heb respect voor het beroep, en de meeste uitoefenaars.
Ik ook. Ik vind zelfs dat ze meer mogen verdienen dan gemiddeld, en zeker meer mogen verdienen dan ikzelf. Want ik ben (ook) helemaal geen hoogvlieger.
Maar een klein beetje normaal doen zou geen kwaad kunnen. Ze zijn even feilbaar als jij en ik. Het is niet omdat we allemaal collectief ineenkrimpen van dankbaarheid omdat het over onze (geliefden hun) gezondheid gaat, dat ze daarvan misbruik moeten maken om astronomische lonen op te strijken.
Het is wellicht menselijk gedrag om de mensen die u helpen met uw (geliefden hun) gezondheid enorm te waarderen. Maar dat is emotioneel geleuter waarop je geen maatschappij mag bouwen. Je moet dat rationeel bekijken.
Et voila. Daar komt de aap uit de mouw:
Jij kan overduidelijk de waarde van een menselijk leven (zelfs dat van jezelf en van je gezin) niet goed inschatten.
Emotioneel geleuter.
Je moet hier uw emotionele rol als (naaste van een) patiënt ("Ik geef gans mijn hebben en houden voor mijn gezondheid!") proberen loskoppelen van de rol als beleidsmaker.
Zie ook:
- Farmaceutisch bedrijf ontwikkelt een duur maar heel effectief medicijn? -> Daar hebben mensen geen emotionele band mee. -> Bashen die handel. Dieven! Dat ze zich schamen! Die verdienen veel te veel geld!
- Dokter die het bovenstaand medicijn toedient? -> Daar hebben mensen wél een persoonlijke band mee. -> Ophemelen die handel. Schitterende dokter! Hij heeft mijn leven gered! Die verdienen veel te weinig geld!
Menselijke reactie. Maar ik vind het dure medicijn dan beter te verantwoorden dan het artsenloon in dit geval.
Dit alles neemt niet weg dat er fiscale koterijen zijn die beter allemaal afgeschaft zouden worden. Maar dokters of all people daar persoonlijk op aanvallen? Jij bent er zo ene die een ambulancier zou durven uitschelden omdat ie "niet op tijd is, waar is je reële verantwoordelijkheid[szin]"?
Mijn ogen rollen nog net niet uit hun kassen. Ik stel voor dat je je sociale kringen wat uitbreidt, en wat meer onder meer soorten mensen komt, zodat je niet enkel van ver je gal staat uit te spuwen over iedereen die volgens jouw te veel verdient voor wat ze doen.
Ondergetekend,
Een fysicus die volgens mac-bc een intellectueel zou moeten zijn waar medici alleen nog maar van kunnen dromen
Ik ben wel de laatste die een ambulancier zou uitschelden. Ook heb ik nergens gezegd dat fysici een intellect hebben waar medici alleen nog maar van kunnen dromen.