1. PERSONALIA
Leeftijd: 23 -> 24
Opleiding: Master Handelswetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 0 jaar -> 1,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Aleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 325 - Openbare kredietinstellingen -> Hogeschool
Huidige functie: Financieel Analist -> Lector
Anciënniteit: 0 jaar -> 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37 -> 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Varieert sterk
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3600 -> 3550
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2500 -> 2250
Nettovergoedingen: 150 -> 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: latop, iphone, gsmabo en internetabo -> Laptop en tablet
Maaltijdcheques: Bijna gratis bedrijfsrestaurant -> Nee
Ecocheques: 250 -> Geen idee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Uitstekende groepsverzekering -> Geen idee
Hospitalisatieverzekering: Ja, ook voor gewon doktersbezoeken -> Geen idee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Maandloon bonus, sinterklaaspremie, huwelijkspremie, Meerdere (internationale) teambuilings per jaar, ... -> Nee
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 55
Afstand woon/werk in tijd: 1,5 uur (heen en terug)
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Vergoeding openbaar vervoer of fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 33 -> 45
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 12 recup dagen -> 0
Vrijheid om verlof te nemen: Ja -> Nee
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja -> Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja -> Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Het werk dient af te zijn, in principe geen overuren
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja (vele internationale opleidingen gevolgd) -> Ja (momenteel betalen ze een opleiding van zo'n €3000 terug)
Telewerk (buiten corona-periode): 2 dagen per week -> Ik hoop van wel, maar ik vrees ervoor
Verantwoordelijkheid over personeel: Geen
Zat voorheen in een gouden kooi, waarin ik de rest van mijn leven kon blijven met gegarandeerde forse loonsstijgingen. Ik werd uitstekend betaald als schoolverlater en had alle voordelen, maar het werk kon me niet boeien. Bovendien was het ook heel complex werk, waardoor ik vaak de indruk had over onvoldoende kennis te beschikken om mijn job naar behoren te doen.
Heb daarna de overstap gemaakt naar het hoger onderwijs en dit is echt een job waar ik van hou. Lesgeven is echt wel een passie. Momenteel is er telewerk met corona wat ik persoonlijk als heel aangenaam ervaar, ik hoop dat die mogelijkheid enigszins behouden blijft na corona. Al vrees ik ervoor, want vele collega's kijken er naar uit om opnieuw les te kunnen geven op de campus. Daarnaast heb je ook ontzettend veel vrijheid over hoe je je lessen aanpakt. Er is niemand die op je vingers zit te kijken of waar je dagelijks een status update aan moet geven.
Wettelijk zijn er 45 vakantiedagen en dient er 38 uur per week gewerkt te worden. In realiteit komt dit neer dat je werk af moet zijn, zijnde dat je deftige lessen geeft, correcte examens opstelt, deze goed verbeterd en je je inzet voor een aantal vakoverschrijdende engagementen zoals thesisbegeleiding, stagebegeleiding, projectweken, ... Bepaalde weken heb ik maar 20 uur gewerkt, andere misschien 50 uur. Het grote verschil is dat mijn huidige job niet als werken aanvoelt. Ik wil zelf mijn lessen beter maken en dan is dat bijna een hobby. Ik kan me goed inbeelden dat als je al een paar jaar dezelfde vakken geeft en je je niet echt inzet, je naast je lesuren (15 - 20 uur / week | 24 weken per jaar) en examens niet veel meer uren presteert.
Grote nadeel is wel dat doorgroeimogelijkheden heel beperkt zijn. Momenteel ben ik Lector, dan is het mogelijk om na vele jaren door te groeien naar Hoofdlector, maar dat is het zo een beetje.
Qua jobinhoud, work-lifebalans en loon ben ik best tevreden. Al zie ik mijzelf naar de toekomst toe wel freelancer in bijberoep worden, om te vermijden dat ik de vinger aan de pols verlies in het werkveld. Er zijn ook heel veel mogelijkheden om deeltijds te werken.