Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik denk dat je nog serieus achterover zou vallen van wat ze in de bouw verdienen. En al hun premies er nog eens bij geteld. Vooral de elektriciens en sanitaire mannen die nog eens premies krijgen omdat ze geen weer verlet dagen opnemen.
geen idee wat je bedoelt met het laatste, maar ik denk dat je net een veel te hoog idee hebt van het loon in de bouw.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: TSO Elektrotechnieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar:
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 111 (metaal)
Huidige functie: Lasser/monteur
Anciënniteit: 10 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €18,36/u (zonder ploeg, met is 12,5% extra, nacht is 50% extra), gemiddeld/maand: €3100
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €1950
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: €7,36 / dag
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Aanwezig, % geen idee
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90: +- €600 / jaar
Als arbeider ook genereus verlofgeld in juni: +- €4500 vorig jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Brugge
Afstand woon/werk in km's: 1
Afstand woon/werk in tijd: 5min
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 20,5
Vakantiedagen (andere extra): 1 anciënniteit / 5 jaar - nu dus op 2
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk, heel uitzonderlijk ploeg
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Uitzonderlijk
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Soms tijdens werk
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: ASO WeWi, unief niet lang volgehouden
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Biotech PC200
Huidige functie: SW Test Engineer
Anciënniteit: 4j IT
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38

Maand salaris (bruto): +- 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2130
Nettovergoedingen: 100
BedrijfsGSM/laptop: Laptop, vergoeding voor BYOD gsm, wel abo
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (4% wg, 2% wn)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus op basis van doelstellingen, hardship compensation door corona (50/maand)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Regio Mechelen
Afstand woon/werk in km's: 60
Afstand woon/werk in tijd: 1u
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): CLA 250e SB, VAA 152 euro, tankkaart in EU

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Nee
Vrijheid om verlof te nemen: Flexibel, hangt af van moment in project
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dag
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig stress, niet oproepbaar
Hoe vaak overuren te presteren: Weinig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Voor corona, 1 dag/week. Nu, altijd

Ik ben er goed op vooruit gegaan door intern te solliciteren bij het bedrijf waar ik geplaatst was. 4 Jaar geleden ben ik als consultant begonnen in IT door een W
Wat heb je gedaan na je ASO of na dat je bent weggegaan van unief? Want ik denk toch niet dat je met een SO diploma dit beroep kan doen?

Ik ken mijn bruto nog niet. Ik weet het netto op 2003 uitkomt.

Ik vermoed dat ik mij vergist heb, mijn netto inkomen is 2003eur, excl de wagen en andere voordelen.
Toch omgekeerde wereld? Het brutoloon is wat jij ontvangt van de werkgever en dat staat gewoon vast. Wat daar netto van overblijft hangt van verschillende factoren af die dan ook nog eens verschillen per persoon. Dus wel straf dat jij weet hoeveel je netto gaat krijgen maar niet hoeveel bruto.

Wat heb je gedaan na je ASO of na dat je bent weggegaan van unief? Want ik denk toch niet dat je met een SO diploma dit beroep kan doen?

Dat is perfect mogelijk. Er zijn ook regelmatig bedrijven die trajecten hebben om niet IT'ers om te scholen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: TSO Elektrotechnieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar:
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 111 (metaal)
Huidige functie: Lasser/monteur
Anciënniteit: 10 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40

Maand salaris (bruto): €18,36/u (zonder ploeg, met is 12,5% extra, nacht is 50% extra), gemiddeld/maand: €3100
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €1950
Maaltijdcheques: €7,36 / dag
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Aanwezig, % geen idee
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90: +- €600 / jaar
Als arbeider ook genereus verlofgeld in juni: +- €4500 vorig jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Brugge
Afstand woon/werk in km's: 1
Afstand woon/werk in tijd: 5min
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 20,5
Vakantiedagen (andere extra): 1 anciënniteit / 5 jaar - nu dus op 2
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk, heel uitzonderlijk ploeg
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Uitzonderlijk
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Soms tijdens werk
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Cnh? 40 dagen verlof doet mij dat vermoeden.
geen idee wat je bedoelt met het laatste, maar ik denk dat je net een veel te hoog idee hebt van het loon in de bouw.
Het loon is niet slecht in de bouw bij de kleine firmatjes. Ik lig aan 20 bruto/uur. We doen 9e uren (kb213), dit trekt bruto en netto op. We hebben mc's van 8 euro. Voor januari had ik 2550 netto, gezien het aantal kinderen ten laste nog niet aangepast is van 1 en 2 zal dit normaal meer moeten zijn. Voor een job die je na 6 of 7 BSO kan doen vind ik dat niet slecht.

Hij bedoelt waarschijnlijk de getrouwheidspremie die we elk jaar in november krijgen, maar uiteindelijk is dat een soort eindejaarspremie.

Nadelen zijn natuurlijk het fysiek zware werk, zelf als elektricien en loodgieter. Soms ongezonder werk (stof, lawaai, asbest, producten die huid aantasten), vroeg beginnen in bepaalde stielen en bedrijven, koude of warme werkplaatsen

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: TSO Mechanische Vormgevingstechnieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Metaalverwerkende Nijverheid (PC 111)
Huidige functie: CNC bediener/insteller
Anciënniteit: 5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38,75
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38,75

Maand salaris (bruto): ~3400
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~2250
13e maand (volledig/gedeeltelijk): 50%
Maaltijdcheques: 8EUR
Ecocheques: 250EUR
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO ~200 EUR, Vakantiegeld ~4500 EUR, Geschenkcheque 35 EUR

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: W-VL
Afstand woon/werk in km's: 2km
Afstand woon/werk in tijd: 10min heen/terug
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: 30 EUR/maand

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 7,5
Vakantiedagen (andere extra): 1 (anciënniteit)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nachtploeg
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Valt mee
Hoe vaak overuren te presteren: 0
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: /
Telewerk (buiten corona-periode): /
Verantwoordelijkheid over personeel: /

Dit gaat over cijfers die onbetrouwbaar zijn. 53% een hospitalisatieverzekering bewijst dat onevenredig veel bedienden meegerekend worden, mochten de cijfers al kloppen.

Een bouwvakker verdient 14,7 tot 17,7 euro per uur tenzij hij ploegbaas of meestergast is. Meer kan, maar is zeldzaam

Het loon is niet slecht in de bouw bij de kleine firmatjes. Ik lig aan 20 bruto/uur.
Dat is wel een zeer hoog uurloon voor de bouw. Ken ook enkele die werken als loodgieter en elektricien. Die zitten toch een stukje onder een uurloon van 20 euro.

sommige behalen wel een mooi netto loon, maar dat is dan ook meestal door het geld dat onder tafel geschoven wordt met hun gigantische overuren.

Dit gaat over cijfers die onbetrouwbaar zijn. 53% een hospitalisatieverzekering bewijst dat onevenredig veel bedienden meegerekend worden, mochten de cijfers al kloppen.

Een bouwvakker verdient 14,7 tot 17,7 euro per uur tenzij hij ploegbaas of meestergast is. Meer kan, maar is zeldzaam
Cijfers zullen wel betrouwbaar zijn. Maar spreken gewoon over de bouw als sector. Ja daar heb je ook ingenieurs en managers natuurlijk. Ik ga geen uitspraken doen qua aantallen, maar ik vermoed dat in een bouwfirma 30% mensen zijn die nooit een werkboek aandoen.
Maar als je denkt dat een elektricien of een loodgieter echt zoveel geld verdient dan heb je wel geen goed idee over de werkelijke lonen. Als juf zelfstandige bent, dan verdien je goed uw boterham. Maar als werknemer kan je dat echt wel vergeten.

De lonen liggen hier iets hoger omdat ze gewoon geen volk vinden. Bijna niemand wilt tegenwoordig nog als loodgieter werken. Mijn werkgever betaalt goed en het is dicht bij huis, hij hoopt dat daarmee niemand gaat weglopen, maar dat is toch gebeurd. Een collega is afgelopen zomer vertrokken wegens te weinig appreciatie (ontbreken van spreekwoordelijke schouderklopje).

Ik werkte zelf bij een grotere firma aan een lager bruto. Mijn huidige werkgever is tot 3 keer briefjes in de bus komen steken of ik niet bij hun wou werken. Zo ben ik terecht gekomen bij een kleine zelfstandige, ik had mijzelf voorgenomen om nooit voor een kleine zelfstandige te werken, wegens te weinig scheiding tussen werk en privé. Het loon , dichtbij huis etc houdt mij daar, het karakter en de mentaliteit van de werkgever geven mij vaak zin om weg te lopen.

De scheiding tussen werk en privé is soms vaag omdat ik mijn werkgever ook in het weekend tegen kom, ze komen ook soms materiaal uit mijn camionette halen, maar zo zitten ze natuurlijk weer in je privé en word je elke dag herinnerd aan je werk. Mijn oud collega zegt dat ze nog altijd aan zijn huis passeren om te curieuzeneuzen, hoewel hij in een dooplopende nieuwbouwwijk woont.

We zijn met 2 betaald als ploegbaas B, maar onze werkgever heeft geen werk aan ons. Het is ook zo dat wij de stiel beter kennen dan hem. Hij is niet echt op de hoogte of bekijkt werken maar half waardoor we vaak materiaal te kort hebben. Wij trekken dat dan recht door het wel vooraf te bekijken en door te geven.

Mijn buur doet ook sanitair in de bouw en zit ook aan 18€ bruto. Mijn schoonbroer, mijn vader en broer zijn dakwerker in verschillende bedrijven en die zitten rond de 19€ per uur. Dus dat tikt al mooi de 3000€ bruto aan zonder premies.

Nu ik ben er niet jaloers op. Ze mogen het hebben. Mijn vader mag volgend jaar op pensioen, maar veel zal hij er niet aan hebben want die is helemaal versleten.

Hetzelfde met mijn buurman. Als je ooit eens een radiator in je handen gehad hebt en dan weet dat die dat hele dagen in appartementsblokken naar boven mag sleuren..

Als zelfstandige spreken we dan wel al over bijna het dubbel dat die mannen aan uren rekenen hoor..

Ik heb zo een paar collega's met een master die op B-niveau werken. Toch een val waar je beter niet in trapt.
Als er een functie niveau A vrijkomt worden ze niet geselecteerd want dan is dat een 0-operatie, men heeft dan liever een extra mankracht. Want het is niet zeker dat er snel een niveau B kan aangeworven worden.
Als die een functie van niv A zouden aannemen vallen die vaak terug in loon (die werken al heel lang bij ons)
Welk overheidsniveau is dat dan? Want althans op federaal niveau is het zo dat een bevordering naar een hogere klasse nooit kan leiden tot een lager loon: https://fedweb.belgium.be/nl/loopbaanpad/niveau_b/administratieve_loopbaan/geldelijke_impact

Verder ligt dat niet bevorderen dan toch eerder aan de organisatiecultuur en/of onwil van het management en/of gebrek aan initiatief vanuit die medewerkers zelf. Want als management kan je perfect een vacature B inplannen en ervoor zorgen dat je "eigen" mensen kunnen doorgroeien naar niveau A, als ze daar de nodige ambitie toe vertonen.

Ik denk dat men bedoelt dat je wordt aangenomen naar je diploma en niet naar je kunnen. Er zullen bachelor's zijn die de job beter kunnen dan een master, maar die de kans niet krijgen om te solliciteren omdat ze niet het juiste diploma hebben.

Opnieuw kan ik enkel spreken voor de federale overheid, maar daar zijn in ieder geval frequent bevorderingsproeven om naar een hoger niveau te kunnen gaan. En er zijn nog altijd "creatieve" omwegen denkbaar, maar dan moet het management er zin in hebben. Bv A-functie uitschrijven waarbij een masterdiploma OF x jaar relevante ervaring vereist is.

Edit: in het Vlaamse onderwijs is het trouwens - dacht ik - wel zo dat je betaald wordt op basis van diploma en niet op basis van jobinhoud.

Mijn buur doet ook sanitair in de bouw en zit ook aan 18€ bruto. Mijn schoonbroer, mijn vader en broer zijn dakwerker in verschillende bedrijven en die zitten rond de 19€ per uur. Dus dat tikt al mooi de 3000€ bruto aan zonder premies.

Nu ik ben er niet jaloers op. Ze mogen het hebben. Mijn vader mag volgend jaar op pensioen, maar veel zal hij er niet aan hebben want die is helemaal versleten.

Hetzelfde met mijn buurman. Als je ooit eens een radiator in je handen gehad hebt en dan weet dat die dat hele dagen in appartementsblokken naar boven mag sleuren..

Als zelfstandige spreken we dan wel al over bijna het dubbel dat die mannen aan uren rekenen hoor..
Dat zegt ook niet zoveel he, die zelfstandige moet namelijk ook dat materiaal kopen etc...

Dat zegt ook niet zoveel he, die zelfstandige moet namelijk ook dat materiaal kopen etc...
Ja, weet ik. Ik ging het er eerst nog zelf bij vermelden. En ze moeten sociale lasten,.. betalen.

Qua bruto uurloon hebben ze het dubbel van een werknemer, maar op het einde van de rit denk ik niet dat ze veel meer verdienen netto dan een werknemer als je al hun uren erbij telt.

Moest je als gewone werknemer ook 70-80u per week werken verdien je volgens mij meer dan een zelfstandige.

Ja, weet ik. Ik ging het er eerst nog zelf bij vermelden. En ze moeten sociale lasten,.. betalen.

Qua bruto uurloon hebben ze het dubbel van een werknemer, maar op het einde van de rit denk ik niet dat ze veel meer verdienen netto dan een werknemer als je al hun uren erbij telt.

Moest je als gewone werknemer ook 70-80u per week werken verdien je volgens mij meer dan een zelfstandige.

De winst zit hem in het materiaal. 30 tot 50%, op uren heb je niet zoveel als zelfstandige. Maar zoals je zegt. Je hebt veel gereedschap nodig, vaak zaken die je maar sporadisch nodig hebt (vb machine om Niron te lassen, draadsnijmachine, plooipomp, nokladder...) een voorraad aan stukken, waarvan er altijd een deel blijft liggen, verloren uren aan offertes die toch niet uitgevoerd worden.

Beperkte maar toch mooie opslag gehad, updates het vet.
Mooi loon en bedankt voor uw genereuze bijdrage aan de staatskas.

ik vind dat er in de maatschappij meer respect mag komen voor de mensen die hard studeren, werken en aan zulke lonen geraken en bijgevolg bovengemiddeld bijdragen.
Je hoort vaak dat de sterkste schouders meer moeten bijdragen en dat is ook prima, maar dit komt niet vanzelf en mag ook gewaardeerd worden.

Mooi loon en bedankt voor uw genereuze bijdrage aan de staatskas.

ik vind dat er in de maatschappij meer respect mag komen voor de mensen die hard studeren, werken en aan zulke lonen geraken en bijgevolg bovengemiddeld bijdragen.
Je hoort vaak dat de sterkste schouders meer moeten bijdragen en dat is ook prima, maar dit komt niet vanzelf en mag ook gewaardeerd worden.
De causaliteit hard studeren/hard werken => hoge lonen is er echter niet altijd.

Welk overheidsniveau is dat dan? Want althans op federaal niveau is het zo dat een bevordering naar een hogere klasse nooit kan leiden tot een lager loon: https://fedweb.belgium.be/nl/loopbaanpad/niveau_b/administratieve_loopbaan/geldelijke_impact

Verder ligt dat niet bevorderen dan toch eerder aan de organisatiecultuur en/of onwil van het management en/of gebrek aan initiatief vanuit die medewerkers zelf. Want als management kan je perfect een vacature B inplannen en ervoor zorgen dat je "eigen" mensen kunnen doorgroeien naar niveau A, als ze daar de nodige ambitie toe vertonen.

Opnieuw kan ik enkel spreken voor de federale overheid, maar daar zijn in ieder geval frequent bevorderingsproeven om naar een hoger niveau te kunnen gaan. En er zijn nog altijd "creatieve" omwegen denkbaar, maar dan moet het management er zin in hebben. Bv A-functie uitschrijven waarbij een masterdiploma OF x jaar relevante ervaring vereist is.

Edit: in het Vlaamse onderwijs is het trouwens - dacht ik - wel zo dat je betaald wordt op basis van diploma en niet op basis van jobinhoud.
Als je kan bevorderen hé. Vaak is het sneller/makkelijker en komt het vaker voor om het externe traject te volgen en zo opnieuw binnen te komen.
Dan kan iemand die in graad B3 zit wel opeens minder verdienen als hij A is

Frequent bevorderingsproeven bij de FOD ? Welke FOD is dat dan ?
Ik heb afgelopen week met een half oog op facebook de "jobbeurs" van Fod Financiën gevolgd. Meeste reacties daar waren toch dat er amper tot geen kansen waren tot bevordering voor intern personeel.
Management is vaak een lachertje bij de overheid

Als je kan bevorderen hé. Vaak is het sneller/makkelijker en komt het vaker voor om het externe traject te volgen en zo opnieuw binnen te komen.
Dan kan iemand die in graad B3 zit wel opeens minder verdienen als hij A is
Het is dat wat ik bedoelde.

Terug
Bovenaan