Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
En dan nog niet vergeten, wat als... je dan dierenarts wordt.
Vroeger lieten mensen een dier inslapen, vandaag worden er dure operaties uitgevoerd. Waar de klanten eerst op toezeggen, maar die ze nadien niet kunnen betalen. Leven van een veearts is geen evidentie.
Helemaal waar. Dierenartsen zijn vaak zelfstandig in een groepspraktijk en worden een (wat mij betreft) relatief laag uurloon uitgekeerd. Op maandbasis verdienen ze een fractie van wat een dokter of een zelfstandig IT'er verdient. Vergeet ook niet:
- vaak verplichte wachtdiensten (tot meerdere keren per week). Kleine vergoeding als ze zich moeten verplaatsen.
- heel veel uren kloppen, 's ochtendsvroeg tot 's avonds laat, weekends. Dagelijkse onvoorspelbaarheid wanneer je thuis gaat zijn. => onmogelijk te combineren met eender welke hobby
- het zijn niet altijd cute kittentjes nakijken of eens een vaccinatie ofzo. Veearts: 's nachts geboortes van kalveren in de kou. Dierenarts kleine huisdieren dagelijks onder de krabbels, beten, noem maar op. Beesten euthanaseren, is niet voor iedereen weggelegd. Veel gezaag en onbegrip van klanten, mensen die weigeren te betalen of je uitmaken voor het vuil van de straat for whatever reason. Bah.

Dit liegt er echt niet om: "Een op de drie Vlaamse dierenartsen kampt met een burn-out "

Dat is alleen eigen keuze in Vlaanderen/België, en een aantal van onze buurlanden.
Dat is het verschil .
In Scandinavië kan je wel zo'n functies opnemen zonder dat er van je verwacht/geëist wordt van overuren te maken.

Als je dat hier in België niet wilt moet je maar andere functie opnemen of tevreden zijn met minder loon

Ik moet niets.
En dat heeft niets met loon te maken. Wel met jobinhoud.

Dus volgens u kan een Zweed hetzelfde werk doen op 36u en wordt hij hetzelfde betaald (tov lonen in het land)

Of hebben ze daar anderhalve Zweed die die taken doet en betalen ze de Belg wat meer zodat hij het alleen kan door meer uren te doen?

Inderdaad. Maar enkel gekocht in de supermarkt. Niet op café natuurlijk, daarvoor moet je miljonair zijn 😂

Dus volgens u kan een Zweed hetzelfde werk doen op 36u en wordt hij hetzelfde betaald (tov lonen in het land)

Of hebben ze daar anderhalve Zweed die die taken doet en betalen ze de Belg wat meer zodat hij het alleen kan door meer uren te doen?
Alles hangt af van de productiviteit zou ik denken. Ik neem aan dat multinationals in het algemeen voor een bepaalde productiviteit betalen.
Ofwel doen Belgen veel niet productieve uren en moeten ze daardoor vaker overwerken. Ofwel zijn ze in totaal productiever en liggen de Belgische lonen hoger.

Ik moet wel zeggen: Ik heb lange tijd in de VS gewerkt en daar wordt toch wel heel wat meer gewerkt dan in België... De lonen zijn wat hoger (maar je houdt vooral netto veel meer over). Geen ervaring met de Scandinavische landen maar dat de Belgen in de wereld de extreme werkers zijn lijkt me nogal sterk :) .

Alles hangt af van de productiviteit zou ik denken. Ik neem aan dat multinationals in het algemeen voor een bepaalde productiviteit betalen.
Ofwel doen Belgen veel niet productieve uren en moeten ze daardoor vaker overwerken. Ofwel zijn ze in totaal productiever en liggen de Belgische lonen hoger.

Ik moet wel zeggen: Ik heb lange tijd in de VS gewerkt en daar wordt toch wel heel wat meer gewerkt dan in België... De lonen zijn wat hoger (maar je houdt vooral netto veel meer over). Geen ervaring met de Scandinavische landen maar dat de Belgen in de wereld de extreme werkers zijn lijkt me nogal sterk :) .
Belgen denken vooral dat ze veel en hard werken.
Maar de realiteit is dat ze wel veel uren aanwezig zijn maar dat het qua productiviteit echt soms tekort schiet.

Precies of dat enkel in Belgie gebeurt? Ik heb lange tijd in Zwitserland gewerkt en de werkcultuur in Belgie ervaar ik zeker als minder zwaar. Ik vraag me dus ook wel af waar @zarathustra precies op doelt.

Er zijn meerdere dingen

- de attitude aangaande ziek zijn zoals hier boven aangehaald ( niet overal uiteraard)
- thuiswerken ( de attitude die ik van belgen zie zowel in familie als op dit forum is redelijk anders dan wat ik hier ervaar)
- feit dat je hier 10 dagen per kind krijgt om thuis te blijven als ze ziek zijn, ook dat het perfect normaal is dat je gewoon vertrekt als een van de kinderen ineens ziek valt
- veel onbetaalde overuren
- vroeg beginnen en vroeg vertrekken is vaak iets dat men niet graag ziet, 'allez zijt ge al weg' precies alsof daar zitten een prestatie is.
- hemdjes en geklede schoenen zijn vaak nog een element dat belangrijk is

etc

Soit ik vergelijk hier mijn paar jaar werken in Belgie en wat ik hoor en lees met wat ik nu ervaar uiteraard.
Punt is dat ik het nu goed heb en het risico niet wil lopen van dat op te geven.

Maar de realiteit is dat ze wel veel uren aanwezig zijn maar dat het qua productiviteit echt soms tekort schiet.
Klopt. Maar als het erop aankomt zijn belgen vaak wel competent. Maar soms inderdaad eens een schop onder hun *** nodig :)

Er zijn meerdere dingen

- de attitude aangaande ziek zijn zoals hier boven aangehaald ( niet overal uiteraard)
- thuiswerken ( de attitude die ik van belgen zie zowel in familie als op dit forum is redelijk anders dan wat ik hier ervaar)
- feit dat je hier 10 dagen per kind krijgt om thuis te blijven als ze ziek zijn, ook dat het perfect normaal is dat je gewoon vertrekt als een van de kinderen ineens ziek valt
- veel onbetaalde overuren
- vroeg beginnen en vroeg vertrekken is vaak iets dat men niet graag ziet, 'allez zijt ge al weg' precies alsof daar zitten een prestatie is.
- hemdjes en geklede schoenen zijn vaak nog een element dat belangrijk is

etc

Soit ik vergelijk hier mijn paar jaar werken in Belgie en wat ik hoor en lees met wat ik nu ervaar uiteraard.
Punt is dat ik het nu goed heb en het risico niet wil lopen van dat op te geven.
dat zijn allemaal zaken die ik bij mijn huidige werkgever niet terugzie (behalve dan dat 10 dagen voor je zieke kind)

Bij ons kan men om 7u30 beginnen, letterlijk 78 soorten uurroosters bij wijze van spreken.
Wel, tussen 7u30 en 8u30 wordt er niks gepresteerd als er geen leidinggevende aanwezig is.

Men heeft de mond vol over loslaten en niet controleren, echter realiteit is dat als er geen supervisie is, er vaak amper wordt gepresteerd.

Bij een bepaald type van werknemers.

De lonen zijn wat hoger (maar je houdt vooral netto veel meer over).
En trek daar dan allerlei verzekeringen vanaf die je best hebt of je bent failliet na een stom ongeval.
Gewoon nettoloon vergelijken, zeker als de ziekteverzekering erg verschilt tussen landen (niet alleen de VS maar ook bvb in Zwitserland is er een sterke privatisatie wat betreft ziekteverzekering), is geen goede vergelijking.

En trek daar dan allerlei verzekeringen vanaf die je best hebt of je bent failliet na een stom ongeval.
Gewoon nettoloon vergelijken, zeker als de ziekteverzekering erg verschilt tussen landen (niet alleen de VS maar ook bvb in Zwitserland is er een sterke privatisatie wat betreft ziekteverzekering), is geen goede vergelijking.
Die verzekeringen worden door de werkgever betaalt, die moet je dus niet aftrekken van je nettoloon hoor.
Feit is wel dat als je ontslagen wordt je ze dan zelf moet betalen, en als je dan paycheck to paycheck geleefd hebt dan zit je inderdaad met de gebakken peren...
Voor werkenden is het Amerikaanse systeem zeer voordelig imo, maar er is een zeer slecht sociaal vangnet dus als het misgaat gaat het idd echt serieus mis....

Voor werkenden is het Amerikaanse systeem zeer voordelig imo, maar er is een zeer slecht sociaal vangnet dus als het misgaat gaat het idd echt serieus mis....
Niet "voor werkenden", maar "voor werkenden in goedbetaalde jobs en jobs met veel standaard verzekeringen".

Het absoluut minimumloon in de USA is 7,25 dollar (tenzij je in een uitzondering valt, dan is er zelfs geen minimumloon behalve indien de staat dit anders regelt). De laatste 13 jaar is dit niet aangepast, en dingen zoals betaald verlof of andere systemen van betaalde afwezigheid zijn heel beperkt.

Zelfs in een stad zoals New York (met democratische regering (die onder druk van vakbonden voor hoger loon ging, maar met hoge cost-of-living) is het minimumloon slechts 15 dollar per uur. Gelukkig zijn er steeds meer zo'n staten die richting een deftig minimumloon gaan: https://www.govdocs.com/how-many-states-have-a-15-minimum-wage/

opvallend: veel staten verschuiven naar een automatische indexering :p

Ja het sociale mechanisme ontbreekt er natuurlijk. Dramatisch voor een hele laag uit de bevolking.
Tips zijn wel niet te onderschatten, dus ik denk dat die minimumlonen toch wel hoger liggen in praktijk door de tips.

Terug
Bovenaan