Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Bij de Vlaamse Overheid kun je je alleszins rijk fietsen.

Ik ken daar mensen die zich, zeker sinds de komst van de Speedelec, letterlijk rijk fietsen. Ik meen mij wel te herinneren dat het officieel misschien geen speedelec mag zijn, maar maximaal een gewone elektrische fiets. Maar het is een buitendienst, ons kent ons, en dus niemand van de directe collega's die daar een fuck om geeft. De uitbetalingen gebeuren uiteindelijk in Brussel, vér weg van de fraude. Het gaat hier om honderden euro's netto per maand extra. En voor wat? Om met een, laat ons eerlijk zijn, elektrische bromfiets naar het werk te komen. Staan de kosten en baten hier nog in verhouding?
Mochten alle verborgen extraatjes van ambtenaren in het openbaar gegooid worden, de privé loopt leeg. Er zou niemand nog zo zot zijn om in de privé ganser dagen zijn kl*ten af te draaien in de hoop om binnen x-aantal jaar eens wat opslag te krijgen.

Of ook, hoe onze ruimtelijke wanorde NOG verder en NOG meer gesubsidieerd wordt dan nu al het geval is. Je kunt tegenwoordig maar beter lekker ver van uw werkgever wonen.
nochtans is een speed pedelec die niet autonoom kan rijden gewoon een fiets volgens de FOD financiën en voldoe je zo aan de voorwaarden om belastingsvrije fietsvergoeding te krijgen.
Onder het begrip ‘fiets’ verstaan we drie types:

- Het rijwiel:
Elk voertuig met 2 of meer wielen:
  • dat via pedalen of handgrepen met spierkracht wordt aangedreven
  • dat uitgerust is met een elektrische hulpmotor tot 250 W en geen ondersteuning meer biedt vanaf 25 km per uur (of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen)
Volgende types vallen hieronder: klassieke fietsen, koersfietsen, mountainbikes, stadsfietsen, bakfietsen, aangepaste fietsen voor mindervaliden (3 wielen, aandrijving via handgrepen,...), plooibare fietsen, hybride fietsen, met of zonder elektrische aandrijving.

Niet bedoeld zijn o.a.: steps, hoverboards, rolschaatsen, skateboards, monowheels, (elektrische) segways. Dit zijn gemotoriseerde of niet gemotoriseerde voortbewegingstoestellen.

- Het gemotoriseerd rijwiel:
Elk twee-, drie- of vierwielig voertuig met pedalen:
  • uitgerust met een elektrische hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 25 km per uur, met uitsluiting van de hierboven vermelde rijwielen.
Het nominaal continu maximumvermogen van de elektrische motor bedraagt ten hoogste 1 kW.

- De speed pedelec:
Elk tweewielig voertuig met pedalen (met uitsluiting van de gemotoriseerde rijwielen):
  • met een elektrische hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 45 km per uur.
Het nominaal continu maximumvermogen van de elektrische motor bedraagt ten hoogste 4 kW.

En vooral, het is echt geen veredelde bromfiets. Op zo een speed pedelec moet je echt wel doortrappen om sneller dan dertig te rijden.
Ik denk dat het voor het milieu en de file een goede zaak is dat sommige mensen die lange afstanden afleggen met een speed pedelec. Mij stoort het alleszins niet dat ze een paar honderd euro krijgen om dag in dag uit 2 uur op de fiets te zitten.

nochtans is een speed pedelec die niet autonoom kan rijden gewoon een fiets volgens de FOD financiën en voldoe je zo aan de voorwaarden om belastingsvrije fietsvergoeding te krijgen.
Dan is het niet eens fraude maar een grondig scheefgegroeide systeemfout. Dat is nog erger.
En je gaat je ook niet "letterlijk rijk fietsen" met een paar honderd euro per maand he.

Ik weet niet bij welke win-for-life werkgever jij terechtgekomen bent, maar vooraleer ik nog eens 300+ euro netto erbij krijg, en dus 600 à 700 euro bruto, ga ik al heel hard mijn best moeten doen.

Mijn post was zeker niet zwart-wit bedoeld, van mij zal je geen opmerkingen over third world country horen ;)
Maar in de chemie is Antwerpen binnen België wel een zeer competitieve regio, de concurrentie zijn letterlijk de buren. Of dat in de praktijk betekent dat de bedrijven daar wat meer zullen betalen, of de gemiddelde lonen gewoon hoger liggen doordat er meer & gemakkelijker verloop is, is een kip-en-ei verhaal maar het eindresultaat blijft hetzelfde.

Dat gaat denk ik trouwens ook op voor wie niet ver van de Sittard/Geleen regio woont, al heb ik daar minder zicht op verloning.
Sittard Geleen is ook ondermaats tov Rotterdam op vlak van salaris.
Daar word het spreukje de huizen kosten ons meer hier ingefluisterd.

Stom voorbeeld: Chemische bedrijf in NL heeft een vestiging in Geleen, maar ook eentje in Rotterdam.
Ze hebben een aparte CAO, voor zowel Limburg als Rotterdam.
Zelfde functie waardering en schaal heeft doorgaans 20-30% meer op jaarbasis in Rotterdam.

En België vs NL is een moeilijke opgave.
Je begint netto wel wat hoger in Nederland, maar je hebt de voordelen van een bedrijfswagen, tankkaart, maaltijdcheques, netto vergoedingen niet.
Eenmaal je kids hebt is het Belgische belastingsysteem wel veel beter.

Ter illustratie, bij chemie reuzen in NL moet je al op niveau senior management zijn voor een auto.

Ik heb wel veel vrienden die steeds meer de grens overtrekken voor hogere netto salarissen, gemakkelijker doorgroei mogelijkheden. Ze zien de Belgen ook graag langskomen in Geleen en Eindhoven.

In Nederland hechten ze veel waarde in welke papiertje je hebt. Met bachelor chemie kun je perfect bij de grote bedrijven als process engineer starten, en dezelfde traject als een master doen.
Process engineer > senior > operations manager > plant manager

Terwijl op het Scheldelaan je al minimaal een industrieel ingenieur of bij voorkeur een burgerlijke als ik het goed heb?

Laatst bewerkt:
En vooral, het is echt geen veredelde bromfiets. Op zo een speed pedelec moet je echt wel doortrappen om sneller dan dertig te rijden.
Ik denk dat het voor het milieu en de file een goede zaak is dat sommige mensen die lange afstanden afleggen met een speed pedelec. Mij stoort het alleszins niet dat ze een paar honderd euro krijgen om dag in dag uit 2 uur op de fiets te zitten.

Wanneer gaat men eens stoppen in dit land met constant eieren te leggen onder de grootste vervuilers?
- Wie dicht bij zijn werk woont en daar vaak een zeer hoge prijs voor betaalt in de zin van een huis in een gecentraliseerde omgeving, die moet die kost volledig zelf betalen. En daarvan vinden we het doodnormaal dat hij elke dag met zijn fietsje naar het werk gaat voor 40 euro per maand.
- Wie te gierig is om een gecentraliseerd huis te kopen en dus ons platteland nog verder loopt te verkrachten door in het hol van pluto te wonen, die werd sowieso al beloond met belachelijk lage KI's, onze royale salariswagenregeling en andere kosten die ze op de maatschappij schuiven. En die kan dus tegenwoordig ook nog uit die andere royale vergoeding kiezen: het win-for-life ticketje door onbelaste ongelimiteerde fietsvergoedingen op te strijken met de speedelec. En nog een dikke pluim erbij want "Wauw, ze zijn zo hoogmoedig geweest om hun auto aan de kant te laten staan!! :love: :love: :bow::bow:"

De omgekeerde wereld.

Ik ken daar mensen die zich, zeker sinds de komst van de Speedelec, letterlijk rijk fietsen. Ik meen mij wel te herinneren dat het officieel misschien geen speedelec mag zijn, maar maximaal een gewone elektrische fiets. Maar het is een buitendienst, ons kent ons, en dus niemand van de directe collega's die daar een fuck om geeft. De uitbetalingen gebeuren uiteindelijk in Brussel, vér weg van de fraude. Het gaat hier om honderden euro's netto per maand extra. En voor wat? Om met een, laat ons eerlijk zijn, elektrische bromfiets naar het werk te komen. Staan de kosten en baten hier nog in verhouding?
Mochten alle verborgen extraatjes van ambtenaren in het openbaar gegooid worden, de privé loopt leeg. Er zou niemand nog zo zot zijn om in de privé ganser dagen zijn kl*ten af te draaien in de hoop om binnen x-aantal jaar eens wat opslag te krijgen.

Of ook, hoe onze ruimtelijke wanorde NOG verder en NOG meer gesubsidieerd wordt dan nu al het geval is. Je kunt tegenwoordig maar beter lekker ver van uw werkgever wonen.
Een traject van dagelijks 100km h/t levert een 400 euro op voor een 60u te fietsen. Er zullen niet veel zover fietsen en van 400 euro word je niet rijk. Kan je beter gaan flexwerken.
Die van de Vlaamse hebben ook geen bedrijfswagen.
Waarom werk je eigenlijk niet bij de overheid?

Of je pakt auto tot vlakbij, parkeert gratis en laatste stukje met fiets en zegt dat je alles met fiets doet.

Ik denk dat er ook wel veel die fietsvergoeding opstrijken zonder effectief te fietsen (of toch minder dan officieel ingegeven).

Ik weet niet bij welke win-for-life werkgever jij terechtgekomen bent, maar vooraleer ik nog eens 300+ euro netto erbij krijg, en dus 600 à 700 euro bruto, ga ik al heel hard mijn best moeten doen.

Klopt, maar dat is ver van "letterlijk rijk worden" he.

Of je pakt auto tot vlakbij, parkeert gratis en laatste stukje met fiets en zegt dat je alles met fiets doet.
Ik passeer zo een invalsweg vlak voor begin centrum Gent.
Daar staan wel enkele mensen die fiets in- en uit hun auto laden.
Valt op. Als je zo steeds rond bepaald uur ergens passeert herken je wel patronen.

Sittard Geleen is ook ondermaats tov Rotterdam op vlak van salaris.
Daar word het spreukje de huizen kosten ons meer hier ingefluisterd.

Stom voorbeeld: Chemische bedrijf in NL heeft een vestiging in Geleen, maar ook eentje in Rotterdam.
Ze hebben een aparte CAO, voor zowel Limburg als Rotterdam.
Zelfde functie waardering en schaal heeft doorgaans 20-30% meer op jaarbasis in Rotterdam.

En België vs NL is een moeilijke opgave.
Je begint netto wel wat hoger in Nederland, maar je hebt de voordelen van een bedrijfswagen, tankkaart, maaltijdcheques, netto vergoedingen niet.
Eenmaal je kids hebt is het Belgische belastingsysteem wel veel beter.

Ter illustratie, bij chemie reuzen in NL moet je al op niveau senior management zijn voor een auto.

Ik heb wel veel vrienden die steeds meer de grens overtrekken voor hogere netto salarissen, gemakkelijker doorgroei mogelijkheden. Ze zien de Belgen ook graag langskomen in Geleen en Eindhoven.

In Nederland hechten ze veel waarde in welke papiertje je hebt. Met bachelor chemie kun je perfect bij de grote bedrijven als process engineer starten, en dezelfde traject als een master doen.
Process engineer > senior > operations manager > plant manager

Terwijl op het Scheldelaan je al minimaal een industrieel ingenieur of bij voorkeur een burgerlijke als ik het goed heb?

Rotterdam is op het vlak van chemie inderdaad een beetje het Nederlandse Antwerpen, als ik het zo kan zeggen.
Maar ik wist niet dat Geleen zoveel minder betaalde in verhouding - heb in beide locaties gewerkt maar zonder zicht te hebben op salarissen.

Auto's zijn in Nederland fiscaal niet zo interessant als in België, behalve full electric misschien. Maar anders zit je met die bijtelling die absoluut geen cadeau is.

Ik denk dat je gelijk hebt dat de meeste bedrijven langs de Scheldelaan zullen verwachten dat je een ing. of ir. diploma voorlegt om process engineer te worden, tenzij je "gelijkwaardige ervaring" hebt, doorgroeien kan gelukkig ook.

Wanneer gaat men eens stoppen in dit land met constant eieren te leggen onder de grootste vervuilers?
- Wie dicht bij zijn werk woont en daar vaak een zeer hoge prijs voor betaalt in de zin van een huis in een gecentraliseerde omgeving, die moet die kost volledig zelf betalen. En daarvan vinden we het doodnormaal dat hij elke dag met zijn fietsje naar het werk gaat voor 40 euro per maand.
- Wie te gierig is om een gecentraliseerd huis te kopen en dus ons platteland nog verder loopt te verkrachten door in het hol van pluto te wonen, die werd sowieso al beloond met belachelijk lage KI's, onze royale salariswagenregeling en andere kosten die ze op de maatschappij schuiven. En die kan dus tegenwoordig ook nog uit die andere royale vergoeding kiezen: het win-for-life ticketje door onbelaste ongelimiteerde fietsvergoedingen op te strijken met de speedelec. En nog een dikke pluim erbij want "Wauw, ze zijn zo hoogmoedig geweest om hun auto aan de kant te laten staan!! :love: :love: :bow::bow:"

De omgekeerde wereld.
Financieel gezien kan je beter dicht bij je werk wonen en de tijd die je wint, kan je gebruiken om onbelast bij te verdienen met een flexi job.

Het is natuurlijk wel makkelijker om gewoon te klagen over alles en iedereen en te zeggen dat het leven niet eerlijk is.

Ik passeer zo een invalsweg vlak voor begin centrum Gent.
Daar staan wel enkele mensen die fiets in- en uit hun auto laden.
Valt op. Als je zo steeds rond bepaald uur ergens passeert herken je wel patronen.
Jup garanti fraudeurs dat. Het concept waarbij je je auto achterlaat aan de stadsrand om dan een vervoermiddel te nemen dat geschikter is voor de binnenstad bestaat enkel ter verduistering van publieke gelden.

Op mijn vorige job hebben ze daar dus effectief mensen op betrapt, auto parkeren op een paar km van het bedrijf en dan de fiets uit de wagen halen, op het werk binnenfietsen en 22-25 km fietsvergoeding opstrijken.

Terug
Bovenaan