Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Mezelf beoordelen is een beetje moeilijk en helaas heb ik weinig zicht op wat anderen verdienen binnen mijn bedrijf.
Ben net trouwens overgestapt naar dit bedrijf. Dat speelt hoogstwaarschijnlijk ook een rol.
Misschien word het de komende jaren moeilijk om nog een verhoging te krijgen.
Goed onderhandeld zou ik zeggen. Want los van al die netto vergoedingen en IP ruling, is je bruto verloning aan de hogere kant voor je ervaring/leeftijd (zelfs voor in de IT zou ik zeggen).
Of misschien is er wat meer mogelijk door de war on talent.

Kleine update. Iemand een idee of deze verloning correct is?
Ben er op zich wel tevreden mee, alleen het ontbreken van een bedrijfswagen blijft door mijn hoofdspelen.

Traktor zei:
PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master industrieel ingenieur elektromechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 209
Huidige functie: project engineer
Anciënniteit: 5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 uren / week
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): meestal 40, tijdens zomer - en winter shut down +- 50 per week

3. LOONVOORWAARDEN

Maand salaris (bruto): €3450 (gestart aan 2800 ) €3650
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2150 €2270
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: €8 per cheque
Ecocheques: €250 / jaar
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus +- €1000 netto per jaar

4. MOBILITEIT

Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Afstand woon/werk in km's: 30 km
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vrijheid om verlof te nemen: afhankelijk van project
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: 1 a 2 dagen per maand morgenshift
Glijdende werkuren: ja met kerntijd 9h-16h
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: regelmatig, afhankelijk van project
Hoe vaak overuren te presteren: regelmatig zaterdagwerk, overuren wel betaald
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): nee
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Ben er op zich wel tevreden mee, alleen het ontbreken van een bedrijfswagen blijft door mijn hoofdspelen.

Traktor zei:
PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): meestal 40, tijdens zomer - en winter shut down +- 50 per week

3. LOONVOORWAARDEN

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Als je bij mij in het team vandaag komt solliciteren kreeg je een voorstel van +-€3350 met wagen en tankkaart. Rest van de voordelen zo goed als gelijk.
Je wordt dus zeker competitief betaald zoals ze zo mooi zeggen, maar er zijn zeker plekken denkbaar waar je met je profiel er nog iets meer zou kunnen uithalen bij een jobhop.

Of je moet een compleet andere industrie kiezen (petro) chemie of hernieuwbare energie om maar iets te noemen. Dan komt er een serieus stuk bij.

Laatst bewerkt:

Traktor zei:
PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

3. LOONVOORWAARDEN

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Denk dat hier zeker een bedrijfswagen bij mag, anders wel correcte verloning.

Is er een maximum op het aantal euro's fietsvergoeding ?

Vorige maand 1 dag gefietst en 16 euro voor gekregen?

Ga ik mezelf rijk kunnen fietsen? :thinking:

Ik weet van personen bij ons die 40km enkel met de fiets komen. Op een goede maand is dat €400 extra.
Zijn wel de fanatiekelingen met een dedicated koersfiets of speedpedelec natuurlijk.

Ik ben geen expert in zijn sector maar hangt het ook niet af van welke regio? Ik veronderstel dat hij voor een stap vooruit misschien wel richting Brussel / Antwerpen moet?

Dat zou ik ook denken, Limburg betaalt over het algemeen minder (de huizen kosten er ook minder, dus dat compenseert :)) en de concurrentiestrijd is er ook wat minder hevig dan aan de Scheldelaan bv.

Dat zou ik ook denken, Limburg betaalt over het algemeen minder (de huizen kosten er ook minder, dus dat compenseert :)) en de concurrentiestrijd is er ook wat minder hevig dan aan de Scheldelaan bv.
Gedeeltelijk mee eens. Limburg is geen thirdworld country hé. Zeker in tijden van remote wou zou dat geen barrière moeten zijn. Ben dat plaatje van Limburg is goedkoper daarom zijn de salarissen lager een beetje beuh.

Gedeeltelijk mee eens. Limburg is geen thirdworld country hé. Zeker in tijden van remote wou zou dat geen barrière moeten zijn. Ben dat plaatje van Limburg is goedkoper daarom zijn de salarissen lager een beetje beuh.
Traktor wordt gewoon correct betaald hoor. Of het nu limburg of antwerpen/brussel is, dat maakt niet zoveel uit.
Veranderen van industrie zou hem wel licht vooruit kunnen helpen, maar niet in die mate dat hij daar meteen op moet ingaan.

Ik heb een heel goed zicht op mensen met zijn profiel en ervaring en zonder auto zitten die (afh. van de functie/verantwoordelijkheden en industrie/bedrijf) op ong. hetzelfde extra-legale pakket zoals hij nu heeft met een bruto maandloon tussen €3500 en €4000.
Als er een wagen + tankkaart in het pakket zit, dan zakt het maandloon en zit je tussen de €3100 en €3600.

Dus ik ben niet meteen akkoord met @Tkleinstrand dat er zomaar nog een bedrijfswagen + tankkaart bij moet.

En dan zijn er nog enkele uitzonderlijke jobs waar je met zo'n profiel/ervaring daar nog een stuk kunt bovenzitten, maar aangezien dit eerder schaars is, tel ik die even niet mee.

Traktor wordt gewoon correct betaald hoor. Of het nu limburg of antwerpen/brussel is, dat maakt niet zoveel uit.
Veranderen van industrie zou hem wel licht vooruit kunnen helpen, maar niet in die mate dat hij daar meteen op moet ingaan.

Ik heb een heel goed zicht op mensen met zijn profiel en ervaring en zonder auto zitten die (afh. van de functie/verantwoordelijkheden en industrie/bedrijf) op ong. hetzelfde extra-legale pakket zoals hij nu heeft met een bruto maandloon tussen €3500 en €4000.
Als er een wagen + tankkaart in het pakket zit, dan zakt het maandloon en zit je tussen de €3100 en €3600.

Dus ik ben niet meteen akkoord met @Tkleinstrand dat er zomaar nog een bedrijfswagen + tankkaart bij moet.

En dan zijn er nog enkele uitzonderlijke jobs waar je met zo'n profiel/ervaring daar nog een stuk kunt bovenzitten, maar aangezien dit eerder schaars is, tel ik die even niet mee.
Ik heb het ook niet zo zeer over Traktors profiel. Maar het veralgemeningen dat Limburg goedkoop is en er geen concurrentie heerst is achterhaald.

Ik heb het ook niet zo zeer over Traktors profiel. Maar het veralgemeningen dat Limburg goedkoop is en er geen concurrentie heerst is achterhaald.
Het is niet omdat er een loonverschil is, dat er "geen concurrentie" zou zijn, hé. Het blijft gewoon zo dat er véél meer vraag is in Antwerpen en dat ze dus mensen moeten lokken naar Antwerpen, een regio met sowieso hogere pendeltijden en duurdere woningen. Dus moet daar wat extra tegenover staan.

Schaarste in A'pen is trouwens groter, kijk maar eens op de zoektermen industrieel ingenieur (vaste job) op de VDAB:
- Provincie Antwerpen: 905 resultaten. (2072 inwoners voor 1 vacature)
- Provincie Limburg: 253 resultaten (3480 inwoners voor 1 vacature)
- provincie Oost-Vlaanderen: 798 resultaten (1919 inwoners voor 1 vacature)
- Provincie West-Vlaanderen: 982 resultaten (4021 inwoners voor 1 vacature)
- Provincie Vlaams-Brabant: 289 resultaten (1225 inwoners voor 1 vacature)
- Brussel: 255 resultaten (4784 inwoners voor 1 vacature)

In Vlaams-Brabant (niet onlogisch wegens universiteit Leuven + relatief weinig industrie) en Limburg is er relatief gezien véél minder vraag dan in de andere provincies. (Brussel is een specialleke, in zo'n stad heb je vooral diensten)

Maar niet elke soort bedrijf zet vacatures op VDAB mss?
Zeker niet voor de hogere functies. Maar goed, JPV heeft wel gelijk Limburg is in vergelijking met Antwerpen en Vlaams-Brabant nu eenmaal geen industriële/diensten powerhouse. Ze zijn wel aan een inhaalbeweging bezig, zeker rond Hasselt is er een IT-cluster aan het ontstaan.

Bij de Vlaamse Overheid kun je je alleszins rijk fietsen.

Ik ken daar mensen die zich, zeker sinds de komst van de Speedelec, letterlijk rijk fietsen. Ik meen mij wel te herinneren dat het officieel misschien geen speedelec mag zijn, maar maximaal een gewone elektrische fiets. Maar het is een buitendienst, ons kent ons, en dus niemand van de directe collega's die daar een fuck om geeft. De uitbetalingen gebeuren uiteindelijk in Brussel, vér weg van de fraude. Het gaat hier om honderden euro's netto per maand extra. En voor wat? Om met een, laat ons eerlijk zijn, elektrische bromfiets naar het werk te komen. Staan de kosten en baten hier nog in verhouding?
Mochten alle verborgen extraatjes van ambtenaren in het openbaar gegooid worden, de privé loopt leeg. Er zou niemand nog zo zot zijn om in de privé ganser dagen zijn kl*ten af te draaien in de hoop om binnen x-aantal jaar eens wat opslag te krijgen.

Of ook, hoe onze ruimtelijke wanorde NOG verder en NOG meer gesubsidieerd wordt dan nu al het geval is. Je kunt tegenwoordig maar beter lekker ver van uw werkgever wonen.

Laatst bewerkt:

Mijn post was zeker niet zwart-wit bedoeld, van mij zal je geen opmerkingen over third world country horen ;)
Maar in de chemie is Antwerpen binnen België wel een zeer competitieve regio, de concurrentie zijn letterlijk de buren. Of dat in de praktijk betekent dat de bedrijven daar wat meer zullen betalen, of de gemiddelde lonen gewoon hoger liggen doordat er meer & gemakkelijker verloop is, is een kip-en-ei verhaal maar het eindresultaat blijft hetzelfde.

Dat gaat denk ik trouwens ook op voor wie niet ver van de Sittard/Geleen regio woont, al heb ik daar minder zicht op verloning.

Bij de Vlaamse Overheid kun je je alleszins rijk fietsen.

Ik ken daar mensen die zich, zeker sinds de komst van de Speedelec, letterlijk rijk fietsen. Ik meen mij wel te herinneren dat het officieel misschien geen speedelec mag zijn, maar maximaal een gewone elektrische fiets. Maar het is een buitendienst, ons kent ons, en dus niemand van de directe collega's die daar een fuck om geeft. De uitbetalingen gebeuren uiteindelijk in Brussel, vér weg van de fraude. Het gaat hier om honderden euro's netto per maand extra. En voor wat? Om met een, laat ons eerlijk zijn, elektrische bromfiets naar het werk te komen. Staan de kosten en baten hier nog in verhouding?
Mochten alle verborgen extraatjes van ambtenaren in het openbaar gegooid worden, de privé loopt leeg. Er zou niemand nog zo zot zijn om in de privé ganser dagen zijn kl*ten af te draaien in de hoop om binnen x-aantal jaar eens wat opslag te krijgen.

Of ook, hoe onze ruimtelijke wanorde NOG verder en NOG meer gesubsidieerd wordt dan nu al het geval is. Je kunt tegenwoordig maar beter lekker ver van uw werkgever wonen.
Dat is in de privé toch hetzelfde? Zeker bij grote bedrijven, zie mijn eerdere post.

Terug
Bovenaan