Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Policy Manager, eerste keer dat ik het hoor, heel sterk pakket in elk geval.
Heb zelf idd nog niet heel veel beleidsmatige functies zien passeren hier. Dus mss wat de vreemde eend in de bijt.
mooi inderdaad.
Enkel het aantal dagen vakantie valt wat tegen mss
Ja dat is ook wat mijn vaststelling. In de toekomst toch wat proberen wat meer vakantiedagen te krijgen. Ze proberen heel flexibel te zijn, wat de vakantiedagen wel compenseert maar nooit volledig uiteraard.

Ik zou zelfs durven stellen dat finance functies in grote bedrijven à la financial-/business controller kunstmatig zijn uitgevonden door en voor Big4-mensen. Een klassieke 'accountant' heeft zelden een wagen en/of een grote netto-onkosten vergoeding; dus als je als Big4-profiel met +- 3 jaar ervaring wil vertrekken naar een interne functie moet je wel voor een controlling rol gaan om niet in te moeten inleveren op je loonpakket. 😬
Ik merk toch iets anders in de praktijk hoor.

Hangt geheel af van waar je terecht komt natuurlijk (sector/multinational). Finance bij ons verdient ook gewoon heel goed met bedrijfswagen en bonus/LTI.

Zo'n habbekrats lijkt Spiderman zijn loon me toch niet voor 26j :eek:.
Dat komt door die netto vergoedingen.
Ik heb met €700 bruto meer per maand, ongeveer hetzelfde netto (als je mijn MC's erbij telt).

Consultants in mijn team met hetzelfde brutoloon als Spiderman, hebben zo'n €2100 netto (met MC's erbij).
Damn 6k op 28j is echt wel sick…

Daar ga ik nooit aan geraken in IT in loondienst vrees ik.
Eén van mijn beste maten is 28j en zit aan +-6k bruto (+-3,3k netto), met prestatie gerichte bonus van €20k, wagen, tankkaart en een hele resem andere voordelen op Sr. Manager Digital (IT) niveau bij ABI.
Maar dat is zo'n up or out omgeving, waar ze verwachten dat de high potentials regelmatig doorgroeien.
Hij hoort intern nu al rond voor de volgende stap..

Andere mensen die ik ken die bij ABI werken:
  • Logistiek directeur over enkele EU landen (30j oud): +-€130k bruto jaarsalaris
  • Procurement professional (28j oud): €4600 bruto/maand (zonder wagen en veel kleinere bonus)
ABI is zo'n omgeving waar je met de juiste achtergrond (master diploma) en ambitie heel snel doorgroeit en stijgende verantwoordelijkheden en dus loon krijgt. Een beetje work hard, play hard omgeving.
Vooral door die uiteraard ridicule 400 euro / maand nettovergoedingen!
Inderdaad.

Dan had je maar even toekomstgericht moeten studeren en Pol en Soc moeten doen 😉
Haha nee merci, geef mij maar IT.

Ik ben te graag technisch bezig, geen verdere ambities (voorlopig). Op zich ben ik wel tevreden met een loon vanaf 4k bruto (verder ook full option pakket).
5k is al vrij uitzonderlijk, althans bij ons bedrijf.

Vooral door die uiteraard ridicule 400 euro / maand nettovergoedingen!
Uiteraard. Maar meer bruto levert te weinig op in dit land (ook qua pensioen, premie/vakanriegeld, sociale voordelen zoals werkloosheids en ziekte zijn ook gecapt) om tegen netto vergoedingen op te kunnen.

Dus dankzij die netto vergoedingen heeft hij een goed loon.
Als is het wel leuk om bij een indexering een merkbare stijging te zien.

Uiteraard. Maar meer bruto levert te weinig op in dit land (ook qua pensioen, premie/vakanriegeld, sociale voordelen zoals werkloosheids en ziekte zijn ook gecapt) om tegen netto vergoedingen op te kunnen.

Indexatie speelt amper bij de big four. In januari krijg je de index, in juni wordt uw opslag bepaald nav van de evaluaties maar dan kijken ze naar uw loon voor de index. Dus in principe is de index een voorschot op uw loonsverhoging :p, of kunt ook stellen dat indexatie er volledig wordt uitgehold.

Na x aantal jaar herbekijken ze de loonschalen en worden die wat opgekrikt.

Ondertussen is hier toch ook het één en 't ander veranderd:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Master Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6,5 jaar (waarvan 5,5 als consultant)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende/kaderlid
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 (HQ van supermarkt/groothandel)
Huidige functie: Marketing data analyst
Anciënniteit: 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 36

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): +/- 3500 (nog niet geïndexeerd)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2100
Nettovergoedingen: € 105
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja, €12.5 bijdrage per maand voor Iphone. Laptop enkel voor werk
Maaltijdcheques: nee
Ecocheques: ja, €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus, korting in winkels, aankoopbon met Kerstmis

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 4/5 thuis (ook na Corona). Kantoor in regio Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: +/- 35km
Afstand woon/werk in tijd: halfuurtje tegenwoordig
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Skoda Octavia combi (VAA €191 denk ik). Tankkaart BeNeLux

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 5 extra (aangezien er geen tijdsklok gebruikt wordt en zo mogelijkse overuren gecompenseerd worden)
Vrijheid om verlof te nemen: Af te spreken binnen team
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: beperkt
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Bij occasionele deadlines voor business cases bijvoorbeeld.
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nog beperkt door Corona
Telewerk (buiten corona-periode): Sinds corona overstap gemaakt, vrije keuze van 0 tot 5 dagen.
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Misschien niet heel spectaculair op basis van opleiding en ervaring binnen consultancy. Maar sinds we een kindje hebben apprecieer ik het enorm dat mijn dagen niet meer zo lang zijn en ik elke vrijdagnamiddag vrij ben.

Laatst bewerkt:
Ondertussen is hier toch ook het één en 't ander veranderd:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Master Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6,5 jaar (waarvan 5,5 als consultant)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende/kaderlid
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 (HQ van supermarkt/groothandel)
Huidige functie: Marketing data analyst
Anciënniteit: 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 36

Maand salaris (bruto): +/- 3500 (nog niet geïndexeerd)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2100
Nettovergoedingen: € 105
BedrijfsGSM/laptop: ja, €12.5 bijdrage per maand voor Iphone. Laptop enkel voor werk
Maaltijdcheques: nee
Ecocheques: ja, €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus, korting in winkels, aankoopbon met Kerstmis

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 4/5 thuis (ook na Corona). Kantoor in regio Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: +/- 35km
Afstand woon/werk in tijd: halfuurtje tegenwoordig
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Skoda Octavia combi (VAA €191 denk ik). Tankkaart BeNeLux

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 5 extra (aangezien er geen tijdsklok gebruikt wordt en zo mogelijkse overuren gecompenseerd worden)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: beperkt
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Bij occasionele deadlines voor business cases bijvoorbeeld.
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nog beperkt door Corona
Telewerk (buiten corona-periode): Sinds corona overstap gemaakt, vrije keuze van 0 tot 5 dagen.

Misschien niet heel spectaculair op basis van opleiding en ervaring binnen consultancy. Maar sinds we een kindje hebben apprecieer ik het enorm dat mijn dagen niet meer zo lang zijn en ik elke vrijdagnamiddag vrij ben.
Dat is gewoon een heel correct loon voor je diploma, ervaring en leeftijd.
Supermarkt/groothandel zijn ook niet de beste betalers, dus dat verklaart al een deel.
Je zou op financieel vlak zeker nog een stap kunnen zetten, maar dat zal zich hoogstwaarschijnlijk negatief uitbetalen naar aantal gewerkte uren en stress/verantwoordelijkheden.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Master Bedrijfscommunicatie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6 jaar (waarvan 4.5 bij huidige werkgever)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 (bouw)
Huidige functie: Marketeer (combi on/offline) onder een manager binnen één van onze twee takken. Marketeer zonder marketing manager boven mij in de andere tak (enkel CEO/Directeur boven mij)
Anciënniteit: 4,5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-45u

Maand salaris (bruto): +/- 3190 (na indexatie)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2190
Nettovergoedingen: € 180
BedrijfsGSM/laptop: ja, €12.5 bijdrage op gsm & laptop
Maaltijdcheques: ja (8€)
Ecocheques: Neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): Neen
Hospitalisatieverzekering: Neen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Vakantiegeld..maarja..is standaard denk ik. Internet thuis wordt ook door de werkgever betaald. Ander voordeel: eigen woonst met redelijke korting bouw/kopen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 1-2/5 thuis 3-4 dagen op kantoor
Afstand woon/werk in km's: +/- 200km heen en weer
Afstand woon/werk in tijd: 1,5u in totaal
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): 1-reeks met onbeperkte tankkaart/kilometers

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 8
Vakantiedagen (andere extra): Ja, indien we naar een event zouden moeten in het weekend.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Zéér flexibele werkuren. Mag beginnen/eindigen wanneer ik wil. Zolang het werk maar af is. Doktersbezoeken/eens random in de dag iets privé doen kan allemaal zonder te moeten doorgeven. Nuja, ze weten dat ik het daarna s' avonds wel afwerk. Werkgever werkt 100% op vertrouwen.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: occasioneel
Hoe vaak overuren te presteren: constant, maar ik tel het eigenlijk niet meer. Ik zie mijn werk eerder als een hobby, niet als een job.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, alles is mogelijk. Zowel volledig telewerk als volledig op kantoor is bespreekbaar

Ik ben 4.5 jaar geleden begonnen aan: 2630€ bruto (toen +-1680 netto), VW golf en GEEN maaltijdcheques of nettovergoeding.
Na jaar 1: 2630€, 1-reeks, 50€ nettovergoeding
Na jaar 2 (meer verantwoordelijkheden): 3000€, 1-reeks, 150€ nettovergoeding, maaltijdch van 8€, internet thuis wordt betaald
Na jaar 4 (incl indexaties): 3190€, 1-reeks, 180€ nettovergoeding (waarvan 30€ voor telewerk), MC 8€, internet thuis

Dus na 4.5 jaar ben ik er netto (als ik MC ook als "loon" reken) +-670€ op vooruit gegaan.
Effectieve opslag is nu al 2.5 jaar geleden. Twijfel om wel/geen opslag te vragen bij de volgende evaluatie.
Waarom wel vragen:
- Ik doe mijn job beter dan toen. Foutenmarge is veel kleinder
- Inzet, ik kijk nooit naar mijn uren en ben zeer flexibel om collega's te helpen
- Ik werk onder de taalgrens en ben perfect tweetalig...is een zeldzaam profiel blijkbaar..

Waarom niet vragen:
- Is een sector die het al moeilijk heeft ivm prijsstijgingen
- Eigenlijk heb ik niet meer verantwoordelijkheden dan 2.5 jaar geleden...hoewel ik mijn job wel beter doe dan toen.
- Zit mijn loon marktconform/zit ik er niet lichtelijk boven?

Laatst bewerkt:

Ik waardeer persoonlijk nettoloon ook boven brutoloon (geld in het heden vs. geld achteraf), omdat ik daarmee mezelf kan hedgen tegen inflatie en verlies van koopkracht door te investeren. Zeer simplistisch gezegd wel. Uiteraard is een brutoloon dat overeenkomt met een bepaalde nettoloon te verkiezen boven het nettoloon zelf aangezien daar die bijkomende voordelen komen op vlak van vakantiegeld, pensioen, enz. maar jullie snappen wel wat ik bedoel hoop ik.

Laatst bewerkt:
Ik waardeer persoonlijk nettoloon ook boven brutoloon (geld in het heden vs. geld achteraf), omdat ik daarmee mezelf kan hedgen tegen inflatie en verlies van koopkracht door te investeren. Zeer simplistisch gezegd wel. Uiteraard is een brutoloon dat overeenkomt met een bepaalde nettoloon te verkiezen boven het nettoloon zelf aangezien daar die bijkomende voordelen komen op vlak van vakantiegeld, pensioen, enz. maar jullie snappen wel wat ik bedoel hoop ik.
Vergeet niet dat een nettovergoeding niet geindexeerd wordt. Dus 100€ in 2022 =/= 100€ in 2025. En als ik mij niet vergis, maar verbeter mij @JPV kunnen ze een netto voordeel ook zomaar intrekken? Terwijl dit met een bruto niet kan.

Vergeet niet dat een nettovergoeding niet geindexeerd wordt. Dus 100€ in 2022 =/= 100€ in 2025. En als ik mij niet vergis, maar verbeter mij @JPV kunnen ze een netto voordeel ook zomaar intrekken? Terwijl dit met een bruto niet kan.
Dat is natuurlijk waar, maar in de praktijk stijgt dat wel regelmatig mee en worden vergoedingen niet zomaar ingetrokken. Dan is iedereen weg en zijn meestal wel profielen die rap werk vinden.
Misschien dat af en toe wel een nettovergoeding wordt beperkt of ingetrokken na een ruling ofzo.

Dat is natuurlijk waar, maar in de praktijk stijgt dat wel regelmatig mee en worden vergoedingen niet zomaar ingetrokken. Dan is iedereen weg en zijn meestal wel profielen die rap werk vinden.
Misschien dat af en toe wel een nettovergoeding wordt beperkt of ingetrokken na een ruling ofzo.
Inderdaad. Ik ben 2,5 jaar geleden begonnen met een fixed allowance van 75 euro en zit nu aan 200 euro.

Als het niet in het contract staat, kan het idd gewijzigd worden, zeker als er geen duidelijke onkosten tegenover staan.

En het plafond van netto onkostenvergoedingen is denk ik weinig of niet gestegen over de jaren heen (al vind ik daar niet direct harde cijfers voor terug)?
Met Corona is er nu wel wat mogelijk, maar stijgt anders idd niet zoveel (is dan ook al ferm overdreven hoog wat je kan doen)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Master Bedrijfscommunicatie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6 jaar (waarvan 4.5 bij huidige werkgever)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 (bouw)
Huidige functie: Marketeer (combi on/offline) onder een manager binnen één van onze twee takken. Marketeer zonder marketing manager boven mij in de andere tak (enkel CEO/Directeur boven mij)
Anciënniteit: 4,5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-45u

Maand salaris (bruto): +/- 3190 (na indexatie)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2190
Nettovergoedingen: € 180
BedrijfsGSM/laptop: ja, €12.5 bijdrage op gsm & laptop
Maaltijdcheques: ja (8€)
Ecocheques: Neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): Neen
Hospitalisatieverzekering: Neen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Vakantiegeld..maarja..is standaard denk ik. Internet thuis wordt ook door de werkgever betaald. Ander voordeel: eigen woonst met redelijke korting bouw/kopen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 1-2/5 thuis 3-4 dagen op kantoor
Afstand woon/werk in km's: +/- 200km heen en weer
Afstand woon/werk in tijd: 1,5u in totaal
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): 1-reeks met onbeperkte tankkaart/kilometers

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 8
Vakantiedagen (andere extra): Ja, indien we naar een event zouden moeten in het weekend.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Zéér flexibele werkuren. Mag beginnen/eindigen wanneer ik wil. Zolang het werk maar af is. Doktersbezoeken/eens random in de dag iets privé doen kan allemaal zonder te moeten doorgeven. Nuja, ze weten dat ik het daarna s' avonds wel afwerk. Werkgever werkt 100% op vertrouwen.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: occasioneel
Hoe vaak overuren te presteren: constant, maar ik tel het eigenlijk niet meer. Ik zie mijn werk eerder als een hobby, niet als een job.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, alles is mogelijk. Zowel volledig telewerk als volledig op kantoor is bespreekbaar

Ik ben 4.5 jaar geleden begonnen aan: 2630€ bruto (toen +-1680 netto), VW golf en GEEN maaltijdcheques of nettovergoeding.
Na jaar 1: 2630€, 1-reeks, 50€ nettovergoeding
Na jaar 2 (meer verantwoordelijkheden): 3000€, 1-reeks, 150€ nettovergoeding, maaltijdch van 8€, internet thuis wordt betaald
Na jaar 4 (incl indexaties): 3190€, 1-reeks, 180€ nettovergoeding (waarvan 30€ voor telewerk), MC 8€, internet thuis

Dus na 4.5 jaar ben ik er netto (als ik MC ook als "loon" reken) +-670€ op vooruit gegaan.
Effectieve opslag is nu al 2.5 jaar geleden. Twijfel om wel/geen opslag te vragen bij de volgende evaluatie.
Waarom wel vragen:
- Ik doe mijn job beter dan toen. Foutenmarge is veel kleinder
- Inzet, ik kijk nooit naar mijn uren en ben zeer flexibel om collega's te helpen
- Ik werk onder de taalgrens en ben perfect tweetalig...is een zeldzaam profiel blijkbaar..

Waarom niet vragen:
- Is een sector die het al moeilijk heeft ivm prijsstijgingen
- Eigenlijk heb ik niet meer verantwoordelijkheden dan 2.5 jaar geleden...hoewel ik mijn job wel beter doe dan toen.
- Zit mijn loon marktconform/zit ik er niet lichtelijk boven?
Mooi pakket, al zou ik toch wel opslag proberen te vragen. Niet omdat je nu slecht betaald wordt, maar omdat je aangeeft sterk gegroeid te zijn in je job. Het argument 'de sector heeft het moeilijk' vind ik wat raar. Er wordt meer gebouwd dan ooit (althans in mijn streek toch) en mensen betalen vlotjes 400k voor een kleine kubus. De stijgende kosten worden toch gewoon doorgerekend?

Als tweede, puur uit nieuwsgierigheid: hoeveel korting krijg jij dan ongeveer op een huis als je een kant-en-klare woning koopt die jouw bedrijf gebouwd heeft of een nieuwbouw aanvraagt?

Terug
Bovenaan