Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: master Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : <1 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Functioneel analist
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3070
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2050
Nettovergoedingen: 100 per maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: 7 euro per gewerkte dag
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2-3%
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: /
Afstand woon/werk in tijd: een goed uur (maar meestal thuiswerk)
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 8
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: /
Hoe vaak overuren te presteren: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Geen

-----

Feitelijk vind ik dit niet mis, maar ben ik absoluut niet tevreden met de jobinhoud zelf. Komt erop neer dat ik heel weinig verantwoordelijkheden heb en dan ook vaak niets zit te doen als ik doorwerk. Daarom ben ik al aan het uitkijken naar iets anders. Bij welk soort bedrijven zou een ambitieuze, net afgestudeerde handelsingenieur met internationale ambities terecht kunnen, regio Brussel? Ik vrees namelijk dat ik terug in dezelfde situatie zou terecht komen bij heel wat bedrijven. Mijn interesses zijn uiteenlopend, dus de sector maakt op zich niet uit.
Is er iets van een mogelijkheid buiten de big four, waar ik waarschijnlijk zelfs al te laat voor ben? Bestaat er iets in de aard van de Bulge Brackets of Elite Boutiques in België?
Bulge brackets en elite boutiques zijn niet zo eenvoudig tenzij je summa cum laude bent afgestudeerd en een hoop extracurriculaire zaken op je cv kan zetten.

Ik zie niet goed in waarom big 4 geen optie meer is? Als je internationale ambities hebt en nog niet goed weet wat je wil is big4 zeker een redelijk ok keuze.
Het is niet de hemel op aarde maar wel een goede uitgangspositie om uit te kijken welke richting je echt uit wil.
Daarnaast zal een elite boutique waarschijnlijk meer interesse hebben in jouw profiel indien je 2-3 j big 4 ervaring aan je cv kan toevoegen.

Binnenkort heb ik een gesprek met m'n manager waarbij ik zou willen vragen om een loonsverhoging. De voorbije jaren ging ik telkens een grade naar omhoog (werk voor een typische grote consultancyfirma) waarbij m'n loon telkens meesteeg. Dit jaar wel een positieve evaluatie maar geen promotie (momenteel senior consultant) en buiten de indexering voorlopig nog geen opslag. Enig idee wat ik zou kunnen vragen? Zelf denk ik dat €200 bruto toch wel mogelijk moet zijn. Ik heb de voorbije jaren nooit op de bench gezeten, klant was en is tevreden, ik help regelmatig mee aan typische consulting initiatieven (workshops organiseren, ...) en volg bijkomende opleidingen.
Deze morgen gesprek gehad, mijn manager gaf aan dat hij er wel open voor stond maar dat ze budgettair beperkt zijn. :tongue: Door de hoge indexering is een groot deel van het budget al opgesoupeerd. Maar gezien ik een goeie performer ben wilt hij wel iets doen, hij komt erop terug. We zullen wel zien zeker.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

-----

Feitelijk vind ik dit niet mis, maar ben ik absoluut niet tevreden met de jobinhoud zelf. Komt erop neer dat ik heel weinig verantwoordelijkheden heb en dan ook vaak niets zit te doen als ik doorwerk. Daarom ben ik al aan het uitkijken naar iets anders. Bij welk soort bedrijven zou een ambitieuze, net afgestudeerde handelsingenieur met internationale ambities terecht kunnen, regio Brussel? Ik vrees namelijk dat ik terug in dezelfde situatie zou terecht komen bij heel wat bedrijven. Mijn interesses zijn uiteenlopend, dus de sector maakt op zich niet uit.
Is er iets van een mogelijkheid buiten de big four, waar ik waarschijnlijk zelfs al te laat voor ben? Bestaat er iets in de aard van de Bulge Brackets of Elite Boutiques in België?
Als je als functioneel analist internationale ambities hebt zou ik zonder twijfel de big four zeggen. Mijn vriend heeft 4 jaar in Zwitserland gewerkt, een jaar in Amsterdam, klein jaar in Parijs en zelf enkele maanden in Japan. Een dikke 10 jaar in dienst is hij nu gevraagd om te groeien naar service leader van nieuwe subservice line, huidige director op die service line groeit door naar partnerfunctie op Europees niveau. Mijn vriend heeft aanbod gekregen om externe opleiding van enkele tienduizenden euro's te gaan volgen om hem klaar te stomen voor executive functie.
Het is de eerste jaren doorbijten, maar sowieso zal je de nodige uitdaging en ervaring opbouwen om al dan niet elders de vruchten van te plukken.

Oke, heel erg bedankt voor de antwoorden.

Als je als functioneel analist internationale ambities hebt zou ik zonder twijfel de big four zeggen. Mijn vriend heeft 4 jaar in Zwitserland gewerkt, een jaar in Amsterdam, klein jaar in Parijs en zelf enkele maanden in Japan. Een dikke 10 jaar in dienst is hij nu gevraagd om te groeien naar service leader van nieuwe subservice line, huidige director op die service line groeit door naar partnerfunctie op Europees niveau. Mijn vriend heeft aanbod gekregen om externe opleiding van enkele tienduizenden euro's te gaan volgen om hem klaar te stomen voor executive functie.
Het is de eerste jaren doorbijten, maar sowieso zal je de nodige uitdaging en ervaring opbouwen om al dan niet elders de vruchten van te plukken.

Op wat soort rol zou ik dan best mikken bij een big four, gegeven mijn korte ervaring als functioneel analist? Als ik even rondkijk op hun sites, vermoed ik dan eerder in het domein 'Technology' ?

Bestaat er iets in de aard van de Bulge Brackets of Elite Boutiques in België?
Bwa, in België niet echt, daarvoor moet je naar het buitenland gaan. Denk dat al hun Investment banking divisies via London worden geregeld, ofwel via Frankfurt, Parijs en Amsterdam.
Bulge bracket (volgens Wiki)

In belgie zou je dan beter bij een BNP Paribas of een Socgen gaan, daar kan je nog eventueel internationaal in verder ontwikkelen.
Of eventueel KBC, maar die zitten niet zo internationaal (ierland + oost-europa)
of ABN Amro/Bank van Breda als je Nederland ziet zitten :unsure: (dan moet je wel met hollanders werken)

Buiten de financiën zou ik alle grote internationale bedrijven aanraden die ook een présence in België hebben, of zoals iamhollywood zegt, een van de big4 of andere consultancy boites

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

-----

Big 4. Consulting of financial advisory. Er worden heel veel mensen aangenomen momenteel. Met minder dan een jaar ervaring neem ik aan dat je binnenkomt als junior/BA.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: master TEW en master AI
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Te starten in september

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT-consultancy
Huidige functie: Data scientist
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): /

Maand salaris (bruto): 2800 bruto. Elke 6 maand komt daar een schepje bovenop, sowieso ~ 3400 na 2j
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen):
Nettovergoedingen: 110 per maand
BedrijfsGSM/laptop: Beiden met gsm abbo
Maaltijdcheques: 7.50 per gewerkte dag
Ecocheques: 250 per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 6 % bovenop m'n bruto, 0 % zelf inbreng
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 1000 netto op het einde van het jaar, dubbel vakantiegeld

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd: Ongeveer een uur
Verplaatsingsvergoedingen: € 10 als ik tot bij de klant ga
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen + tankkaart, 100 % voordeel van alle aard omvat in een mobiliteitsbudget van ca. 600 per maand.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 10 + 12 ADV dagen per jaar
Vrijheid om verlof te nemen: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja

EDIT: ik heb de template ditmaal ingevuld.
Waar heb je die master AI gevolgd en is dat een grote meerwaarde?

Hoe ziet je feitelijke jobinhoud eruit?

Werk je intern of als consultant?

Was men specifiek op zoek naar een schoolverlater?

Waar heb je die master AI gevolgd en is dat een grote meerwaarde?

Hoe ziet je feitelijke jobinhoud eruit?

Werk je intern of als consultant?

Was men specifiek op zoek naar een schoolverlater?
De master AI was toch wel een meerwaarde na een 'economische' opleiding heb je niet altijd de technische skills om fatsoenlijk te starten, heb dus vnl 'code-heavy' vakken genomen. Gevolgd aan de KU Leuven, inhoudelijk tof programma, maar zoals alles in het leven kan het hier en daar wel tegensteken. Ze hebben me eigenlijk onmiddelijk een 'promotie' aangebod, je weet wel stapje hoger op de ladder in een consultancy, jullie kennen de rat race wel. Op zich vond ik dat wel grappig want de 2 masters samen zijn 2j terwijl HIR/Burgie ook gewoon 2j is.

Over de jobinhoud kan ik nog niets vertellen aangezien ik nog niet gestart ben. Ik gok dat het in verband ligt met m'n stages en wat de andere consultants die daar effectief werken me vertellen: stevige dosis verantwoordelijkheid op projecten, zien dat het technisch op punt staat MAAR dat de oplossing ook in lijn ligt met wat business feitelijk wil. Zal ook wel wat 'sexy' machine learning enzo ertussen zitten, maar sowieso is dat niet het gros van het werk aangezien ik gok dat de meeste vlaamse bedrijven nog niet matuur genoeg zijn daarvoor.

Ze waren inderdaad op zoek naar schoolverlaters / mensen met minder dan 3j ervaring voor deze specifieke functie. Ik krijg de indruk dat ze ook wel mediors en seniors aanwerven voor functies hoger op de ladder natuurlijk. Als ik snel eens op de site zie zijn er al heel wat vacatures / deze functie al ingevuld zijn (met start pas in september) dus het leven is voor de rappe!

EDIT: ik post sowieso nog eens in een jaartje wanneer ik al meer kan vertellen.

Laatst bewerkt:
De master AI was toch wel een meerwaarde na een 'economische' opleiding heb je niet altijd de technische skills om fatsoenlijk te starten, heb dus vnl 'code-heavy' vakken genomen. Gevolgd aan de KU Leuven, inhoudelijk tof programma, maar zoals alles in het leven kan het hier en daar wel tegensteken. Ze hebben me eigenlijk onmiddelijk een 'promotie' aangebod, je weet wel stapje hoger op de ladder, jullie kennen de rat race wel. Op zich vond ik dat wel grappig want de 2 masters samen zijn 2j terwijl HIR/Burgie ook gewoon 2j is.
Bedoel je dan dat je aan een hoger startloon kon beginnen dan bv. een ir-computerwetenschappen omdat je 2 x een master van 60 studiepunten had ipv 1x een master van 120 studiepunten?
In dat geval: slim gespeeld :)

Bedoel je dan dat je aan een hoger startloon kon beginnen dan bv. een ir-computerwetenschappen omdat je 2 x een master van 60 studiepunten had ipv 1x een master van 120 studiepunten?
In dat geval: slim gespeeld :)

Ben ik niet zo zeker van, burgies zie je toch al richting de 3000+ gaan met de rest van zijn pak. Alhoewel dat ook niet altijd zo is. Zijn pak is als je het geheel bekijkt redelijk deftig en boven hetgeen een TEW'er normaal gezien standaard binnenrijft. Zeker als je het dan nog eens vergelijkt met de big 4 waar de startlonen meestal lager liggen dan 2800 bruto.

Ben ik niet zo zeker van, burgies zie je toch al richting de 3000+ gaan met de rest van zijn pak. Alhoewel dat ook niet altijd zo is. Zijn pak is als je het geheel bekijkt redelijk deftig en boven hetgeen een TEW'er normaal gezien standaard binnenrijft. Zeker als je het dan nog eens vergelijkt met de big 4 waar de startlonen meestal lager liggen dan 2800 bruto.
Ja dat kan best, qua competenties ligt een burgie dan ook een stuk boven mij dus akkoord dat ze (een stuk) meer gaan verdienen dan mij in het begin. Uit nieuwsgierigheid, als je 3000+ zegt, spreek je dan louter over het brutoloon of alles inbegrepen? De wagen + tankkaart (mobiliteitsbudget) in de deal komen sowieso neer op ~ 600 p/m. Als ik elke dag bij de klant zou (kunnen) gaan is dat ook iets van een €200 netto per maand extra.

Wat ik wél weet is dat ik hoger start dan vrienden die bvb industrieel informatica gedaan hebben en al een jaar of twee onder de riem hebben. Dus dat vond ik op zich we een degelijke ijking.

Lig hier een beetje 'van wakker' want ik heb jammer genoeg op voorhand niet genoeg nagedacht over wat ik zou moeten verdienen en ben gewoon 100 % op cultural fit + jobinhoud gegaan. Nu is het misschien te laat, maar als blijkt dat ik enkele honderden euros op tafel heb gelaten is dat wel balen uiteraard.

Hoe ben je tot zo'n aanbod gekomen? Zelf contact opgenenomen, via studieprojecten, erasmus?
Heb deze zomer een lange roadtrip gedaan in Noorwegen. Is echt een fantastisch mooi land.
Via een externe recruiter die ook headhunt voor een bedrijf waar ik eerder stage heb gelopen.

Ik verhuis binnen twee weken, neem zelf eerst een weekje om wat rond te trekken. Aanraders :-) ?

Ja dat kan best, qua competenties ligt een burgie dan ook een stuk boven mij dus akkoord dat ze (een stuk) meer gaan verdienen dan mij in het begin. Uit nieuwsgierigheid, als je 3000+ zegt, spreek je dan louter over het brutoloon of alles inbegrepen? De wagen + tankkaart (mobiliteitsbudget) in de deal komen sowieso neer op ~ 600 p/m. Als ik elke dag bij de klant zou (kunnen) gaan is dat ook iets van een €200 netto per maand extra.

Wat ik wél weet is dat ik hoger start dan vrienden die bvb industrieel informatica gedaan hebben en al een jaar of twee onder de riem hebben. Dus dat vond ik op zich we een degelijke ijking.

Lig hier een beetje 'van wakker' want ik heb jammer genoeg op voorhand niet genoeg nagedacht over wat ik zou moeten verdienen en ben gewoon 100 % op cultural fit + jobinhoud gegaan. Nu is het misschien te laat, maar als blijkt dat ik enkele honderden euros op tafel heb gelaten is dat wel balen uiteraard.
Ik had het enkel over het brutoloon. Rest van het pack is meestal gelijkaardig. Uitzonderingen buiten beschouwing gelaten.

Nu sowieso zou ik mij niet blindstaren op het starterspakket. Super veel onderhandelingsmarge is daar nu ook niet, of je moet effectief aanbiedingen tegen elkaar uitspelen. Maar dan nog is het beter dat je inzet op hetgeen dat u van inhoud aanstaat, en de ontwikkelingskansen die je kunt afdwingen en het netwerk dat je opbouw. en dat je dat uitspelen start eens je wat ervaring hebt opgebouwd en dat je effectief weet waarover je spreekt (en wat de risico's zijn) en desnoods je via uw netwerk gevraagd wordt.

Oke, heel erg bedankt voor de antwoorden.

Op wat soort rol zou ik dan best mikken bij een big four, gegeven mijn korte ervaring als functioneel analist? Als ik even rondkijk op hun sites, vermoed ik dan eerder in het domein 'Technology' ?

Zal als junior niveau zijn. Kan vrijwel binnen elk mogelijk departement afhankelijk van uw eigen interesse.

Mijn vriend zit zelf binnen consulting daar zijn naast Technology ook een aantal IT-gerelateerde service lines.

Ik had het enkel over het brutoloon. Rest van het pack is meestal gelijkaardig. Uitzonderingen buiten beschouwing gelaten.

Nu sowieso zou ik mij niet blindstaren op het starterspakket. Super veel onderhandelingsmarge is daar nu ook niet, of je moet effectief aanbiedingen tegen elkaar uitspelen. Maar dan nog is het beter dat je inzet op hetgeen dat u van inhoud aanstaat, en de ontwikkelingskansen die je kunt afdwingen en het netwerk dat je opbouw. en dat je dat uitspelen start eens je wat ervaring hebt opgebouwd en dat je effectief weet waarover je spreekt (en wat de risico's zijn) en desnoods je via uw netwerk gevraagd wordt.
Dan weet ik genoeg.

Ik apprecieer de adviezen oprecht, ik ga ze sowieso fatsoenlijk proberen te volgen. Voorlopig ga ik terug lekker lurken tot ik over een jaartje een degelijke contributie kan maken hier.

Dan weet ik genoeg.

Ik apprecieer de adviezen oprecht, ik ga ze sowieso fatsoenlijk proberen te volgen. Voorlopig ga ik terug lekker lurken tot ik over een jaartje een degelijke contributie kan maken hier.
Dit blijft natuurlijk wel maar mijn mening. Dit is geen canon, ook niet Vlaams :p. Misschien dat iemand anders hier een andere mening over heeft en dit dan hier post.

Ik vind het gezien de structuur van de verloning moeilijk te beoordelen, de voorbije twee jaar (erg) goede beoordelingen gehad en ook meer taken/verantwoordelijkheden gekregen. Echter is de verloning niet echt substantieel meegegroeid.
Bij het gebrek aan extralegale voordelen lijkt mij dit eerder onder het gemiddelde dan er boven. Wat denken jullie?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27j
Opleiding: Ir. Elektrotechniek
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3j relevant

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC209
Huidige functie: Ingenieur Elektriciteit
Anciënniteit: 3j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~41u

Maand salaris (bruto): 3850
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~2450
Nettovergoedingen: 75
BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques: ~5 euro werkgever
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2.6%
Hospitalisatieverzekering: nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 20
Afstand woon/werk in tijd: 30min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): 5
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: middelmatig
Hoe vaak overuren te presteren: enkel "vrijwillig"
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: nee
Telewerk (buiten corona-periode): <2d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: 3FTE

Update na evaluatie, ik mag niet klagen zeker niet dat het nog rond is voor de index begin Juli.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Maand salaris (bruto): 4450
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~2700

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Hoe vaak overuren te presteren: enkel "vrijwillig" @150% met fiscaal voordeel => +6000 netto/jaar voor 180u extra

Laatst bewerkt:
Update na evaluatie, ik mag niet klagen zeker niet dat het nog rond is voor de index begin Juli.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Maand salaris (bruto): 4450
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~2700

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Hoe vaak overuren te presteren: enkel "vrijwillig" @150% met fiscaal voordeel => +6000 netto/jaar voor 180u extra
Stevig pakket dit, ook wel wat verantwoordelijkheid op jonge leeftijd! Top!

De opslag en index is er.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: PhD
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13y
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC201 ?
Huidige functie: Software development - maar niet programmeren
Anciënniteit: 8y in bedrijf, al paar keer moves gedaan en andere verantwoordelijkheden gehad
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45

Maand salaris (bruto): 6500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~3500 (maar door de complexiteit van mijn package krijg ik dat getalletje nooit, ik krijg maar ~2500 gestort)
Nettovergoedingen: 0
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: 8 EUR
Ecocheques: 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): 600/maand (1/3 eigen bijdrage)
Hospitalisatieverzekering: yes
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
  • Algemene resultaatsgebonden bonus bedrijf (deel onder CAO90): ~7% van totale jaarloon (is redelijk stabiel over de jaren heen, fluctueert wat maar laatste jaren stijgend - zelfs in Corona tijden)
  • Persoonlijke resultaatsgebonden bonus: varieert, maar ongeveer 4-5k/jaar. Soms aandelen, soms cash
  • Retentie bonus: Komt over de jaren heen vrij (aandelen en cash). Nog 60-70k onderweg
  • Aandelen kopen met korting: ~1200 profit/jaar (weet niet exact, ik verkoop die niet, grootste winst zit in de aandelen stijging)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: weet niet
Afstand woon/werk in tijd: 45min (in Corona tijden 0 - thuiswerk)
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen + kaart: ~750 (past een Audi A4 in of zo'n Volve Jeepke)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 2 (ancienniteitsdagen)
Vrijheid om verlof te nemen: Yes
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dag
Glijdende werkuren: Yes
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Redelijk wat stress door bedrijfsstructuur... Maar niet oproepbaar of weekendwerk of zo
Hoe vaak overuren te presteren: Naar release cycles soms
Verantwoordelijkheid over personeel: Indirect. Geen officiele manager (meer), maar volg wel mensen/teams op.

1. PERSONALIA

Leeftijd: 37
Opleiding: PhD
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 14y
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC201 ?
Huidige functie: Software development - maar niet programmeren
Anciënniteit: 9y in bedrijf, al paar keer moves gedaan en andere verantwoordelijkheden gehad
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45-50

Maand salaris (bruto): 6985
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~3700
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: 8 EUR
Ecocheques: 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): 630/maand (1/3 eigen bijdrage)
Hospitalisatieverzekering: yes
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
  • Bonus: 12500 in December + 10500 aandelen in December
  • Retentie bonus: 39000 gekregen in Juni
  • Retentie bonus voor toekomst: Er zit niet zo veel meer in de pipeline (Nog een kleine 20k aandelen die over 3 jaar vesten denk ik)
  • Aandelen kopen met korting: ~1250 profit/jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Thuis
Afstand woon/werk in km's: 50k of zo
Afstand woon/werk in tijd: 45min (in Corona tijden 0 - thuiswerk)
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen + kaart: ~750 (past een Audi A4 in of zo'n Volve Jeepke)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): 2 (ancienniteitsdagen) + 1 extra dag
Vrijheid om verlof te nemen: Yes
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dag
Glijdende werkuren: Yes
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Redelijk wat stress door bedrijfsstructuur... Maar niet oproepbaar of weekendwerk of zo
Hoe vaak overuren te presteren: Naar release cycles soms
Verantwoordelijkheid over personeel: Indirect. Geen officiele manager (meer), maar volg wel mensen/teams op.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Master Industrieel Ingenieur Elektronica-ICT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2,5j

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: R&D software engineer (voornamelijk vision/AI)
Anciënniteit: 2,5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

Maand salaris (bruto): 3370
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2140
BedrijfsGSM/laptop: OnePlus 7 + abo (onbeperkt bellen/sms + 10 GB data), HP Omen 15
Maaltijdcheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: ja, 100% werkgever

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: +-25km
Afstand woon/werk in tijd: +-45min
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee, treinabo

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: volledige vrijheid
Glijdende werkuren: volledig flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: sporadisch experimenten monitoren van thuis uit.
Hoe vaak overuren te presteren: geen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: weinig door drukte
Telewerk (buiten corona-periode): sporadisch maar moeilijk door aard van de job
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

--------

Bedrijfswagen mis ik niet zo aangezien ik voor de weinige verplaatsingen die ik maak beroep kan doen op een oude occasie. Voor de rest ook best tevreden over mijn voorwaarden als starter, misschien wel stilaan tijd om opslag te vragen?

Kennis gemaakt met de voordelen en nadelen van werken in een startup.
Enerzijds krijg ik de kans om met veel verschillende dingen bezig te zijn en het project mee te sturen, dus veel variatie in jobinhoud.
Anderzijds moet ik ook veel dingen zelf uitzoeken en krijg ik weinig feedback bijvoorbeeld naar aanpak en programmeerstijl toe, waardoor ik soms het gevoel heb dat ik minder diepgaande kennis vergaar.

De laatste tijd krijg ik het gevoel dat ik met zicht op de toekomst beter een job zoek met meer structuur en in ervaren team. Ergens waar ik meer 'on the job' bijleer van anderen, wat volgens mij mijn waarde op lange termijn ten goede gaat komen.

Terug
Bovenaan