Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik ben zowel intern als extern aan het solliciteren (bankensector met bekende barema's uiteraard).
In het verleden hebben de mensen van HR mij altijd verteld dat ze met strikte barema's werken, en wat ze me kunnen geven uiteindelijk het resultaat is van een berekening op basis van enkele parameters.

Ik vraag me alleen af: wat is in zekere zin toch gewoon bs, niet? Als ze iemand echt willen (houden) kan dat toch gewoon altijd binnen redelijke normen?

Ik ben veel te braaf van aard, maar enkele weken geleden per toeval het loon gezien van een callcentermedewerker die ze gecontracteerd hebben voor enkele maanden (interimmer). Ik was nogal verbaasd om te lezen dat iemand met een pak minder verantwoordelijkheden en lager functieniveau toch significant meer bruto kreeg, waarschijnlijk zuiver omwille van haar leeftijd. Oké die persoon krijgt niet zoveel nettoperks, maar net geen 4k bruto om wat telefoons te beantwoorden en basic dossierwerk te doen,... dat deed ik tijdens mijn tijdelijk contract ook, maar dan maar aan 2500 bruto.

Ik ben zowel intern als extern aan het solliciteren (bankensector met bekende barema's uiteraard).
In het verleden hebben de mensen van HR mij altijd verteld dat ze met strikte barema's werken, en wat ze me kunnen geven uiteindelijk het resultaat is van een berekening op basis van enkele parameters.

Ik vraag me alleen af: wat is in zekere zin toch gewoon bs, niet? Als ze iemand echt willen (houden) kan dat toch gewoon altijd binnen redelijke normen?

Ik ben veel te braaf van aard, maar enkele weken geleden per toeval het loon gezien van een callcentermedewerker die ze gecontracteerd hebben voor enkele maanden (interimmer). Ik was nogal verbaasd om te lezen dat iemand met een pak minder verantwoordelijkheden en lager functieniveau toch significant meer bruto kreeg, waarschijnlijk zuiver omwille van haar leeftijd. Oké die persoon krijgt niet zoveel nettoperks, maar net geen 4k bruto om wat telefoons te beantwoorden en basic dossierwerk te doen,... dat deed ik tijdens mijn tijdelijk contract ook, maar dan maar aan 2500 bruto.
Dit is ook BS, banken hebben barema's, dat zijn 'minima' waar ze zich aan houden wanneer een functiebeschrijving in die barema's valt.

Precies of banken wijken er niet consequent vanaf, dan zou er niet veel talent rondlopen op de werkvloer want ergens anders is dan wel beter te verdienen.

Achja mij hebben ze dit fabeltje ook een jaar kunnen voorhouden :)

Als je above average bent en ze willen je graag kan je uiteraard meer onderhandelen dan de barema's.
Als het bedrijf natuurlijk aan iedereen voorwaarden toekent die boven de barema's gaan dan kan je u de vraag stellen waarom er in dat bedrijf barema's zijn natuurlijk :)

Ik heb ooit, in mijn eerste maanden in dienst, eens verwezen naar de barema’s van onze PC, en kreeg van HR als antwoord “oh, daar doen wij niets mee”… :crazy:

Ja bij barema's uit het paritair comité lijkt me dat wel courant. Dat zijn minima voor de sector waar je als werkgever boven kan gaan. Maar de interne bedrijfsbarema's waar je je compleet niets van aan trekt==) luie HR dienst 😃

Laatst bewerkt:

Die administratieve wordt ook gewoon betaald volgens barema.

Het barema fluctueert nu eenmaal mee met de leeftijd... Allez dat is incorrect, het is ervaring/anciënniteit.

Men denkt als jonge snaak echter altijd dat ze het van het zijn. Ik inclusief. Terwijl ze eigenlijk niets weten en kunnen als je pas start. Zelfs 1 jaar later veranderd dat niet veel.

Die administratieve wordt ook gewoon betaald volgens barema.

Het barema fluctueert nu eenmaal mee met de leeftijd... Allez dat is incorrect, het is ervaring/anciënniteit.

Men denkt als jonge snaak echter altijd dat ze het van het zijn. Ik inclusief. Terwijl ze eigenlijk niets weten en kunnen als je pas start. Zelfs 1 jaar later veranderd dat niet veel.
Over het algemeen heb je wel gelijk. Maar het verbaasd me soms in mijn team hoe snel sommige schoolverlaters mee kunnen draaien en bijzonder snel kennis opdoen. Ik hoef daar enkel nog de scherpe kantjes van te polijsten en ze moeten voldoende nieuwe situaties meemaken (lees ervaring opdoen) en hun communicatie verder ontwikkelen. Maar na 1 à 2 jaar hebben die toch al een behoorlijk rugzakje.
Ik selecteer tijdens de interviews wel op diploma's, logisch redeneren, juiste mindset etc. Maar het blijft altijd ergens een gok wanneer ze een multinational binnenstappen en overladen worden met informatie en gesmeten worden op (kritische) projecten.

En de omgeving is volgensmij cruciaal als starter. Bij ons komen ze in een snelle, uitdagende en complexe omgeving terecht, waardoor ze verplicht zijn van in het begin scherp te staan en te presteren. Wanneer ze daarna naar een kleiner bedrijf overstappen krijg ik wel eens te horen van hoe "rustig en gemakkelijker" het daar wel niet is, wat absoluut niet het geval zal zijn, maar wat ze wel zo ervaren.

Als je als schoolverlater begint in een functie met weinig verantwoordelijkheden, repetitief werk, tja. Dan kan je ook moeilijk snel bijleren, fouten maken, visibiliteit creëren, verantwoordelijkheidsgevoel opdoen etc.

Over het algemeen heb je wel gelijk. Maar het verbaasd me soms in mijn team hoe snel sommige schoolverlaters mee kunnen draaien en bijzonder snel kennis opdoen. Ik hoef daar enkel nog de scherpe kantjes van te polijsten en ze moeten voldoende nieuwe situaties meemaken (lees ervaring opdoen) en hun communicatie verder ontwikkelen. Maar na 1 à 2 jaar hebben die toch al een behoorlijk rugzakje.
Ik selecteer tijdens de interviews wel op diploma's, logisch redeneren, juiste mindset etc. Maar het blijft altijd ergens een gok wanneer ze een multinational binnenstappen en overladen worden met informatie en gesmeten worden op (kritische) projecten.

En de omgeving is volgensmij cruciaal als starter. Bij ons komen ze in een snelle, uitdagende en complexe omgeving terecht, waardoor ze verplicht zijn van in het begin scherp te staan en te presteren. Wanneer ze daarna naar een kleiner bedrijf overstappen krijg ik wel eens te horen van hoe "rustig en gemakkelijker" het daar wel niet is, wat absoluut niet het geval zal zijn, maar wat ze wel zo ervaren.

Als je als schoolverlater begint in een functie met weinig verantwoordelijkheden, repetitief werk, tja. Dan kan je ook moeilijk snel bijleren, fouten maken, visibiliteit creëren, verantwoordelijkheidsgevoel opdoen etc.

Idem op vlak van parameters de keren ik hier heb gerecruteerd. Diploma zelfs niet per se zo belangrijk indien voor het logistiek team. Ik vind persoonlijk dat mindset en logisch redeneren wel cruciaal is, veel andere zaken vallen aan te leren. Een boekhouder moet natuurlijk wel boekhouding kunnen.

We hebben nu iemand die na 1 jaar promotie tot assistent manager heeft gekregen terwijl die totaal geen sector ervaring had toen we ze aannamen. Die is er op een moment ook in gesmeten toen een senior manager in het team vertrok, en doet het met 20 jaar ervaring minder in feite al beter. Bij desbetreffende senior manager moest ik heel de tijd tussenkomen als er problemen waren, of het liep fout.

Idem op vlak van parameters de keren ik hier heb gerecruteerd. Diploma zelfs niet per se zo belangrijk indien voor het logistiek team. Ik vind persoonlijk dat mindset en logisch redeneren wel cruciaal is, veel andere zaken vallen aan te leren. Een boekhouder moet natuurlijk wel boekhouding kunnen.

We hebben nu iemand die na 1 jaar promotie tot assistent manager heeft gekregen terwijl die totaal geen sector ervaring had toen we ze aannamen. Die is er op een moment ook in gesmeten toen een senior manager in het team vertrok, en doet het met 20 jaar ervaring minder in feite al beter. Bij desbetreffende senior manager moest ik heel de tijd tussenkomen als er problemen waren, of het liep fout.
Klopt helemaal. Bij ons is het juiste diploma wel een belangrijke vereiste. Wij werken enkel met wetenschappelijke masters (burgerlijk ir, industrieel ir, bio-ir, farmacie en hier en daar ook masters chemie, biochemie, natuurkunde en biologie).

Alleen voor profielen met >10j relevante ervaring, die enkel een bachelor hebben, durven we al eens een uitzondering maken. Maar dan moeten we echt overtuigd zijn.

Ze sturen hier telkens een mailtje voor, hoor.

Voor de werknemers die bij ons in Q1 2021 opslag kregen, hoger dan de toenmalige index (0,95%) + sectoraal akkoord (0,4%), die maken geen aanspraak op dat sectoraal akkoord (0,4%) bovenop hun opslag. Je houd gewoon minder echte opslag over, aangezien indexatie en sectoraal akkoord vervat zitten in je opslag dat je krijgt in Q1.

Concreet voorbeeld van hoe het er bij ons kan aan toegaan:
Werknemer X krijgt in Jan 2021 de indexatie (0,95%).
Werknemer X krijgt even later in Q1 te horen na afronding evaluaties dat hij door goede prestaties 5% opslag krijgt (incl. indexatie, dus 4,05% echte opslag).
Werknemer X ziet mail in Nov 2021 dat de 0,4% uit sectoraal akkoord niet van toepassing is op zijn situatie omdat die in Q1 opslag heeft gekregen en ziet de "echte" opslag slinken naar 3,65% (=4,05-0,40%).
is verkeerde toepassing van de 0,4% verhoging van de lonen, als het over PC 200 gaat. Je hebt dan wel degelijk nog altijd recht op die 0,4% BOVEN op de verhoging van je loon als die ervoor al toegepast is. Want er is geen sprake van een soort van All-in agreement in die CAO

is verkeerde toepassing van de 0,4% verhoging van de lonen, als het over PC 200 gaat. Je hebt dan wel degelijk nog altijd recht op die 0,4% BOVEN op de verhoging van je loon als die ervoor al toegepast is. Want er is geen sprake van een soort van All-in agreement in die CAO
Het gaat over PC200. En toch gebeurd het hier op deze manier en ja, we hebben een vakbond :p

Ik volg al lang mee op de achtergrond, hierbij mijn pakket. Aantal zaken bewust weggelaten.

Overall tevreden van de job inhoud en verloning. Ook work-life balance zit best goed, al geeft onderstaande misschien een andere indruk. Zelfstandigheid is key waardoor je in grote mate zelf kiest hoe je bepaalde zaken aanpakt.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Elektro Mechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 6
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: (Technisch) Verantwoordelijke Scheepvaart
Anciënniteit: 4 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Zeer uiteenlopend, in realiteit afhankelijk van wat er nodig is. Dat kan variëren van 20u tot 84u (12u x 7) per week. >84u ook al voorgevallen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4100 standaard (+ vergoeding indien aan boord )
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400 (tot 7000 aan boord afhankelijk van locatie
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Beiden
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: 250
Groepsverzekering: Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 13de maand. Bonus x-keer maandloon afhankelijk van prestaties.

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in tijd: 30min
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: Iets van een 30? In realiteit meestal teveel om op te doen door opbouw recupdagen tijdens buitenland.
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, zelf met collega's afstemmen om werk op te vangen.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk, uitzonderlijk nacht (valt misschien 1x / jaar voor). Meestal zelf te kiezen of plannen.
Glijdende werkuren: Ja, werkuren zelf in te vullen en in balans te houden zolang prestaties geleverd worden.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Wanneer nodig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, zelf te kiezen.
Verantwoordelijkheid over personeel: Niet rechtstreeks

Zeer correcte analyse... Soms word je er als schoolverlater ook wel ingelokt. Ik bedoel dan een 'fatsoenlijk' starterspakket, werken voor een groot bedrijf met internationale naam om dan na een jaar vast te stellen: ik doe hier constant hetzelfde jobke en wat verwezenlijk ik hier eigenlijk. Heeft ook met misleidende jobomschrijvingen te maken van de werkgever uit.

Ik bedoel: een job zou het beste in je naar boven moeten halen en in mijn ogen hoort daar 'uitdaging' bij.

Hoeveel masters-schoolverlaters een job uitoefenen die eigenlijk perfect door een administratieve duizendpoot kan worden vervuld, repititief werk en geen enkele intellectuele uitdaging vergt... Soms voor beide partijen negatief: masters ontwikkelen zich niet en voelen zich in 't algemeen niet bepaald gelukkig professioneel én werkgever overkwalificeert profielen + betaalt gemiddeld meer voor master.

Ik durf zelfs te stellen: in de financiele sector is het moeilijk om als ' niet-global-graduate ' een toffe en interessante job te vinden.

Als schoolverlater moet je eigenlijk al op de hoogte zijn wat écht interessant is, ook voor de portemonnee... Zelf zo toch ook wat jaren aangemodderd.

Ik volg al lang mee op de achtergrond, hierbij mijn pakket. Aantal zaken bewust weggelaten.

Overall tevreden van de job inhoud en verloning. Ook work-life balance zit best goed, al geeft onderstaande misschien een andere indruk. Zelfstandigheid is key waardoor je in grote mate zelf kiest hoe je bepaalde zaken aanpakt.

1. PERSONALIA
Opleiding: Elektro Mechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 6
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: (Technisch) Verantwoordelijke Scheepvaart
Anciënniteit: 4 jaar
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Zeer uiteenlopend, in realiteit afhankelijk van wat er nodig is. Dat kan variëren van 20u tot 84u (12u x 7) per week. >84u ook al voorgevallen

Maand salaris (bruto): 4100 standaard (+ vergoeding indien aan boord )
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400 (tot 7000 aan boord afhankelijk van locatie
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Beiden
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: 250
Groepsverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 13de maand. Bonus x-keer maandloon afhankelijk van prestaties.

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in tijd: 30min
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: Iets van een 30? In realiteit meestal teveel om op te doen door opbouw recupdagen tijdens buitenland.
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, zelf met collega's afstemmen om werk op te vangen.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk, uitzonderlijk nacht (valt misschien 1x / jaar voor). Meestal zelf te kiezen of plannen.
Glijdende werkuren: Ja, werkuren zelf in te vullen en in balans te houden zolang prestaties geleverd worden.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Wanneer nodig
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, zelf te kiezen.
Verantwoordelijkheid over personeel: Niet rechtstreeks
Leuk pakket, technical superintendent in de bagger ofzo ?

1. PERSONALIA
Opleiding: Master Geschiedenis + Master Bedrijfseconomie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Functioneel Analist
Anciënniteit: 3 jaar
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~44u

Maand salaris (bruto): €3120 -> ~€3120 (indexering)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2250 -> ~€2300
Nettovergoedingen: ~€325
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: Nope, maakt deel uit van nettovergoeding (vast bedrag per gewerkte dag)
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 4%
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Beperkte CAO90 bonus (€200), gsm abonnement

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Omgeving Brussel
Afstand woon/werk in km's: 55km enkel (huidige klant)
Afstand woon/werk in tijd: 45-70min, afhankelijk van het verkeer
Eigen auto nodig voor het werk: Ja (buiten corona-periode)
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mercedes A 180D, VAA €169, budget €760/maand (inclus. brandstof), tankkaart onbeperkt in België

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Beperkt
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Periodiek
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig
Telewerk (buiten corona-periode): Hangt af van de klant
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Eerste post op Beyond Gaming! Ben mee gemigreerd vanop 9lives, lurk hier wel al een tijdje. :)
Binnenkort heb ik een gesprek met m'n manager waarbij ik zou willen vragen om een loonsverhoging. De voorbije jaren ging ik telkens een grade naar omhoog (werk voor een typische grote consultancyfirma) waarbij m'n loon telkens meesteeg. Dit jaar wel een positieve evaluatie maar geen promotie (momenteel senior consultant) en buiten de indexering voorlopig nog geen opslag. Enig idee wat ik zou kunnen vragen? Zelf denk ik dat €200 bruto toch wel mogelijk moet zijn. Ik heb de voorbije jaren nooit op de bench gezeten, klant was en is tevreden, ik help regelmatig mee aan typische consulting initiatieven (workshops organiseren, ...) en volg bijkomende opleidingen.

Het gaat over PC200. En toch gebeurd het hier op deze manier en ja, we hebben een vakbond :p
Ik zou eigenlijk verwachten dat sociaal secretariaat dit (cao) toepast voor hun klanten (dus automatisch).

Die sturen ook naar hun klanten dat ze bv die Consumptiecheques moeten geven als ze aan die voorwaarden voldaan hebben

Ik zou eigenlijk verwachten dat sociaal secretariaat dit (cao) toepast voor hun klanten (dus automatisch).

Die sturen ook naar hun klanten dat ze bv die Consumptiecheques moeten geven als ze aan die voorwaarden voldaan hebben
Mja, ik geef je gelijk. Maar goed, ik ga nu niet moeilijk gaan doen over 0,4%.

Over het algemeen heb je wel gelijk. Maar het verbaasd me soms in mijn team hoe snel sommige schoolverlaters mee kunnen draaien en bijzonder snel kennis opdoen.
kleine kanttekening.
Rilatine-gebruik is wijdverspreid onder die generatie.
En ja, ook op het werk betekent dat dat ene tandje extra.

Terug
Bovenaan